Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
det är ju redan dyrt som fan, också höjer dom de! fan vad förbannad man blir!adddam skrev:läste detta idag och gissa om jag blev jävligt sur har inte tagit körkort än och som det är vinter nu så är det inte många ställen man kan ta körkortet på så tänkte ta det nästa år men när jag ser deta vet de f*n om jag ska ta det alls :evil:
http://nyheter.se.msn.com/artikel.aspx? ... =155309127
vad tycker ni om detta?
Det lönar sig ju att göra det Även fast man blir tagen så kostar det betydligt mindre i böter ^^puttrish skrev:har kört utan kort och trimmat i över ett år nu och klarat mig, GOGO!!
Ne jag skämta, men det är faktiskt inte värt att ta kortet när det är så jävla dyrt, tur att moppetiden snart är över för min del (:
Den som skulle rösta på det skulle vara en imbecill idiot eller en någon rabiat miljönazist.adddam skrev:bra att ingen har röstat på bra och till er tre har röstat på har redan tagit det så skulle det vara för bil och mc med så det straffar ju alla
rabiat miljönazist hahaha så jävla roligSkåningens-handelsbod skrev:Den som skulle rösta på det skulle vara en imbecill idiot eller en någon rabiat miljönazist.adddam skrev:bra att ingen har röstat på bra och till er tre har röstat på har redan tagit det så skulle det vara för bil och mc med så det straffar ju alla
det enda som dem skapar är ett ytterligare underlag för ett X antal till som kör olovligt.
Läste i tidningen att moppekortet skulle bli dyrare också.zvynx skrev:vem fan bryr sig om jorden går under , huvudsaken är att moppekorten inte blir dyrare.Sockan skrev:De sa också att jorden KUNDE gå under när de skulle göra en mini-bigbang. De säger även jorden ska gå under 2012.
Och här sitter vi och oroar oss om en så värdslig sak som pengar..?
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
ta det så här:riejumannen skrev:Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.Skåningens-handelsbod skrev:ta det så här:riejumannen skrev:Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.
Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.
Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.
så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Nu måste jag blanda mig i leken om vad du säger. Om vi utgår från en person som aldrig tidigare suttit bakom ratten och kört, brukar de första lektionerna gå till att eleven ska bli ett "team" med bilen. Den första tiden brukar ofta eleven se på växelspaken medan han växlar, när han kollar ut genom vindrutan blir det ofta två meter framför motorhuvuen. I flesta fall får trafikläraren bromsa för något som inte eleven ser.riejumannen skrev:Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.Skåningens-handelsbod skrev:ta det så här:riejumannen skrev: Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.
Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.
Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.
så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Men jag utgår från att dom flesta börjar övningsköra när dom fyller 16 och då får man den mästa träningen privat och det gör det hela mycket billigare än att man ska behöva ta 20-25 körlektioner.runners skrev:Nu måste jag blanda mig i leken om vad du säger. Om vi utgår från en person som aldrig tidigare suttit bakom ratten och kört, brukar de första lektionerna gå till att eleven ska bli ett "team" med bilen. Den första tiden brukar ofta eleven se på växelspaken medan han växlar, när han kollar ut genom vindrutan blir det ofta två meter framför motorhuvuen. I flesta fall får trafikläraren bromsa för något som inte eleven ser.riejumannen skrev:Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.Skåningens-handelsbod skrev: ta det så här:
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.
Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.
Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.
så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Att träna bort ovanstående felaktigheter plockar i många fall 3-5 enkla kör- lektioner. När dessa felaktigheter är korrigerade så skulle det återstå 5 enkla körlektioner för att fullborda sig till uppkörning. Jag hoppas att du själva ser det ironiska i ditt påstående.
Av den erfarenhet jag har är det väldigt få personer som klarar körkortet på 15-20 körlektioner om vi utgår från eleven är helt grön bakom ratten. I medelsnitt brukar elever ligga på runt 20- 25 enkla kör lektioner om vi förutsätter att uppkörningen lyckas första gången.
Sedan kan det inverka på hur många lektioner som krävs beroende på var man någonstans kör. Att vara trafikskoleelev i en liten ort kan inte gämställas med att köra i stora städer som Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men några 10 körlektioner handlar det ofta om när en person har tidigare haft körkort och tar om det efter att denna blivit av med det.
ta inte det med 16 år för givet.riejumannen skrev:Men jag utgår från att dom flesta börjar övningsköra när dom fyller 16 och då får man den mästa träningen privat och det gör det hela mycket billigare än att man ska behöva ta 20-25 körlektioner.runners skrev:Nu måste jag blanda mig i leken om vad du säger. Om vi utgår från en person som aldrig tidigare suttit bakom ratten och kört, brukar de första lektionerna gå till att eleven ska bli ett "team" med bilen. Den första tiden brukar ofta eleven se på växelspaken medan han växlar, när han kollar ut genom vindrutan blir det ofta två meter framför motorhuvuen. I flesta fall får trafikläraren bromsa för något som inte eleven ser.riejumannen skrev: Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.
Att träna bort ovanstående felaktigheter plockar i många fall 3-5 enkla kör- lektioner. När dessa felaktigheter är korrigerade så skulle det återstå 5 enkla körlektioner för att fullborda sig till uppkörning. Jag hoppas att du själva ser det ironiska i ditt påstående.
Av den erfarenhet jag har är det väldigt få personer som klarar körkortet på 15-20 körlektioner om vi utgår från eleven är helt grön bakom ratten. I medelsnitt brukar elever ligga på runt 20- 25 enkla kör lektioner om vi förutsätter att uppkörningen lyckas första gången.
Sedan kan det inverka på hur många lektioner som krävs beroende på var man någonstans kör. Att vara trafikskoleelev i en liten ort kan inte gämställas med att köra i stora städer som Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men några 10 körlektioner handlar det ofta om när en person har tidigare haft körkort och tar om det efter att denna blivit av med det.
Och även om det krävs 20 körlektioner och en lektion kostar runt 500 kr så blir ju det ca 10000kr det är ganska enkel matematik. Så då föstår väl dom flesta att ett körkort inte kostar 40000kr som skåningen skrev och det var det som den här diskussionen handlade om från början.
Jag tog mitt körkort i Karlstad och dom flesta skulle inte kalla det för en "liten ort".
Som jag sa ovan: det kommer att öka antalet olovliga körningar.Born2Ride skrev: Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom ska höja med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Precis!Skåningens-handelsbod skrev:Som jag sa ovan: det kommer att öka antalet olovliga körningar.Born2Ride skrev: Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom ska höja med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Dem bygger in mer problem än dem löser.
Är ju inte precis en morot till att få babbeungarna att skaffa sig styrlapp, nu skiter dem ännu mer i det, och stjäl och trimmar ännu fler moppar...Born2Ride skrev:Precis!Skåningens-handelsbod skrev:Som jag sa ovan: det kommer att öka antalet olovliga körningar.Born2Ride skrev: Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom ska höja med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Dem bygger in mer problem än dem löser.