Tjena! Jo, nu är det så att den yttre vevaxeln har ingen gänga kvar !
Men då undrar jag om det finns nåt sätt att fixa det? eller jag tror inte det kanske, men är det någon som har en aning vart man kan köpa den delen som jag visar på bilden? Vh
RacingTobbe skrev:Tjena! Jo, nu är det så att den yttre vevaxeln har ingen gänga kvar !
Men då undrar jag om det finns nåt sätt att fixa det? eller jag tror inte det kanske, men är det någon som har en aning vart man kan köpa den delen som jag visar på bilden? Vh
RacingTobbe skrev:Tjena! Jo, nu är det så att den yttre vevaxeln har ingen gänga kvar !
Det är ganska svårt att få isär ett vevparti och ännu svårare att få ihop det, balanserat och klart. Man behöver extremt noggrann utrustning för att få till det.
hkkla skrev:Det är ganska svårt att få isär ett vevparti och ännu svårare att få ihop det, balanserat och klart. Man behöver extremt noggrann utrustning för att få till det.
= inget hemmafixaren gör själv i hobbygaraget när det finns orginalersättare för ca 700..
Vevparti i encylindriga tvåtaktare är inte balanserade, dom är "bara" riktade så höger & vänster halva sitter rakt mot varann. Det görs efter att delarna pressats ihop på fabriken, och ska inte behövas göras om.
Om man är våldsam när man monterar den nya veven i blocket så lär veven inte vara särskilt rak längre, ganska många använder så våldsamma monteringsmetoder att vevarna knappast är särskilt bra när motorn sitter ihop...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ajonson skrev:Klart dom är bananserade ! Dom måste vara balanserade annars vibrerar vevlager och dyl. sönder ! Kom om du vet något..
Vevaxeln har motvikter (eller snarare, mindre metall på den sidan vevtappen sitter för att vara lättare där) för att motverka vibrationer skapade av kolvens rörelse, men det görs ingen kontroll av vikten så den är exakt rätt - och det är vad JAG menar med ordet balansering. Så nej, vevpartier till encylindriga tvåtaktare balanseras inte.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.