TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 17, 2013

Hur du får igång din tjuriga motor!

Hur du får igång din tjuriga motor!

En förbränningsmotor är ett komplicerat mekaniskt ting där allt inuti allt måste funka till 99 procent för att motorn ska starta och fungera! Att gissa sig till svaret är nästan en omöjlighet, om man inte har en uppenbar diagnos, eftersom det finns så mycket som kan vara fel. Nu tänker jag dock dra så många detaljer jag kan för att ni ska få vägledning till att hitta ert problem!

tjurig_600.

Motorn som sitter i era moppar är en så kallad förbränningsmotor, som bygger på att förbränna bensin eller liknande för att utveckla kraft. Vet du inte hur en kolvbaserad förbränningsmotor fungerar er så råder jag er att läsa någon av dessa artiklar först:

Tvåtakt: https://www.twostrokerider.se/artiklar/346

Fyrtakt: https://www.twostrokerider.se/artiklar/449

Grunderna är densamma för båda typerna av motorer men de finns detaljer som skiljer sig, så ni får vara observanta på att om ni har en annan typ av motor så får ni räkna med att vissa saker kanske inte stämmer. Listan riktar sig först och främst till tvåtaktare med förgasare, men jag ska ta upp några detaljer för fyrtaktare och insprut längre ner.

Felsökning
För att en kolvbaserad förbränningsmotor ( som jag från och med nu bara kallar för motor ) ska fungera så krävs följande:

*Kompression
*Bensin
*Gnista

Saknas någon av dem så ska ni se att motorn vägrar att starta, och det är även det här vi ska ta hänsyn till när vi börjar felsöka!

1. Kompression

Fakta: Motorn behöver kompressionen för att kunna trycka ihop bränsleblandningen så att förbränningen blir korrekt. Saknas kompression så får man dessutom en bieffekt och det är att motorn inte suger i sig bränsleblandningen korrekt. Är kompet tillräckligt dåligt så åker kolven bara up och ner medan gaserna sipprar förbi runt kolven. Dålig kompression får man om motorn utsatts för ett värmenyp där kolven sväller och fastnar i cylinderloppet på grund av felaktig bränsleblandning, brist på olja eller överhettning. Vid värmenyp så kan kolven och/ eller cylindern skadas och även små skador kan räcka för att motorn inte ska starta. Kolven och cylindern blir även utslitna med tiden och byter man inte kolv och ringar med ett visst mellanrum så kan kompet bli dåligt via den vägen.
 
Test: För att se om din motor har kompression, så är det enklast att använda en kompressionsmätare. Mätaren består av en tryckmätare som mäter hur högt trycket blir inne i cylindern. För att använda mätaren så gängar man in en anslutning i tändstiftshålet och ansluter mätaren. Sedan så kickar/ kör man startmotorn helt enkelt tills mätaren inte stiger mer.

Viktigt att tänka på när du mäter kompressionen är att du håller full gas, annars blir det ett lägre tryck i cylindern. Var även väldigt noga med tändkabeln, som nu kommer att hänga löst, att den inte ligger nära någon metall så det inte blir kortslutning eller så att ni inte får en stöt.

Det högsta värdet ni får på mätningen är helt enkelt det komptryck din motor förmår att skapa. Kompet ska om ja minns rätt ligga runt 12 kg/ kvadratcentimeter, men det varierar en del beroende på vad det är för motor. Enklast är att du frågar en återförsäljare vad din motor ska ha för kompression. Är ditt mätvärde mycket lägre än det som är rekommenderat så har du helt enkelt för dålig kompression.

Ett annat sätt som man kan se om man har dålig kompression är om kicken går lättare än vanligt. Ju mindre kompression desto mindre motstånd i kicken.

2. Bensin

Fakta: Bensinen ( eller de bränsle du använder ) är basen för förbränningsmotorn. Utan något att förbränna så är det ganska meningslöst att försöka få en motor att starta. Bensinen är ju det som exploderar och utvecklar kraften.

Motorn startar inte om den får för mycket eller för lite bensin. Förhållandet ska vara ca 1 del bensin och 14,7 delar luft för att vara korrekt. Dock så är det väldigt svårt att kontrollera om just förhållandet är korrekt om motorn inte startar. Bestyckningen av förgasaren ( som styr förhållandet ) måste man gissa sig till innan man har en motor som går, och vet du inte själv vad du ska ha så kan du be om rekommendationer i TSR:s munstycketrådar!

Även fast motorn är känslig, så brukar den starta även fast förhållandet är felaktigt inom en viss gräns. De man kan göra förutom att grumla över bensin / luftblandningen är om motorn får bensin över huvud taget.

Test: Enklast att kontrollera om motorn får bensin är att kicka som en galning en stund, och sedan skruva ur tändstiftet och kolla om det är blött. Är stiftet snustorrt eller vitt så når förmodligen inte bensinen till cylindern. I så fall så kan du skruva bort flottörskålen på förgasaren och kolla om det finns bensin där.

Finns det inte bensin där heller så är det något med bränsletillförseln som är fel.

Finns det bensin där så är det något som är fel i förgasaren eller mellan förgasaren och cylindern. Om du inte redan kontrollerat kompet så kan det vara så att det är dåligt, och då sugs inte rätt bensinmängd in. Minskat luftflöde kan drabba bensinblandningen hårt då de krävs ett visst sug genom förgasaren för att bensinen ska blandas med luften.

3. Gnista

Fakta: Såvida du inte kör en dieselmoppe så krävs det en gnista för att din motor ska fungera. Gnistan har till uppgift att antända bränslet så att det exploderar och utvecklar kraft. Gnistan framkallas av tändsystemet och tändstiftet.

tjurig5_600.

Test: Enklaste metoden för att kontrollera om du har gnista eller ej är att ta bort tändhatten och skruva bort tändstiftet. Sedan så trycker du in tändstiftet i tändhatten ordentligt igen. Sätt sedan på tändningen och håll stiftet mot motorblocket eller något annat av någorlunda ren metall som kan tänkas ge jord till stiftet. Kicka/ kör startmotorn och titta på tändstiftet om det blir någon gnista mellan elektroderna. En korrekt gnista är ganska stark och blå, den ska synas ganska tydligt med andra ord. Är den väldigt minimal så är den felaktig. När tändstiftet tänder inuti cylindern så har det svårare att framkalla gnistan under tryck och då räcker inte en svag testgnista till. Om du får en svag gnista ska du helst se till och kontrollera om du har fått ordentlig jord till tändstiftet ( kontakt mot metall med stiftets gängor ) och att stiftet sitter korrekt i tändhatten. Har du fortfarande en dålig gnista så är det troligen det som gör att din motor inte startar!

Åtgärder

4. Åtgärder vid brist av kompression

Kompressionen beror huvudsakligen på hur din kolv och cylinder mår. Är du osäker och kanske inte vill lyfta av cylindern så kan man plocka bort avgassystemet på vissa moppar och titta in på kolven. Ser kolv och cylinderloppet bakom bra ut så kanske det inte är just kolv och cylinder som är dåliga.

Membran

Innan du lyfter av cylinder kan du även kolla membranet. Ett dåligt membran resulterar i att bränsleångorna inte tvingas upp i cylindern som de borde. Ett dåligt membran ger inte någon överdriven sänkning av kompet dock. Sluter inte reedläpparna sig mot membrankorgen, eller om läpparna är spruckna och fula i kanterna så är det slitet. Är membranet dåligt så är det bara att byta!

Kolv

Är membran okej men du har fortfarande dålig kompression så är det förmodligen cylinder och/ eller kolv som är felet. En gammal och sliten kolv behöver inte se direkt dålig ut så det kan vara något man misstar sig på då man tror att den är okej. Är kolven dålig eller gammal så är det bara att byta.

Cylindern

Cylindern är oftast okej så länge den inte är repig. Är cylindern väldigt gammal och/ eller repig så kan man antingen köpa ny eller hona om. När man honar så slipar man bort ett tunt lager av cylinderloppet så att reporna försvinner. Det går att hona en del, men vid grova repor så får man oftast köpa ny cylinder. Honar man mycket så kan de krävas att man köper en utfyllnadskolv. Utfyllnadskolven ska vara en aning grövre än originalkolven så att den fyller ut det som man har honat bort i cylindern. Har man bara honat lite grann så brukar däremot originalkolven duga.

Packningarna

Förutom själva cylindern så kan det även vara packningarna som det är fel på. En läckande topplockspackning eller cylinderfotspackning kan resultera i lägre komp men värst är att de gärna läcker in vatten i cylindern då. Vatten vid en kallstart kan ha förödande effekt eftersom de saboterar för gnistan direkt. Vatten är ju ganska känt för att släcka bränder. Hittar du då vatten i cylindern, avgassystemet eller vevhuset så är det någon av packningarna som läcker. Men byt gärna packningarna ändå även fast ni inte finner just vatten i cylindern. Gör då rent packningsytorna noga och montera nya packningar! Packningar är billiga och det är bättre att byta än att riskera att de är dåliga. Om det har läckt så är det även viktigt att ni ser till att vevhuset är torrt. Finns det vatten i vevhuset så kan det börja rosta i vevlagren om motorn inte körs under en kort period. Är du säker på att du får igång motorn fort så torkas eventuellt vatten som finns kvar ganska fort dock.  

Packboxarna

Nere i vevhuset sitter det packboxar som tätar så att inte bensinångorna smiter ut genom ramlagren vid veven. Beroende på vad du har för moppe så kan de få olika konsekvenser om boxarna är dåliga. På en scooter så blir det då ett mindre läckage och då läcker det ut vid variatorn. Öppnar du variatorkåpan och de stinker bensin just där så kanske man ska fråga sig om packboxarna är okej. På crossmoppar så sitter ju oftast växellådan ihop med vevhus. Risken finns då att olja kan rinna in i vevhuset om det är konstruerat så att det ligger växellådsolja utanför packboxarna. De kan även trycka ut bensin i växellådan och de märks om växellådsoljan är blandad med bensin när du byter den ( Bensinfyndet kan dock bero på att blockpackningen vid vevhuset läcker också )

Packboxarna brukar inte gå sönder utan anledning. Har du haft ett grovt vevhaveri så kan boxarna ha tagit skada, eller om de har kommit någon slags flis eller skit i vevhuset som kan ha fastnat i boxarna och skavt. Packboxarna är dock de sista som går sönder som kan påverka kompressionen och liksom membranet ger inte packboxarna något överdrivet stort utslag på ett komptest.

5. Åtgärder vid bensinfel

Vi utgår härifrån att ni har en ungefärligt korrekt bestyckning och att bensinen saknas helt i cylindern.

Saknas bensin så är det lättast att gå en strategisk väg mot lösningen. Tyder stiftet på bensinbrist vid ett test som jag tidigare beskrev så kan man kolla om det finns bensin i flottörskålen.

Här kommer detaljer du kan kontrollera och åtgärda om det finns bensin i flottörskålen:

Membranet

tjurig3_600.

Vid bensinbrist i cylindern är det membranet som är det närmsta som kan vara fel. Liksom vid åtgärder vid kompbrist så är det bara att ta loss membranet och kolla om det sluter tätt och/ eller om det är slitet.

Tjuvluft

Tjuvluft, oavsett varifrån, kan ge variationer i luftflödet och göra det väldigt oförutsägbart. Dessutom så kan det helt sabotera bensininblandningen om det är läckage vid insuget. Först kan man syna och försöka kolla om att verkar sitta rätt, dra åt slangklämmor och röra lite så förgasaren och slangarna för att se om de sitter löst och om de finns några glipor. Upptäcker du tjuvluft ska du förstås försöka täta det.

Det går även att testa om motorn drar tjuvluft genom att spraya startgas där man tror att de läcker, men det fungerar bara om motorn är igång. Går motorn krassligt så är det ett bra test. Varvtalet sjunker eller höjs då, beroende på andra detaljer, om motorn drar i sig startgasen genom en eventuell läcka.

Munstycket

Sannolikheten är liten men det kan ha kommit skit i munstycket som gör att bensinen inte rinner igenom. Det räcker med ytterst lite smuts för att bränsleflödet ska förändras eller stoppas helt. Har moppen stått länge så kan de möjligen ha ärgat på munstycket. Det är lätt att kolla om det är munstycket som det är fel på. Skruva bara loss det och syna. Är det vit beläggning på och i det så har de ärgat. Sitter det skit som ett litet sandkorn inuti så är det bara att blåsa ur skiten.

Sedan finns det inte så mycket annat som man kan vara felaktigt mellan förgasaren och vevhuset.

Då återstår åtgärder man kan göra om det inte finns bensin i flottörskålen:

Flottören

Flottören reglerar bränslemängden i förgasaren så att bensinen håller rätt nivå i flottörskålen. Flottören kan i princip stänga bränsletillförseln helt om det krävs. Flottören är ett slags flöte och ju högre bensinnivån är i skålen desto högre flyter flottören upp. När flottören höjs så höjer den i sin tur flottörnålen. Flottörnålen sitter ledad i flottören och går upp i en kanal till bränslekanalen. Flottörnålen täpper till respektive öppnar bensinkanalen beroende på hur flottören står. Står flottören högt så pressas nålen upp högt och tätar igen kanalen, står flottören lågt så dras nålen ner och lämnar väg för bensinen.

Blir det fel på flottören så kan det givetvis bli problem. Flottören kan haka upp sig och då rinner bensinflödet okontrollerat eller inte alls. Om flottören hakar upp sig i nedre läget tror förgasaren att den har bensinbrist och då rinner de på fritt med bensin. Då brukar de rinna över och ut i en eller flera överflödarslangar, rakt in i motorn eller ut genom luftfiltret tills man stänger av t.ex. bensinkranen. Om bensinen rinner ut genom överflödare så brukar dock motorn starta, men rinner bensinen ner i motorn kan det bli ett hav av bensin vilket några har fått bevittna. Hakar flottören upp sig i övre läget tror förgasaren att den är ful med bensin och då kommer de ingen ny, och då blir de snustorrt o flottörskålen. De ska mycket till innan flottören tätar så det blir 100% tätt och torrt i skålen, men flödet kan bli väldigt dåligt och då går de att starta motorn men den dör efter en stund när nivån sjunker.

Ett vanligt fel är att stiftet som agerar gångjärn till flottören har glidit ur när man har tagit bort flottörskålen. Stiftet låses fast av flottörskålen men när skålen är borttagen kan stiftet glida ur och då kan flottören bete sig hur som helst. En annan orsak till att flottören hakar upp sig är att de kan sätta sig skit runt flottörnålen som gör att den kärvar fast.

Bensinkran/ Vakumkran

Har du manuell bensinkran så är det nästan ingen risk för att det är något fel på den, men en vakuumkran kan däremot käfta emot en hel del. Vakuumkranen styrs av vakuumet som bildas i insuget när motorn snurrar. Vakuumet ( lågtryck ) leds genom en slang till vakuumkranen som då öppnas och låter bensinen rinna fram genom bensinslangen ner till förgasaren. Om det är läckage på vakuumslangen så kan de genast betyda att kranen inte öppnar sig och då kommer ingen bensin fram.

Om flottören visat sig vara okej så är det förmodligen vakuumkranen som är skurken. För att kolla den då, börja med att syna vakuumslangen och se om den sitter rätt. Vakuumslangen sitter på en nippel mitt uppe på insuget på förgasaren på de flesta modeller. Verkar de som slangen är hel och sitter rätt så kan du då ta bort vakuumslangen och bensinslangen från nipplarna på förgasaren. Sug sen i vakuumslangen och kolla om det börjar rinna från bensinslangen. Gör det inte de så är det antingen skit i bensinslangen och/ eller vakuumslangen eller så är de vakuumkranen som det är fel på. Ta i så fall av bensinslangen och gör samma test och rinner de fortfarande inte är de kranen som är paj. De kan möjligen vara skit i tanken också men då ska det vara extremt mycket för att det ska täppa igen. De kan också ha kommit skit in i vakuumkranen men de klassar vi som att det är kranen det är fel på.

tjurig4_600.

Kommer de bensin så är det något med vakuumslangen som är fel trotts allt. Det kan också vara tjuvluft vid insuget som gör att det inte blir tillräckligt med vakuum så att inte bensinkranen öppnas. Ytterligare en orsak till fel kan vara att bensinslangen och vakuumsangen har blivit förväxlade, men om du provar båda slangarna och de då rinner när du suger i den ena så vet du vilken som är vakuumslangen, och den ska oftast anslutas till nippeln vid insuget på förgasaren.

Ofta så går det inte att laga eller göra något åt en felaktig vakuumkran men man kan alltid försöka lägga den i ett oljebad för att den ska sluta kärva om det är felet. Lägg den sedan i ett bensinbad för att bli av med oljan och eventuell skit. Har du en pump eller liknande så kan du alltid ansluta den till vakuumnippeln och försöka suga så att kranen släpper.

För att göra de så får du förstås skruva loss kranen från tanken, och då märker du om ingången på kranen är full med skit eller inte, alltså om skit i tanken är orsaken till bensinbristen eller ej.

Bränslekanalen

Är vakuumkran, slangar, bensintank och flottör okej så återstår det nästan bara bränslekanalen i förgasaren. Du kan testa kanalen genom att skruva av flottörskålen och hålla förgasaren upprätt och hälla bensin ner i bensinkanalen. Kommer de då inte ut något nertill är de stopp i kanalen. Montera då bort flottören och flottörnålen ( annars kan nålen skadas ) och ta kompressor och blås ner i bensinkanalen. Då bör skit i kanalen släppa och en luftström ska komma ut nertill från förgasaren.

Om motorn får för mycket bensin

Föregående råd har varit riktade till bensinbrist. Får motor för mycket bensin istället så beror de antingen på flottören som släpper fram för mycket bensin eller så är luftvägen igentäppt. Rengör då luftfiltret om inte flottören är felet. Detta är förutsatt att du har ungefär korrekt bestyckning.

Att veta om motorn får för mycket bensin är faktiskt svårt att säga, då man inte kan titta på stiftets färg för indikering. Blött stift tyder på att bensin når fram men inte att det kommer för mycket. Blir stiftet helt genomblött direkt så kan det vara bra att göra kontrollerna jag skrev ovan, och om stiftet fortfarande blir jätteblött så kan man fråga sig om bestyckningen verkligen är rätt?

Choken

För mycket bensin kan orsakas av choken. Har man automatchoke så händer de ibland att choken lägger av och fastnar i öppet eller stängt läge. Hamnar choken i stängt läge ( aktiverad ) så ska den inte påverka något så länge man håller på och försöker kallstarta motorn. När man startar en kall motor så ska man ju gärna använda choken. Fastnar den i öppet ( avaktiverat ) läge så går ju motorn bra när den väl är varm, men den kan bli mer svårstartad. Dock så ska den starta med startgas utan problem. Är du osäker på om den elektriska choken fungerar eller ej så kan du testa att byta ut den mot en manuell och se om det blir bättre.

6. Åtgärder vid utebliven eller svag gnista

Har du taskig gnista eller ingen alls så är det första du ska göra att göra rent tändstiftet. Efter många startförsök så kan stiftet bli ganska blött och då tänder det inte. Gör i så fall rent stiftet med en trasa och försök torka rent det så gott det går, speciellt mellan elektroderna.

Hjälper inte det så är stiftet eller något annat i tändsystemet trasigt. De finns stift som är känsliga för att bli för blöta och då kan de gå sönder. Så det kan vara en anledning till att stiftet är trasigt. Testa helt enkelt att byta stift och hjälper inte det så är det något annat i tändsystemet som är fel. Så länge som du har utebliven gnista så är de smart att testa stiftet externt ( alltså hålla stiftet mot metall och titta efter gnista ) istället för att skruva i det igen och hålla på. Dels så blir då stiftet blött igen om man skruvar i det igen och kan få svårare att ge gnista och du ser heller inte om de verkligen blir någon när du testar efter att ha grejat med övriga tändsystemet.

Tändsystemet är ganska komplicerat och ja kan inte på rak arm säga till er vad som orsakar vad. De man kan göra utan större ingrepp är att leta efter kabelbrott och kortslutning. Verkar allt vara okej så kan det vara tändkabeln som är dålig, Grafiten inuti kabeln går lätt sönder om man vrider på kabeln och de kan förstöra ledarförmågan.

Ett problem ja har varit med om är att dödarknappen har kortslutit sig och alltså stängt av tändsystemet. Långt ifrån alla moppar har dödarknapp men har du de och allt annat på tändsystemet verkar okej så kan du kolla knappen eller bara koppla ur den.

Kommer du inte på vad felet är så kan man mäta tändsystemet för att kolla om det är okej eller vad som är felet. Det kräver en multimeter och ett schema som visar vad du ska mäta och då är det bäst att lämna in till ÅF och be honom mäta tändningen lite snabbt. Mätningen är väldigt enkel, går fort och ska alltså inte bli så dyrt att genomföra.

7. Allmänna tips

Medan du försöker få igång moppen så finns det vissa saker som kan vara bra att tänka på.

Startteknik

När du försöker starta en kall moppemotor så ska du choka om det går. Rör inte gasen över huvud taget och kicka/ kör startmotor tills motorn startar eller tills du konstaterar att den inte vill starta. Att ge gas är som att ge motorn en kallsup med kalluft, vilken man ska undvika.

tjurig2_600.

Sur motor

Efter många startförsök så blir oftast motorn sur, de vill säga det samlas bensinångor i cylindern som gör att det blir en ogynnsam miljö i cylindern. Skruva då loss tändstiftet och lägg det åt sidan. Kicka/ kör startmotorn sedan så att motorn får andas och spotta ut alla bensinångor så att det blir fräscht och friskt i cylindern igen. Kan du så gör det inget om du plockar av förgasaren från insuget för då kommer det in ännu mer friskluft. Men kicka bara ur under en kort stund utan förgasare då smörjningen upphör utan den.

Vad du har gjort tidigare

Har du t.ex. monterat en ny cylinder och fått problem efter det så kan man direkt ringa in vad som är felet. De du har varit och pillat på kan vara det som är fel nu. Så om något verkar fel så är det bäst att se över vad du gjort så att allt är korrekt.

Gammal bensin

Har moppen stått över vintern med bensin i tanken så kan det mycket väl vara så att bensinen har försämrats i skicket. Dels så avger bensin en ånga som innehåller de ämnen man är ute efter i förbränningen, så kvar blir bara restprodukter som inte innehåller någon energi. Det kommer också kondens i bensinen med tiden som lägger sig på bottnen av tanken och försämrar bensinens kvalité. Så vet du med dig att bensinen är gammal kan det vara smart att byta den.

Olja

Oljemängden måste liksom bensinblandningen vara korrekt för att motorn ska må bra. Om du blandar oljan själv och av någon anledning har blandat alldeles för tjockt så kommer motorn inte att starta. De märks ganska tydligt då oljan sätter sig på tändstiftet som blir svart och kladdigt. Då får man kicka ur motorn med bortskruvat tändstift. Kör du med oljepump men det verkar som att det kommer för mycket olja så kan det vara vajern till oljepumpen som hakat upp sig så att vajern blir för spänd.

Likaså kan det vara så att det inte kommer någon olja och det är viktigt att hålla koll på det med, men det är svårare att se. Men oftast så är oljeslangarna genomskinliga och då ser man om det finns olja där eller inte. För lite olja gör dock inte att motorn inte startar, däremot så kan den kärva ihop så småningom.

Ta inte vatten över huvudet

Gör inget du inte klarar av! Och viktigast av allt: ta inte egna ogrundade initiativ! För att reda ut problemen i motorn så måste man förstå hur sakerna fungerar och vad som orsakar vad. T.ex. om motorn börjar blöddra helt plötsligt så är de inte bestyckningen som är fel, för den ändrar inte sig själv. De finns mer eller mindre svar på alla frågor, men hitta inte på egna svar eller koppla ihop problem med andra lösningar för då blir det bara värre.

8. Avvikande motorer

Fyrtakt

Har du en fyrtakt som inte vill starta så finns det några andra saker som kan vara felaktiga till skillnad mot tvåtakt. Om du har kompressionsbrist men cylindern och kolven är helt okej så kan det vara en ventil som fastnat i ett läge så den är aningen öppen. Då får man antingen ta av toppen och försöka lirka på ventilen så den släpper eller ta av ventilkåpan och försöka dra i ventilen. I övrigt så är de mesta samma som på tvåtakt förutom att på fyrtaktarna behöver man inte tänka på vevhusets mysterier.

Insprut

Inspruts motorer är mer invecklade än förgasarmotorer då det är massa elektronik som kan ställa till med problem. För att avgöra om det är insprutet som är orsaken till startfelet så kan du titta efter bränslet. Insprutet styr bara bränslet och är det bränslet som inte kommer på plats som de ska så är de på grund av fel i insprutet.

Insprutningen bygger på elektronik som sagt, det sitter givare som känner av hur mycket luft motorn får, temperaturen på avgaserna och så vidare och så tillsätter insprutningen den mängd bensin den anser vara rätt. Därför så är det ganska komplicerat, då en av alla givare kan få hela systemet att bli fel. För att reda ut ett sådant problem så går det att felsöka vissa system eller så måste man helt enkelt ha en lista på vad som ska göras när något händer. Ofta så går det att lösa problemen genom att byta givare men de gäller att man vet vilken som ska bytas. Att börja pilla själv om man inte verkligen vet vad man gör är de dummaste man kan göra, för då är risken stor att man bara förvärrar problem.

Självklart finns det fler saker som kan vara fel, men här har ni fått några grundläggande tips om vad som kan vara fel och vad ni ska göra åt det. Har ni fler tips så får ni gärna dela med er av dem till resten av världen, bara ni inte vilseleder någon.

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till med era moppar!

// Mvh bensinskalle

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram