Bra tråd kan komma med lite tips då jag har byggt några tolvor nu jag börjar alltid med att märka ut hålen där tolvan ska fästas som min slider tex där finns det fyra hål ovanför bakhjulet men det var svårt att bygga plattjärn och runtjärn direkt på , så fick bygga små distanser som gick en bit ner mot bakhjulet som jag mätte hur långa dom behövde vara för att inget skulle ta imot om jag satte två rör bitar där sen så ett tips är alltid att börja från där man fäster tolvan
samt en bild där ni ser dom små distanserna jag har gjort även röret på bilden är till salu mk ecologic lågvarvs rör pma för mer info!
sedan byggde jag en tolva till min aerox där det blev lite mer utmaning då jag inte har några färdiga fästen men borrade två hål lite längre fram i ramen där jag satte m8 skruvar ännu ett tips börja framifrån och gå bakåt! men sen upptäckte jag att det inte fanns något mer ställe att fästa på längden så fick sätta ett plattjärn i mitten där igenligen baklampan fästas mätte sedan hur brett den lille plattan skulle vara
sedan slängde jag på två långa 8,5 rostfritt plattjärn som från början var 1,5meter (man behöver inte använda så mycket igentligen men jag har obegränsat med järn hemma haha) långa frånbörjan sedan tog jag bara och kapa ner bit för bit tills jag tyckte att den stod lagom högt sedan använder jag alltid en bit rektangulärt järnbit som jag lägger på marken och sen ritar jag med en penna på tolvan så det blir ett raktsträck så hela plattan där bak på tolvan kommer ta i och bli rak!
samt för att få alla hål exakta rekomenderar jag att ni använder ett skjutmått och ritsare
på bilden är det ett skjutmått och en ritsare har ist en liten vasskant på den yttersta tappen som man dra streck med så man kan se var man ska borra hålen men går att göra med skjutmått oxå men bättre med ritsare
samt en bild på hur min tolva på aeroxen blev :
hoppas detta hjälper någon !
mvh hugge66