Varför har ingen subframe?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Varför har ingen subframe?

Inlägg av Ludvig123456789 »

Ja som rubriken undrar jag varför ingen har subframe? Jag själv tycker det är sjuuukt snyggt och enkelt att göra själv. Vad finns det för anledningar att inte skaffa det? Skulle va schysst om någon förklarade för mig :oops: :oops: :oops:
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Ju längre än moped är desto svårare är dom att köra, kört en Yamaha DT med förlängd Derbisving, var helt åt helvete när man skulle svänga. Fördelen är ju dock vridmometets kraft att den inte behöver vara så tung framtill utan att längden hjälper till för att slippa att den reser sig i race.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

k-skåpet skrev:Ju längre än moped är desto svårare är dom att köra, kört en Yamaha DT med förlängd Derbisving, var helt åt helvete när man skulle svänga. Fördelen är ju dock vridmometets kraft att den inte behöver vara så tung framtill utan att längden hjälper till för att slippa att den reser sig i race.
Aha okej, kanske inte blir de ändå
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
Lånar tråden lite. S6 subframe till aerox passar den endast på aerox eller också på en beta ark, som jag har?
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ludvig123456789 skrev:
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
nej. den gör så att man slipper ett vist stag så att man kan ha ett rakt insug monterat på motorn.
vem fan e lennart?
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

potog skrev:
Ludvig123456789 skrev:
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
nej. den gör så att man slipper ett vist stag så att man kan ha ett rakt insug monterat på motorn.
Okej, men gör en 10 cm mycket skillnad i svängradie? känns som de inte kan göra så mycke...
Senast redigerad av Ludvig123456789 den 4 januari 2013, 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

moppepojk skrev:jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!
Tycker du det blir svårt att svänga? är det stor skillnad på svängradien?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ludvig123456789 skrev:
potog skrev:
Ludvig123456789 skrev: så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
nej. den gör så att man slipper ett vist stag så att man kan ha ett rakt insug monterat på motorn.
Okej, men gör en 10 cm mycket skillnad i svängradie? känns som de inte kan göra så mycke...
stor skillnad men inget som stör mig direkt :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

moppepojk skrev:jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!


bild? :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

saile96 skrev:
moppepojk skrev:jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!


bild? :D
Man kanske inte ser hur lång den egentligen är men den är bra mycket längre än org :D

Bild

Bild
izeman
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 juli 2011, 13:11

Inlägg av izeman »

Malossi skrev:
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
Lånar tråden lite. S6 subframe till aerox passar den endast på aerox eller också på en beta ark, som jag har?
den passar med det är inte bolt on hade de på min beta ark när jag hade midrace motorn på den, tyvärr har jag int bild på det med s6 subramen är bredare än beta upphängningen
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Svetsa eget, det tänker jag göra till min Aerox.
Jag ser ärligt talat ingen anledning till original motorfästets funktioner.
Möjligtvis om det skulle minsta lite vibrationer men det har jag väldigt svårt att tro.
Dessutom är det så galet fult att man blir ledsen ^^
Svetsa om är det som gäller för min del.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Alltså är subframe samma sak som karatesving eller?

Bild
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

ValoPallo skrev:Alltså är subframe samma sak som karatesving eller?

Bild
Subframe är en motorupphängning som flyttar bak motorn på scootrar, så ja ungefär.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Skriv svar