smält kolv ? speedfight 2

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

smält kolv ? speedfight 2

Inlägg av jebemtimater »

Heejsan!! hittat vad som gjorde min moppe segstartad och varför den inte starta alls tillslut , MEN VARFÖR smälte kolv
en ?

Fick hem min 70cc idag , och när jag tog bort den gamla cylinder och kolven så såg jag att kolven har ''smält'' ( alltså att ringarna smält fast i kolven och den va helt slut )

kan tänka mig att den gått jävligt för varmt isånnafall men hur löser jag det ?

Kolven och cylindern är ca 5 timmar gammla ...

Så tänkte lösa problemet innan jag kör med min nya 70cc så det inte händer samma sak .. kostar ju fan pengar ..

SETUP på min SPEEDFIGT :
laser rör
17,5mm förgasare
dragen v-ring
70cc polini ( satte på idag , ej kört med den bara provstartad )
v-vikter
racing tändspole
mm.

SNÄLLA HJÄLP MIG :(

uppdate: Mer hjälp snälla , blir galen ,. den är bestyckad rätt , några storlekar över perfekt . cylinder kåpa på men fortfarande varm ! HJÄLP innan jag kör ner skiten i ån ...
Senast redigerad av jebemtimater den 8 augusti 2011, 03:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

AC eller LC?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

kör in redigt!!!!!
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Samma hände för mig i vintras, då jag körde utan att bestycka inför vintern... så jag skulle säga att du skall gå upp i munstycke vid cylinderbyte...viket jag hoppats att du gör?

Samt som B2R säger, Luft eller vätske-kyld? :)
Användarens profilbild
daspeedy
Elmoped

Inlägg av daspeedy »

de e bara byta upp i munstycke eller leta efter tjuvluft, de blir ju som en jävla svetslåga i cylindern när du får för mkt luft
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

den är luftkyld .

hur kollar man tjuvluft enklast då? äre startgas metoden ?

Fick mä ett munstycke när ja beställde kolven , antar att det är till orginal förgasaren då eller ?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

hej där!

eftersom jag är på en tillfällig visit kan jag passa på att svara på lite frågor! :)

Anledningarna till värmenyp, som du verkar haft, kan vara många. här är några av dom:

tjyvluft
dåligt med vatten
trasig vattenpump
böjda fins på radiatorn
för lite bensin
för dåligt inkörd (här pajjar den under inkörningen...)

Och om du ska byta munstycke, så ja.. har du originalförgasaren på en speedfight 2 så har du en gurtner 12mm förgasare, alltså inte det optimala för en 70cc cylinder. byt genast upp dig till minst 17.5 (helst 19 eller 21) skruva av flottörskålen (längst ner på förgasaren) det kmr rinna ut en skvätt bensin när du gör detta, så ha ett spillkärl under (ajabajja, ingen bensin ut i ´naturen!) när du plockat bort den, så lär du se 3 st guldiga skruvar underifrån. (du kanske måste skruva bort förgasaren från insuget) det är högfarts, lågfarts och huvudmunstycket. det du ska ha ut är huvudmunstycket och det brukar sitta i mitten, och är även störst. när du skruvat ut detta kan du notera vad för storlek det är på just det munstycket, och går du från org 49cc till 70cc borde du nog öka cirka 30-40. har du inte ökat med röret kanske du får öka ännu mer.

en riktlinje från mig till dig: min speedfight 2 har 49cc sport cylinder, 12mm förgasare öppet sportlufts ny variator Hebo nk performance rör och där har jag 110-115 munstycke i. när jag hade luftboxen kvar körde jag med 86, och då gick den lite snålt. BENSINENS MÄNGD ÄR SKITVIKTIG!

skruva ut tändstiftet och titta på delen som går/gick ner i cylindern. (alltså där gnistan kmr) elektroden och det runtom ska vara gyllenbrunt, oboybrunt eller bajsbrunt, vad du nu tycker är mest likt. är den ljusare / spår av vitt så ska du ha större munstycke, är det svart/igensotat ska du ha mindre.. :)

hoppas mitt svar var tilll hjälp, försöker titta tillbaka senare om du har mer frågor! :)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

det sitter en 17,5mm dellorto förgasare på , har inte kollat munstycket oså men är det munstycket som sitter orginal på 17,5 mm förgasaren riktat mot orginal cylindern ..? om ni förstår vad jag menar ?

Och mina sitift sotar igen , men jag misstänker att jag haft för mycket olja i bensinen , eller är de på grund av munstycket ? och med sotar så menar jag att de lägger sig ett tjockt lager på stiftet .

SETUP :
laser rör
17,5mm förgasare
dragen v-ring
70cc polini ( satte på idag , ej kört med den bara provstartad )
7,5g v-vikter
racing tändspole
ny vev
mm..
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

den kan nypa om du blandar med för mycket olja också för då får den inte in någon kylning utan blir endast värme..
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

jo de va det jag tänkte .

för kolvet va helt klibbig så tänkte om det blir sot klumpar som gjort alla repor i kolven . för de är inge skit i motorn , den är ny renoverad inuti .

1 dl olja på 5 liter är de rätt ? eller för mycket .. det rycker ju som fan och sotar som fan så jag tycker det är för mycket egentligen ju men vill ju inte ha för lite olja heller ..
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

munstycket som sitter på nu är 95 , ska jag gå ner eller upp i storlek ?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

somlow skrev:den kan nypa om du blandar med för mycket olja också för då får den inte in någon kylning utan blir endast värme..
huh ?

Oljan smörjer ju, och cylinder väggarna blir kylda av luften.
Sen så är ju inte olja så himla lättantändligt så då sänks effekten och även topp-temperaturen.

Men eftersom det var på den äldre kolven så kan det mycket väl kan ha varit att du körde med för lite olja i tanken vilket resultera till värmenypning.
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

2,5 % blandning har jag kört mä, men kan det va att jag ska ner i munstycke ,då den sotar ?? . 95 munstycke sitter på nu så tänkte beställa och pröva mindre eller ska de va större ?
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

KarlssoN^ skrev:
somlow skrev:den kan nypa om du blandar med för mycket olja också för då får den inte in någon kylning utan blir endast värme..
huh ?

Oljan smörjer ju, och cylinder väggarna blir kylda av luften.
Sen så är ju inte olja så himla lättantändligt så då sänks effekten och även topp-temperaturen.

Men eftersom det var på den äldre kolven så kan det mycket väl kan ha varit att du körde med för lite olja i tanken vilket resultera till värmenypning.
oj läste inte så bra kollade nu att den var luftkyld, men när jag och en kompis körde förut så nöp den och då hade han blandat med en jävla massa olja..
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

jebemtimater skrev:den är luftkyld .

hur kollar man tjuvluft enklast då? äre startgas metoden ?

Fick mä ett munstycke när ja beställde kolven , antar att det är till orginal förgasaren då eller ?
Sitter kylfläktskåpan på samt den kåpan som sitter över cylindern?
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

nej den sitter inte på men jag har beställt en ny och väntar på att den ska komma så får vi se om den blir en aning kallare :)

Finns de nå mer sätt att kyla motorn ?

Kan motorn bli för varm om den får för mkt soppa ?
Användarens profilbild
jebemtimater
Elmoped

Inlägg av jebemtimater »

cylinder kåpan är på och den är bestyckad rätt , några storlekar över perfekt ...

det hjälpte inte alls :(

HJÄLP mig , mer förslag !!
Skriv svar