Åkt bil me 14 åring

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Kindvall skrev:asså ska jue snacka me socialen och de ska vell bara kolla hur man mår och så eller ??
Precis :) Dom frågar typ hur du har det i skolan, om du gjort något olagligt förut, hur du har det hemma osv inget speciellt :) När jag va där i vintras tog det ca 20minuter, satt bara o sa : Ja.. Mm.. Nej.. Ja .. Nej... Ja.. Mm osv
Bild

Jag är odödlig
vonLidl
Elmoped

Inlägg av vonLidl »

Haha, detta påminner mig om när jag var 14 och ännu ej hade mitt AM mopedkort. Hade kört runt på Derbin på gården litegrann, bara så att jag kunde hantera själva mopeden (ej erfaranhet av trafik) men det blev så jävla tråkigt att köra runt i skogen/gården till slut så jag bestämde mig för att låna denna:

Bild

Resultatet blev ett jädra smil på mitt ansikte och 100+ i topp (mätaren är paj men det är en 125a).. Haha!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Sockan skrev:Om du kan ljuga upp en tillräckligt bra historia för att bli trodd - gör det. Nämn aldrig någon annans namn direkt, du har ingen skyldighet att uppge namn på någon förutom om de har uppmärksammats för brott. ;)

Förresten, hade ni varit smarta när de tog er så hade ni kunnat bara hållt käften, för de får max hålla er i 6 timmar för att fastställa er identitet. (Iofs hade det regnr) sen måste de släppa er, däremot kan de ge er böter för fortkörning / inte ha med sig körkortet och då kan du få uppge namn, alltså hade de sett hur gammal du var endå. :p

Kom ihåg bara: Gola aldrig på någon annan, säg inte något om någon annan än det de redan vet.
lyssna inte på den här snubben. Om man inte vill uppge sin identitet får dom häkta en tills man pratar. Och att ljuga upp nån historia försämrar oftast chanserna :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Det får dem inte alls det, märks att du aldrig har blivit itnagen av snut. Här är citerat direkt från Sverigescenen (Firman boys hemsida, där det står lite om gripande som dock är mer av bråkmakeri klassen, men ungefär samma riktlinjer gäller! ) Som jag sa så får man ljuga, är du tillräckligt smart så kan du ljuga ihop en historia. Och du behöver inte snacka för de får släppa dig efter 6 timmar om du inte är häktad, blir du häktad får de hålla dig 12 timmar till för att fastställa identitet, sen måste de släppa dig.
Förövrigt om du har sagt din identitet kan du be de släppa dig eller häkta dig, och häktar de dig och inte har några grunder kan du få ut skadestånd för sveda och värk.

Förhöret
När du väl är gripen är det dags för förhör. Till ett förhör kan, och bör du i många fall, alltid begära att din advokat närvarar. Alla har rätt till en offentlig försvarare och han har också möjligheten att närvara vid förhöret om du begär det. Brukar alltid reta polisen lite extra och innebära att de tar det lugnare med dig än om du sitter där ensam.

Huvudregeln för förhöret är; När de anser sig ha förhört dig tillräckligt eller när tiden gått ut har du rätt att omedelbart bli släppt och de får inte utan "synnerliga skäl" tvinga dig till nytt förhör inom tolv timmar. Den som förhör dig får inte ljuga, hota, muta, tvinga eller trötta ut dig. Du har rätt till "sedvanliga måltider" och "nödig vila". Enskilda polismän får absolut inte lova att släppa dig fri mot att du anger dina vänner (detta har hänt). Börjar de prata om att häkta dig om du inte pratar så begär att få polismannens namn. Det ska du alltid göra om du utsätts för hot.

Du behöver vid förhör endast uppge namn, personnummer och adress. När du klarat av den formaliteten kan du välja att svara "Ingen kommentar" på alla andra frågor. Tänk på att många åker dit på det de sagt i förhöret. Det är polisens (och senare vid en ev. rättegång åklagarens) uppgift att bevisa din skuld att du gjort dig skyldig till brott. Inte din uppgift att bevisa dina oskuld.

Förhörsledarna har i regel en utbildning och lång erfarenhet och använder sig av olika metoder för att "lura" dig att öppna dig. En del är aggressiva och går på medans andra är förstående och försöker skapa en relation. Tänk på att det som verkara vara oviktigt för dig kan vara en pusselbit för dem så de kan skapa en helhetsbit. Prata inte ens om väder och vind.

Är ni fler som blivit gripna samtidigt kan polisen hävda att dina vänner redan erkänt vad som hänt och även för dina förehavanden. Tro inte på det. Tro heller inte på att du kommer lindrigare undan om du erkänner och tar på dig saker i förhöret. Det är upp till domstolen att bestämma och inget för en polisman att besluta om.

De kan fråga dig om andra personer. Regel nummer ett är att du bara talar om dina egna förehavanden om du nu måste pladdra. Lämna alla andra utanför. Förneka kännedom vid frågor om andra personer.

Tänk på att de kan ställa oväntade frågor för att få dig att reagera. Svara aldrig spontant utan ta god tid på dig och väg varje ord innan du säger något. Tänk igenom dina svar. Tänk hellre efter en stund för länge, än en stund för lite.

Det du säger i förhöret är inte bindande - du kan inte straffas för att du ljuger - men din trovärdighet inför domstolen sjunker om du ändrar på din "story". Det smartaste är att hålla käften i förhöret och vid ett senare tillfälle tänka igenom vad du ska säga i en eventuell rättegång.

Är du lagom bright är det inte förbjudet att ljuga ihop en bra historia vid förhöret vilket kan leda till att åklagaren väljer att släppa fallet p g a (eller tack vare) bristande bevis. Men om du ljuger - tänk på att historien måste vara väl genomtänkt, inte gå ut över eller tipsa polisen om någon annan och det får inte finnas någon risk att den inte stämmer med vad andra säger.

Svara aldrig på frågor om medlemskap i organisationer eller om du känner vissa personer. Efter förhöret, som ibland kan ta flera timmar oavsett om du svarar på några frågor eller ej, ska det skrivas ner, och du ska få läsa igenom det. Ibland bandas förhöret, och då ska du få lyssna igenom det. Alla invändningar du har mot innehållet ska antecknas.

Du kan även kallas till polisförhör genom att de skickar ett brev eller ringer till dig. Går du inte dit på angiven tid får du räkna med risken att poliser kommer och hämtar dig för förhör. Vad du kan göra är att du ringer till växeln fem minuter innan angiven tid och ber att de lämnar ett meddelande om att du fått förhinder.

Vid förhör kan det vara en bra idé att begära att få ha ett förhörsvittne närvarande. Enligt de erfarenheter som gjorts har förhören blivit ganska "vänliga". Det är ingen mening att begära att få ha en extra polis i rummet, så be en vän, känd advokat eller vem som helst att följa med dig. Vägrar de låta ett förhörsvittne närvara så påpeka att Europakonventionen för mänskliga rättigheter ger dig stöd för detta. Du har rätt att ha en advokat närvarande vid första förhöret. Blir du kallad till förhör kan du ta med en advokat. Om du är gripen kan du kräva att en advokat är närvarande, men om det inte finns någon tillgänglig har de rätt att neka dig det.

Om poliserna vill ta ett foto, ett s k "arbetsfoto" på dig, vägra då att gå med på detta. Kräv att få se en skriftlig framställan från åklagaren om att du ska fotograferas. Ifall poliserna säger att det var en muntlig begäran från åklagaren, så vägrar du fortfarande att bli fotograferad. Det är väldigt svårt att fotografera någon som inte vill bli fotograferad och om de med våld försöker ta en bild, är det inte förbjudet att göra grova grimaser.

EDIT:

La till en till sak här som kan vara bra att veta om man är under 18...

Kvarhållande, 16 § polislagen.
Den som är under 18 år och har omhändertagits med stöd av 13 § polislagen, får hållas kvar för att genom polisens försorg skyndsamt överlämnas till föräldrar, annan vårdnadshavare, en tjänsteman inom socialtjänsten eller någon annan lämplig vuxen person. Ingen får hållas kvar längre än sex timmar.

Omhändertagande för identifiering, 14 § polislagen.
Anträffas en okänd person av en polisman och det finns särskild anledning att anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten då han anträffas, får han omhändertas för identifiering. Om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller om det finns anledning att anta, att hans uppgift är oriktig, får han också omhändertas för identifiering.

Slutsats: Om du blir intagen till förhör, identifiera dig, håll käft, och efter 6 timmar (i vissa fall 12 timmar) måste de släppa dig eller anhålla dig. Anhållen kan du vara i två dagar (i vissa fall tre dagar) innan åklagaren måste avgöra om han ska begära dig häktad. En häktning som bifalles av domstolen gäller i regel i 14 dagar men kan på åklagarens begäran senare också förlängas allteftersom. Den så kallade "Lasermannen" satt exempelvis häktad i två år... Om du felaktigt häktas (dvs, blir kvarhållen för att de anser de "har" något på dig) men senare inte kan bevisa något, (begär gärna att de uppvisar/redovisar ev. bevis (kan bli kul...) då de sällan har något att komma med mer än att skrämmas - Sen kan du alltid skriva till JK i efterhand och begära ersättning för felaktig häktning osv. om du känner för det.

EDIT 2:

Här är en lång lista för den som orkar läsa med kom-i-håg punkter vid gripande...

Kom-ihåg-lista

1. HÅLL TYST
Allt du säger kan användas mot dig. Det är åklagaren som ska bevisa att du gjort något brottsligt. Och du har ingen skyldighet att underlätta hans arbete. Ibland påstår polisen att man hör dig upplysningsvis. Men det du säger noteras och kan användas mot dig. Säg definitivt ingenting när du just gripits av polis. Glöm inte heller att allt du har sagt hos polisen kan läsas av alla när åklagaren sänt handlingarna till domstolen.

2. LJUG
Du får inte skylla brott på oskyldiga, men annars får du ljuga så mycket du behöver men tänk på trovärdigheten inför domstol om du där måste ändra din story.

3. HÅLL DIG UNDAN
Du riskerar inte att straffas om du struntar i att komma när polisen kallar dig till förhör däremot kan de komma och hämta dig om synnerliga skäl finns.

4. FÖLJ MED FRIVILLIGT
Om du bråkar när polisen hämtar dig riskerar du både att få stryk och att åtalas för våld mot tjänsteman. Följ snällt med - sedan kan du låta JO granska saken.

5. TA MED ADVOKAT
Att vara sin egen försvarare är lika fel som att vara sin egen kirurg när man är nedsövd.

6. TA MED EN KOMPIS
Du har rätt att ta med dig en god vän som moraliskt stöd vid förhöret. Även om någon är med, vän eller advokat, skall du endast uppge namn och personnummer.

7. SKRIV ISTÄLLET
Skriv ner vad du har att berätta, hemma i lugn och ro. Lämna lappen till polisen. Därefter kan du vara tyst.

8. SE UPP MED SAMVETET
Som misstänkt kan du få höra att du måste ta ditt ansvar och erkänna. Gå aldrig i den fällan.

9. VARNING FÖR LÄTTLURADE POLISER
Förhörsledaren protesterar kanske inte när du berättar en helkorkad lögnhistoria. Avsikten är att du ska framstå som icke trovärdig när saken hamnar inför domstol.

10. STRUNTA I HOT OCH LÖFTEN
Det är domstolen som bestämmer vilket straff du ska få. Och inte den polisman som förhör dig. Och du får knappast lägre straff för att du anger dina kompisar. Begär namnet på polisen som framför hotet och anmäl denne.

11. GÅ INTE PÅ POLISENS BLUFFAR
Tro inte på att din medbrottsling har erkänt. Förhörsledare kan säga så för att du ska tappa modet och börja tala.

12. KRÄV KOPIA
Be alltid om en kopia av förhörsprotokollet. Det som inte står där har du inte sagt. Och det du inte har sagt behöver du inte ångra.

13. SKRIV ALDRIG PÅ
Skriv inte på strafförelägganden, ordningsböter eller något annat papper som du får av polisen. Begär alltid att få din sak prövad i domstol.

14. FIENDER
Polis och åklagare är INTE dina vänner. De är dina största fiender och har som jobb att sätta dit folk inklusive Dig om de får chansen.

15. GOLA ALDRIG
Huruvida du väljer att snacka ner dig själv i ett förhör är din ensak men du anger aldrig någon annan! Golare är att betrakta som jordens största avskum och sådana står inte högt i kurs vare sig på kåken eller ute i samhället.
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Ja men nu äre inga mordhot eller någe här ;)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Nej men det är samma principer de kör med på förhören. :p Kan man ljuga bra - ljug. Om inte - håll käften bara och vänta ut tiden. Du måste heller inte prata med soc, du kan säga ingen kommentar eller vad du nu vill svara. ;)
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
svantessonn
KungeN

Inlägg av svantessonn »

tror inte att det blir någon domstol för detta och vad ska han med en advokat till? Han måste ändå ha med sin vårdnadshavare ju.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Han får välja vem han ska ha med sig som "moraliskt stöd" eftersom han inte är myndig ;)

Användarens profilbild
svantessonn
KungeN

Inlägg av svantessonn »

Men personen han ska ha med sig måste ändå vara hans förmyndare annars får dom inte förhöra han och då kallar dom bara han till ett nytt förhör
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Var det inte tvungen att vara när jag fick sitta i förhör när jag drog på brandlarmet på min skola. Då vare först 2 förhör med polisen där jag fick ha en kompis med mig, sen typ 3 samtal med soc. :)

Användarens profilbild
svantessonn
KungeN

Inlägg av svantessonn »

jag va tvungen att ha med målsman för vi hade smällt någon postlåda @ nyår ''/
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Är inte det bara de som har bestämt det? Så att ni ska få skäll typ och känna er att ni inte ska göra det igen? ;)

Polaren smällde en "airboom" (Någon liten raketpjäs) under en bil förra nyår, de fick också ha med päronen och säga förlåt till bilens ägare. ;)

Användarens profilbild
svantessonn
KungeN

Inlägg av svantessonn »

kanske det :)

hahaha hur gick det med bilen då? ;p
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Den vart det faktiskt inget fel på. - Däremot så försökte de som hade den få pengar för det. Mina polare fick inte betala ett öre men sen kom de efteråt och sa det skramlade när de åkte över gupp och skit... :p

Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kindvall »

oj mycket att läsa men som sagt skulle inte bli en polisiär utredning och de har tydligen tappat bort papprena för den kvällen för en morsa ringe det :P får se hur de går :wink:
Smooth as a butterfly, sting like a bee
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Om det inte blir det är det bara förneka!!! :D

Du ska inte underlätta deras arbete, erkänn inget! ;) säg att ni aldrig körde eftersom de tappat bort papprerna..

Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kindvall »

Sockan skrev:Om det inte blir det är det bara förneka!!! :D

Du ska inte underlätta deras arbete, erkänn inget! ;) säg att ni aldrig körde eftersom de tappat bort papprerna..
sant :mrgreen:
Gilera.pojke
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Gilera.pojke »

Hahaha fyfan vad skoj det gjorde jag och mina polare med men vi drack medans men ingen polis kom:D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Sockan skrev:Var det inte tvungen att vara när jag fick sitta i förhör när jag drog på brandlarmet på min skola. Då vare först 2 förhör med polisen där jag fick ha en kompis med mig, sen typ 3 samtal med soc. :)
Två poliser kom hem till mig när jag och 4 andra hade gjort så en lastbil och en personbil krockade mitt i örebro :roll: 3 av dom andra fick åka till stationen o blev bjudna på chokladbollar, fortfarande jävligt arg för det! :evil:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

ktm_danielsson skrev:
Sockan skrev:Var det inte tvungen att vara när jag fick sitta i förhör när jag drog på brandlarmet på min skola. Då vare först 2 förhör med polisen där jag fick ha en kompis med mig, sen typ 3 samtal med soc. :)
Två poliser kom hem till mig när jag och 4 andra hade gjort så en lastbil och en personbil krockade mitt i örebro :roll: 3 av dom andra fick åka till stationen o blev bjudna på chokladbollar, fortfarande jävligt arg för det! :evil:

Du ska vara sur när en piket plockar in dig i en halvtimme och snackar med dig för att du "döljde ansiktet" när du gick förbi dem. De bar ut något från en lägenhet, jag försökte kola vad det var(nyfiken som jag är..) stod och as glodde ner på lådorna, när de såg mig så vände jag bort blicken fort som fan, gick vidare och de stod kvar där uppe. Sen gick jag ner och började min väg mot donken, så kollade bort lite över vattnet som var på höger sida.. (Vid södertälje centrum donken, kom från parken) så kom den förbi och frågade varför jag döljde ansitket och blabla, 30 minuter värdefull donken tid blev bortslösad. Dock har jag aldrig blivit bjuden på något när jag sitter "fast" hos snuten..

Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Sockan skrev:Om det inte blir det är det bara förneka!!! :D

+1 papprena är ju deras bästa bevis.
du kan bara neka och neka och säga att dom kom ihåg fel, för att det gör dig mer trovärdig, dom kan ju ha glömt bort och förvrängt saker i sitt minne :)
Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kindvall »

Var hos Sos igår och det kommer inte bli mer och slapp undan starff :D
Men idioten vi snackade me var chyst ,han lät mig kolla på polisens pappar där de stog vilka som gjort annmälan :D
proler
Svårstartad skrothög

haha

Inlägg av proler »

hejsan :)
i med han som körde är under 15 (ej staffmyndig) så kommer han bara till socialen så babblar dom med ens föräldrar . med ingen som hälls nytta men iaf han lär inte få något på körkort eller böter ..

du som är 15 är straffmyndig och har ett lite större ansvar för din handlingar men jag tror dom lägger ner skiten

sorry stravfel
malaguti firefox F15

www.sjobomeeting.webb.se
Skriv svar