kjelle skrev:Tjena! hur mycket kompression behövs det för att en aerox ska starta?
har exakt 6kg, men enligt manualer mm. ska en aerox ha 7.44...
Borde det räcka?
Jag tror du blandar ihop kompressions
förhållande och kompressions
tryck. För att göra situationen ännu värre finns det även två sätt att ange kompressionsförhållandet...
Kompressionstryck är just det du ser på en sådan mätare. Den visar just hur högt trycket blir i cylindern.
Kompförhållande anger skillnaden mellan volymen i cylinder+topp före komprimering vs. volymen i toppen efter komprimering. Om 50cc cylinder + 5cc topplocksvolym komprimeras till 5cc komprimeras alltså 55cc till 5cc, och eftersom 55 är 11 gånger 5 blir kompförhållandet 11:1.
Det finns en annan teori om att kompförhållandet endast ska mätas från att avgasporten stängts, vilket alltså betyder att man inte räknar med den nedre delen av cylindern. Samma 50cc cylinder som i förra exemplet kanske har 30cc volym ovanför porten, vilket betyder att 35cc komprimeras till 5cc, eller kompförhållande 7:1.
Kompressionstryck anges aldrig med två decimaler, mätarna är långt ifrån tillräckligt exakta ändå, däremot kan kompressionsförhållande enkelt räknas ut så noga.
Med andra ord tror jag att du försöker jämföra äpplen och meloner. Du måste hitta uppgifter om vilket komptryck motorn ska ha om du ska utgå från det. Personligen tycker jag att dom mätningarna är ganska oanvändbara på småmotorer just eftersom man måste ha rätt siffror att jämföra med och att mätarna är så oexakta att man vet att den visar fel men inte hur mycket... En annan femma på t.ex. bilmotorer där man har flera cylindrar, då spelar det inte så stor roll vilka siffror mätningen ger - det man vill veta är om alla cylindrar ger ungefär samma värde bara. Om en är betydligt sämre har den uppenbarligen ett problem...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.