Erik_ skrev:Betydligt bättre alternativ, men är osäker på hur bra dom skulle gå se i fullt dagsljus.
Angående vinkeln så är det ju inte bara dom nästan rakt bakom/inom ett par meter som ska se blinkers. Helst ska dom vara synliga ungefär rakt från sidan - om man går runt moppen bör man börja se framblinkersen innan bakblinkersen blivit omöjlig att se.
Det går göra en fuling, om man filar ner den rundade linsen på en lysdioden så den istället blir platt sprider den ljuset mycket bredare.
Ska man bygga blinkers eller andra lyktor behöver man ändå göra en del testande, man får börja med bygga ihop en prototyp och testa hur den syns, sedan får man ändra det som behövs för att få det bättre. Om du ska ha 6 dioder i varje blinkers kan det kanske vara vettigt att montera alla i olika vinkel för att sprida ljuset tillräckligt - säg en eller två rakt bak, och sedan nått i stil med 10, 20, 30 o.s.v. grader ut åt sidan.
Så... Köp ett gäng lysdioder och börja experimentera.
Okej jag förstår precis vad du menar. Efter som att dioder inte verkar sprida ljuset upp till 180' vilket egentligen vore optimalt så får man som sagt vinkla dem istället.
Jag funderar på att göra två olika enheter intill varandra, dvs 12st dioder med 2 led á 6st dioder för att kunna sprida ljuset så mycket som möjligt.
Dessa lysdioder verkar behöva en större spänning för att drivas, blir detta ett problem för mig matematiskt sett, när det kommer till att seriekoppla dioder och lägga in resistorer i kretsen?
Väldigt bra tips det där med att slipa linsen, tror du att det kan vara ett alternativ för mig?
Jag funderar som sagt på att göra 2st led intill varandra med 6st lysdioder i varje led, skulle man då kunna slipa linsen "snett" så att ljuset sprids mer åt höger för den rad som är längst till höger, och göra motsvarande åt andra håller på den vänstra raden för att sprida ljuset?
Kanske faktiskt köper ett gäng extra och fixar en prototyp innan jag gör någonting seriöst på moppen.
Känns värt att köpa ett 10-tal extra dioder och koppla ihop på nåt experimentkort, slipa linsen på en av testerna och testa att vinkla åt olika håll på ett annat test.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.
Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477