Låter konstigt när jag växlar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Låter konstigt när jag växlar

Inlägg av gurra88 »

Hej :) det låter konstigt när jag växlar från friläge till 1:an, det låter typ som att nått "knäcks", fast ibland låter det inte så. Det är en beta rr50 06 (AM6) gått ungefär 430 mil på mätarn och vet inte när senaste motoroljabyte var.

Jag vet inte om det ska låta så på en AM6 ibland eller om motorn är kall och det är därför det låter.
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Re: Låter konstigt när jag växlar

Inlägg av Ossian »

gurra88 skrev:

Jag vet inte om det ska låta så på en AM6 ibland eller om motorn är kall och det är därför det låter.
Precis, är det bara när den är kall den låter så och det är normalt när den är varm? :)
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Re: Låter konstigt när jag växlar

Inlägg av gurra88 »

Ossian skrev:
gurra88 skrev:

Jag vet inte om det ska låta så på en AM6 ibland eller om motorn är kall och det är därför det låter.
Precis, är det bara när den är kall den låter så och det är normalt när den är varm? :)
Bara när den är kall :)
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

beror på att växellådsoljan är kall och tjockare så den inte smörjer riktigt.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Varför det knäcker är för att oljan i växellådan är kall och då sitter lamellerna ihop så när du petar i en växel så hör du det knäckande/knäppande ljudet, det är lamellerna som lossnar ifrån varandra.

Varför det inte låter när motorn är varm är för att oljan då också är varm och den smörjer lamellerna bättre så att dem inte klibbar ihop sig.
tss
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 januari 2014, 02:50
Ort: vinninga

Inlägg av tss »

prova att byta olja många gånger hjälper det kolla med en återförsäljare vilken olja som rekommenderas till AM6 motorerna.

kan vara så enkelt att det är en tjockare olja än vad som rekommenderas.

så var det för min del iallafall dock kan det knäppande ljudet finnas kvar då den är kall men det kan bli lindrigare

Lycka till
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Oljan du ska byta till i så fall är 10w 40 med tillsats för våtkoppling, samma på alla AM6 :D
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Tack för alla bra svar :D
Skriv svar