Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

roxor_boxor
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 april 2010, 20:07

Inlägg av roxor_boxor »

Jetforce_Dahlin skrev:
RacingTobbe skrev:
Weelie skrev:vilka vikter ska jag ha till denna setup?
Det sitter 8 grams vikter nu. ska börja stunta mer och jag vill ha ner effect kurvan den kommer vid 25-30 kmh vill ha den typ vid 10 kmh behöver hjälp snabbt :lol:

Malossi - Cylinderkit (MHR Replica) 70cc
stage 6 pro (rör)
Dellorto - Förgasare (Black Racing) PHBG 21 mm
Malossi - Membran (Racing)
Malossi - Koppling (Delta MHR) 107mm
BCD - Luftfilter (MAXI)
Malossi - Drivrem (X-Kevlar)
Stage6 - Vevparti (HPC)
:lol:
Bästa alternativet är ju att testa dig fram... Men jag skulle kanske tro mellan 3,5-4,5 :D


Jag har bara en liten fråga ... När ska man byta tryckfjäder, och blir det bättre acc eller nåt liknande om man byter den ? :)
Sry för dubbelpost.
Som nyss sagt ska du bara byta den om remmen slirar. Det gör du för att det ska vara lite mer tryck från sidorna så den inte slirar lika mkt :P

har redan 5.25 vikter, och detta är ganska mycket för denna setupen.
jag är ganska säker på att remmen slirar då flera personer som provat den påstått detta, har även provat med 6g vikter, - ingen förbättring.

ska jag prova +50?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

roxor_boxor skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
RacingTobbe skrev: Bästa alternativet är ju att testa dig fram... Men jag skulle kanske tro mellan 3,5-4,5 :D


Jag har bara en liten fråga ... När ska man byta tryckfjäder, och blir det bättre acc eller nåt liknande om man byter den ? :)
Sry för dubbelpost.
Som nyss sagt ska du bara byta den om remmen slirar. Det gör du för att det ska vara lite mer tryck från sidorna så den inte slirar lika mkt :P

har redan 5.25 vikter, och detta är ganska mycket för denna setupen.
jag är ganska säker på att remmen slirar då flera personer som provat den påstått detta, har även provat med 6g vikter, - ingen förbättring.

ska jag prova +50?
Ledsen att det tog sån tid innan jag svara. Men det beror ju på hur mkt den slirar. Men prova med det. Om det hjälper, byt stegvis nedåt tills den inte slirar, men fortfarande är så mjuk fjäder som möjligt. Förstår du? :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Jetforce_Dahlin skrev:
roxor_boxor skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Sry för dubbelpost.
Som nyss sagt ska du bara byta den om remmen slirar. Det gör du för att det ska vara lite mer tryck från sidorna så den inte slirar lika mkt :P

har redan 5.25 vikter, och detta är ganska mycket för denna setupen.
jag är ganska säker på att remmen slirar då flera personer som provat den påstått detta, har även provat med 6g vikter, - ingen förbättring.

ska jag prova +50?
Ledsen att det tog sån tid innan jag svara. Men det beror ju på hur mkt den slirar. Men prova med det. Om det hjälper, byt stegvis nedåt tills den inte slirar, men fortfarande är så mjuk fjäder som möjligt. Förstår du? :P
Inte för att låta noobig, men hur märker man att kopplingen slirar ? :O xD
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

RacingTobbe skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
roxor_boxor skrev:
har redan 5.25 vikter, och detta är ganska mycket för denna setupen.
jag är ganska säker på att remmen slirar då flera personer som provat den påstått detta, har även provat med 6g vikter, - ingen förbättring.

ska jag prova +50?
Ledsen att det tog sån tid innan jag svara. Men det beror ju på hur mkt den slirar. Men prova med det. Om det hjälper, byt stegvis nedåt tills den inte slirar, men fortfarande är så mjuk fjäder som möjligt. Förstår du? :P
Inte för att låta noobig, men hur märker man att kopplingen slirar ? :O xD
Det är remmen som slirar. Du känner att den varvar men moppen rör inte på sig lika mkt som den bör - Remmen slirar så det inte greppar och får moppen att gå framåt. För att förklara det lätt. Men om du har ngn kompis som säger sig kunna det där, lr kanske en far t.o.m så kan de säkert hjälpa dig om du känner dig osäker. Vet du hur du byter fjädern?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Jetforce_Dahlin skrev:
RacingTobbe skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Ledsen att det tog sån tid innan jag svara. Men det beror ju på hur mkt den slirar. Men prova med det. Om det hjälper, byt stegvis nedåt tills den inte slirar, men fortfarande är så mjuk fjäder som möjligt. Förstår du? :P
Inte för att låta noobig, men hur märker man att kopplingen slirar ? :O xD
Det är remmen som slirar. Du känner att den varvar men moppen rör inte på sig lika mkt som den bör - Remmen slirar så det inte greppar och får moppen att gå framåt. För att förklara det lätt. Men om du har ngn kompis som säger sig kunna det där, lr kanske en far t.o.m så kan de säkert hjälpa dig om du känner dig osäker. Vet du hur du byter fjädern?
Okej okej, tack för infon ! :D

Hihi, jag har byggd ihop hela min aerox själv i princip ... jag tror jag ska klara av att byta en tryckfjäder ;)
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

RacingTobbe skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
RacingTobbe skrev: Inte för att låta noobig, men hur märker man att kopplingen slirar ? :O xD
Det är remmen som slirar. Du känner att den varvar men moppen rör inte på sig lika mkt som den bör - Remmen slirar så det inte greppar och får moppen att gå framåt. För att förklara det lätt. Men om du har ngn kompis som säger sig kunna det där, lr kanske en far t.o.m så kan de säkert hjälpa dig om du känner dig osäker. Vet du hur du byter fjädern?
Okej okej, tack för infon ! :D

Hihi, jag har byggd ihop hela min aerox själv i princip ... jag tror jag ska klara av att byta en tryckfjäder ;)
Haha ok, det låter bra det :P
Lycka till i fortsättningen, skriv om det är ngt :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Tjena!! jag har köpt ett Viktset från stage 6 med vikter från 4 g-5,5g och det är bara på 5,5 grams vikterna som det är plast "kåpor" utanpå, moste man ha det på dom lättare också eller?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nutbreaker skrev:Tjena!! jag har köpt ett Viktset från stage 6 med vikter från 4 g-5,5g och det är bara på 5,5 grams vikterna som det är plast "kåpor" utanpå, moste man ha det på dom lättare också eller?
Ja det måste du, men det är bara att dela på dem :P
När man köper ett set med vikter så får man med ett set skal, men man kan köpa fler. :P

Bild

Vet att det inte är de vikterna men visar på dem ändå :P
Där det är rött kan du dela på skalen och sätta dem på de vikter du vill. Det går bra att dela dem när du har provkört en snabbis för att kolla vilka vikter du ska ha, men jag har kört med mina vikter en halv sommar, och de har smält ihop :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

hehe men jag har kört ganska mycket utan skal kan de ha skadat motorn eller variatorn? :?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

hehe men jag har kört ganska mycket utan skal kan de ha skadat motorn eller variatorn? :?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nutbreaker skrev:hehe men jag har kört ganska mycket utan skal kan de ha skadat motorn eller variatorn? :?
Om man säger såhär. Vikterna är gjorda för att vara i skal så de passar som bäst i variatorn. Så du bör ha skal :P
Du får säkert inte ut all den effekt du bör få, så som du kör nu :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

okej! Tack så jättemkt för snabba svar ska ut och testa nu :D
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nutbreaker skrev:okej! Tack så jättemkt för snabba svar ska ut och testa nu :D
Lugnt :P
Lycka till
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Jag var ute nu och de va som du sa så nu e det klart :) bara lite svårt o kolla om det är rätt vikt på vikterna när det är is på gatorna :wink:
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nutbreaker skrev:Jag var ute nu och de va som du sa så nu e det klart :) bara lite svårt o kolla om det är rätt vikt på vikterna när det är is på gatorna :wink:
Bra det ;)
Haha ja det kan jag tänka mig :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Yamaha slider årsmodell 2000!!!!

Nu har jag testat på torr mark och det känns som att den är jättetrött i början och sen så drar den på som faan, så var det inte när jag hade "Nakna" vikter i då hade den jätte bra bottendrag
:roll: jag har från 4-5,5 grams vikter i ett set. har i 4 nu och jag har dragit alla pluggar också har jag ett zx rör... tror ni att det behövs lättare eller tyngre vikter?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nutbreaker skrev:Yamaha slider årsmodell 2000!!!!

Nu har jag testat på torr mark och det känns som att den är jättetrött i början och sen så drar den på som faan, så var det inte när jag hade "Nakna" vikter i då hade den jätte bra bottendrag
:roll: jag har från 4-5,5 grams vikter i ett set. har i 4 nu och jag har dragit alla pluggar också har jag ett zx rör... tror ni att det behövs lättare eller tyngre vikter?
Vikterna gör inte så att du får bättre lr sämre acc. De gör så din moppe varvar mer lr mindre. Men du kan testa att ha samma vikter som du har nu. Men byt till hårdare kopplingsfjädrar, inte tryckfjäder. Om du har hårdare kopplingsfjädrar så kommer moppen behöva varva lite mer innan den greppar remmen och börjar röra på sig, och när den börjar dra så har du redan ett högre varvtal än innan, därmed kommer den dra iväg lite bättre.

Du kan köpa det här setet
http://twostroke.se/product.asp?product=18238

Då får du mjuka, mellan och hårda fjädrar, sätt i de hårda. Dock vet jag inte vilket varvtal de ligger på.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

ok för att jag har köpt ett set och sen blåa Hebo kopplingsfjädrar men Hebo fjädrarna va så hårda att jag inte fick på dom tror dom var till en trim variator och sen köpte jag ett set från malossi tror det va detta:
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... ttrib1=109
jag testade alla men tyckte att den bara varvade och kom ingenstans men då hade jag också "Nakna" vikter alltså ingen plast runt (de som vi snackade om) tror du det kan vara det som gjorde att den bara varvade?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Nutbreaker skrev:ok för att jag har köpt ett set och sen blåa Hebo kopplingsfjädrar men Hebo fjädrarna va så hårda att jag inte fick på dom tror dom var till en trim variator och sen köpte jag ett set från malossi tror det va detta:
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... ttrib1=109
jag testade alla men tyckte att den bara varvade och kom ingenstans men då hade jag också "Nakna" vikter alltså ingen plast runt (de som vi snackade om) tror du det kan vara det som gjorde att den bara varvade?
Möjligtvis, testa och sätt i de fjädrarna och vikterna med skal. Men en smart grej är att du tar hårda fjädrar så moppen behöver varva skapligt, sen tar du relativt lätta vikter så börjar den röra på sig snabbt ändå :P

En bra grej om du tycker det är svårt med att få i fjädrarna. Skruva fasst kopplingsklockan i en arbetsbänk lr ngt, sen tar du tjcok ståltråd lr liknande och hakar fasst i fjädrarna och drar den till hålet som den ska i. Så gjorde jag ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
samme1
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 5 december 2010, 10:30

Inlägg av samme1 »

Funderar på att sätta på 7,5 g vikter på min speedfight 2 och dragen v-ring , hur mycket tror ni den kommer göra då ungefär? :) :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Tack så mycket!!! :D
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

samme1 skrev:Funderar på att sätta på 7,5 g vikter på min speedfight 2 och dragen v-ring , hur mycket tror ni den kommer göra då ungefär? :) :)
70, kanske 75 om du har tur :P, men mätaren kommer nog visa 75-80 :P

P.S Det är lugnt nutbreaker :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

Tjena, vilka vikter funkar bra till Leovince zx rör och helt urpluggad? jag vill ha gömt drag i hela registret :D tacksam för svar!! Detb är en yamaha slider 00 just nu har jag 4 gram i men den e as seg i början det typ "Bruum" Brööööööööööm" xD
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

Tja , min kompis har en yamaha neos och undrade vilken den billigaste variatorn men som ger bäst topphastighet var, Skulle gärna vilja ha ett snabbt svar.

MHV
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

kgponken skrev:Tja , min kompis har en yamaha neos och undrade vilken den billigaste variatorn men som ger bäst topphastighet var, Skulle gärna vilja ha ett snabbt svar.

MHV
Polini speedcontrol tycker jag din kompis ska köpa den är inte så dyr 739 spänn.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=710
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

Born2Ride skrev:
kgponken skrev:Tja , min kompis har en yamaha neos och undrade vilken den billigaste variatorn men som ger bäst topphastighet var, Skulle gärna vilja ha ett snabbt svar.

MHV
Polini speedcontrol tycker jag din kompis ska köpa den är inte så dyr 739 spänn.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=710

Ger den bra topp ? :)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

du har la sett min lr? bra top bra axx :)
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

Born2Ride skrev:du har la sett min lr? bra top bra axx :)
Nej :D , men han har bara dragen v-ring och nu ska han ha en variator men vill ha topphastighet :)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

kgponken skrev:
Born2Ride skrev:du har la sett min lr? bra top bra axx :)
Nej :D , men han har bara dragen v-ring och nu ska han ha en variator men vill ha topphastighet :)
han kommer får bättre topphastighet med polini speedcontrol.
förresten din kompis är det jesper eller :P
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

Born2Ride skrev:
kgponken skrev:
Born2Ride skrev:du har la sett min lr? bra top bra axx :)
Nej :D , men han har bara dragen v-ring och nu ska han ha en variator men vill ha topphastighet :)
han kommer får bättre topphastighet med polini speedcontrol.
förresten din kompis är det jesper eller :P
Nej inte jesper, marcus heter han :) men han vill ha en billigare, säg någon billigare som ger bra topp ?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

malossi?
motoforce är billig men vet inte om den är något att ha.
Användarens profilbild
samme1
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 5 december 2010, 10:30

Inlägg av samme1 »

vilken variator är bäst om man ska byta ? skulle de ge så mycket effekt med en trim variator på en orginal moppe?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

jag undrara nästan samma fråga fast jag har effektrör och helt urpluggad asså vilken är den bästa stunt variatorn till Zx och urpluggad det är en yamaha slider..
:)


Fixade trippel-posten

/KarlssoN^
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

samme1 skrev:vilken variator är bäst om man ska byta ? skulle de ge så mycket effekt med en trim variator på en orginal moppe?
En med större diameter än orginal. Nej det skulle inte bli nå bättre om du har allt annat orginal. Polini speedcontrol lr Malossi MHR
jag undrara nästan samma fråga fast jag har effektrör och helt urpluggad asså vilken är den bästa stunt variatorn till Zx och urpluggad det är en yamaha slider..
Härlig trippelpost där nutbreaker ;) Det vet jag faktist inte, men om du har slider så ska du se att du klarar dig bra med orginal, fixa lite med vikterna och kopplingsfjädrar så är det klart ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

okey tack oj förlåt :oops, min org variator är rätt så schleten så kanske behöver en ny ändå vet faktist inte men kan ju inte ladda upp bilder från min mobil :(
Skriv svar