50CC 4-hjuling startar icke!, kylan kanske?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

50CC 4-hjuling startar icke!, kylan kanske?

Inlägg av tulken »

Hallå!

Härligt att se att denna sidan fortfarande finns, inte varit inne här sen jag sålde min sista mopped..
Aja, nu till saken..

Fick en sådan där liten kina 4-hjuling igår av syrrans sambo som han använt, både jag och han använde den i somras och nu skulle han inte ha kvar den så då tog jag den...Fick den igår och den har stått i ett garage utan värme sedan dess.

Skulle starta den idag på morgon men icke!
Ingen missljud från motorn när jag drar i snöret utan allt låter normalt, den enda defekten på den jag vet om är att förgasaren flödar efter att man kört med den kanske 5min...Men den har gått att starta innan så den borde göra det nu också tycker jag...
Har även provat utan luftfiltret utan framsteg...

Vad ska jag kolla på för något egentligen?
Tror ni att det kan vara kylan i garaget som gör att den blir extremt trögstartad?
Tulken is my naaaaaaaaame!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

startgas :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Tuta skrev:startgas :D
Haha, dig kommer jag ihåg, du som hade en aerox tror jag som stod ett tag hos din farbror eller något;) Nog med det...

provade det nu, sprutade rakt in i luft "ingången" på förgasaren, då går den igång i 3sek och dör sedan, sedan så startar den inte.. Men om jag sprutar in igen så gör den samma sak igen...

Kanske ska kolla på en ny förgasare?
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

tulken skrev:
Haha, dig kommer jag ihåg, du som hade en aerox tror jag som stod ett tag hos din farbror eller något;) Nog med det...

provade det nu, sprutade rakt in i luft "ingången" på förgasaren, då går den igång i 3sek och dör sedan, sedan så startar den inte.. Men om jag sprutar in igen så gör den samma sak igen...

haha haft den hemma i ett år nu :D

Vet inte men förgasaren kanske är skitig...testa göra rent den innan du springer och köper en ny iaf :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Tuta skrev:
tulken skrev:

Vet inte men förgasaren kanske är skitig...testa göra rent den innan du springer och köper en ny iaf :)
Plocka isär den och lägga allt i bensin eller ?:)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

tulken skrev:
Tuta skrev:
tulken skrev: Haha, dig kommer jag ihåg, du som hade en aerox tror jag som stod ett tag hos din farbror eller något;) Nog med det...

Plocka isär den och lägga allt i bensin eller ?:)
Kommer bensinen fram till förgasaren ens? de låter som om inte den får bensin över huvudtaget eftersom den startar och går på startgasen sen dör direkt?
wille1994
Elmoped

Inlägg av wille1994 »

Kanske dum fråga men är du säker på att det finns bensin i tanken och bensinkranen är på?
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

@ Muffä: Bensinen kommer fram, eftersom den droppas bensin när den står stilla en längre tid...

@ wille1994 Det finns bensin:)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

tulken skrev:@ Muffä: Bensinen kommer fram, eftersom den droppas bensin när den står stilla en längre tid...

Men alltså, de låter som de e precis de att bensinen inte kommer fram ;S eftersom den startar och går på startgasen typ 3sek.. sen dör, något äre med bensin. Testa o rengöra förgasaren först då som tuta sa:)
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Muffä skrev:
tulken skrev:@ Muffä: Bensinen kommer fram, eftersom den droppas bensin när den står stilla en längre tid...

Men alltså, de låter som de e precis de att bensinen inte kommer fram ;S eftersom den startar och går på startgasen typ 3sek.. sen dör, något äre med bensin. Testa o rengöra förgasaren först då som tuta sa:)
Ska jag prova att dra bort bensinslangen från förgasaren och kolla om det rinner någon bensin?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

den får ingen bensin eller så inte tillräckligt mycket till cylindern. det kan du avgöra iochmed att den går på startgasen, och sedan dör. dvs den har både gnista och luft, men inte bränsle.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

kallepalle skrev:den får ingen bensin eller så inte tillräckligt mycket till cylindern. det kan du avgöra iochmed att den går på startgasen, och sedan dör. dvs den har både gnista och luft, men inte bränsle.
De var en bättre formulering av vad jag skrev^^
Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kindvall »

ja jag har me en kinaskit 4hjuling och hade samma problem , kolla så att alla pakningar i förgasaren är hela(mina tålde inte besin :evil: ) och om de alla är där så kolla om redsen är som de ska, fick vända på mina för de hade böjt sig :wink: sen gick den finfint :wink:
Smooth as a butterfly, sting like a bee
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Har tagit bort förgasaren nu, finns det en bättre vindpust eller änn en "bensin vindpusu" :P

Nämen, jag har kollar på en guide här på hur man kan rengöra den, men tänkter absolut inte skruva isär den i bestånds delar, vet att jag aldrig kommer lyckas få ihop den..
Kan jag skölja den med vatten och sen låta den ligga och torka eller hur ska jag göra för att få den ren utan att skruva isär allt?:)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

tulken skrev:Har tagit bort förgasaren nu, finns det en bättre vindpust eller änn en "bensin vindpusu" :P

Nämen, jag har kollar på en guide här på hur man kan rengöra den, men tänkter absolut inte skruva isär den i bestånds delar, vet att jag aldrig kommer lyckas få ihop den..
Kan jag skölja den med vatten och sen låta den ligga och torka eller hur ska jag göra för att få den ren utan att skruva isär allt?:)
Det bästa är bensin!
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Lägga den i ett bad med bensin eller?
efterssom den flödar över (kanske) ska jag ta och kolla på reedsen då eller?
Ska väll inte behövas eftersom det är just förgasaren som det droppas bensin ur hela tiden..
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

tulken skrev:Lägga den i ett bad med bensin eller?
efterssom den flödar över (kanske) ska jag ta och kolla på reedsen då eller?
Ska väll inte behövas eftersom det är just förgasaren som det droppas bensin ur hela tiden..
du borde skruva isär hela förgasaren o låta den "bada" i bensin, men om du är osäker kan du alltid ta kort steg för steg!
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

Har en kina fyrhjuling med och när den flödar får jag inte igång den så jag ställde om flotören lite och då funkade den :P så prova ställa lite på flotören och se om den startar då :P
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

MinikeV skrev:Har en kina fyrhjuling med och när den flödar får jag inte igång den så jag ställde om flotören lite och då funkade den :P så prova ställa lite på flotören och se om den startar då :P
Låter enkelt nog för mig att klara ut, hur ställer man om den?
Öppnade "skålen" nu, det var precis fyllt med bensin där inne... ska det vara det`?
Användarens profilbild
SportJohan
Svårstartad skrothög
Ort: Bjästa, som ligg blann norrlands kronjuveler å skallrer
Kontakt:

Inlägg av SportJohan »

Gör som jag brukar göra;
ta bort de mustycken som finns, samt flottörhuset + nålen å sen tar du kompressor å blås några varv genom alla öppningar du hittar
Alkohol å kvinnohål är de enda hål jag tål
Norrland, ty e e de vackreste som finnes!
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

SportJohan skrev:Gör som jag brukar göra;
ta bort de mustycken som finns, samt flottörhuset + nålen å sen tar du kompressor å blås några varv genom alla öppningar du hittar
Har redan gjort det nu, men kan man inte ställa om någon nål som minskar hur mycket bensin det ska vara till förgasaren?
Kan även tilläga att den tillomed flödar över om man inte har luft filer om det kvittar:P
Användarens profilbild
guth
Varnad

Re: 50CC 4-hjuling startar icke!, kylan kanske?

Inlägg av guth »

tulken skrev:Hallå!

Härligt att se att denna sidan fortfarande finns, inte varit inne här sen jag sålde min sista mopped..
Aja, nu till saken..

Fick en sådan där liten kina 4-hjuling igår av syrrans sambo som han använt, både jag och han använde den i somras och nu skulle han inte ha kvar den så då tog jag den...Fick den igår och den har stått i ett garage utan värme sedan dess.

Skulle starta den idag på morgon men icke!
Ingen missljud från motorn när jag drar i snöret utan allt låter normalt, den enda defekten på den jag vet om är att förgasaren flödar efter att man kört med den kanske 5min...Men den har gått att starta innan så den borde göra det nu också tycker jag...
Har även provat utan luftfiltret utan framsteg...

Vad ska jag kolla på för något egentligen?
Tror ni att det kan vara kylan i garaget som gör att den blir extremt trögstartad?
de behöver ju oftast mer bensin på vintern så testa byta upp munstycke :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

dom är trög startade som fan speciellt när det är kallt. stå och dra tills armen går ur led :S
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Kanske jag skulle prova att bara blåsa ur förgasaren och sätta dit den. och sen ställa ner 4-hjulingen i källaren istället där det är ca 1+?
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

tulken skrev:
MinikeV skrev:Har en kina fyrhjuling med och när den flödar får jag inte igång den så jag ställde om flotören lite och då funkade den :P så prova ställa lite på flotören och se om den startar då :P
Låter enkelt nog för mig att klara ut, hur ställer man om den?
Öppnade "skålen" nu, det var precis fyllt med bensin där inne... ska det vara det`?
Ja det är en liten "platta" som själva "flotörnålen?" (vet ej vad det heter) sitter runt så den plattan ska du böja lite på så den stänger tidigare :P men bara lite :P
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

UPPDATERING!!

har haft förgasaren nerplockad nu av en kompis som rengjort den osv..
När jag skulle starta den efter att jag sklrivat på den igen så gick den igång på ett "drag" och gick kanske i 5sek sen dog den, provade med stargas, samma där...

Vad bör jag kolla på nu?
Kan det kanske vara något som händer i förgasaren direkt när motorn startar?
Den flödar över direkt på bara några sekunder kanske?
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!

Inlägg av MinikeV »

tulken skrev:UPPDATERING!!

har haft förgasaren nerplockad nu av en kompis som rengjort den osv..
När jag skulle starta den efter att jag sklrivat på den igen så gick den igång på ett "drag" och gick kanske i 5sek sen dog den, provade med stargas, samma där...

Vad bör jag kolla på nu?
Kan det kanske vara något som händer i förgasaren direkt när motorn startar?
Den flödar över direkt på bara några sekunder kanske?
Har du någon choke?
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Jajjemen.. Det hjälper inte att använda den.
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Hallå igen. Hoppas på lite svar nu...

Nu verkar det som att den inte flödar över iaf efterssom garaget inte osar bensin och det inte droppar under förgasaren men den startar fortfarande inte..

Ska jag ta och kolla tändstiftet kanske?
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Stå och dra lite i snöret utan tändning. Sen skruva av tändstiftet och kolla om det är blött. Är det det så får du iaf bensin till tändstiftet. Och när du ändå skruvar av tändstiftet, rengör det!
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Skriver här nu i min gammla tråd, får jag inga svar här så startar jag en ny... Aja, har haft alla problem ni kan tänka er efter att jag gjorde rent förgasaren, gasen hängde sig osv så lämnade den till en kompis som kan mer änn mig, det visade sig att jag vänt något fel :roll:

Efter han hade den så gick den rent medans jag körde, dock så var tomgången en aningen högre på den när jag skulle stänga av den sen..
Aja, problemet nu är att när jag skulle fylla på bensin så pissar den ut den i ett annat hål istället, ska försöka beskriva, det sitter på sidan framför luftfiltret och har en liten plastslang som går ner under förgasaren och slutar där, det är där bensinen kommer ut... Tror ni man kan plugga det?
Skriv svar