Först och främst - räkna inte oljemängden från pumpen i procent. Eftersom pumpen inte vet hur mycket bensin motorn suger i sig kan den inte kompensera om du t.ex. byter några delar så den suger i sig dubbelt så mycket bensin - och med oförändrad oljemängd betyder det hälften så mycket olja räknat i procent!
Oljepumparna brukar styras av två saker, dels motorns varvtal och dels hur långt man drar i gasvajern. Varvtalsstyrningen kan vi strunta i, det är inget fel på den och vi kan ändå inte ändra den om det skulle vara det.
Vajerstyrningen däremot... Har man en motor med originalförgasaren kommer pumpen leverera korrekt mängd olja för en
originalmotor. Om du monterar en större trimcylinder som suger i sig mer luft & bensin genom samma förgasare kommer oljemängden inte ändras. Du har då en motor som ger mer effekt och belastas högre, men den får proportionellt mindre olja. Tvärt emot vad man brukar göra, vid högre trimningsgrad brukar ju oljeblandningen
ökas.
Ännu värre: Vi säger att du byter till en större förgasare! För att ha enkla siffror att jobba med säger vi att originalet är 14mm, och du hänger dit en 28mm. Pumpen vet inte att hågot ändrats, förutom att vajern dras längre än normalt på fullgas.
Problem nummer ett: Det är inte säkert att pumpen ger mer olja bara för att vajern dras längre än normalt! Den är byggd för att fungera med originalförgasaren, det fanns aldrig någon anledning att bygga pumpen så den reagerar på att vajern dras längre än så. Vissa kan fungera, andra (som Yamaha DT50MX) maxar pumpen innan man ens nått fullgas med originalförgasaren.
Problem nummer två: Förgasaren har ju inte bara högre hål för luften, det är bredare också. Vid halvgas på 28mm förgasaren har du dragit lika mycket i gasvajern som fullgas på 14mm förgasaren, men öppningen genom förgasaren är p.g.a. bredden dubbelt så stor som 14mm @ fullgas, så motorn kan siga i sig dubbelt så mycket luft och bensin utan att få någon extra olja...
Nu går det absolut inte säga emot att många kör trimmade motorer som bara får olja från pumpen utan att märka några problem. Däremot är jag helt övertygad om att en stor del av dessa motorer skulle få betydligt lägre slitage och i vissa fall en aning mer effekt om dom fick mer olja. De flesta tvåtaktsmotorerna lär
överleva med mindre än 1% olja, med andra ord fortsätta gå utan några uppenbara skador på kort sikt, men jag kan garantera att de flesta av dom skulle må mycket bättre på sikt om dom fick mer olja.
I ditt fall skulle jag fortsätta köra oljepumpen som vanligt, men även blanda 1% olja (eller mer vid lite hårdare trimning) i bensinen. Oljepumpen ser till att motorn alltid får olja, och även om det egentligen är för lite för motorns bästa bör det vara tillräckligt för att hålla den vid liv ifall du någon gång skulle glömma olja i soppan när du tankar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.