Ta bort "oljesystemet" - vad behövs göras?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
2stroke
Gasres

Ta bort "oljesystemet" - vad behövs göras?

Inlägg av 2stroke »

Håller på och ta bort hela skiten nu, har fått bort själva tanken nu, men slangarna och så lär ju också behövas ta bort, så vilka delar ska jag ta bort för att det ska bli helt rätt? :roll:
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

Du vill ta bort hela oljepumpen?
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

jonteking12 skrev:Du vill ta bort hela oljepumpen?
Ska börja blanda i tanken så jag antar det :)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Koppla bara bort strömkabeln till pumpen och alla slangar sen slangklämmor på dem så resterande olja inte rinner ut ;) alternativt en skruv i dem. Så jag har gjort, du behöver inte plocka bort den från ramen om du inte vill.
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Sockan skrev:Koppla bara bort strömkabeln till pumpen och alla slangar sen slangklämmor på dem så resterande olja inte rinner ut ;) alternativt en skruv i dem. Så jag har gjort, du behöver inte plocka bort den från ramen om du inte vill.
Så slangar i cylindern och så kan sitta kvar? :P
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Är väl bara i insuget en ska gå? :D Men korta av den så långt du kan.. sen kan du ju smälta ihop den eller sätta en väldigt tät slangklämma. :)
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Sockan skrev:Är väl bara i insuget en ska gå? :D Men korta av den så långt du kan.. sen kan du ju smälta ihop den eller sätta en väldigt tät slangklämma. :)
Nä ingen i mitt insug iaf :O

De gick:

Från oljetanken till undre delen av vattenpumpskåpan
En slang ut från övre delen av vattenpumpskåpan till förgasaren

Och då menar jag såklart på motorblocket vid sidan av cylindern, inte precis på vattenpumpskåpan
moppeboii
Elmoped

Inlägg av moppeboii »

Jag tog bara bort alla slangar ifrån oljetanken och tog sedan bort den.
Sen så har jag för mig att det satt en slang som gick in i insuget, så för att hålla det tätt så kapade jag bara av en del av slangen och täppte igen den med en stor skruv.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Bump, behöver lite fler svar
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Du borde bara kunna plugga ur de ur oljepumpen, korta av så långt du msåte för att bara kunna sätta i en skruv.. sen en skruv i eller fogskum, skulle jag gissa. :)

Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

på aerox tar du bort tanken, slangarna, lämnar på pumpen så det inte går in skit igenom hålet om du inte tätar det på annat sätt, tar bort dreven på vevaxeln vid pumpen så pumpen inte snurrar runt och skär om du inte tar bort den helt. täcker igen slangnippeln till förgasaren och blandar i tanken o kör iväg ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Sockan skrev:Koppla bara bort strömkabeln till pumpen och alla slangar sen slangklämmor på dem så resterande olja inte rinner ut ;) alternativt en skruv i dem. Så jag har gjort, du behöver inte plocka bort den från ramen om du inte vill.
Så vitt jag vet är det väl inte elektrisk pump?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

@ bensinskalle.

Är det inte? Men är iallafall bara att ta bort slangarna som pumpar ut olja och sen sätta klämma på dem.. annars skulle väl ett hett tips vara att fylla pumpen med olja och slangarna, sen smälta ihop slangarna längst ut så det går att koppla in vid senare tillfälle.. så att pumpen bara går runt med samma olja, det borde funka. Då skär den heller inte.. :)

Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

Sockan skrev:@ bensinskalle.

Är det inte? Men är iallafall bara att ta bort slangarna som pumpar ut olja och sen sätta klämma på dem.. annars skulle väl ett hett tips vara att fylla pumpen med olja och slangarna, sen smälta ihop slangarna längst ut så det går att koppla in vid senare tillfälle.. så att pumpen bara går runt med samma olja, det borde funka. Då skär den heller inte.. :)
men då är det lättare att lägga fast en slang i båda nipplarna i pumpen så går ju oljan runt hela tiden. om man smälter ändarna så är ju oljan still ändå.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Alltså menade att hålla ändarna mot varandra och smälta tillsammans, så att de bildar en sluten krets. Och bensinskalle har nog rätt vid närmare eftertanke.. men jag är ganska säker på att jag tog bort en sladd på min oljepump.. nåja, fick en del hjälp med det. :roll:

Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

bättre att lägga en o samma slang som går runt då. men det bästa är ju att ta bort pumpen och plast drevet på veven o täcka igen hålet efter pumpen.

bensinkalle har rätt för det är ingen elpump. den drivs av dreven på veven.
Låst