Sida 1 av 64

Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Postat: 9 oktober 2008, 21:06
av peter pan
Här diskuterar vi allt som har med variatorer/kopplingar att göra för att slippa en massa enskilda trådar!

Oseriöst snack/chat och annat onödigt kommer inte accepteras!


Vilken moped det handlar om, och setupen ska finnas med när man frågar.


Bra guide om att ställa in motorn: http://www.twostrokerider.se/artiklar/1071

Postat: 9 oktober 2008, 21:07
av Moddad
Klistrar denna då 75% av alla frågor handlar om vikter, fjädrar m.m!

Postat: 9 oktober 2008, 23:01
av koffepro
någon som vet va de är för storlek på variator vikterna på en pgo g-max? tror den har någon kopia av liggande minareli har jag för mig iallafall :?:

Postat: 9 oktober 2008, 23:03
av Moddad
15x12 om det är en minarelli kopia

Postat: 9 oktober 2008, 23:07
av koffepro
finns det något sätt att mätta ?

Postat: 10 oktober 2008, 05:55
av peter pan
prova ta upp variatorn och ta ut vikterna . det står på dem skulle ja säga

Postat: 10 oktober 2008, 06:44
av rrx_pojken
Någon som vet vad det sitter för orginal vikter i en PGO big max -07 (30-moppe)? Tack på förhand

Postat: 12 oktober 2008, 13:01
av nonne
måste man byta kopplings-fjädrar om man har 70cc?
har en piaggio typhoon

Postat: 12 oktober 2008, 14:42
av Holma_
nonne skrev:måste man byta kopplings-fjädrar om man har 70cc?
har en piaggio typhoon
För att moppen ska gå så bra som möjligt bör du byta kopplingsfjädrar redan då moppen är orginal. Så ja, effektrör och uppåt är det nästan ett måste.
//Holma

Postat: 12 oktober 2008, 17:23
av Soet
Vet någon vad det är för Mutter på Kopplingsklockan på en Super9a? är det 12-14 mm?
Tackar..

Postat: 12 oktober 2008, 17:48
av KoNG
Soet skrev:Vet någon vad det är för Mutter på Kopplingsklockan på en Super9a? är det 12-14 mm?
Tackar..
14mm om jag inte minns fel >;)

Postat: 12 oktober 2008, 18:54
av deken
hur vet man om man har 105 heller 107mm kopplingsklocka ??
heller kan man använda båda ?

Postat: 21 oktober 2008, 07:44
av track_666
Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro) 70cc (S6-7015000)

Hebo Membran (HR7000308)

Dellorto - Förgasare (Stage6 Racing) PHBG 21 mm (S6-30DEL-21 02696)

Hebo - Insug 21mm (HR7000812)

Koppling Malossi Fly-Clutch

Variator Hebo Next Generation

Yasuni Z

var för några kopplingsfjädrar tror ni passar ???

Postat: 28 oktober 2008, 10:55
av jonte_91
Tja jag har en peugeot snake furious och har tänkt köpa ett Giannelli Reverse rör. men undrar vad man ska köpa för vikter och kopplings vajrar för att uppnå max efekt osv. :D

Postat: 28 oktober 2008, 11:40
av CIME
deken skrev:hur vet man om man har 105 heller 107mm kopplingsklocka ??
heller kan man använda båda ?
Om du har tre kopplingsfjädrar så brukar man ha en 107 mm koppling och om man har två så har man en 105 mm. aerox har 107 mm

Postat: 28 oktober 2008, 11:41
av CIME
rrx_pojken skrev:Någon som vet vad det sitter för orginal vikter i en PGO big max -07 (30-moppe)? Tack på förhand
Om det är en minarelli kopia så är det nog 5.5 g :P

Postat: 29 oktober 2008, 19:55
av typhoon__
vad ska man ha i en piaggio typhoon för den ska gå bäst? :D
alltså vikter o kopplingfjädrar m.m.

Postat: 29 oktober 2008, 20:09
av kallepalle
är den inte trimmad så ska de va orginal.

Postat: 2 november 2008, 23:28
av KinaPuffsen
måste fråga vad gör tryck fjädern igentligen? har funderat ett tag.. :lol: berätta lite MVH

Postat: 3 november 2008, 16:15
av kallepalle
KinaPuffsen skrev:måste fråga vad gör tryck fjädern igentligen? har funderat ett tag.. :lol: berätta lite MVH
tryckfjäder trycker remskivan mot remmen, så att inte remmen slirar.

Postat: 3 november 2008, 17:17
av KinaPuffsen
men är den bra om man byter den när moppen nästan är orginal endast urpluggad (baotian speed)

Postat: 3 november 2008, 22:36
av kallepalle
ger ingenting. den ska man endast byta om remmen slirar. om den slirar urpluggad så ska du byta rem, stfersom då remmen är dålig.

Postat: 3 november 2008, 22:46
av KinaPuffsen
men hur vet jag precis att remmen slirar då? att man gasar och kommer ingenstans? :P för det är typ det som händer.. men inte länge typ bara känns som den reagerar på gasen slött..

Postat: 3 november 2008, 22:57
av kallepalle
du märker om den slirar. de tjuter ofta, åsså hör du att motorn varvar men att du knappt kommer dig frammåt

Postat: 3 november 2008, 23:09
av KinaPuffsen
aa typ nått sånt är det.. känns som ett jävligt segt botten drag.. mina orginal vikter reagerade den direkt på gasen nu är det som att ha neutral i.. :lol:

Postat: 23 november 2008, 13:12
av Monsteraeroxa
Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
borttagen v-ring

vilken variatorvikt är lämplig?


mvh

Postat: 23 november 2008, 13:25
av harra93
Monsteraeroxa skrev:Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
borttagen v-ring

vilken variatorvikt är lämplig?


mvh
4,5 upp till 6g skulle jag köpt och prova fram:P

Postat: 23 november 2008, 13:26
av Monsteraeroxa
harra93 skrev:
Monsteraeroxa skrev:Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
borttagen v-ring

vilken variatorvikt är lämplig?


mvh
4,5 upp till 6g skulle jag köpt och prova fram:P
har 4-5 :) kan börja med att prova 4,5.. hur hör man ifall man kör med fel vikter?

Postat: 23 november 2008, 13:29
av harra93
Monsteraeroxa skrev:
harra93 skrev:
Monsteraeroxa skrev:Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
borttagen v-ring

vilken variatorvikt är lämplig?


mvh
4,5 upp till 6g skulle jag köpt och prova fram:P
har 4-5 :) kan börja med att prova 4,5.. hur hör man ifall man kör med fel vikter?
Han varvar som fan och drar inte i väg lika mycket när du har komme upp i en hastighet :wink:

Postat: 23 november 2008, 13:38
av Monsteraeroxa
harra93 skrev:
Monsteraeroxa skrev:
harra93 skrev: 4,5 upp till 6g skulle jag köpt och prova fram:P
har 4-5 :) kan börja med att prova 4,5.. hur hör man ifall man kör med fel vikter?
Han varvar som fan och drar inte i väg lika mycket när du har komme upp i en hastighet :wink:
ok. tack : )

Postat: 23 november 2008, 13:40
av harra93
Monsteraeroxa skrev:
harra93 skrev:
Monsteraeroxa skrev: har 4-5 :) kan börja med att prova 4,5.. hur hör man ifall man kör med fel vikter?
Han varvar som fan och drar inte i väg lika mycket när du har komme upp i en hastighet :wink:
ok. tack : )

Noo problemas :roll: :wink:

Postat: 23 november 2008, 14:03
av Bredmar
Monsteraeroxa skrev:
harra93 skrev:
Monsteraeroxa skrev:Stage6 - Avgassystem (Pro Replica)
borttagen v-ring

vilken variatorvikt är lämplig?


mvh
4,5 upp till 6g skulle jag köpt och prova fram:P
har 4-5 :) kan börja med att prova 4,5.. hur hör man ifall man kör med fel vikter?
Fel...

Många säger att man skall ha 4-5G men det är fel... Testa i stället 3,5g vikter... Det är skit bra till liggande minarelli med stage6 pro replica...

Postat: 23 november 2008, 15:17
av kallepalle
pro replica röret lirar bäst mked vikter mellan 3,5 å 4g. oftast så passar 3,7 bra.

Postat: 2 januari 2009, 21:57
av stunt_pojken^^
har lite problem med kopplingen på min zip

precis när jag startar varvar den ganska mkt och sen slutar den varva men börjar driva så den måste rulla iväg men man behöver ingen gas kan detta ha att göra med kopplingsfjädrar eller tryckfjäder??

hoppas ni fattar min fråga

Postat: 2 januari 2009, 22:39
av stunt_pojken^^
ingen som vill svara??