Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Jadå inga problem där inte, Inte ofta jag är där men det är ju bara labb av munstycken som är kvar sedan blir det och skruva ner den för lack mm men vill ha den och gå som den skall så man slipper dit och skruva av och på saker hela tiden, då riskerar det ju märken och så sedan när man fixar denTheGrimReaper skrev:Hoppas du löser det inom snar framtid!
Aha ja det var ju ett trevligt tips ju! det ska jag prova körde ju utan på bing19 där gick den fint fast det var innan portningen men ska prova! funkar det bättre blir det att köpa störrejonTe-zündapp skrev:Skulle sätta en peng på att det är luftfiltret som ställer till det för dig,alldeles för litet.
Hade ett liknande på min med ungefär samma o jäklar va den krånglade . Testa o kör en kort sväng utan.
Mvh J
helt enig men känns nästan för sen för att ändra på nuLillaNissen skrev:Hade också varit bättre om du istället uppdaterat tråden istället för att göra nytt inlägg varje update, så att man slipper bläddra igenom hela tråden!
Nedå!euroman skrev:helt enig men känns nästan för sen för att ändra på nuLillaNissen skrev:Hade också varit bättre om du istället uppdaterat tråden istället för att göra nytt inlägg varje update, så att man slipper bläddra igenom hela tråden!
haha jafår ge migpå dettanågondag här när jag får tid tackar!LillaNissen skrev:Nedå!euroman skrev:helt enig men känns nästan för sen för att ändra på nuLillaNissen skrev:Hade också varit bättre om du istället uppdaterat tråden istället för att göra nytt inlägg varje update, så att man slipper bläddra igenom hela tråden!
Tog min tid o göra det åt dig till och med!
Enda problemet är att du får be nån moderator att ta bort dina inlägg i tråden om du vill de. Annars är de bara att citera detta inlägg o sen kopiera texten från "Hej" till Näst sista "[/Spoiler]" om du vill alltså.
[spoiler]Hej
Kunde lika gärna lägga upp en tråd på detta långa projekt som jag har haft ett antal år men har intehaft tiden, Nu verkar det som att man kanske hinner med så man kan få ut den och köra lite race
Målet med denna är väll att försöka hänga med dom flesta på olika zundapp träffar och även komma en bra bit över 100 strecket med en gammal veteran.
Har kört med den tidigare då med superterm som bara var tagen i utblåset, bing 19 och passivt jamarcol då gjorde den ca 98km/h efter gps så 100 är inte helt omöjligt Men men är nöjd om jag får ihop den igen.
Setup som jag tänkt är följande:
Modell: ks50 sport -79 årsmodell
Cylinder: 70cc athena superterm (portad)
Förgasare: 20mm eller större (inte bestämmt mig vilken det blir än)
Avgasrör: Ett jamarcol racing med exp kammare. Den som är gjort för 70cc.
Motor: nya lager, racing vevstake, nyalameller och eventuellt matchporta med cylindern.
Drevning: Tänkt mig 15/38 som sitter på just nu för tillfället
Topp: Planad
Elsystem: Blir ett vanligt med brytare får duga.
Bromsar/hjul: Det får bli aluhjulena med 150mm bromsar iställer för 120mm orginal.
Detta var väll det jag kom på för tillfället. Kommer naturligtvis fylla på efter hand jag kommer på vad som ska göras och inte göras
kom gärna med förslag och tips med vad ni tycker!
Ha det gött
Mvh
Martin
04 Juli 2012
[spoiler]
04 Juli 2012 (Del 1)
[spoiler]Här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu, Har tyvärr ingen bild på ramen än men det kommer till helgen då jag har den i ett annat garage
Här är motor isär plockad för byte av racing vevstacke nya lameller och lager
Lamellbyte på gång
Ny racing vev.
[/spoiler]
04 Juli 2012 (Del 2)
[spoiler]Här börjar ihoplockning av motorn, Dock var jag tvungen att ta isär den igen för dom nya motorpackningarna läckte olja, Och där står jag just nu då en bult gick sönder så fick beställa nytt skruvkit
Även en bild på nya hjulena som skall på, Här har jag börjat slipa dem, Dom är dock klara nu och även inlämnade på lack får dom säkert denna vecka
[/spoiler]
04 Juli 2012 (Del 3)
[spoiler]Bilder nya på superterm cylinder som dumpade ner i början av juni, Gammla har jag på hyllan.
Agge steg2 portad cylinder, matchar precis det kromade jamarcol racing röret! Steg2 Menas att det är portat utblås, moddad kolv och portade boost kanaler över insuget. Detta ska ge ca 13 äkta hk och inga katalog 13hk som superterm ger orginal
Insuget som sitter på är ett bing 22 som är moddat för att passa 70cc, Kommer från en ks100.
Nya luftfiltret till min bing 22 då orginal inte funkade sådär super bra till min gamla superterm så det borde inte funka bättre nu direkt
[/spoiler]
[/spoiler]
17 Juli 2012
[spoiler]
Fick lapp från posten idag att hämta ut munstycken till förgasaren och även mitt skruvkit så nu får det bli lite skruva
Har dock bild på hur mopedenser ut i dagsläget. Var bara en rosthög från början typ bara rost, Dock skall den slipas ner och spacklas och lackas mm så MYCKET jobb kvar
Moppen
Avgasröret som jag tänkt köra med, Cylindern är ungefär portad efter detta,
[/img][/spoiler]
23 Juli 2012
[spoiler]Då har man vart och grejat lite mer med moppen ihelgen. Fått på motorn men kunde dock inte provköra då jag inte hade bladmått att ställa in brytarna med för dom stog verkligen fel! dock gick den fin fint på tomgång och den läckte heller inte! ingen bild på det men det kommer, bjuder på 2 andra bilder istället.
Nya tank emblem.
Motorn ligger och torkar, Med lite packning på tub mellan vanliga packningen och blocket så blev det tätt ihop med nytt skruv kit med Dock ser den bättre ut nu detta är precis efter ihopskruvningen
[/spoiler]
23 Augusti 2012
[spoiler]
Sådär ja då var den nya förgasaren hemma. Fick bli en mikuni 20mm
Sedan är även munstycken och ett 90 graders luftfilter beställt till denna med.
[/spoiler]
04 September 2012
[spoiler]Sådär då har förgasar grejerna dumpat ner i postlådan det jag hade tänk få förra veckan men kom idag istället
[/spoiler]
07 September 2012
[spoiler]Ja då har det hänt lite grejer idag då Nu sitter motorn på då för andra gången Nu ska bara det nya röret passas in med (gamla som sitter där nu)
Sedan har man även hunnit med att porta upp mikuni insuget man ska använda med så det blev lite finare kanter
Även en bonus bild på en ny leksak med
Före:
Efter:
Motorn monterad fast förgasaren skall bytas
Bonus bild på nya leksaken med
[/spoiler]
15 September 2012
[spoiler]Sådär ja då har man skruvat lite idag med även en uppstart idag som verkade lovande faktiskt. Den fick för lite bensin så videoklippet är med choke skall kollas upp lite mer senare
Lite Friluftsmeck
Slipar lite på stosen så jag får på nya avgasröret räckte tyvärr inte med bara i avgasröret, Det sitter papper längre in i stosen så var inte oroliga
Allt monterat och färdig för första starten ser ganska bra ut skall dock nerplockas för lack när motorn lirar som den skall
Här kommer ett videoklipp på uppstarten med dock får den för lite bensin och vågar heller inte varva ut den fullt men låter lovande med lite inställning så
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DgEBhook ... e=youtu.be[/youtube][/spoiler]
27 November 2012
[spoiler]Idag dimpade det ner lite munstycken 2st lågfart till dappen och sen ett huvudmunstycke till farsans 125a, dock har det börjat snöa och bli mycket minus så får se när det blir provstart hoppas det håller upp och smälter bort på vägen kanske får bli att slipa ner den iallafall aja får tänka på det iallafall!
[/spoiler]
12 Januari 2013
[spoiler]Sådär då har man vart och skruvat idag igen Blev byte av lågfarts munstycke och ställt in nålen bättre på zundappen och sen även dragit ny jord på pappas motorcykel så nu funkar blinkers på den:)
Dappen startade lätt hade ganska bra tomgång med gick även att köra utan choke nu med dock verkar det som att den fortfarande får för lite för den skjuter på som idioten när den kommer upp i varv medans den bara blöddrar och det händer inte ett piss på låga varv. större lågfart kanske?
På högen sitter det 150 lågen sitter det 40 vilket jag tycker verkar stort men hade nog inte var fel med 42 eller 45 verkar det som eftersom den blöddrar som den gör!
Här kommer lite bilder iallafall
[/spoiler][/spoiler]
Tack så mycket! på borrad cylinder ska man ha en ubåt 17" bing eller 16 ultimat förgasare med ställbart!Spray skrev:Riktigt kul med en vässad KS50! Har själv en 76:a som är bondtrimmad, borrad förgasare, drevad, jackad kolv, filad lite här och var Denna lär ju gå rätt skapligt när allt är klart!
Får man fråga vart du beställer/köper grejer till denna?
Nej har inte gjort detta, Dock finns det bara 3 drev i min, så då måste man väll byta växelaxel och drevsatsen med?PalzaR skrev:Det går att göra den 4 växlad om du inte redan gjort det för den stryptes så när dom tog in i Sverige det sitter en spärr på drevet
Tackar! blir att vänta på delarna beställda igår sen löda om elsystemet och sen ge mig på inställningarna igen! ska sänka huvudmunstycket och lågfarten ett hack och höja nålen så får vi se vart det landar!TheGrimReaper skrev:Ser bra ut!
Ja den ska se bra ut men vill ändå se hur mycket man får ut ur den med orginal 3växlat och orginal tändsystem! så det ska bli lite sleeper Eller ja svårt och gömma motor delarna utvändigtHenru skrev:Coolt!
Har själv en Zundapp cs 50 -81
Bild på den - http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=21896
Nice hade med athena 70cc och 19 bing i början gjorde ca 96-97km/h efter gps Så det är en fin liten vardags setup faktiskt. Dock är inte min standard längre men 4växlat är fint mer växlar och bättre acc men sämre toppfart istället Ju mer xälar man har på zundapp så blir det sämre toppfart fast 4-5 växlar är bättre pga bättre varv på växlarna!Henru skrev:hehe
Själv har man kokusan brytarlöst tändsystem, 70cc minitherm, 19mm bing,
Edit: Min är 4 växlad