Tjena jag ska nog ta o beställa ett sånt här framlyse
Just nu så har jag ett sånt här framlyse på min moppe!
Och det här framlyset kopplas in genom att man sätter in två stycken små slags kontakter i vardera lampa.. Hur är det man kopplar in polisport framljuset? är det samma sak? *BEHÖVER HJÄLP SNABBT*
Senast redigerad av Timmää den 27 mars 2013, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Om jag får gissa så är en kabel Jordning (oftast svart kabel, titta på vad det är för din moped)
Den andra kabeln är växelström och går antingen till helljus eller halvljus. I princip så funkar det så här:
*HELLJUS*
1 kabel Jord
1 kabel Växelström
*HALVLJUS*
1 kabel Jord
1 kabel Växelström.
Lättaste sättet att ta reda på vilken kabel som gör vad är att dra ut en av dom 3 kablarna och växla mellan halv och helljus. Den som inte lyser när du dragit ur kabeln är den som är t.ex Halvljus. Om det lyser svagt när du växlar mellan lägena så är det jordkabeln.
tobberobbe skrev:Om jag får gissa så är en kabel Jordning (oftast svart kabel, titta på vad det är för din moped)
Den andra kabeln är växelström och går antingen till helljus eller halvljus. I princip så funkar det så här:
*HELLJUS*
1 kabel Jord
1 kabel Växelström
*HALVLJUS*
1 kabel Jord
1 kabel Växelström.
Lättaste sättet att ta reda på vilken kabel som gör vad är att dra ut en av dom 3 kablarna och växla mellan halv och helljus. Den som inte lyser när du dragit ur kabeln är den som är t.ex Halvljus. Om det lyser svagt när du växlar mellan lägena så är det jordkabeln.
På mitt framlyse så är det bara en kabel i vardera lampa.. Men jag har bara heljus och inte nått halvljus.. Tror du det är möjligt att koppla in en sån kontakt som jag har nu till polisport framljuset? Jag kan lägga upp en bild här o visa hur det ser ut imon
tobberobbe skrev:Om jag får gissa så är en kabel Jordning (oftast svart kabel, titta på vad det är för din moped)
*HELLJUS*
1 kabel Jord
1 kabel Växelström
*HALVLJUS*
1 kabel Jord
1 kabel Växelström.
Vill ha en förklaring på växelströmen? Växelström med jordkabel
Ts: lägg upp en bild! Men om du bara har hel ljus och den är inkopplad med 2 st kablar är det bara att byta/flytta över. Kommer nog med en beskrivning
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
det ät 3 flatstift som det e på din moppe orginal så det är bara att kopla in lampan i dom gammla kontakterna. det gör inget om du koplar fel några gr före du får det att funka.
saile96 skrev:det ät 3 flatstift som det e på din moppe orginal så det är bara att kopla in lampan i dom gammla kontakterna. det gör inget om du koplar fel några gr före du får det att funka.
Tack, jag tror jag har sett några sladda med så kallad flatstiftskontakt men jag får testa mig fram
saile96 skrev:det ät 3 flatstift som det e på din moppe orginal så det är bara att kopla in lampan i dom gammla kontakterna. det gör inget om du koplar fel några gr före du får det att funka.
Tack, jag tror jag har sett några sladda med så kallad flatstiftskontakt men jag får testa mig fram
Gör det! Värsta som kan hända är att halv och helljuset byter plats (när du startar helljus lyser halv och tvärt om).
kunde ha tagit några kort när jag ändå var vid moppen i morse.. ( kopplade in blinkers ) men det sitter 3 stift och det jag tror är att ena är jorden, ena är hel och andra är halv? plus måste ju vara med?..
iaf när jag kopplade in min så satte jag bara i dem o det blev rätt var också lite orolig om det skulle hända något men det gjorde det inte.
TSR`BakarN skrev:kunde ha tagit några kort när jag ändå var vid moppen i morse.. ( kopplade in blinkers ) men det sitter 3 stift och det jag tror är att ena är jorden, ena är hel och andra är halv? plus måste ju vara med?..
iaf när jag kopplade in min så satte jag bara i dem o det blev rätt var också lite orolig om det skulle hända något men det gjorde det inte.
Okej, ja det skulle vart riktigt schysst om du kunde tagit en bild på hur det ser ut när det är inkopplat