Välkomna till mitt RacingProjekt!
Detta är mitt tredje projekt här på Twostrokerider.se, troligtvis det som kommer att bli det bäst genomförda. Var goda och läs igenom, sedan lägg en kommentar.
Mål:
Ta en topp 3 placering på någon seriös tävling
Köra SM
Kunskap
Köra för TSR Race Team
Tack Till:
Twostroke
HHR
Rexxy
SebbeTuning
LennartTuning
Hilmersson
Tivedens Motor
SETUP
Block: EBS - Matchportat av Lennart Tuning
Cylinder: Stage6 R/T 70 - Raceportad av Tivedens Motor
Vev: Doppler Competition
Lager: SKF C3 - Stage6 Packboxar
Förgasare: Stage6 R/T Flat-Slide VHST 28
Luftfilter: -
Insug: Honda Cr85
Reedventil: Honda Cr85 - Reedspacer
Koppling: MVT 80cc Racing
Avgasrör: Avstämt
Tändning: PVL Analog - VRM
Tändkabel: NGK Racing
Tändstift: NGK
Bränsle: 98 oktan
Utväxling: Original
RAM & SÄKERHET
Yamaha DT50MX
Dödmansgrepp
Lättad
Aluminiumtank
Sänkt och stum framgaffel
Endtime: -
Endspeed: -
60 Foot Time: -
25/8-14
Jag har nu fått hem en motor, som ni ser i setuplistan så blev det ännu en ebsmotor. Vill höja finishen på den lite, så kommer att blästra, sedan lackera den.
21/9-14
Nu har jag fått hem min nya skönhet! Stage6 70cc R/T.
Ni som har läst HHR's och SebbeTuning's projekt har kanske lagt märke till att denna cylinder inte är anpassad för EBS och därför behöver man göra vissa modifikationer. Bilden är inte perfekt, men det är så att pinnbultsmönstret ej passar i spacern så det får man fixa till lite.
Det börjar närma sig..
Nästan...
Där satt den fjärde och sista!
Nu till veckan ska jag svarva ner skallen på dom tillverkade M7 skruvarna. Jag ska ta ner både på höjden och på bredden.
5/10-14
Nu har jag försänkt skruvarna i spacern och här är resultatet.
Det som är kvar när det gäller spacern är att svetsa kylkanalen och sedan plana för att passa in squishbandet.
14/10-14
Jag drog ju det längsta stråt sist i söndagsauktionen och "ropade" hem en förgasare. Stage6 R/T Flat-Slide var priset och jag valde såklart en 28mm. Så idag kom denna hem och givetvis kom den i ett R/T-paket
Detta kanske kommer som en liten överraskning vilket det gjorde för mig med. Det var inte alls tanken, men jag kom över styrkitet till ett torrt lustgassystem väldigt billigt. Tyvärr fanns det ingen tillhörande tub, så är det någon som vet om någon liten tub så hör gärna av er. Jag har absolut ingen som helst erfarenhet av detta så det får bli det sista som görs då det inte står högst på priolistan, men vore kul att testa.
1/2-15
Nu äntligen har jag fått tillbaka block och cylinder från Lennart Tuning, blev riktigt nöjd med resultatet.
Även spacern fick sig en justering..
Vilket konstverk..
16/2-15
Har köpt en reedventil + insug från Hilmersson (det han använde på den gamla racemoppen). Både reedventilen och insuget kommer från en Honda Cr85 så hoppas att det flöser på. Men eftersom att det inte är original så passar det inte riktigt som ni ser på bilden nedan. Så det blir att fräsa lite. Kommer även att tillverka en spacer i aluminium denna vecka.
22/2-15
Tog tag i reedhuset under helgen. Som ni kunde läsa i föregående update så var ju hondans reedventil lite för bred, så fick operera lite med fräsen.
Under veckan så tillverkade jag även en spacer i aluminium, som ni kan se nedan.
Har även börjat fundera på bränsle. Har inte riktigt bestämt mig om det ska bli 98oktan eller E85? Men det återstår att se.
Jag skulle ju bara fräsa på sidorna, men det slutade med att jag polerade runt om också.
23/2-15
Fick hem min cylinder från Tivedens Motor idag
Vilken otrolig finish måste jag säga, rekommenderas varmt! Men iallafall så har han portat den för race. Det blev bara att porta på avgas. Bilderna som kommer först är innan portningen så ni får se skillnaden.
26/2-15
Min kära medhjälpare Mr. Lood har hjälpt till att rita upp en spacer som är massiv där kylkanalerna är, så att jag slipper svetsa dom. Detta för att det är en kul grej mest. Här är en mall i papper och en i 3mm plåt. Som ni ser så passar inte portarna riktigt mot plåten, men det beror på att det är dom 3 översta millimetrarna och på dessa är det en vinkel längre ner så förhoppningsvis ska det passa bättre med dess rätta tjocklek. Detta fortgår och jag hoppas att den riktiga snart kan köras fram
14/3-15
Har tagit isär blocket som ska blästras snart, men är inte fan till att få bort detta nållager i blocket
Någon som har tips eller erfarenhet av detta? Såfort det är väck så kommer jag att blästra det.
4/9-15
Jag har tänkt om lite vad det gäller ramval. Så jag åkte och hämtade en Yamaha DT50MX från en kompis. Kommer att modda den en hel del för att få ett gött racingstuk. Så vill ni ha några delar från den så skicka ett PM.
22/9-15
Har nu beställt hem det mesta som jag kommer att behöva. Fick hem min tändning från vrm, fina grejer det. Väntar även på ett paket från twostroke.
Har samtidigt demonterat dt-motorn (som är till salu) och hängde i min andra ebs för syns skull. Så kommer inom snar framtid att gå loss med vinkelslipen på DTn
4/10-15
Tog bort framgaffeln för att sänka den och svetsa den stum. Från början var hela gaffelbenet 78cm. Efter min lilla operation då jag tog bort fjädern så var bottenläget strax över 62cm. Tillverkat två stycken distanser att så att det ska bli lättare att svetsa det stumt, så det kommer att svetsas denna vecka.
Sen har jag även glädjen att kunna presentera att min nya framkörda spacer är klar. Behöver justeras lite på insidan förstås, men i det stora hela riktigt bra. Är även riktigt nöjd med eloxeringen, så tackar alla inblandade.
11/10-15
Nu är gaffelbenen är svetsade och enligt mig blev det ett riktigt gött stuk. Satte dit styret för syns skull. Har börjat att kolla på steldämp där bak med.
Har nu äntligen kört upp hålet i svänghjulskåpan och fick det hyfsat centrerat. Så nu är det bara att fixa lacken på motorn och sen sätta ihop motorn.