Effektrörs guide

Den delen som specifikt handlar om vad du ska köpa gäller aerox, men till alla moppar som det ska på ett effektrör ska detta köpas: Lättare vikter, större munstycke och hårdare kopplingsfjädrar. Den delen som handlar om inställningar gäller ALLA scootrar.

22384323_600

Detta är allt man behöver!
Vissa tror att man behöver eller att det blir bättre om man stoppar i en hårdare tryckfjäder. Det är inte sant när det gäller moppar med bara effektör! Hårdare tryckfjäder byter man till om remmen slirar, det gör den inte med bara effektrör.
 
Effektrör:
Doppler s3r rekomenderar jag! Enligt mig det bästa röret till orginal/sport.  
Variatorvikter:  
15x12 (4,0-5,5gram)
(Kan hända att man behöver gå ner på 3,5-3,8 gram)  
 
Munstycken till Aerox:
Beror på vad du har för årsmodel!
Årsmodell: 98-02
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto PHBN 12mm
Original munstycke: 86  
Munstyckesats (88-110)

album_pic_600

Årsmodell: 01-04
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72
Munstyckesats (75,78,80,82,85,88,90,92)
 
Årsmodell: 2005-2008
Klass: 1 EU
Förgasare: Gurtner PY-12
Original munstycke: 62
Munstyckesats(64,66,68,70,72,74,76,78 )
 
Kopplingsfjädrar:  
De gröna borde bli bra!
 
Hur du hittar rätt munstycke:
OBS! Det finns inget 'rätt och fel' när det gäller munstycken i olika motorer, dvs att man kan inte fråga någon vad man ska ha för munstycke för det är stora skillnader från motor till motor. Följande kan ta tid att göra men lönar sig i slutändan, då du bla får snålare bränsle förbrukning, minimalt slitage, snabbare gassvar och kan varva maskinen ytterligare några rpm.

dgdgdfgd_600

VIKTIGT att varmköra ordentligt innan du ställer in luftskruv, tomgång eller ska läsa av stiftet. Observera att stiftet inte alltid är att lita på, känslan är det viktiga. Två olika alternativ har jag använt mig av och här kommer dem. Läs allt (annars förstår du inte principen) men enligt mig är alternativ 2 kanske det bästa och lättaste
alternativet.
 
Alternativ 1: Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt (orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet. Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning Vitt stift: Den får för lite bensin. Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.
Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar
där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.

Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts). Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång. När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).

guidedopplers3r_300

Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så
ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala.
Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle
 
Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.
 
VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.

trimmvarfjvik6ck4_600

Hur du ställer in luftskruven:

Börja med att värma upp motorn, Mycket viktigt!
Kör omkring i minst 5 minuter och stäng sedan av moppen Sen skruvar du in luftskruven tills den är helt inskruvad och det tar emot (Gör detta försiktigt) skruva därefter ut den tre varv. Starta moppen och skruva ner tomgången så den motorn nästan dör men gör det inte. Sen skruvar du sakta ut luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt medans du gör detta kan du behöva varva lite då och då genom att vrida på tomgångsskruven När du uppnår det högsta varvet ska du skruva in luftskruven 1/4 varv. Nu kan du slå av motorn. Nu ska vi finjustera tomgången och 'Cruising rpm' Starta motorn igen, kolla varvräknarn och gasa till lite och kolla vad varvet lägger sig på nu. Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det) om varvet 'hänger sig' innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv.. Om allt lyckades och förgasaren är korrekt inställd (detta förutsätter att man har rätt munstycke också) så kommer motorn gå mycket renare och lättare när du cruisar fram, den kommer också låta betydligt bättre när du står och varvar vid rödlysena
 
Hur du hittar rätt vikter:
'Lättare vikter är INTE lika med bättre acc! Tyngre vikter är INTE lika med högre toppfart!' Det för effekten optimala vikterna är de som får moppen att prestera bäst tid mellan t.ex. 30-60, de vikter som ger den kortaste accelerationstiden ger även bäst effekt och när man har vikter som håller motorn på varvet där toppeffekten finns så kommer man även få bäst toppfart. Sen kan man välja att montera något för tunga vikter vilket t.ex. tillverkarna gör för att hålla bränsle kostnaderna nere. Kort och gott är det så att om motorn arbetar på ett lägre varvtal så kommer den dra mindre bränsle, man får själv labba sig fram till det som passar en själv bäst!
 
Kan man blanda olika vikter?
Ja det går, det är dock viktigt att dem ligger varannan! så man inte rubbar balansen. Det är dock inte det optimala då man får ett ojämnt slitage på rullbanorna i variatorn det är inget som slits särskilt jättefort men det BÄSTA är att ha rätt vikter. Hur du hittar rätt kopplingsfjädrar: När det gäller att hitta rätt kopplingsfjädrar så brukar man börja från de svagaste och uppåt för att hitta de fjädrarna som greppar vid det varvtalet som man själv känner är bäst. Ju hårdare fjädrar = Ju högre varvtal greppar kopplingen på! Men man ska inte stoppa i allt för hårda fjädrar då det är lätt att kopplingen börjar slira. Av egen erfarenhet är de gröna polini fjädrarna de som funkar bäst.
-------------------------------------------------------------------------------
Finns guider osv... hur du gör det mesta! Bara att söka! Detta är en Guide av Holma här på TSR som är en sammanfattning av massa olika guider så stort tack till honom och hoppas många gillar hans guide.
 
// JeSPer

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.

Kommentarer (22)

Skriven av miksnubben 2013-04-16 14:54

Bra guider detta, stort tack! Hur gör man när ens speedfight2 LC -02a äter drivremmar??? Har en helt avstrypt SF med silentprorör, inget mer, varför går min drivrem av när jag maxar i backar? Ska inte varvstoppet skydda?

Skriven av Roxxie 2011-08-20 17:20

det där med kopplingsfjäder, du säger att dom gröna blir bra. menar du polinis gröna? :)

Senast ändrad 2011-08-20 17:30

Skriven av Mack33 2010-04-26 22:37

Är det samma munstycke på jog rr som på aerox? tänkte om det var 72 original på min jog rr 04a.. Har köpt ett doppler s3r och vet inte riktigt vad för munstycke jag ska köpa =)

Skriven av Aerox_Isse 2010-03-20 16:51

vad är det för orginal munstycke på aerox 09?

Skriven av stunt_pojken^^ 2009-09-16 19:44

hahah guiden är främst till aerox så är det stalker på alla bilderna xD

Skriven av Mr. drd 2009-08-30 22:27

vad är det för storlek på orginal munstycket på en drbi drd pro ?

Skriven av Johnnykeeway 2009-08-21 15:59

Asså, den som vet! adda min msn! JohnnyGustavsson@hotmail.com


Min fråga är: Vad ska man ha för bättre axx? Lättaare eller tyngre VariatorvikteR?!

Skriven av oliverlannemar 2009-06-04 17:53

underbar guide! ja va lite osäker när det gällde detta men nu gick de fint!

TACK!!

Skriven av Roo0biiin 2009-03-17 21:46

Riktigt bra ska ut o testa med luftskruven o sånt imon för min vill inte varva ur på när man ska toppa den (:

Skriven av eddhedd 2009-03-16 20:46

ajfan. jag blandade ihop tryckfjädor och kopplingsfjäder.

Gå till sida 1, 2, 3  Nästa