Hejsan. Jag köpte nyss en jättefin vivacity 03 som gått 200 mil, helt original. Problemet med moppen är att det tjuter son FAAN från fläkten eller nåt, det händer typ så fort jag gasar men inte alltid. Slutar inte heller om jag släpper gasen, måste stanna. Det låter verkligen som det kommer från fläkten, det är inte variatorn! Först trodde jag att det kunde vara röret då ljuddämparen var borta, så jag köpte ett nytt rör utan resultat.. Fläktkåpan sitter på som den ska osv. Inte öppnat och kollat då jag inte tror att det är synligt. Ingen aning hur jag ska fixa det, så sjukt jobbigt ljud.. Tack på förhand!!
Märkte nyss att det slutar när jag släpper gasen tills moppen slutar ''motorbromsa'' tänk dig att du kör och släpper gasen så den bara rullar, då motorbromsar ju den en liten stund tills den går ner till tomgång och rullar fritt. Bara då slutar det.. Och så ni får en liten bättre uppfattning på ljudet så är det som att du har en ballong fylld med luft, så tar du själva blåshålet och drar sidorna åt sidan så att det kommer ett konstigt pip/tjut ljud.. Det har alla gjort nångång.
Tror faktiskt att det är helt normal på Peugeot mopeder..
Många av deras motorer och tjut kallas ofta det klassiska peugeot tjutet typ
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
Arkstar skrev:Tror faktiskt att det är helt normal på Peugeot mopeder..
Många av deras motorer och tjut kallas ofta det klassiska peugeot tjutet typ
Jag läste lite om det men då kommer det från variatorn enligt dom. Jag vill iallafall att det ska bort, det låter förjävligt! Har 2 polare med varsina vivacitys och deras låter inte såhär..
Lånar tråden lite, min vätskekylda speedfight gör nästan samma sak som du säger, men den tjuter även på tomgång vilket väl betyder att det inte är remmen iallafall? Sedan vibrerar den ibland ganska mycket när man gasar upp lite från tomgång och sedan släpper gasen. Den har dock gått betydligt längre än TS viva. Och sedan som Arkstar säger har många Peugeot ett speciellt tjut som de ger ifrån sig, men vanligast är nog "Peugeot-skramlet" ifrån motorn vilket jag tror mitt exemplar klarat sig ifrån, än så länge iallafall..
Tiggetigge skrev:Lånar tråden lite, min vätskekylda speedfight gör nästan samma sak som du säger, men den tjuter även på tomgång vilket väl betyder att det inte är remmen iallafall? Sedan vibrerar den ibland ganska mycket när man gasar upp lite från tomgång och sedan släpper gasen. Den har dock gått betydligt längre än TS viva. Och sedan som Arkstar säger har många Peugeot ett speciellt tjut som de ger ifrån sig, men vanligast är nog "Peugeot-skramlet" ifrån motorn vilket jag tror mitt exemplar klarat sig ifrån, än så länge iallafall..
EDIT: Flera jag snackat med har sagt att något lager behövs bytas, vilket det är vet jag dock inte.
Nu märkte jag att bakhjulet glappar lite upp och ner, och lite lite åt sidorna. Kan det ha nåååånting med att det är det som gör att det tjuter då och då?
Fast lite högre och ljusare!! Min kompis sa att det antagligen var nåt med bakhjulet då det är lite glapp, att kanske axeln eller nåt sitter snett. Vad tror ni? Snälla hjälp :'( Lyssna från 10 sek ! Edit. Okej det låter mycket högre och ljusare än så.. Men ni förstår på ett ungefär.
Nope det lät helt sjuuukt, jag kan fan lova er att inte många på hela det här forumet har hört något så konstigt ljud som kom från min moppe. Iallafall så är det fixat, testade att skruva på avgasröret så hårt jag kunde och då slutade det! Tack för all hjälp