varför går den dåligt?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Kalletheboy
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 4 augusti 2010, 09:44

varför går den dåligt?

Inlägg av Kalletheboy »

Hej!
Satte på ett metrakit idag (låter skit högt ! Någon som vet hur man får de lite tystare? )
Iallafall så liksom går den konstigt . I 1:an så varvar den segt.. o efter en stund när den kommer upp i varvs så drar den på . Sen växlar man till 2:an o då går den sakta upp till 8 tusen varv då drar den på igen.
Är det munstycket som är fel eller luftskruven ? Har 63 munstycke på nu.
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

det är högt varvigt vafan tror du? du får använda kopplingen!!!!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Har du bytt munstycke?
Vad är det för metra kit?
Årets Styrelsemedlem 2013
Landsten
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 september 2012, 12:26

Inlägg av Landsten »

Hade samma problem, Byt till större munstycke och lek med kopplingen så kommer du märka enorm skillnad!
Senast redigerad av Landsten den 28 oktober 2012, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

63 munstcke känns väl ändå lite för litet? ;o
Senast redigerad av -Filip den 28 oktober 2012, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Kalletheboy
Elmoped
Inlägg: 139
Blev medlem: 4 augusti 2010, 09:44

Inlägg av Kalletheboy »

Det är ett metrakit thrower.
Men endel säger att det är ett höggradigt rör men tycker ändå den ska gå bättre på låga varv . Den orkar typ inte 3:ans växel ju !
Har inga munstycke hemma men vilka storlekar ska man köpa ?
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

Kalletheboy skrev:Det är ett metrakit thrower.
Men endel säger att det är ett höggradigt rör men tycker ändå den ska gå bättre på låga varv . Den orkar typ inte 3:ans växel ju !
Har inga munstycke hemma men vilka storlekar ska man köpa ?
10-15 Storlekar större
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Kan ju säga att Thrower är lågvarvigt. Det är förgasarinställningarna du ska titta på. Köp en sats där 10-15 storlekar större ingår.
Årets Styrelsemedlem 2013
16rieju16
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 juni 2011, 18:48

Inlägg av 16rieju16 »

man brukar ju alltid byta till cirka 10storlekar större.. men testa kör med choke lite så ser du om den går bättre genom att den får mer bensin :)
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

63 munstycke? låter ganska litet

du kan tysta det genom att sätta många lager färg på det och sen lacka det några lager, sen även avgasbandage.
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Mk Thrower är högvarvigt... Jag antar att du har en Derbi Senda med EBS motor och 14mm PHVA eftersom du har 63 strl på munstycket. För att få en bra effekt kurva då bör du dreva den 16-65 eller 13-53 (dom två drevningarna har samma utväxling). Sen bör du ta bort insugskanalen på luftfilterboxen och byta till ca 80-84 munctycke. Då kommer du även få en toppfart på 85 kmh vid 10 000 rpm där cdi boxen stryper.

Kortfattat:
1. 82 munstycke.
2. Ta bort insugsanalen på luftfilterboxen.
3. Dreva den 13-53 eller 16-65.

Då kommer den gå riktigt bra. Och gör inte som dom andra säger... Lek inte med kopplingen för att komma upp i varv så att effekten kommer vid lägre fart. Om du gör som jag har skrivit ovan kommer du bara märka att den är trött på ettan upp till 8000 rpm och om du då varvar motorn till 10 000 rpm innan du växlar hamnar varvet för tvåan växel precis över kurvan så att du ändå ligger med bra effekt.
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Hebbe skrev:Mk Thrower är högvarvigt... Jag antar att du har en Derbi Senda med EBS motor och 14mm PHVA eftersom du har 63 strl på munstycket. För att få en bra effekt kurva då bör du dreva den 16-65 eller 13-53 (dom två drevningarna har samma utväxling). Sen bör du ta bort insugskanalen på luftfilterboxen och byta till ca 80-84 munctycke. Då kommer du även få en toppfart på 85 kmh vid 10 000 rpm där cdi boxen stryper.

Kortfattat:
1. 82 munstycke.
2. Ta bort insugsanalen på luftfilterboxen.
3. Dreva den 13-53 eller 16-65.

Då kommer den gå riktigt bra. Och gör inte som dom andra säger... Lek inte med kopplingen för att komma upp i varv så att effekten kommer vid lägre fart. Om du gör som jag har skrivit ovan kommer du bara märka att den är trött på ettan upp till 8000 rpm och om du då varvar motorn till 10 000 rpm innan du växlar hamnar varvet för tvåan växel precis över kurvan så att du ändå ligger med bra effekt.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000 här har du även en guide på hur du kan få den tystare.
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 3 januari 2011, 22:48

Inlägg av Hebbe »

Hebbe skrev:
Hebbe skrev:Mk Thrower är högvarvigt... Jag antar att du har en Derbi Senda med EBS motor och 14mm PHVA eftersom du har 63 strl på munstycket. För att få en bra effekt kurva då bör du dreva den 16-65 eller 13-53 (dom två drevningarna har samma utväxling). Sen bör du ta bort insugskanalen på luftfilterboxen och byta till ca 80-84 munctycke. Då kommer du även få en toppfart på 85 kmh vid 10 000 rpm där cdi boxen stryper.

Kortfattat:
1. 82 munstycke.
2. Ta bort insugsanalen på luftfilterboxen.
3. Dreva den 13-53 eller 16-65.

Då kommer den gå riktigt bra. Och gör inte som dom andra säger... Lek inte med kopplingen för att komma upp i varv så att effekten kommer vid lägre fart. Om du gör som jag har skrivit ovan kommer du bara märka att den är trött på ettan upp till 8000 rpm och om du då varvar motorn till 10 000 rpm innan du växlar hamnar varvet för tvåan växel precis över kurvan så att du ändå ligger med bra effekt.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000 här har du även en guide på hur du kan få den tystare.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37871 Här är en drevnings guide också. Jag har gjort guiderna själv och jag har provat allt det jag skriver om här.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Kolla rörets register så lär du snart inse att det är lågvarvigt.

Inga fler trippelpost, fixar en varning.
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar