Lysdioder koppla 12V, vilket motstånd?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Lysdioder koppla 12V, vilket motstånd?

Inlägg av -ReM- »

Tjenis.

Ska beställa ett gäng lysdioder från Elfa för att få ordning på mitt tändsystem till moppen så snart som möjligt, men skulle behöva lite hjälp av en väldigt elkunnig.

Det är så att jag vill använda mig av ganska få dioder, max 6st per sida som resulterar i 12st totalt.
Dessa dioder har jag kollat på och funderar på att köpa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =75-033-86

Dioden vill ha en framspänning på 2V och en nominell ström på 20mA.
Vad jag vill veta är: Hur kopplar jag dessa dioder (teoretiskt 12st) för att de ska matas med rätt spänning och rätt ström från batteriet?
Vilket motstånd ska jag använda om jag behöver ett (tänkte på Ohms lag där strömstyrkan styrs av en resistans).

Känner att jag inte är riktigt så duktig på el ännu för att våga riskera att göra fel.
Om någon vet hur man beräknar, hör gärna av dig.

Tack på förhand/Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
lordkesil
Elmoped

Inlägg av lordkesil »

Du kan lägga dioder i 2 st serier, med 6 ledar i vardera. Detta fungerar då varje led har ett spänningsfall på 2V. Då kan du slippa att använda motstånd. Men tänk på att batteriet kanske har en spänning högre än 12v när moppen är igång. Men det borde ändå fungera, fasten leddarna kan få en lite kortare livslängd. Dock brukar hemgjorda ledlampor gå sönder av andra skäl före leddarna dör.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

SÅ som lordkesil säger funkar.

Men om du vill räkna på det så är det U=I*R U=spänning I=ström R=resistans. Sedan kan du vrida och vända på formeln. Det du vill räkna ut är R. R=U/I R=2/0,02 R=100. Du skulle alltså behöva ett 100Ohms relä.

Men annars lägger du bara 6st i serie och kopplar på.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

lordkesil skrev:Du kan lägga dioder i 2 st serier, med 6 ledar i vardera. Detta fungerar då varje led har ett spänningsfall på 2V. Då kan du slippa att använda motstånd. Men tänk på att batteriet kanske har en spänning högre än 12v när moppen är igång. Men det borde ändå fungera, fasten leddarna kan få en lite kortare livslängd. Dock brukar hemgjorda ledlampor gå sönder av andra skäl före leddarna dör.
Det var något i den stilen jag tänkt mig, och eftersom att dessa dioder kommer agera blinkers så blir det 6st på varje sida = en enda krets. :)))
Min stora fundering var om man hade behövt resistorer för att strypa strömmen till batteriet. Jag vet att en startmotor till exempel suger upp emot flera hundra Ampere ur ett vanligt batteri, och tanken var då att batteriet kanske trycker ur sig den enorma strömstyrkan även till mina dioder om jag inte använder en resistor.

Väldigt tacksam för ditt svar, och för att du förklarar så att man förstår.
Keep it up. :)
MrAndersson skrev:SÅ som lordkesil säger funkar.

Men om du vill räkna på det så är det U=I*R U=spänning I=ström R=resistans. Sedan kan du vrida och vända på formeln. Det du vill räkna ut är R. R=U/I R=2/0,02 R=100. Du skulle alltså behöva ett 100Ohms relä.

Men annars lägger du bara 6st i serie och kopplar på.
Ohms lag är jag bekant med. Går elprogrammet och börjar 2an nästa år, så egentligen är det lite pinigt att ställa frågan alls. Vill dock vara säker på att jag tänker rätt och jag var som sagt lite osäker på det där med batteriets ström, så jag är glad att ni vill hjälpa till. :)

Så formeln där du beräknat serieresistansen 100 Ohm är om jag hade velat koppla EN ensam diod direkt till batteriet?
Om det stämmer så är jag helt och hållet med på noterna.
Alltid bra att få minnet uppfräschat också, har inte räknat med Ohms lag på flera månader :P

Tack!
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

MrAndersson har räknat fel. Han har räknat med spänningen över dioden, istället för spänningen över resistorn. Blir inget bra...

lordkesil har också fel (eller ger åtminstone olämpliga råd). Dioderna ligger på UNGEFÄR 2V (beroende på tillverkningstoleranser, temperatur, ström o.s.v, och batterispänningen kan variera mellan sisådär 11 och 14V (beroende på om motorn är igång, vad mer som är igång, temperatur o.s.v. Alla dessa variationer gör att sex dioder i serie direktkopplade till batteriet kan göra allt mellan att inte lysa alls p.g.a. för låg spänning, till att brännas på en kort stund p.g.a. för hög ström. Man ska alltid använda en strömbegränsare till lysdioder, den enklaste varianten är just en resistor.

Jag skulle föreslå tre dioder i serie och ett motstånd i serie med det. För att få 6 dioder per blinkers tar du bara två såna serier och kopplar paralellt.
3x2V ger 6V över dioderna. Om vi utgår från worst case (som man ska) kan du ha 14V på batteriet, 14-6 säger att du ska ha 8V över resistorn då. 8V/0,02A=säger då 400 ohm resistor för att få 20mA. Du väljer närmaste högre resistansvärde.

Men med allt det sagt tror jag inte dom lysdioderna är lämpliga till blinkers. Dom lyser inte särskilt starkt, och ännu värre, ljuset från dom är ganska koncentrerat - om man inte befinner sig i just den riktning lysdioden är riktad kommer mycket lite av ljuset vara synligt, och som sagt, det är inte så starkt till att börja med ens i "rätt" riktning. Jag hade tittat på någon betydligt starkare powerLED istället, dom kan ge mycket ljus och sprider det oftast ganska ordentligt så blinkersen blir synlig från "alla" riktningar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Erik, kan du berätta vad som är fel i min uträkning. Alltså vad du menar med "Han har räknat med spänningen över dioden, istället för spänningen över resistorn. Blir inget bra...". För mig stämmer de jag sagt, av det jag lärt mig inom Ellära.

Så du får gärna förklara hur de är fel så jag lär mig! :wink:
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du räknade 2V / 0,02A = 100 ohm. Uträkningen i sig är helt korrekt, om det ligger 2V över något med 100 ohms motstånd blir strömmen 20mA. Problemet är att det är dioden det ligger 2V över, och spänningen som ligger över motståndet är batteriets spänning minus spänningen över dioden (eller dioderna).

För en diod och beräknat för 14V på batteriet:
14V - 2V = 12V över motståndet.
Därmed blir uträkningen för korrekt resistans:
12V / 0,02A = 600 ohm
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Tack så mycket för era svar!

Jag kommer att dela upp dioderna 3 och 3 om du tror att det blir bäst så.
Du säger att dioderna inte blir bra för det ändamål jag tänkt mig,
om jag istället skulle köpa dessa dioder som lyser med 10.000mca (10Candela) styck, skulle det förändra något eller är det strålningsvinkeln som är tveksam?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ange+10000

Jag tänker såhär. En strålningsvinkel på 20' är ganska litet, men står man ett par meter bakom så borde det väl bli OK ändå, eller tänker jag fel nu?
En strålningsvinkel på 45' borde man väl se ljuset från om man står bara någon meter bakom moppen tänker jag, men kanske är det inte så enkelt. Vad säger ni, kan jag använda de dioderna?

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Betydligt bättre alternativ, men är osäker på hur bra dom skulle gå se i fullt dagsljus.

Angående vinkeln så är det ju inte bara dom nästan rakt bakom/inom ett par meter som ska se blinkers. Helst ska dom vara synliga ungefär rakt från sidan - om man går runt moppen bör man börja se framblinkersen innan bakblinkersen blivit omöjlig att se.

Det går göra en fuling, om man filar ner den rundade linsen på en lysdioden så den istället blir platt sprider den ljuset mycket bredare.
Ska man bygga blinkers eller andra lyktor behöver man ändå göra en del testande, man får börja med bygga ihop en prototyp och testa hur den syns, sedan får man ändra det som behövs för att få det bättre. Om du ska ha 6 dioder i varje blinkers kan det kanske vara vettigt att montera alla i olika vinkel för att sprida ljuset tillräckligt - säg en eller två rakt bak, och sedan nått i stil med 10, 20, 30 o.s.v. grader ut åt sidan.

Så... Köp ett gäng lysdioder och börja experimentera.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Erik_ skrev:Betydligt bättre alternativ, men är osäker på hur bra dom skulle gå se i fullt dagsljus.

Angående vinkeln så är det ju inte bara dom nästan rakt bakom/inom ett par meter som ska se blinkers. Helst ska dom vara synliga ungefär rakt från sidan - om man går runt moppen bör man börja se framblinkersen innan bakblinkersen blivit omöjlig att se.

Det går göra en fuling, om man filar ner den rundade linsen på en lysdioden så den istället blir platt sprider den ljuset mycket bredare.
Ska man bygga blinkers eller andra lyktor behöver man ändå göra en del testande, man får börja med bygga ihop en prototyp och testa hur den syns, sedan får man ändra det som behövs för att få det bättre. Om du ska ha 6 dioder i varje blinkers kan det kanske vara vettigt att montera alla i olika vinkel för att sprida ljuset tillräckligt - säg en eller två rakt bak, och sedan nått i stil med 10, 20, 30 o.s.v. grader ut åt sidan.

Så... Köp ett gäng lysdioder och börja experimentera.
Okej jag förstår precis vad du menar. Efter som att dioder inte verkar sprida ljuset upp till 180' vilket egentligen vore optimalt så får man som sagt vinkla dem istället.
Jag funderar på att göra två olika enheter intill varandra, dvs 12st dioder med 2 led á 6st dioder för att kunna sprida ljuset så mycket som möjligt.
Dessa lysdioder verkar behöva en större spänning för att drivas, blir detta ett problem för mig matematiskt sett, när det kommer till att seriekoppla dioder och lägga in resistorer i kretsen?

Väldigt bra tips det där med att slipa linsen, tror du att det kan vara ett alternativ för mig?
Jag funderar som sagt på att göra 2st led intill varandra med 6st lysdioder i varje led, skulle man då kunna slipa linsen "snett" så att ljuset sprids mer åt höger för den rad som är längst till höger, och göra motsvarande åt andra håller på den vänstra raden för att sprida ljuset?

Kanske faktiskt köper ett gäng extra och fixar en prototyp innan jag gör någonting seriöst på moppen.
Känns värt att köpa ett 10-tal extra dioder och koppla ihop på nåt experimentkort, slipa linsen på en av testerna och testa att vinkla åt olika håll på ett annat test.

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Med tre dioder per krets (och valfritt antal såna kretsar för att få så många dioder du vill ha totalt) blir den lilla skillnaden i framspänning inget problem, du behöver bara räkna ut vilket motstånd du ska ha igen.
En bra tumregel är att försöka ha minst lika mycket spänning över motståndet som över diodserien. Tre av dessa 2,2V LEDs blir ju 6,6V, om det drivs från 14V blir det 7,4V över motståndet - lite över hälften, perfekt. (Ju större del på motståndet, desto stabilare ström om batterispänningen varierar - större säkerhetsmarginal.)

Linsslipning kan funka för dig, men jag har gjort sånt för sällan för att ha riktig koll på hur mycket olika resultat det duger till. Jag tror det är sånt du får experimentera med själv för att se om det verkar fungera som du vill. Snedslipning tror jag däremot inte så mycket på, bättre att montera dioderna i olika vinkel då.
Skriv svar