Funkar Original oljepumpen med 70Sport?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
M4mmsen
Varnad

Funkar Original oljepumpen med 70Sport?

Inlägg av M4mmsen »

Tjena :) har ställt denna fråga många gånger men kände att alla svaren jag fick var lite luddiga.

Nu är frågan kan jag köra med Tex Polini 70cc Sport med enbart olja från olje pumpen? jag snackar alltså inte ta bort oljatanken eller hälla extra i bensinen, Utan enbart oljepumpen som ger olja. Hur länge kommer detta hålla? För om jag måste på nåt sätt blanda i olja själv så kör jag hellre på 50 Sport, Sista jag vill är att glömma hälla i olja och Kolven skär sig. :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Det är inte ofta dom går sönder, bara moppepojkar som är nojiga. Det går att köra med det på 70cc.

Men annars är det ju samma sak att köra på en 70cc som en 50cc med att glömma olja, och dom kostar lika mycket.
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

DiNozzan skrev:Det är inte ofta dom går sönder, bara moppepojkar som är nojiga. Det går att köra med det på 70cc.

Men annars är det ju samma sak att köra på en 70cc som en 50cc med att glömma olja, och dom kostar lika mycket.
Jag menar om den Pumpar i rätt mängd olja till cylinder inte hållbarheten :)
Och vad jag menade med att glömma olja menade jag blanda i tanken och glömmer jag olja när jag blandar direkt i tanken blir det katastrof därför är det skönare med oljepump. :D

Nå? Håller en original oljepump(pumpa i rätt mängd olja) till en Polini 70 Sport? :)
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

jag har polini sport 70cc och körde en säsong med oljepumpen utan problem å jag tror det ska funka rätt bra för cylindern såg riktigt fin ut när jag tog av den och kolla :)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Moppen behöver ju inte direkt 5% olja bara för att det inte är originalcylinder :) Så länge pumpen är frisk är det inga problem. Vad har du för moppe? Om du kör en Derbi så kan det vara värt att kolla om du har den där lilla pinnen som stryper oljan, inte alla som har det men vissa årsmodeller kan förekomma med det. Googla franska strypningen om du vill veta mer. (om det nu är Derbi vi pratar om)
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

GasresarN skrev:Moppen behöver ju inte direkt 5% olja bara för att det inte är originalcylinder :) Så länge pumpen är frisk är det inga problem. Vad har du för moppe? Om du kör en Derbi så kan det vara värt att kolla om du har den där lilla pinnen som stryper oljan, inte alla som har det men vissa årsmodeller kan förekomma med det. Googla franska strypningen om du vill veta mer. (om det nu är Derbi vi pratar om)
Som det står i min Signatur är det en Speedfight 2 det handlar om :), Står också förgasare och rör om det nu hjälper. Finns det någon strypning på Speedfight också? :)
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

Demuz skrev:jag har polini sport 70cc och körde en säsong med oljepumpen utan problem å jag tror det ska funka rätt bra för cylindern såg riktigt fin ut när jag tog av den och kolla :)
Jag har en Speedfight och det står mellan Polini 70cc Sport och Polini 50cc Sport. Tror du jag kan köra minst denna säsong med 70cc och med oljepumpen på och utan att blanda någon "extra" olja i bensin tanken? :)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Aldrig hört att någon annan moped än Derbi har använt sig utav oljestrypning, så det är bara att köra på ;) (Vissa säger att det är nödvändigt, andra inte, men den första tanken kan du lika gärna slänga ner 1% olja till)
lightface79
Elmoped

Inlägg av lightface79 »

Om nu oljepumpen är som många andra vajerstyrd via gasvajern, så kan man faktiskt justera oljepumpens slaglängd lite så får man mer olja blandad.
Detta gör du på justeringen på vajern till oljepumpen.
Har sett någon tråd eller om det var verkstadsmanualen till tex AM6 motorerna så stod där lite hur den skulle justeras rätt..
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

lightface79 skrev:Om nu oljepumpen är som många andra vajerstyrd via gasvajern, så kan man faktiskt justera oljepumpens slaglängd lite så får man mer olja blandad.
Detta gör du på justeringen på vajern till oljepumpen.
Har sett någon tråd eller om det var verkstadsmanualen till tex AM6 motorerna så stod där lite hur den skulle justeras rätt..
Det handlar fortfarande om en Stående Peugeot motor inte AM6. :)
Jag är hyffsat säker på att oljepumpen är elektronisk men kan kolla detta.

Är dey någon annan som kört 70cc Sport Med bara olja från oljepumpen/oljetanken?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Först och främst - räkna inte oljemängden från pumpen i procent. Eftersom pumpen inte vet hur mycket bensin motorn suger i sig kan den inte kompensera om du t.ex. byter några delar så den suger i sig dubbelt så mycket bensin - och med oförändrad oljemängd betyder det hälften så mycket olja räknat i procent! :o

Oljepumparna brukar styras av två saker, dels motorns varvtal och dels hur långt man drar i gasvajern. Varvtalsstyrningen kan vi strunta i, det är inget fel på den och vi kan ändå inte ändra den om det skulle vara det.

Vajerstyrningen däremot... Har man en motor med originalförgasaren kommer pumpen leverera korrekt mängd olja för en originalmotor. Om du monterar en större trimcylinder som suger i sig mer luft & bensin genom samma förgasare kommer oljemängden inte ändras. Du har då en motor som ger mer effekt och belastas högre, men den får proportionellt mindre olja. Tvärt emot vad man brukar göra, vid högre trimningsgrad brukar ju oljeblandningen ökas.

Ännu värre: Vi säger att du byter till en större förgasare! För att ha enkla siffror att jobba med säger vi att originalet är 14mm, och du hänger dit en 28mm. Pumpen vet inte att hågot ändrats, förutom att vajern dras längre än normalt på fullgas.
Problem nummer ett: Det är inte säkert att pumpen ger mer olja bara för att vajern dras längre än normalt! Den är byggd för att fungera med originalförgasaren, det fanns aldrig någon anledning att bygga pumpen så den reagerar på att vajern dras längre än så. Vissa kan fungera, andra (som Yamaha DT50MX) maxar pumpen innan man ens nått fullgas med originalförgasaren.
Problem nummer två: Förgasaren har ju inte bara högre hål för luften, det är bredare också. Vid halvgas på 28mm förgasaren har du dragit lika mycket i gasvajern som fullgas på 14mm förgasaren, men öppningen genom förgasaren är p.g.a. bredden dubbelt så stor som 14mm @ fullgas, så motorn kan siga i sig dubbelt så mycket luft och bensin utan att få någon extra olja...

Nu går det absolut inte säga emot att många kör trimmade motorer som bara får olja från pumpen utan att märka några problem. Däremot är jag helt övertygad om att en stor del av dessa motorer skulle få betydligt lägre slitage och i vissa fall en aning mer effekt om dom fick mer olja. De flesta tvåtaktsmotorerna lär överleva med mindre än 1% olja, med andra ord fortsätta gå utan några uppenbara skador på kort sikt, men jag kan garantera att de flesta av dom skulle må mycket bättre på sikt om dom fick mer olja.

I ditt fall skulle jag fortsätta köra oljepumpen som vanligt, men även blanda 1% olja (eller mer vid lite hårdare trimning) i bensinen. Oljepumpen ser till att motorn alltid får olja, och även om det egentligen är för lite för motorns bästa bör det vara tillräckligt för att hålla den vid liv ifall du någon gång skulle glömma olja i soppan när du tankar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
M4mmsen
Varnad

Inlägg av M4mmsen »

Erik_ skrev:Först och främst - räkna inte oljemängden från pumpen i procent. Eftersom pumpen inte vet hur mycket bensin motorn suger i sig kan den inte kompensera om du t.ex. byter några delar så den suger i sig dubbelt så mycket bensin - och med oförändrad oljemängd betyder det hälften så mycket olja räknat i procent! :o

Oljepumparna brukar styras av två saker, dels motorns varvtal och dels hur långt man drar i gasvajern. Varvtalsstyrningen kan vi strunta i, det är inget fel på den och vi kan ändå inte ändra den om det skulle vara det.

Vajerstyrningen däremot... Har man en motor med originalförgasaren kommer pumpen leverera korrekt mängd olja för en originalmotor. Om du monterar en större trimcylinder som suger i sig mer luft & bensin genom samma förgasare kommer oljemängden inte ändras. Du har då en motor som ger mer effekt och belastas högre, men den får proportionellt mindre olja. Tvärt emot vad man brukar göra, vid högre trimningsgrad brukar ju oljeblandningen ökas.

Ännu värre: Vi säger att du byter till en större förgasare! För att ha enkla siffror att jobba med säger vi att originalet är 14mm, och du hänger dit en 28mm. Pumpen vet inte att hågot ändrats, förutom att vajern dras längre än normalt på fullgas.
Problem nummer ett: Det är inte säkert att pumpen ger mer olja bara för att vajern dras längre än normalt! Den är byggd för att fungera med originalförgasaren, det fanns aldrig någon anledning att bygga pumpen så den reagerar på att vajern dras längre än så. Vissa kan fungera, andra (som Yamaha DT50MX) maxar pumpen innan man ens nått fullgas med originalförgasaren.
Problem nummer två: Förgasaren har ju inte bara högre hål för luften, det är bredare också. Vid halvgas på 28mm förgasaren har du dragit lika mycket i gasvajern som fullgas på 14mm förgasaren, men öppningen genom förgasaren är p.g.a. bredden dubbelt så stor som 14mm @ fullgas, så motorn kan siga i sig dubbelt så mycket luft och bensin utan att få någon extra olja...

Nu går det absolut inte säga emot att många kör trimmade motorer som bara får olja från pumpen utan att märka några problem. Däremot är jag helt övertygad om att en stor del av dessa motorer skulle få betydligt lägre slitage och i vissa fall en aning mer effekt om dom fick mer olja. De flesta tvåtaktsmotorerna lär överleva med mindre än 1% olja, med andra ord fortsätta gå utan några uppenbara skador på kort sikt, men jag kan garantera att de flesta av dom skulle må mycket bättre på sikt om dom fick mer olja.

I ditt fall skulle jag fortsätta köra oljepumpen som vanligt, men även blanda 1% olja (eller mer vid lite hårdare trimning) i bensinen. Oljepumpen ser till att motorn alltid får olja, och även om det egentligen är för lite för motorns bästa bör det vara tillräckligt för att hålla den vid liv ifall du någon gång skulle glömma olja i soppan när du tankar.
Tack för det detaljerade Svaret! :D
Så om jag fattat rätt kan kan jag köra med enbart olja från oljepumpen men det skulle ge skador på sikt inte på direkten? Men om det är så blir det 70cc, Biltema säljer 4L olja för 200kr så att köpa olja blir nog inga större problem!
Men jag då blir det 70cc så blandar jag lite i tanken också! :)
Tack för alla svar!
Skriv svar