Har sett några bilder på folk som har dubbla ljuddämpare och det ser ju sjukt fett ut! Undrar bara om man tappar någon effekt av detta?
Sen till trimningen, vad finns det att göra på en Rieju RRX utan att byta cylinder? Har trimrör samt sportluftfilter just nu och den axxar som satan och toppar 82 (enligt GPS).
Har 12-52 drevning just nu, har inte läst på något om hur man ska dreva för att få högre toppfart (sämre axx) så någon får gärna berätta hur det fungerar (samt gärna föreslå en bra drevning som moppen kommer orka)?
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.
Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill
Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.
Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten.
LinkanTuning skrev:Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.
Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill
Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.
Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten.
Ger en större förgasare högre hastighet? Aldrig hört det förut?
Hur fungerar det där med membran? Är det bara att byta och köra, ger det "mycket" effekt?
Får gärna tipsa om grejer som passar AM6 motorn!
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
LinkanTuning skrev:Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.
Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill
Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.
Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten.
Ger en större förgasare högre hastighet? Aldrig hört det förut?
Hur fungerar det där med membran? Är det bara att byta och köra, ger det "mycket" effekt?
Får gärna tipsa om grejer som passar AM6 motorn!
Jodå, när moppen trimmas behöver den förbränna mer bensin, det är därför man byter munstycke när man trimmar smått. Men när det börjar gå undan räcker det inte längre med att byta munstycke utan du måste byta till en större förgasare för att kunna leverera tillräckligt med bensin. Man kan tappa myycket effekt om man åker med en för liten förgasare. (Soppaförbrukningen ökar dock)
Membran är inte det första man byter vid trimmning. Utan det är när man börjar komma upp i hästkrafterna det gör skillnad. Det kan ge flera hästkrafter om man börjar komma upp i hyper klassen. På en original moped gör det knappt någon skillnad.
När du letar efter trimm så få in på twostroke/cykelkraft osv och kolla efter passande delar till just din motor
Ska du trimma börja med större cylinder och förgasare
LinkanTuning skrev:Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.
Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill
Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.
Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten.
Ger en större förgasare högre hastighet? Aldrig hört det förut?
Hur fungerar det där med membran? Är det bara att byta och köra, ger det "mycket" effekt?
Får gärna tipsa om grejer som passar AM6 motorn!
Jodå, när moppen trimmas behöver den förbränna mer bensin, det är därför man byter munstycke när man trimmar smått. Men när det börjar gå undan räcker det inte längre med att byta munstycke utan du måste byta till en större förgasare för att kunna leverera tillräckligt med bensin. Man kan tappa myycket effekt om man åker med en för liten förgasare. (Soppaförbrukningen ökar dock)
Membran är inte det första man byter vid trimmning. Utan det är när man börjar komma upp i hästkrafterna det gör skillnad. Det kan ge flera hästkrafter om man börjar komma upp i hyper klassen. På en original moped gör det knappt någon skillnad.
När du letar efter trimm så få in på twostroke/cykelkraft osv och kolla efter passande delar till just din motor
Ska du trimma börja med större cylinder och förgasare
Tjänade inga större pengar nu under sommaren och har därför inte råd med t.ex 70cc
Är det värt att köpa nytt membran med den setupen jag har nu?
MK Thrower 12-52 drevning samt Hebo luftfilter (blir nog 13-52 drevning den här veckan).
Finns det några "knep" man kan göra för att få några extra kmh? Har hört några grejer av polarna. Bl.a snackar de om att man ska fila nånting vid cylindern för att öka bränsletillförseln?
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.