MT5 drar tjuvluft och varvar balle!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

MT5 drar tjuvluft och varvar balle!

Inlägg av p4ck »

Har lite frågor till dig angående min polares MT5!

Innan vintern så pillade vi dit hans GAMLA 70cc med gamla tillhörande kolven, högkompstopp och nya kolvringar. 20mm förgasare, sportluftsfilter och nytt insug+ _membran_.

Nu är moppen en plåga och det enda som händer är att han gåpr upp i varv som en jäävel. På choken går han dock inte på lika höga varv.
Alltså har vi dragit slutsatsen att den suger i sig tjuvluft. hittade då en "nippel" på insuget och där sa jag att han drog tjuvluft.
Vi tog en gummislang och täppte till ena änden med en skruv så det tätade och satte andra änden på nippeln och tröck på så att "gummit" tätade en del. Hjälpte lite.

Även en "vakuumslang" tror vi att vi hittat. På högersida utav förgasaren. Är det där vakuumslangen eller är det bensinslang? För just nu har vi bensinanslutningen på vänster sida utav förgasaren.

Märkte även nu att det kommer in luft i bensinslangen så det är luftbubblor i den, kan det bidra till att den tjuvluftar?

Och ska det ens sitta ett membran på dessa gamla mopeder?

Blev mycket wall of text här och snurrigt, så ha medlidande! :evil:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

ingen vakum anslutning på dem föggarna ;) sen har ju mt membran , Får för lite soppa? hängas eller vaad lägg upp film

Har svets blänk så har lite jobbigt för mig att läsa ,,
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Okej, ska filma det åt dig Hondis!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Svarade dig på dayviews, kolla det sen kom tillbax hit så svarar jag här ist :) mycket smidigare o skriva här
bibapeolola
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Här kommer bilder, och även en film!
Vi chokar inte på filmen, sen när han börjar varva så chokar jag och han stänger av just för att kolvringarna är nya och vi vill inte jättegärna ta kål på dom dirrmode.

Strunta i motorfästet.

Filmen kommer straxt, segt att ladda upp en film från en systemkamera.
Nej, är inte speciellt duktig på sånt här öht. Men ajja.

Edit: Här! View My Video
Här är ?-anslutningen, högersida utav förgasaren.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Här är "bensinanslutningen" vänstersida utav förgasaren.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Här är insugsnippeln.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Strunta i skruvarna i slutet på slangen, funkade inte nej och ni behöver inte skriva nåt om det.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Ah, då har du bensin på rätt iaf. Men testa o sätt en slang mellan insugsnippeln och den på högersidan :)
bibapeolola
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Axel skrev:Ah, då har du bensin på rätt iaf. Men testa o sätt en slang mellan insugsnippeln och den på högersidan :)
Ska göras när vi får tag i lite längre slang..
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Axel skrev:Ah, då har du bensin på rätt iaf. Men testa o sätt en slang mellan insugsnippeln och den på högersidan :)
Nejdu axel, när vi sammankopplade ?anslutningen och insugsanslutningen ville den inte ens starta.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

p4ck skrev:Här kommer bilder, och även en film!
Vi chokar inte på filmen, sen när han börjar varva så chokar jag och han stänger av just för att kolvringarna är nya och vi vill inte jättegärna ta kål på dom dirrmode.

Strunta i motorfästet.

Filmen kommer straxt, segt att ladda upp en film från en systemkamera.
Nej, är inte speciellt duktig på sånt här öht. Men ajja.

Edit: Här! View My Video
Här är ?-anslutningen, högersida utav förgasaren.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Här är "bensinanslutningen" vänstersida utav förgasaren.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Här är insugsnippeln.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Strunta i skruvarna i slutet på slangen, funkade inte nej och ni behöver inte skriva nåt om det.
Skruven ser inte ut att täta helt där! prova dra in skruven längre!
Helt Räser
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

[spoiler]
AndreWidestedt skrev:
p4ck skrev:Här kommer bilder, och även en film!
Vi chokar inte på filmen, sen när han börjar varva så chokar jag och han stänger av just för att kolvringarna är nya och vi vill inte jättegärna ta kål på dom dirrmode.

Strunta i motorfästet.

Filmen kommer straxt, segt att ladda upp en film från en systemkamera.
Nej, är inte speciellt duktig på sånt här öht. Men ajja.

Edit: Här! View My Video
Här är ?-anslutningen, högersida utav förgasaren.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Här är "bensinanslutningen" vänstersida utav förgasaren.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Här är insugsnippeln.
[spoiler]Bild[/spoiler]

Strunta i skruvarna i slutet på slangen, funkade inte nej och ni behöver inte skriva nåt om det.
Skruven ser inte ut att täta helt där! prova dra in skruven längre!
[/spoiler]

Nej dem tätar inte, det vet jag. Men jag gjorde som axxxel sa och kopplade ihop insugsanslutningen med ?-anslutningen.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

slacka gasviren?
U mad bro?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Det absolut koinstigaste just nu är att den slutade gå upp i varv förut när han testade den runt gården ett varv. Men nu när vi startade så drog han igång på fetvarv igen.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Kan det vara så att nippeln är till en boostbottle? Har en stage6 ifall du är intresserad :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Ztraand skrev:Kan det vara så att nippeln är till en boostbottle? Har en stage6 ifall du är intresserad :)
Kan så va, dock säger Axxxel att jag ska ansluta den med en anslutning på förgasaren, men då startade inte mopeden.

Nippeln sitter inte heller fast. Är som att dra ur en nål ur en..ja, nåldyna!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

p4ck skrev: Här är ?-anslutningen, högersida utav förgasaren.
Bild
Ventilationsöppning från flottörhuset. Enda anledningen till att det sitter slang på den är för att det inte ska kunna komma in vatten och skräp. Slangen ska gå neråt och änden lämnas öppen - den ska inte kopplas till något annat, inte pluggas, och inget annat någon fått för sig att prova heller...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Erik_ skrev:
p4ck skrev: Här är ?-anslutningen, högersida utav förgasaren.
Bild
Ventilationsöppning från flottörhuset. Enda anledningen till att det sitter slang på den är för att det inte ska kunna komma in vatten och skräp. Slangen ska gå neråt och änden lämnas öppen - den ska inte kopplas till något annat, inte pluggas, och inget annat någon fått för sig att prova heller...
Okej då vet vi ju det. Antagligen anledning till att den inte startade. Men då är det alltså det enda vi kan göra o täta vid insuget med..blåsilikon? eller vad bör användas?
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Bean85
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 februari 2014, 20:29
Ort: Norrköping

Inlägg av Bean85 »

Skiter om tråden är 2 år gammal men det är värt att tillägga för andra som söker.
Varför den varvar sådär är för han har för lite avstånd mellan insuget och förgasaren du ska ha 1 st bakelit och 1 st fiberpackning.
Detta
http://www.skoterdelen.com/insugningspa ... -3089.aspx

inte konstigt att den tjuvar luft ser ju ut som pappkartong som packning " kan ha fel :) ", men ialf är det för litet avstånd där.
Samt titta på cylinder botten och toppen så det inte pyser ut luft gör den det antagligen inte åtdragen eller helt slut packning.
Titta också på reedventilen så den inte är glapp på fläpparna den ska vara helt stängd.

Och korrekt som G-son sa! Ska helst sitta slang!
Man vill inte ha skit i förgasaren och absolut inte täppas igen.. Har faktist sett detta fenomen flera gånger att folk tror att slangarna som följer med förgasaren ska kopplas ihopp eller täppas? HAHA bara roligt de där :)
Samt insugnings nippeln suger in luft/olja och den kan sitta löst på dom del.
Nippeln längst ner i flottörhuset är för överflödig bensin, gärna slang där också som leder ner under luftfilterhuset eller luftfiltret.
Free thinking
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Bean85 skrev:Skiter om tråden är 2 år gammal men det är värt att tillägga för andra som söker.
Varför den varvar sådär är för han har för lite avstånd mellan insuget och förgasaren du ska ha 1 st bakelit och 1 st fiberpackning.
Detta
http://www.skoterdelen.com/insugningspa ... -3089.aspx

inte konstigt att den tjuvar luft ser ju ut som pappkartong som packning " kan ha fel :) ", men ialf är det för litet avstånd där.
Samt titta på cylinder botten och toppen så det inte pyser ut luft gör den det antagligen inte åtdragen eller helt slut packning.
Titta också på reedventilen så den inte är glapp på fläpparna den ska vara helt stängd.

Och korrekt som G-son sa! Ska helst sitta slang!
Man vill inte ha skit i förgasaren och absolut inte täppas igen.. Har faktist sett detta fenomen flera gånger att folk tror att slangarna som följer med förgasaren ska kopplas ihopp eller täppas? HAHA bara roligt de där :)
Samt insugnings nippeln suger in luft/olja och den kan sitta löst på dom del.
Nippeln längst ner i flottörhuset är för överflödig bensin, gärna slang där också som leder ner under luftfilterhuset eller luftfiltret.
Kan inget annat säga än tack som fan detta är faktiskt ett riktigt bra svar. Polarn har inte ens skruvat på den där jävla mopeden något mer då han inte vågar eller nåt. Kanske kan skriva detta till honom så han kan försöka få ordning på den. :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Skriv svar