70cc och orginalvev...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Jocke f
Elmoped

70cc och orginalvev...

Inlägg av Jocke f »

tja, har en peugeot vivacity 03 och orginalveven har gått ca 500 mil och jag kör nu trimmat med;
-polini 50cc sport
-sportluft
-leovince tt
-polini membran
-stage 6 insug
-malossi multivarr

och jag tänker nu byta upp till en polini 70cc sport och undrar bara om veven,, packboxar etc pallar det. vet ej hur mkt en org.vev kan varva...

vad tror ni?

jocke
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MartenRRX »

din vev kan nog säga godnatt och adjö:P
Användarens profilbild
llu1201
Elmoped

Inlägg av llu1201 »

Den borde hålla, org veven håller för mer än vad man tror, klarar lättare 70cc cyllar
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Jag skulle ha bytt vev, inte värt att chansa..
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Polini Sport 70cc är ganska lågvarvig till skillnad mot Stage6 Sport 70cc.
Tror faktiskt veven slits mindre av 70cc Sport än 50cc Sport eftersom 50cc brukar varva som fan istället för att ha "vridet" som man får med 70cc.
Vet inte hur länge en vev/lager håller dock. 500mil låter långt, men det får andra svara för som vet.
My opinion!

Siffror som jag sett på nätet är:
Polini Sport 70cc - ~8-9k rpm
Stage6 Sport 70cc - ~10k rpm
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Beror lite på hur man kör. Är det fullt vrid på rullen ständigt kan veven hålla ett tag men inte i längden. Men drar du bara på i bland kan den på lättare klassen av 70cc hålla hur länge som helst. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

kör på. kompisen aerox 01a med dr:evo 70cc +sp+19mm har gått typ 900mil och den verkar hålla. själv ska jag köra st6 sport pro på min slider, org vev och 460 mil. tror det kommer hålla
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

500 mil är inte mkt för en vev... om den inte glappar uppåt då är det lugnt.

Jag skulle ha bytt vev, inte värt att chansa..
chansa vad ? att original veven gå sönder ? det är ju samma jobb och pengar om du skulle köpt en ny vev och smeckt i.
KizZamP
Elmoped

Inlägg av KizZamP »

den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde :)
då satte du ihop allt fel.
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

min original vev höll prefekt till 70 polini men jag kör med 50 polini sport nu istället fett mycket bättre än 70n :)
Bild
KizZamP
Elmoped

Inlägg av KizZamP »

KarlssoN^ skrev:
KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde :)
nej nej, skyll på verkstan som satte ihop de åt mig isåfall. och jag tror yamaha kan sätta ihop sina egna saker som de ska vara.
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av zvynx »

jag körde polini 70cc sport med original vev funkade utmärkt.
Braap Braaaap
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

KizZamP skrev:
KarlssoN^ skrev:
nej nej, skyll på verkstan som satte ihop de åt mig isåfall. och jag tror yamaha kan sätta ihop sina egna saker som de ska vara.
alltså cylinder mm, går att köra hyper på original vev, dock kanske inte så länge :P
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Fradz skrev:min original vev höll prefekt till 70 polini men jag kör med 50 polini sport nu istället fett mycket bättre än 70n :)
Jag hade en 50 cc Polini sport på min förra moppe och accet blev grymt och tophastigheten från 65km i ostrypt nästan till 80 i topp med sportcylindern.
Jag har haft 70cc också. Tophastigheten blev bättre på 70 cc men moppen blev mycket mera varvig och accvillig med 50 sport, helt enkelt mycket roligare att köra i stadstrafik med. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

myyyytarN :roll:
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

veven håller utan problem. inget snack om saken. du kan hålla full rulle hur länge du vill, cylindern kommer skära före veven.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

kallepalle skrev:veven håller utan problem. inget snack om saken. du kan hålla full rulle hur länge du vill, cylindern kommer skära före veven.
Alla vevar på olika fabrikat är inte samma kvalitet, man ska nog vara försiktig med att generalisera. När jag sålde min förra PGO vet jag att veven på den var hel. Jag kontrollerade den innan jag satte en 50cc sport och sedan bytade jag tillbaka till originalcylindern och kolla veven igen. Sedan sålde jag moppen till en polare som körde ett tag med originalcylindern och sedan satte på 70cc sport cylinder. Efter ett par månader började det slamra i motorn och började gå allt sämre och sämre. När vi monterade av cylindern visade veven att den tagit skador och det var tydligt glapp i den. Jag håller just nu på hjälpa honom att sätta ny vev i.

Jag vill defenetivt inte garantera att originalveven håller i längden för 70cc och ständigt full rulle, dessutom är inte vevarna i dessa mopedmotorer tänkta för att användas till dessa cylindrar i heller.
Men som sagt kan det hålla bättre på ena fabrikatet men inte på andra. Självklart ska man räkna in hur sliten motorn redan är när man monterar ny cylinder. En ny motor kan klara det bättre än en mera begagad.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

KizZamP
Elmoped

Inlägg av KizZamP »

[quote="erik_94"][quote="KizZamP"]den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde :)[/quote]

myyyytarN :roll:[/quote]

hahah du kan få min gamla vev om du vill ;) så seru själv :D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

ofta din förstärkta vev inte klarade en 70cc sport :S tnt eller?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

KizZamP skrev:
erik_94 skrev:
myyyytarN :roll:
Den lär jö dött av för dålig kylning elr något . för du smular inte ner packboxar och lager
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

ml65 skrev:
KizZamP skrev:
erik_94 skrev: myyyytarN :roll:
Den lär jö dött av för dålig kylning elr något . för du smular inte ner packboxar och lager

kan till läga att min aerox vev pallade med full rulle med min portade mallosi sport och den kördes göö hårt :D
KizZamP
Elmoped

Inlägg av KizZamP »

[quote="ml65"][quote="KizZamP"][quote="erik_94"][quote="KizZamP"]den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde :)[/quote]

myyyytarN :roll:[/quote]

hahah du kan få min gamla vev om du vill ;) så seru själv :D[/quote]

Den lär jö dött av för dålig kylning elr något . för du smular inte ner packboxar och lager[/quote]

den fick bra med kylning, och fortfarande inte jag som satte ihop allt :S och min gamla vev var Motoforce - Vevparti (Racing) men den höll inte :S
Låst