Lättrimmad Crossmoppe

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Lättrimmad Crossmoppe

Inlägg av Jockesomfan »

Tja! Vet ni någon lättrimmad hyffsat billig crossmoppe som bara behövs drevas, pluggas ur o köpas ostrupt cdi för att få i 100km/h?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Det går inte med en sån lätt setup
Nels, Nels, Pelsnernels!
MosbrickaN
Avstängd
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 januari 2014, 18:48

Re: Lättrimmad Crossmoppe

Inlägg av MosbrickaN »

Jockesomfan skrev:Tja! Vet ni någon lättrimmad hyffsat billig crossmoppe som bara behövs drevas, pluggas ur o köpas ostrupt cdi för att få i 100km/h?
En vanlig crossmoppe och så sätter du på effektrör och pluggar ur så får du upp den i allafall 85 me dlite tyngre drevning.
Signatur raderad p.g.a regelbrott.
MVH Moderator
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

[quote="Pelsnernels"]Det går inte med en sån lätt setup[/quote]

Jodå polares gick det fint på. Han hade en Malaguti xsm
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Inlägg av Brisingar »

Det som nog är lättast att få upp i högst fart för minst trim skulle JAG säga är en äldre Rieju drac dom sägs jo kunna gå i 100km/h med trimrör, drevad, munstycke & ostrypt cdi.

Iallfall vad jag hört men det är förmodligen 100km/h via deras sketna mätare :D

men om du vill ha en billig trimcrossmoppe skulle jag säga en äldre Rieju Drac eller liknande
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Jockesomfan skrev: Jodå polares gick det fint på. Han hade en Malaguti xsm
Vill du ha 100 ärliga eller 100 enligt mätaren?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

[quote="Pelsnernels"][quote="Jockesomfan"]
Jodå polares gick det fint på. Han hade en Malaguti xsm[/quote]

Vill du ha 100 ärliga eller 100 enligt mätaren?[/quote]

100 ärliga vilket hans också var då han mätte med mätaren, gps, och bredvid bil
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jockesomfan skrev: Jodå polares gick det fint på. Han hade en Malaguti xsm
Köp en sån då.


Du kommer inte att få upp en original urpluggad moppe i 100 ärliga km/h, det spelar ingen roll vad du säger. Punkt slut.

Men mopeder som är lätta att plugga ur och går hyfsat urpluggade är tex Rieju Drac/MRX/RRX/SMX, Motorhispania Furia, Malaguti XSM, Beta RR, Yamaha DT. Även Derbi Senda och Gilera SMT/RCR om du har tillgång till vinkelslip och svets.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

En malaguti/ yamaha dt går inte i 100 urpluggad, drevad och med ostrypt cdi mer än möjligen i nerför. Men om du nu säger att hans gjorde det varför inte köpa en likadan?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

[quote="CaToXXo"][quote="Jockesomfan"]
Jodå polares gick det fint på. Han hade en Malaguti xsm[/quote]
Köp en sån då.


[size=18]Du kommer inte att få upp en original urpluggad moppe i 100 [b]ärliga[/b] km/h, det spelar ingen roll vad du säger. Punkt slut.[/size]

Men mopeder som är lätta att plugga ur och går hyfsat urpluggade är tex Rieju Drac/MRX/RRX/SMX, Motorhispania Furia, Malaguti XSM, Beta RR, Yamaha DT. Även Derbi Senda och Gilera SMT/RCR om du har tillgång till vinkelslip och svets.[/quote]

Haha okay men vad skulle du säga behövs för att få en i 100 då?
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Du kan lämna iväg cylindern på portning, byta förgasare och till ett trimrör. Då borde den göra 100km/h men det är inte helt säkert !
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Jockesomfan skrev:
Haha okay men vad skulle du säga behövs för att få en i 100 då?
Rexxy gick igenom detta ganska grundligt på ett projekt han hade, kolla http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463 .
Han lyckades inte med effektrör och större förgasare. Notera då att han drevat ner den såpass att det är jobbig att köra.

Jag skulle säga 70cc, effektrör och större förgasare och rimlig drevning så har du en rolig moped som gör runt 100 km/h.


Ett tips: Bocka ur "Inaktivera BBCode i det här inlägget." som sitter under rutan när du skickar inlägget, då kommer dina citeringar fungera istället för att bli koder.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Derbi Senda med D50BO motor. Omdrevning, effektrör och 21mm förgasare (Med passande insug) klarar en 100 knyck enligt GPS. Men det är inte 100 lätt, utan man får kämpa!
CaToXXo skrev:
Jockesomfan skrev:
Haha okay men vad skulle du säga behövs för att få en i 100 då?
Rexxy gick igenom detta ganska grundligt på ett projekt han hade, kolla http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=50463 .
Han lyckades inte med effektrör och större förgasare. Notera då att han drevat ner den såpass att det är jobbig att köra.
97 knyck, och då vet jag att jag kan hitta 3km till. ;)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Rexxy skrev: 97 knyck, och då vet jag att jag kan hitta 3km till. ;)
Men du har inte gjort det än. ;)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

CaToXXo skrev:
Rexxy skrev: 97 knyck, och då vet jag att jag kan hitta 3km till. ;)
Men du har inte gjort det än. ;)
Skulle jag kört skulle den gjort 100km/h ;)
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

CaToXXo skrev:
Rexxy skrev: 97 knyck, och då vet jag att jag kan hitta 3km till. ;)
Men du har inte gjort det än. ;)
Det kommer, förhoppningsvis till sommaren! ;)
Speedway skrev:
CaToXXo skrev:
Rexxy skrev: 97 knyck, och då vet jag att jag kan hitta 3km till. ;)
Men du har inte gjort det än. ;)
Skulle jag kört skulle den gjort 100km/h ;)
Utveckla, varför? :)
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Rexxy skrev:
Speedway skrev:
CaToXXo skrev: Men du har inte gjort det än. ;)
Skulle jag kört skulle den gjort 100km/h ;)
Utveckla, varför? :)
Jag väger 46kg, sen är jag mindre vilket resulterar i mindre luftmotstånd :D
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Inlägg av Brisingar »

CaToXXo skrev:
Jockesomfan skrev: Jodå polares gick det fint på. Han hade en Malaguti xsm
Köp en sån då.


Du kommer inte att få upp en original urpluggad moppe i 100 ärliga km/h, det spelar ingen roll vad du säger. Punkt slut.

Men mopeder som är lätta att plugga ur och går hyfsat urpluggade är tex Rieju Drac/MRX/RRX/SMX, Motorhispania Furia, Malaguti XSM, Beta RR, Yamaha DT. Även Derbi Senda och Gilera SMT/RCR om du har tillgång till vinkelslip och svets.
Lätta att plugga ur? Stod med en jävla skruvmejsel och hammre/slägga och slog min plugg i typ 2timmar och inte ett skit hände XD men annars ja det som CaToXXo sa håller jag helt med om.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Speedway skrev:
Rexxy skrev:
Speedway skrev: Skulle jag kört skulle den gjort 100km/h ;)
Utveckla, varför? :)
Jag väger 46kg, sen är jag mindre vilket resulterar i mindre luftmotstånd :D
Din vikt påverkar inte toppfarten i dessa hastigheter, så det är skitsamma. Luftmotståndet har du förvisso rätt i, MEN motorns effekt hade avtagit när jag nått 97km/h. Finns inget som drar längre, så för att den ska gå fortare, måste jag få den att varva mer!
:wink:
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Brisingar skrev: Lätta att plugga ur? Stod med en jävla skruvmejsel och hammre/slägga och slog min plugg i typ 2timmar och inte ett skit hände XD men annars ja det som CaToXXo sa håller jag helt med om.
Vissa Furia har väl delbar krök, det kanske inte din hade? Bör va relativt lätt att borra upp pluggen annars bara, på tex Senda så är hela röret fullt med skit.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Brisingar
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:52

Inlägg av Brisingar »

CaToXXo skrev:
Brisingar skrev: Lätta att plugga ur? Stod med en jävla skruvmejsel och hammre/slägga och slog min plugg i typ 2timmar och inte ett skit hände XD men annars ja det som CaToXXo sa håller jag helt med om.
Vissa Furia har väl delbar krök, det kanske inte din hade? Bör va relativt lätt att borra upp pluggen annars bara, på tex Senda så är hela röret fullt med skit.
Vad jag vet så har inte furia delat rör (som tex Rieju) Kanske nya modeller har det vet jag inte men dom klassiska furiorna har pluggen i mynningen men ja med en borr/dremmel tar det nog inte mer än 5min så har du en ur pluggad moped :)
Senast redigerad av Brisingar den 21 januari 2014, 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Rexxy skrev:
Speedway skrev:
Rexxy skrev: Utveckla, varför? :)
Jag väger 46kg, sen är jag mindre vilket resulterar i mindre luftmotstånd :D
Din vikt påverkar inte toppfarten i dessa hastigheter, så det är skitsamma. Luftmotståndet har du förvisso rätt i, MEN motorns effekt hade avtagit när jag nått 97km/h. Finns inget som drar längre, så för att den ska gå fortare, måste jag få den att varva mer!
:wink:
Kommer du till frihamnen iår ? Ta med derbin så ska jag visa att den går i 100km/h med mig på :P
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Speedway skrev:
Rexxy skrev:
Speedway skrev: Jag väger 46kg, sen är jag mindre vilket resulterar i mindre luftmotstånd :D
Din vikt påverkar inte toppfarten i dessa hastigheter, så det är skitsamma. Luftmotståndet har du förvisso rätt i, MEN motorns effekt hade avtagit när jag nått 97km/h. Finns inget som drar längre, så för att den ska gå fortare, måste jag få den att varva mer!
:wink:
Kommer du till frihamnen iår ? Ta med derbin så ska jag visa att den går i 100km/h med mig på :P
Jag planerar att åka dit, men jag tar inte plats på släpkärran för bara det! :wink:
Användarens profilbild
Voltfax
TSR Tredje Snyggaste Scooter 2014
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 augusti 2013, 20:52

Inlägg av Voltfax »

beta rr går typ 80-85 med det om du ställer in den rätt......
Rieju spike, 80km
Aerox, 73km
puch korado, 45km


vinnare av brodalen styling tävling 2014


5a i twostrokeriders snyggaste scooter 2013
mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=56598



facebook: https://www.facebook.com/pages/Jonte-tu ... 3639576595
instagram: sverigesfetasteaerox
Användarens profilbild
Böldhare
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 6 oktober 2012, 20:45

Inlägg av Böldhare »

Cpi sm går rätt bra utan strypningar ingen cdi strypning eller strypt insug, det ända är plugg och den vanliga skorstenen på luft burken (den gör dock ingen märkbar skilnad) tror det är 18mm förgasare original också vilket är rätt trevligt. Cirkus 80 kanske med rätt inställd förgasare byt till större drev i fram då den varvar 11 k annars
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Böldhare skrev:Cpi sm går rätt bra utan strypningar ingen cdi strypning eller strypt insug, det ända är plugg och den vanliga skorstenen på luft burken (den gör dock ingen märkbar skilnad) tror det är 18mm förgasare original också vilket är rätt trevligt. Cirkus 80 kanske med rätt inställd förgasare byt till större drev i fram då den varvar 11 k annars
Skulle också tro cpi går bäst ostrypt, typ 17.5 eller 18 mm fögg på den som du sa och dem går allmänt bra ostrypt.

En dt däremot, den har hela röret proppat med pluggar, katalysatorer, egr och ljuddämpninngar i själva kröken, inget man gillar ;) En drac urpluggad är nog skiten man ska, billiga, lätta att avstrypa och går riktigt härligt, effekt hela vägen från botten också saknar det på min dt!
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

CPI sm, är den lättaste moppen att trimma, en böjd plugg i delningen och sen ett 80:s munstycke och om drevning så har du en vass moppe.
Helt Räser
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

DT och CPI SM går sjukt bra urpluggade och med ostrypt CDI (I vissa fall moric box på DT) sen att plugga ur ett derbirör är ingen bra idé så fullt med skit man börjar må dåligt, och huvudvärken före man fått ihop det igen på rätt sätt.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Killar, han vill ju få upp den i 100 knyck..

Då ska ni inte rekomendera honom en moppe som är lätt att plugga ur..

Yamaha Dt: enligt många väldigt trånga att mecka med. lyfter man dock bort tanken så tycker jag inte att det är svårt eller trångt. Dessa hojar är dock rätt tunga, 102 kg torrvikt om jag inte missminner mig, vilket egentligen inte spelar någon roll..
Malaguti Xsm: Samma hoj som dt, andra kåpor bara.
Rieju Mrx/Rrx/Smx: Något trånga att mecka med, men som sagt, bort med tank men även luftburken så är det gott om plats.
Rieju Drac/Rr/spike: otroligt bra utrymme att mecka på, sadel, tank och luftburk brukar oftast inte behöva röras på. Nackdelen är väll dock liten förgasare, 12 mm ligger den på. något klenare ram än mopparna ovanför men inget som kommer brista eller något så du behöver inte vara orolig om du kör en i 100 knyck.
Derbi Senda/X-race: trånga men ta bort tank och sadel så är det någorlunda att mecka med dom, somsagt ovan så svårt att plugga ur (vilket inte spelar någon roll om du ska upp i 100 knyck) men inga problem annars.
Derbi Bultgaro/R: Vet inte mkt om denna modellen, men har hört att meckutrymmet ska vara enormt på dom!
Beta Rr: Lätta (kommer inte ihåg hur lätta dock). Rätt bra meckutrymme på dessa.
Cpi Sm/Sx: inga höjdarmotorer, dock inga större fel på dom häller, brukar kallas för AM6 kopia men heter egentligen Le-tech. bra moppe, väldigt smal om du frågar mig dock, delar från AM6 vill jag få för mig att dom inte passar.
Roxxon Duel: som ovanstående, smala men en bra hoj förövrigt, påminner mycket om Derbi Senda/X_race.
Motorhispania Furia: bra hoj, bekvämliga att köra. lättmeckade, inte så värst trångt.
Motorhispania Rys Enduro: ung. samma som Furia om du frågar mig.. men bra moppe!

För att få upp dessa moppar i 100 knyck så räcker det inte att bara plugga ur, dreva och bestycka. Ett högvarvigt effektrör, 70 cc, drev och ev större förgasare så har du dock bra chans till att komma upp i 100 knyck.

sen finns det många kinamoppar som Tms, Kinroad, Orion osv. undvik dessa helt..

Edit: Om man heter Tommy Sellén så räcker det med drev, förgasare och köperör för att komma upp i nästan 100 knyck. men eftersom du hade tänkt åka i 100 km/h med en urpluggad moppe så kan jag säga redan nu att det kommer vara svårare för dig ;)
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

Bild
Polarns som gick 100 bredvid bil om nån känner igen den[/img]
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Jockesomfan skrev:Bild
Polarns som gick 100 bredvid bil om nån känner igen den[/img]
'

Ja det är en malaguti XSM om det är det du undrar?
Jockesomfan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 150
Blev medlem: 10 november 2013, 22:21
Ort: Huddinge

Inlägg av Jockesomfan »

[quote="MisterDT50R"][quote="Jockesomfan"][img]http://i.imgur.com/3xD2lHb.jpg[/img]
Polarns som gick 100 bredvid bil om nån känner igen den[/img][/quote]'

Ja det är en malaguti XSM om det är det du undrar?[/quote]

Klart jag vet mena om ni kände igen just den om ni varit på frihamnen i somras
Alex.asplund
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 juli 2013, 11:03
Ort: göteborg

Inlägg av Alex.asplund »

min drd pro ger 85 med gianelli 2t, ostrypt cdi och 13/53, någon som vet om den skulle kunna få ut mer kraft? :lol:
stunt aerox

stage6 mk2 racing
motorforce evolution vev
19mm black racing
sportluft
stage6 pro replica
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Alex.asplund skrev:min drd pro ger 85 med gianelli 2t, ostrypt cdi och 13/53, någon som vet om den skulle kunna få ut mer kraft? :lol:
70cc, större fugge..
Finns egentligen hur mycket som helst man kan göra.
Alex.asplund
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 juli 2013, 11:03
Ort: göteborg

Inlägg av Alex.asplund »

får inte byta cylinder men har original 17.5 på nu :)
stunt aerox

stage6 mk2 racing
motorforce evolution vev
19mm black racing
sportluft
stage6 pro replica
Skriv svar