k1n4puff skrev:Kanske en löjlig och dum fråga, men jag tror inte svaret är så enkelt. Antagligen kommer du köra snabbare och hårdare eftersom mopeden helt enkelt går bättre, och det påverkar förbrukningen.
Men om din 17,5 mm förgasare är perfekt inställd för din 70cc cylinder och du kör mopeden med samma körsätt och hastighet som du gjorde med din gamla endast avstrypta setup, kommer då förbrukningen att skilja sig?
Det är nämligen så att jag är intresserad av en Aerox med med 70cc, 17,5mm förgasare och hela köret, men problemet är att jag inte skall ha mopeden till att slanga framför brudarna utan jag skall ha den som A till B fortskaffningsmedel till arbetet. Ägaren är villig att montera tillbaka orginaldelarna. Men frågan är om det är värt det?
Ja något lite kommer det att dra mer även om du kör som du gjorde tidigare, men inte mycket. Det är när du busar på som det drar mycket mera.
Om du vill ha bra nötta i motorn på väg till och i från och samt är beredd på att det inte är lagligt så är det okej. Men ska du bara ta dig från och till jobbet utan intresse av hur fort det går så är det bara plocka på originaldelarna. Det är lite svårt att svara på...det är en smaksak. Jag kan bara säga vad jag hade gjort och då hade trimgodiset suttit kvar.![]()
Vad har ni för erfarenheter om förbrukning gällande 70cc och större förgasare?
?runners skrev:...
Men med originaldelarna skulle jag köra avstrypt ändå, så problemet ligger inte med lagen. Utan jag vill att mopeden skall dra vettiga mängder bensin.Sockan skrev:Om det hade varit min, hade jag låtit 70cc suttit på men kanske varvtalsbegränsning? Så om du behöver fart så slår du bara av begränsningen, och kan åka "lagligt" annars. Så om du har bråttom vet du att du har lite reservknuff.
Han är lite småkryptisk den där runners.Sockan skrev:Runners skrev sitt inlägg i citatet, här är det urklippt åt dig!
Ja något lite kommer det att dra mer även om du kör som du gjorde tidigare, men inte mycket. Det är när du busar på som det drar mycket mera.
Om du vill ha bra nötta i motorn på väg till och i från och samt är beredd på att det inte är lagligt så är det okej. Men ska du bara ta dig från och till jobbet utan intresse av hur fort det går så är det bara plocka på originaldelarna. Det är lite svårt att svara på...det är en smaksak. Jag kan bara säga vad jag hade gjort och då hade trimgodiset suttit kvar.
Och den kommer inte dra SÅ mycket mer. Den drar fortfarande vettiga mängder.