Tips om lackering av ram

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
saav
Elmoped

Tips om lackering av ram

Inlägg av saav »

Tjena alla, nu är det så att jag har plockat ner min fs1 i princip helt för jag ska lacka om ramen på den, så jag har nu lite frågor till er kunniga :)

- Vad ska jag använda för papper att slipa med?
- Hur många lager ska jag ta med primer?
- Hur många lager med själva färgen?
- Hur lång tid mellan varje lager?
- Brukar man spruta på klarlack på ramen?

Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

börja med grovt papper och gå neråt till de finaste. De är enklast om du börjar med grovt för de blir skiitsegt att sitta med fint papper från början. Sen beror de ju iofs på hur mycke du tänkt slipa? Ska all gammal färg bort eller bara rugga upp? Om du bara ska rugga upp så är de bara att köra på fint direkt. Tyvärr kommer ja inte ihåg nån siffra på papprena...

Antal lager primer vettefan heller, men två lager eller tills de täcker borde duga.

Samma med färgen, när de täcker så är de bra. Men de brukar gå åt flera lager mellan

Intervallet brukar stå på förpackningen, men oftast räcker de att vänta tills färgen är yttorr

Klarlack gör du som du vill, men de blir ju mycke finare med klarlacken ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
saav
Elmoped

Inlägg av saav »

bensinskalle skrev:börja med grovt papper och gå neråt till de finaste. De är enklast om du börjar med grovt för de blir skiitsegt att sitta med fint papper från början. Sen beror de ju iofs på hur mycke du tänkt slipa? Ska all gammal färg bort eller bara rugga upp? Om du bara ska rugga upp så är de bara att köra på fint direkt. Tyvärr kommer ja inte ihåg nån siffra på papprena...

Antal lager primer vettefan heller, men två lager eller tills de täcker borde duga.

Samma med färgen, när de täcker så är de bra. Men de brukar gå åt flera lager mellan

Intervallet brukar stå på förpackningen, men oftast räcker de att vänta tills färgen är yttorr

Klarlack gör du som du vill, men de blir ju mycke finare med klarlacken ;)
meningen me slipningen e o få en yta som man kan lacka på, så att färgen fäster helt enkelt :) men tack för tipsen :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

- Beror på skicket på ramen just nu. Är den rostig eller liknande så ska du ta ett grovt papper och slippa med annars blir nog 240 bra. Sen kan du slippa lite med 400 också efter det.

- Använd grundfärg istället, 2 lager ungefär brukar bli bra. Sen efter det kollar du vart det inte är jämnt och slippar lite extra där.

- 3-4 lager ungefär, tills du tycker det ser bra ut, men spraya absolut inte på allt direkt då kommer färgen bara rinna.

- Vänta tills färgen fastnat lite och inte är så "blöt" längre. Tror 4-5min brukar vara lagom. Detta är för att färgen inte ska rinna.

- Ja, det gör man för att lacken ska hålla bättre och för att färgen inte ska lossna.
Senast redigerad av Tomaz den 23 augusti 2009, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Tomaz skrev:- Beror på skicket på ramen just nu. Är den rostig eller liknande så ska du ta ett grovt papper och slippa med annars blir nog 240 bra. Sen kan du slippa lite med 400 också efter det.

- Använd grundfärg istället, 2 lager ungefär brukar bli bra. Sen efter det kollar du vart det inte är jämnt och slippar lite extra där.

- 3-4 lager ungefär, tills du tycker det ser bra ut, men spraya absolut inte på allt direkt då kommer färgen bara rinna.

- Vänta tills färgen fastnat lite och inte är så "blöt" längre. Tror 4-5min brukar vara lagom. Detta är för att färgen inte ska rinna.

- Ja, det gör man för att lacken ska hålla bättre och för att ramen inte ska lossna.
Jag tror ramen sitter där den sitter. :P Men klarlack ska du ha på. Annars är det oerhört lätt att det blir repor om du stöter i mot med något.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Tullis skrev:
Tomaz skrev:- Beror på skicket på ramen just nu. Är den rostig eller liknande så ska du ta ett grovt papper och slippa med annars blir nog 240 bra. Sen kan du slippa lite med 400 också efter det.

- Ja, det gör man för att lacken ska hålla bättre och för att ramen inte ska lossna.
Jag tror ramen sitter där den sitter. :P Men klarlack ska du ha på. Annars är det oerhört lätt att det blir repor om du stöter i mot med något.
Oj!

Jag menade så att färgen inte lossnar, haha! :D
saav
Elmoped

Inlägg av saav »

- Ja, det gör man för att lacken ska hålla bättre och för att färgen inte ska lossna.
Bild finns i mitt galleri på ramen, den e rätt fin förutom på typ två ställen som den e rätt rostig så där blire o slipa litte extra :) tack för tipsen :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Läs instruktionerna på färgburkarna du köper. Fråga efter råd från säljaren.

Olika lacker hanteras på olika sätt...
Skriv svar