dyrare med körkort

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

vad tycker ni om detta?

för jävligt!!
47
82%
bryr mig inte har redan tagit körkortet
10
18%
 
Antal röster: 57

Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:35
Ort: märsta

dyrare med körkort

Inlägg av adddam »

läste detta idag och gissa om jag blev jävligt sur har inte tagit körkort än och som det är vinter nu så är det inte många ställen man kan ta körkortet på så tänkte ta det nästa år men när jag ser deta vet de f*n om jag ska ta det alls :evil:

http://nyheter.se.msn.com/artikel.aspx? ... =155309127

vad tycker ni om detta?
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Re: dyrare med körkort

Inlägg av Aerox_Isse »

adddam skrev:läste detta idag och gissa om jag blev jävligt sur har inte tagit körkort än och som det är vinter nu så är det inte många ställen man kan ta körkortet på så tänkte ta det nästa år men när jag ser deta vet de f*n om jag ska ta det alls :evil:

http://nyheter.se.msn.com/artikel.aspx? ... =155309127

vad tycker ni om detta?
det är ju redan dyrt som fan, också höjer dom de! fan vad förbannad man blir!
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd
Inlägg: 361
Blev medlem: 23 maj 2010, 14:25

Inlägg av DanielSahlin »

har kört med 30 moppe innan och har precis köpt en eu, tänkte ta kortet nästa år för det är så mycket snö o skit.
så det blir o ta de så fort som möjligt
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd
Inlägg: 361
Blev medlem: 23 maj 2010, 14:25

Inlägg av DanielSahlin »

fattar inte hur dom tänker, hur ska en ungdom utan inkomst ha råd o ta tex eu kort kostar typ 4 500 nu, ska de kosta 6 500 då? vad fan tänker dom med?
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

har kört utan kort och trimmat i över ett år nu och klarat mig, GOGO!!

Ne jag skämta, men det är faktiskt inte värt att ta kortet när det är så jävla dyrt, tur att moppetiden snart är över för min del (:
Användarens profilbild
abk
Elmoped
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 november 2009, 22:50

Inlägg av abk »

Det står att det KAN bli dyrare att ta körkort...
Användarens profilbild
lule
Kinaraket
Inlägg: 824
Blev medlem: 9 april 2008, 16:21
Ort: veberöd

Inlägg av lule »

Det blir ju dyrare för att dom vill inte ha mopedister på vägarna, därför gjorde dom det svårare med am kort och nu kanske dom höjer priset, så att mindre ungdommar ska ta kortet.
Användarens profilbild
erikmed5e
Svårstartad skrothög
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 november 2010, 20:25
Ort: märsta spånga

Inlägg av erikmed5e »

Det dom inte fattar med att dom höjer är att fler inte kommer orka så mer kommer åka utan då kommer det fan bara bli mer trafik fara :P
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

De sa också att jorden KUNDE gå under när de skulle göra en mini-bigbang. De säger även jorden ska gå under 2012.

Och här sitter vi och oroar oss om en så värdslig sak som pengar..? :roll:
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 660
Blev medlem: 15 september 2008, 20:52
Ort: umeå

Inlägg av zvynx »

Sockan skrev:De sa också att jorden KUNDE gå under när de skulle göra en mini-bigbang. De säger även jorden ska gå under 2012.

Och här sitter vi och oroar oss om en så värdslig sak som pengar..? :roll:
vem fan bryr sig om jorden går under , huvudsaken är att moppekorten inte blir dyrare.
Braap Braaaap
Användarens profilbild
erikmed5e
Svårstartad skrothög
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 november 2010, 20:25
Ort: märsta spånga

Inlägg av erikmed5e »

Så sant :!:
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Alltså fy fan... Det är som att dom VILL ha fattiga ungdomar. Först måste man lägga flera tusen på AM-kortet och sen ÄNNU mer på B-kortet.

Välfärdsstat mitt arsle :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Notera att mitt inlägg ovan var inte sarkasm för att folk bara säger jävligt mycket i tidningar för att vi ska bli rädda.

Absolut inte detta inlägget heller!
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
SfboM
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 augusti 2010, 21:15

Inlägg av SfboM »

zvynx skrev:
Sockan skrev:De sa också att jorden KUNDE gå under när de skulle göra en mini-bigbang. De säger även jorden ska gå under 2012.

Och här sitter vi och oroar oss om en så värdslig sak som pengar..? :roll:
vem fan bryr sig om jorden går under , huvudsaken är att moppekorten inte blir dyrare.

WORD! :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

puttrish skrev:har kört utan kort och trimmat i över ett år nu och klarat mig, GOGO!!

Ne jag skämta, men det är faktiskt inte värt att ta kortet när det är så jävla dyrt, tur att moppetiden snart är över för min del (:
Det lönar sig ju att göra det ;) Även fast man blir tagen så kostar det betydligt mindre i böter ^^

Pissdåligt i alla fall, och kvalitén på utbildningarna blir ju inte direkt bättre i förhållande till pris heller, snarare raka motsatsen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:35
Ort: märsta

Inlägg av adddam »

bra att det inte bara är jag som tycker det är förjävligt :!: kommer ju bli fler som inte tar och inte lär sig trafikreglerna vilket leder till att de blir fler olycker såg att någon hade skrivit de innan men måste skriva det igen. för det är jävligt :evil:
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

sålänge inte körkortet blir dyrare för bil, ska ta det nästa år fan, går redan genomsnitt 20 000kr, så man kan tycka 2000kr är så mycket men gör sig ju i plånboken, angående eu moped, så kör jag 30 moped så jag brytr mig inte, sålänge man trimmar så ser jag ingen anledning med AM kort, finns ingen posivit, men kör man lagligt, såklart är det skit ju.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

sålänge inte körkortet blir dyrare för bil, ska ta det nästa år fan, går redan genomsnitt 20 000kr, så man kan tycka 2000kr är så mycket men gör sig ju i plånboken, angående eu moped, så kör jag 30 moped så jag brytr mig inte, sålänge man trimmar så ser jag ingen anledning med AM kort, finns ingen posivit, men kör man lagligt, såklart är det skit ju.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Även om ni trimmar och kör EU moped så kan ni komma springandes med AM kortet, den klassas ändå som lätt MC. Det blir endå exakt samma straff med olovlig körning. Ska ni däremot köra enbart lagligt så kanske det är ett tips att skaffa kortet, om ni ens blir stannade mer än typ 5 gånger och får böter för att ni inte har kort.. (Är väl runt 1200 för någon utan inkomst?)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.

Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:35
Ort: märsta

Inlägg av adddam »

bra att ingen har röstat på bra :D och till er tre har röstat på har redan tagit det så skulle det vara för bil och mc med så det straffar ju alla :evil:
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

adddam skrev:bra att ingen har röstat på bra :D och till er tre har röstat på har redan tagit det så skulle det vara för bil och mc med så det straffar ju alla :evil:
Den som skulle rösta på det skulle vara en imbecill idiot eller en någon rabiat miljönazist.

det enda som dem skapar är ett ytterligare underlag för ett X antal till som kör olovligt.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:35
Ort: märsta

Inlägg av adddam »

Skåningens-handelsbod skrev:
adddam skrev:bra att ingen har röstat på bra :D och till er tre har röstat på har redan tagit det så skulle det vara för bil och mc med så det straffar ju alla :evil:
Den som skulle rösta på det skulle vara en imbecill idiot eller en någon rabiat miljönazist.

det enda som dem skapar är ett ytterligare underlag för ett X antal till som kör olovligt.
rabiat miljönazist hahaha så jävla rolig :lol:
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

zvynx skrev:
Sockan skrev:De sa också att jorden KUNDE gå under när de skulle göra en mini-bigbang. De säger även jorden ska gå under 2012.

Och här sitter vi och oroar oss om en så värdslig sak som pengar..? :roll:
vem fan bryr sig om jorden går under , huvudsaken är att moppekorten inte blir dyrare.
Läste i tidningen att moppekortet skulle bli dyrare också. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres
Inlägg: 1454
Blev medlem: 9 december 2007, 17:46
Ort: Karlstad

Inlägg av riejumannen »

Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.

Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

riejumannen skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.

Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
ta det så här:
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.

Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.

Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.

så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres
Inlägg: 1454
Blev medlem: 9 december 2007, 17:46
Ort: Karlstad

Inlägg av riejumannen »

Skåningens-handelsbod skrev:
riejumannen skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.

Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
ta det så här:
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.

Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.

Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.

så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Eller så övningskör man privat, kör 1 veckas intensivkurs precis innan kortet och sen tar man kortet. ;)

Så alla mina syskon gjort, alla har klarat det och mina systrar är BLONDA.
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

riejumannen skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
riejumannen skrev: Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
ta det så här:
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.

Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.

Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.

så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.
Nu måste jag blanda mig i leken om vad du säger. Om vi utgår från en person som aldrig tidigare suttit bakom ratten och kört, brukar de första lektionerna gå till att eleven ska bli ett "team" med bilen. Den första tiden brukar ofta eleven se på växelspaken medan han växlar, när han kollar ut genom vindrutan blir det ofta två meter framför motorhuvuen. I flesta fall får trafikläraren bromsa för något som inte eleven ser.

Att träna bort ovanstående felaktigheter plockar i många fall 3-5 enkla kör- lektioner. När dessa felaktigheter är korrigerade så skulle det återstå 5 enkla körlektioner för att fullborda sig till uppkörning. Jag hoppas att du själva ser det ironiska i ditt påstående.

Av den erfarenhet jag har är det väldigt få personer som klarar körkortet på 15-20 körlektioner om vi utgår från eleven är helt grön bakom ratten. I medelsnitt brukar elever ligga på runt 20- 25 enkla kör lektioner om vi förutsätter att uppkörningen lyckas första gången.

Sedan kan det inverka på hur många lektioner som krävs beroende på var man någonstans kör. Att vara trafikskoleelev i en liten ort kan inte gämställas med att köra i stora städer som Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men några 10 körlektioner handlar det ofta om när en person har tidigare haft körkort och tar om det efter att denna blivit av med det.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres
Inlägg: 1454
Blev medlem: 9 december 2007, 17:46
Ort: Karlstad

Inlägg av riejumannen »

runners skrev:
riejumannen skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: ta det så här:
Du har kört tralla i åravis. =det är dussintals körlektioner. det är tusentals kronor du fått gratis.

Det är ganska få som haft den fördelen innan man tagit körkort.

Speciellt i storstadsmiljön.
I Göteborg ligger ett snittkörkort på 25-30K.
Och jag kommer nog tyvärr själv inte klara mig under det. troligen få betala litet till.

så dem siffrorna är inga drömda siffror.
Du har kommit förbaskat billigt undan.
Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.
Nu måste jag blanda mig i leken om vad du säger. Om vi utgår från en person som aldrig tidigare suttit bakom ratten och kört, brukar de första lektionerna gå till att eleven ska bli ett "team" med bilen. Den första tiden brukar ofta eleven se på växelspaken medan han växlar, när han kollar ut genom vindrutan blir det ofta två meter framför motorhuvuen. I flesta fall får trafikläraren bromsa för något som inte eleven ser.

Att träna bort ovanstående felaktigheter plockar i många fall 3-5 enkla kör- lektioner. När dessa felaktigheter är korrigerade så skulle det återstå 5 enkla körlektioner för att fullborda sig till uppkörning. Jag hoppas att du själva ser det ironiska i ditt påstående.

Av den erfarenhet jag har är det väldigt få personer som klarar körkortet på 15-20 körlektioner om vi utgår från eleven är helt grön bakom ratten. I medelsnitt brukar elever ligga på runt 20- 25 enkla kör lektioner om vi förutsätter att uppkörningen lyckas första gången.

Sedan kan det inverka på hur många lektioner som krävs beroende på var man någonstans kör. Att vara trafikskoleelev i en liten ort kan inte gämställas med att köra i stora städer som Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men några 10 körlektioner handlar det ofta om när en person har tidigare haft körkort och tar om det efter att denna blivit av med det.
Men jag utgår från att dom flesta börjar övningsköra när dom fyller 16 och då får man den mästa träningen privat och det gör det hela mycket billigare än att man ska behöva ta 20-25 körlektioner.
Och även om det krävs 20 körlektioner och en lektion kostar runt 500 kr så blir ju det ca 10000kr det är ganska enkel matematik. Så då föstår väl dom flesta att ett körkort inte kostar 40000kr som skåningen skrev och det var det som den här diskussionen handlade om från början.
Jag tog mitt körkort i Karlstad och dom flesta skulle inte kalla det för en "liten ort".
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

riejumannen skrev:
runners skrev:
riejumannen skrev: Behöver man mer än tio körlektioner så är man en såpass oskicklig förare att man nog bör sikta in sig på en cykel eller dyl. Och en körlektion ligger väl mellan 4-500 kr så det är långt ifrån de siffror som du antyder.
Nu måste jag blanda mig i leken om vad du säger. Om vi utgår från en person som aldrig tidigare suttit bakom ratten och kört, brukar de första lektionerna gå till att eleven ska bli ett "team" med bilen. Den första tiden brukar ofta eleven se på växelspaken medan han växlar, när han kollar ut genom vindrutan blir det ofta två meter framför motorhuvuen. I flesta fall får trafikläraren bromsa för något som inte eleven ser.

Att träna bort ovanstående felaktigheter plockar i många fall 3-5 enkla kör- lektioner. När dessa felaktigheter är korrigerade så skulle det återstå 5 enkla körlektioner för att fullborda sig till uppkörning. Jag hoppas att du själva ser det ironiska i ditt påstående.

Av den erfarenhet jag har är det väldigt få personer som klarar körkortet på 15-20 körlektioner om vi utgår från eleven är helt grön bakom ratten. I medelsnitt brukar elever ligga på runt 20- 25 enkla kör lektioner om vi förutsätter att uppkörningen lyckas första gången.

Sedan kan det inverka på hur många lektioner som krävs beroende på var man någonstans kör. Att vara trafikskoleelev i en liten ort kan inte gämställas med att köra i stora städer som Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men några 10 körlektioner handlar det ofta om när en person har tidigare haft körkort och tar om det efter att denna blivit av med det.
Men jag utgår från att dom flesta börjar övningsköra när dom fyller 16 och då får man den mästa träningen privat och det gör det hela mycket billigare än att man ska behöva ta 20-25 körlektioner.
Och även om det krävs 20 körlektioner och en lektion kostar runt 500 kr så blir ju det ca 10000kr det är ganska enkel matematik. Så då föstår väl dom flesta att ett körkort inte kostar 40000kr som skåningen skrev och det var det som den här diskussionen handlade om från början.
Jag tog mitt körkort i Karlstad och dom flesta skulle inte kalla det för en "liten ort".
ta inte det med 16 år för givet.

Det är ganska ovanligt för att vara ärlig.
de flesta anser att trafiken i t.ex. i Göteborg är närmast livsfarlig för en rookie på 16 år och därmed ställer inte föräldrarna upp på detta, utan ungen får vänta tills han eller hon är 18.
Om föräldrarna överhuvudtaget ställer upp, eller ens har körkort själva.
Det är ganska vanligt att det inte innehas det i storstadsregionerna. Alt att det har varit körkortsindragningar eller annat som gör att det är omöjligt att få tillståndet.

Snittet i Göteborg ligger på 40-43 lektioner. med drag mot de 50 lektionerna.
Likadan ser bilden ut i Stockholm vad jag fått mig till livs.

där skulle jag överhuvudtaget inte våga köra. dessutom är jag inte intresserad av att betala maffiaskatter.

Så ser det ut.

Det varierar mycket mellan mindre orter och de tre stora huvudorterna.
I Göteborg är dessutom trafikverket av den arten att dem kuggar folk minst tre gånger innan de släpper igenom dem.
det är mer praxis än undantag.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom höjer med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Born2Ride skrev: Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom ska höja med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Som jag sa ovan: det kommer att öka antalet olovliga körningar.
Dem bygger in mer problem än dem löser.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Skåningens-handelsbod skrev:
Born2Ride skrev: Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom ska höja med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Som jag sa ovan: det kommer att öka antalet olovliga körningar.
Dem bygger in mer problem än dem löser.
Precis!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Born2Ride skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Born2Ride skrev: Väntar själv på att ta eu-kort tidigare moppe var en klass 2.
Tänkte att jag skulle börja köra igång till nästa år, blir nog ändrade planer.
Skulle vara för jävligt om dom ska höja med yttligare 2 tusen kr.
dom vill väl få bort mopedisterna, men jag tror att det kommer bli allt fler ungdomar som kommer köra utan eu-kort.
Som jag sa ovan: det kommer att öka antalet olovliga körningar.
Dem bygger in mer problem än dem löser.
Precis!
Är ju inte precis en morot till att få babbeungarna att skaffa sig styrlapp, nu skiter dem ännu mer i det, och stjäl och trimmar ännu fler moppar...

Nåja, men det främjar ju inte laglydigheten precis.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Skriv svar