missljud

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

missljud

Inlägg av Fillle »

Tjena jag undrar det är något fel på min aprilia sx50 med d50bo på för när jag startat moppen och håller in kopplingen och när jag lagt i ettan så smäller det till lite och den typ skuttar fram 3cm. men sen när växeln är i så är det normalt och jag kan åka iväg.

Tack på förhand
Bild
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Inget ovanligt med det där, men det är bara när den är kall va?
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Inlägg av Fillle »

japp bara när den är kall men jag har även märkt att det inte går att få i vissa växlar när jag kört typ som frilge eller ettan. tex när jag kört och stannar och ska lägga i friläge
Bild
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

När den är kall och du ska lägga i ettan för första gången så kan du pumpa lite med kopplinghandtaget så släpper lamellerna eller nått sånt tror jag.

Byt växellådsolja
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Växellådsoljan är mycket tjockare när den är kall, då klibbar lamellerna ihop sig.


Håll lite varv på motorn när du slänger i ettan så brukar den inte dö. Hur snällt detta är för motorn låter jag vara osagt.

Att det är lite pill att få i friläge när man står stilla etc är fullt normalt. Brukar hjälpa att rulla moppen fram eller bak en halvmeter och sen försöka igen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Fillle
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 augusti 2012, 11:34

Inlägg av Fillle »

Tack för svaren
Bild
Skriv svar