Moppen drar otroligt mycket soppa

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
svennis100
Svårstartad skrothög

Moppen drar otroligt mycket soppa

Inlägg av svennis100 »

Hej,

Förstår inte varför min blaster med endast trimrör och ändrade inställningar drar så sjukt mycket bensin? På en 6 liters tank kommer jag max 7-8 mil.
Känns som att jag borde komma MINST 10 mil på en tank, vad kan påverka bensinåtgången?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Oliver96
Elmoped

Inlägg av Oliver96 »

Det är ganska normalt. Hur mycket tror du en moppe drar? :?
Bild
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

med tanke på att en bil drar ca 0.6 borde en moped dra mindre än det, min drar nästan dubbelt så mycket..
Har en kompis med exakt samma moped , hans drar inte alls lika mycket :(
Användarens profilbild
bursell
Svårstartad skrothög

Inlägg av bursell »

en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar. kolla gärna min tråd om riejun :)
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?
Alyzzzer
Kinaraket

Inlägg av Alyzzzer »

bursell skrev:en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

edit: Dat engelska
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

Alyzzzer skrev:
bursell skrev:en bil drar allt mellan 0.6-3L beror helt på samma med en moped trimmar man får man ta smällen på högre soppa förbrukning want speed u gona pay for it
Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

hahah, aa sjukaste engelskan :D Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls :o
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

Alyzzzer skrev:

hahah
svennis100 skrev:grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?
Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls
Jo. från 54 till 55 är knappt någon skillnad alls, fast det skiftar lite från olika moppar.

1. Är den bra inställd? Hur ser tändstiftet ut?
3. Kör du med sportluft?
4. Kör du som en idiot? = fullgas-hårdinbromsning-fullgas
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Med illa inställd förgasare på min moppe förra sommaren kom jag till och från skolan 2 gånger innan det var dags att tanka igen. Till skolan är 1,5 mil så det blev ganska exakt 1L/mil.
Då kan jag säga att jag tar det lugnt. Kör aldrig full gas med moppen för jag vet vad det kan orsaka, dessutom har jag ingen stress på morgnarna.

Det är som sagt smällen du får ta när du trimmar.
Samma bränsleåtgång vid originalinställningar där emot är inte normalt.
En tvåtaktare kanske ligger på 0,4 milen original, inte 1 liter.
Har du inga läckage eller sånt som kan orsaka?
Nån i plugget som gillar att sno lite soppa från dig när du är på lunch? (hehe)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

tacopaj skrev:
Alyzzzer skrev:

hahah
svennis100 skrev:grejen är det att den drar lika mycket med originaldelar, kan du förklara det?
Men 54 munstycke är original och jag har bytt upp till 62, det är ju knappt någon skillnad alls
Jo. från 54 till 55 är knappt någon skillnad alls, fast det skiftar lite från olika moppar.

3. Kör du med sportluft?
Tändstiftet är torrt och gråsvart
Nej, kör med luftburk
Har lång väg till skolan så jag kör fullgas hela vägen, fast när jag väl ska sakta in gör jag det i god tid, och inte kör max och sedan maxar bromsen Laughing
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

-ReM- skrev:Med illa inställd förgasare på min moppe förra sommaren kom jag till och från skolan 2 gånger innan det var dags att tanka igen. Till skolan är 1,5 mil så det blev ganska exakt 1L/mil.
Då kan jag säga att jag tar det lugnt. Kör aldrig full gas med moppen för jag vet vad det kan orsaka, dessutom har jag ingen stress på morgnarna.

Det är som sagt smällen du får ta när du trimmar.
Samma bränsleåtgång vid originalinställningar där emot är inte normalt.
En tvåtaktare kanske ligger på 0,4 milen original, inte 1 liter.
Har du inga läckage eller sånt som kan orsaka?
Nån i plugget som gillar att sno lite soppa från dig när du är på lunch? (hehe)
Det kanske kan gå att gå ner i munstyckestorlek, eller kommer den få för lite i så fall? inte jättebra på att tyda tändstift
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

svennis100 skrev:
tacopaj skrev:
Alyzzzer skrev: Finns bilar som drsr mindre ön 0.6 också. Men sant trimmar du byter du munstycke vilket leder till att mer soppa dras.

hahah

3. Kör du med sportluft?
Tändstiftet är torrt och gråsvart
Nej, kör med luftburk
Har lång väg till skolan så jag kör fullgas hela vägen, fast när jag väl ska sakta in gör jag det i god tid, och inte kör max och sedan maxar bromsen Laughing
tändstiftet ska var chokladbrunt, köp mindre munstycke. Sen ligg inte på fullgas hela tiden, planera resvägen och ge dig hemifrån tidigare så du bara behöver ligga på 3/4 gas eller nåt. :)
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

har både 60 och 58 att gå ner till, vilket ska jag köra på?
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power

Inlägg av tacopaj »

svennis100 skrev:har både 60 och 58 att gå ner till, vilket ska jag köra på?
testa med 60
svennis100
Svårstartad skrothög

Inlägg av svennis100 »

okok, får se om det blir någon skillnad :)
Skriv svar