AM6 går skit efter körning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

AM6 går skit efter körning

Inlägg av TheThrasher »

Tjena! Gör en ny tråd då jag har ett annat problem och inte får svar längre i förra tråden. Ni kan läsa min förra tråd för att se mina förra problem (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=65949). Den har slutat att gå som den gjorde då men har ett annat problem. Efter typ 10min körning när moppen inte varit igång på en dag så börjar den gå skit å hacka å bluddra över hela registret. Det känns vart man än är på gasen och hörs tydligt på tomgång att den inte går som den ska. Har ett nytt tändstift å kollat tändspolens resistans. Gnista är fin å så. Flottören å flottörnålen fungerar som de ska och har moppen relativt rätt inställd. Den går ju fint när den väl går. Det är som att den bara går om den är kall eller har varit av en stund. Dessa problemen med moppen började lite efter att jag satt på Airsal 70cc sport men problemet jag hade i början löstes av inget. Den gick skit fast hela tiden oavsett inställning eller varm/kall motor. Sen av inget så slutade den med det.

Har 2 videor som exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=0gDj01hpkTM

I den första videon hade jag kört i kanske 10min utan problem sen började den bluddra som fan å stannade i 5 min sen prövade jag starta å började filma. Gick ju bra i typ 1min sen började den igen.

https://www.youtube.com/watch?v=G9KWchW9G6Y

Denna videon är direkt efter den första, bara att jag har haft av moppen i 5min eller så igen. Sen fick jag rulla den lite i typ 10min elr så å den gick hela vägen hem sen, vilket var en kort bit (ca 2km).

Har ingen aning om vad det kan vara men gissar nog på el själv. Förgasarn var rengjord för typ 1 månad sen å allt ska funka (bensinbad å genomblåst). Kan det vara tändhatt elr tändspole? Det att den funkar om den inte körts på en stund är ju en ledtråd, dock vet jag inte själv vad det skulle betyda.

Har en Motorhispania RYZ Enduro (alltså inget batteri) 2007 med nåt tändsystem som använder en EFI ECU (se bild)

Bild

EDIT: Prövade att sätta i pluggen i röret å se om den gick skit då eller bättre. Verkade hålla på å bluddra å hacka mer än när pluggen är av. Sen kommer ju klart en moppe med 70cc å pluggat orgrör inte gå så bra men den gjorde samma sak som moppen gör efter ca 10-15min körning helt urpluggad fast typ direkt.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Har kollat om moppen får bensin efter den börjar att gå skit och det får den. Tändstiftet var helt blött efter 10 kickningar elr så. Gnistan ser mer eller mindre likadan ut före körning å efter körning där den börjat gå skit. Funderar på att köpa denna tändspolen (https://www.twostroke.se/2extreme-tands ... d-tandhatt) å pröva om det blir någon skillnad, rätt billig så är inte så farligt om det inte funkar. Vill inte lägga 700kr på en ny original tändspole men den bör väl funka, kanske bättre än originalet till och med. Har även kollat så att inga kablar ligger emot motorn å blir varma osv. Den dör dock inte om man låter den stå på tomgång. Försöker man köra iväg så går det dock inte alls. Men man hör att den typ misständer elr nåt när den står på tomgång, låter väldigt orent.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Äntligen prövat att köra med den nya tändspolen och inte haft några problem. Körde ca 1mil utan några problem igår. Får hoppas att detta löste problemet.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Om jag fattat rätt så har du bytt upp till 100 munstycke igen, tror det är för stort. Men men, det har jag tjatat tillräckligt om, hoppas det fungerar nu med tänspolen! :D
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

xoldero skrev:Om jag fattat rätt så har du bytt upp till 100 munstycke igen, tror det är för stort. Men men, det har jag tjatat tillräckligt om, hoppas det fungerar nu med tänspolen! :D
Fungerar fint än. Å den går bra med 100 å vill vara på den säkra sidan.
Skriv svar