Moppen bluddrar på höga varv

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

MacGyver84 skrev:
TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.
Skruvade ur luftskruven en del vilket jag har för mig att jag har prövat innan men när jag toppar den så håller den inte på å stryps eller vad den nu gör. Det enda konstiga är dock att när jag toppade den så gick varven upp i typ 9k eller något och lät som att den gick typ 80km/h fast egentligen toppade den bara 52km/h. Axxet känns dock skitbra.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MacGyver84 skrev:
TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.
Man kan egentligen inte ge motorn "mer luft". Vill man de får man överladda den. Annars bestämmer motorn hur mycket luft den vill ha. Men du kanske tänker på om luftflödet är strypt, t.ex. igensatt filter eller underdimensionerat luftfilter, då är det en annan femma. Då kan det vara ett relevant experiment, annars inte.
TheThrasher skrev:Men om tändstiftet dött skulle väl inte moppen starta alls?
Nej om det är helt dött startar den inte, men tändstift är förbrukningsvaror och kan vara i mer eller mindre bra skick. Har du kört motorn en del med riktigt pissiga inställningar kan tändstiftet bli skit, i bästa fall bara igenkladdat och då kanske det räcker med en rengöring.
TheThrasher skrev:Mitt tändstift är typ 1-2 månader gammalt och inte kört särskilt mycket så venne. Kände typ ingen luft i luftburken. Men venne om det ska vara så.
Går att döda stiftet på minuter om man vill det. Håller flera tusen mil under rätt förhållanden.
TheThrasher skrev:Skruvade ur luftskruven en del vilket jag har för mig att jag har prövat innan men när jag toppar den så håller den inte på å stryps eller vad den nu gör. Det enda konstiga är dock att när jag toppade den så gick varven upp i typ 9k eller något och lät som att den gick typ 80km/h fast egentligen toppade den bara 52km/h. Axxet känns dock skitbra.
Luft/blandskruven påverkar i princip bara tomgång, låglast. De enda som påverkar högvarven är huvudmunstycket.

Att döma av din film går motorn magert. Enligt den "gamla läran" finns det två fenomen som uppstår; fyrtakt och hack. Fyrtaktar gör motorn på mellanvarven när den går fett, då har man väldigt täta hack vilket kan upplevas som att vartannat slag uteblir = 4takt. Hackar gör motorn i mellanvarv eller högvarv p.g.a. mager bränsleblandning, tändning uteblir helt enkelt. Väldigt grovt förenklat och generaliserat men typ så.

Om du bytt från 92 till 110 borde det räcka, men de kan vara så att det krävs ännu större. På Derbi är det inte ovanligt att man får öka munstycke nästan 40%, dock vid byte till trimrör. För dig skulle det innebära ca 126. De är antagligen för stort, och du har ju bara "pluggat ur", men ändå.

Sen kan de ju vara 100 miljoner andra fel på din moped. Du sa att den inte gick helt bra innan heller? Kan vara taskig reedventil, kolv, tändning, luftfilter, tjuvluft, topplockspackning mm. Är motorn i någorlunda bra skick går den normalt sett framåt utan allt för stora besvär även fast munstycket inte stämmer, vilket inte din gör. Har du ens kollat om cdi:n är strypt förresten? Kan vara så att det är den som klipper vid 9-10k varv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:
MacGyver84 skrev:
TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.
Man kan egentligen inte ge motorn "mer luft". Vill man de får man överladda den. Annars bestämmer motorn hur mycket luft den vill ha. Men du kanske tänker på om luftflödet är strypt, t.ex. igensatt filter eller underdimensionerat luftfilter, då är det en annan femma. Då kan det vara ett relevant experiment, annars inte.
TheThrasher skrev:Men om tändstiftet dött skulle väl inte moppen starta alls?
Nej om det är helt dött startar den inte, men tändstift är förbrukningsvaror och kan vara i mer eller mindre bra skick. Har du kört motorn en del med riktigt pissiga inställningar kan tändstiftet bli skit, i bästa fall bara igenkladdat och då kanske det räcker med en rengöring.
TheThrasher skrev:Mitt tändstift är typ 1-2 månader gammalt och inte kört särskilt mycket så venne. Kände typ ingen luft i luftburken. Men venne om det ska vara så.
Går att döda stiftet på minuter om man vill det. Håller flera tusen mil under rätt förhållanden.

Att döma av din film går motorn magert. Enligt den "gamla läran" finns det två fenomen som uppstår; fyrtakt och hack. Fyrtaktar gör motorn på mellanvarven när den går fett, då har man väldigt täta hack vilket kan upplevas som att vartannat slag uteblir = 4takt. Hackar gör motorn i mellanvarv eller högvarv p.g.a. mager bränsleblandning, tändning uteblir helt enkelt. Väldigt grovt förenklat och generaliserat men typ så.

Om du bytt från 92 till 110 borde det räcka, men de kan vara så att det krävs ännu större. På Derbi är det inte ovanligt att man får öka munstycke nästan 40%, dock vid byte till trimrör. För dig skulle det innebära ca 126. De är antagligen för stort, och du har ju bara "pluggat ur", men ändå.

Sen kan de ju vara 100 miljoner andra fel på din moped. Du sa att den inte gick helt bra innan heller? Kan vara taskig reedventil, kolv, tändning, luftfilter, tjuvluft, topplockspackning mm. Är motorn i någorlunda bra skick går den normalt sett framåt utan allt för stora besvär även fast munstycket inte stämmer, vilket inte din gör.
Tack för utförliga svar! :) Körde precis nu och av någon anledning så gick allt bra, inget som hände när jag körde toppfart, förutom att den bara gjorde 52km/h även fast det lät som att den gick typ 80km/h.... Jag får nog göra en rejäl "troubleshoot". Moppen gick bra innan när den hade pluggen i förutom att den bara toppade 39-40km/h och farsan tyckte att den inte gick helt rent, antagligen var 92 lite stort, köpte moppen begagnad och då satt 92 i.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Okej, då är det väldigt osäkert om 92 är en lämplig referens med andra ord. Då är det svårt att säga ungefär hur stort ditt munstycke bör vara.

En annan sak som slog mig, har du rätt tändstift? Värmetal och typ kan göra en enorm skillnad. Kan vara värt att kolla upp vad som är original till din motor.

Iom att din motor verkar bete sig ganska intermittent kan det vara värt att undersöka eventuella variabla felkällor, ex. vis just tjuvluft, eller glapp i tändkabel, topplockspackning återigen. Öppna expansionskärlet/ kylaren och lukta. Känner du en avgaslukt läcker topplockspackningen antagligen t.ex.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:Okej, då är det väldigt osäkert om 92 är en lämplig referens med andra ord. Då är det svårt att säga ungefär hur stort ditt munstycke bör vara.

En annan sak som slog mig, har du rätt tändstift? Värmetal och typ kan göra en enorm skillnad. Kan vara värt att kolla upp vad som är original till din motor.

Iom att din motor verkar bete sig ganska intermittent kan det vara värt att undersöka eventuella variabla felkällor, ex. vis just tjuvluft, eller glapp i tändkabel, topplockspackning återigen. Öppna expansionskärlet/ kylaren och lukta. Känner du en avgaslukt läcker topplockspackningen antagligen t.ex.
Tändkabeln var kass innan så jag köpte ett nytt tändstift å kabel. Skaffade samma som jag hade i innan. Kollade just drevning och det var 10T fram och 62T bak. Är inte 62T väldigt mycket? Kollade snabbt efter tjuvluft och märkte inget men jag var inte särskilt noga. Kollade bara snabbt. Får kolla det med expansionskärlet.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

De är typ standarddrevning. Derbi har 12/65 på xtreme t.ex.

Om du varvar ur motorn borde den ändå gå fortare än 50, typ 60 i alla fall. Men 12/53 eller där i krokarna brukar vara en lagom drevning att köra om man har ett öppet avgasrör, då kommer man upp i 75-80 om motorn orkar varva ur
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:De är typ standarddrevning. Derbi har 12/65 på xtreme t.ex.

Om du varvar ur motorn borde den ändå gå fortare än 50, typ 60 i alla fall. Men 12/53 eller där i krokarna brukar vara en lagom drevning att köra om man har ett öppet avgasrör, då kommer man upp i 75-80 om motorn orkar varva ur
Är mest intresserad av att den ska gå kanske 60-70. Får pröva ett par av dina tips imorn.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:
MacGyver84 skrev:
TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.
Man kan egentligen inte ge motorn "mer luft". Vill man de får man överladda den. Annars bestämmer motorn hur mycket luft den vill ha. Men du kanske tänker på om luftflödet är strypt, t.ex. igensatt filter eller underdimensionerat luftfilter, då är det en annan femma. Då kan det vara ett relevant experiment, annars inte.
TheThrasher skrev:Men om tändstiftet dött skulle väl inte moppen starta alls?
Nej om det är helt dött startar den inte, men tändstift är förbrukningsvaror och kan vara i mer eller mindre bra skick. Har du kört motorn en del med riktigt pissiga inställningar kan tändstiftet bli skit, i bästa fall bara igenkladdat och då kanske det räcker med en rengöring.
TheThrasher skrev:Mitt tändstift är typ 1-2 månader gammalt och inte kört särskilt mycket så venne. Kände typ ingen luft i luftburken. Men venne om det ska vara så.
Går att döda stiftet på minuter om man vill det. Håller flera tusen mil under rätt förhållanden.
TheThrasher skrev:Skruvade ur luftskruven en del vilket jag har för mig att jag har prövat innan men när jag toppar den så håller den inte på å stryps eller vad den nu gör. Det enda konstiga är dock att när jag toppade den så gick varven upp i typ 9k eller något och lät som att den gick typ 80km/h fast egentligen toppade den bara 52km/h. Axxet känns dock skitbra.
Luft/blandskruven påverkar i princip bara tomgång, låglast. De enda som påverkar högvarven är huvudmunstycket.

Att döma av din film går motorn magert. Enligt den "gamla läran" finns det två fenomen som uppstår; fyrtakt och hack. Fyrtaktar gör motorn på mellanvarven när den går fett, då har man väldigt täta hack vilket kan upplevas som att vartannat slag uteblir = 4takt. Hackar gör motorn i mellanvarv eller högvarv p.g.a. mager bränsleblandning, tändning uteblir helt enkelt. Väldigt grovt förenklat och generaliserat men typ så.

Om du bytt från 92 till 110 borde det räcka, men de kan vara så att det krävs ännu större. På Derbi är det inte ovanligt att man får öka munstycke nästan 40%, dock vid byte till trimrör. För dig skulle det innebära ca 126. De är antagligen för stort, och du har ju bara "pluggat ur", men ändå.

Sen kan de ju vara 100 miljoner andra fel på din moped. Du sa att den inte gick helt bra innan heller? Kan vara taskig reedventil, kolv, tändning, luftfilter, tjuvluft, topplockspackning mm. Är motorn i någorlunda bra skick går den normalt sett framåt utan allt för stora besvär även fast munstycket inte stämmer, vilket inte din gör. Har du ens kollat om cdi:n är strypt förresten? Kan vara så att det är den som klipper vid 9-10k varv.
Har inte kollat CDI:n då jag inte antagit att den varit något problem med tanke på hur mopeden "stryps". Låter ju som att det är något annat fel. Precis som i videon jag lade upp går moppen när man ska toppa den. Den går, sen börjar den typ puffra ur avgaser, sen går den, sen puffrar det ur avgaser igen.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:De är typ standarddrevning. Derbi har 12/65 på xtreme t.ex.

Om du varvar ur motorn borde den ändå gå fortare än 50, typ 60 i alla fall. Men 12/53 eller där i krokarna brukar vara en lagom drevning att köra om man har ett öppet avgasrör, då kommer man upp i 75-80 om motorn orkar varva ur
Märkte precis detta efter 15min av körning. Det är olja

Bild
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Köpte ett stift från biltema en gång. Knappt 1 vecka efteråt så gick moppen dåligt så såg över cdi och all möjlig skit men visade sig att vara tändstiftet som gått sönder efter ett par dagar. Så även om de är "nytt" så kan de vara dåligt. Värt att kolla då de är billigt och lätt att testa.


Edit. Såg ej att de fanns 2sidor i tråden så har inte läst igenom ordentligt
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

TheAndersson skrev:Köpte ett stift från biltema en gång. Knappt 1 vecka efteråt så gick moppen dåligt så såg över cdi och all möjlig skit men visade sig att vara tändstiftet som gått sönder efter ett par dagar. Så även om de är "nytt" så kan de vara dåligt. Värt att kolla då de är billigt och lätt att testa.


Edit. Såg ej att de fanns 2sidor i tråden så har inte läst igenom ordentligt
Kan ju ge det ett försök. Men vet inte om det är problemet eftersom att det delvis rinner ur olja ur ljuddämparen.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Har sotat ur röret och hjälpte inget. Har dock märkt att det läcker olja ur cylindern där kröken går in och rinner ur ljuddämparn ibland med. Tätningen/packningen mellan kröken och mynningen är lite dålig på ett område då jag märkte att kallavfettning läckte ur när jag skulle sota ur röret.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Efter att ha sett videon så kan man konstatera att den blöddrar (pga för litet huvudmunstycke). Så byt upp dig ett par storlekar!
Om du nu inte varit på luft/bensinblandningsskruven dvs, i så fall så skruvar du in den fullt och sedan skruvar du ut den ungefär 1.5 till 2 varv. Någonstans där emellan borde vara en ganska "standard" inställning.

Vore tändstiftet dåligt så skulle den antingen inte starta alls eller så skulle den bara hosta till lite om man försöker springa igång den :P
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Har rengört förgasaren och sotat ur avgasröret. Också bytt clips och bränslenål då det gamla clipset tydligen var böjt. Har ställt in clipset och munstycket och moppen går lite bättre än vad den gjorde innan. Kan gasa på för fullt relativt bra och håller inte på och bluddrar hela tiden men kan fortfarande göra det ibland. Topphastigheten är ett kvarstående problem. Moppen går bra, bra axx, beter sig normalt och varvar bra men toppar typ bara 52km/h utan helt utan plugg fast låter som att den skulle gå typ 70km/h.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Men förstår inte att alla nämner allt annat utom luftburken sitter det nån strypning där som påverkar? har du provat att ge mopeden mer luft genom luftburken? sen kan det sitta antingen en luftskruv eller en blandningsskruv på mopederna har du luftskruv sitter den närmast luftburken skruva in den i botten och sen ut 1,5 varv till 2 varv till att börja med.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

MacGyver84 skrev:Men förstår inte att alla nämner allt annat utom luftburken sitter det nån strypning där som påverkar? har du provat att ge mopeden mer luft genom luftburken? sen kan det sitta antingen en luftskruv eller en blandningsskruv på mopederna har du luftskruv sitter den närmast luftburken skruva in den i botten och sen ut 1,5 varv till 2 varv till att börja med.
Har aldrig hört talas om en strypning på luftburken. Hur ser en sådan strypning ut? Har redan prövat att olika inställningar på luftskruven tidigare.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

TheThrasher skrev:
MacGyver84 skrev:Men förstår inte att alla nämner allt annat utom luftburken sitter det nån strypning där som påverkar? har du provat att ge mopeden mer luft genom luftburken? sen kan det sitta antingen en luftskruv eller en blandningsskruv på mopederna har du luftskruv sitter den närmast luftburken skruva in den i botten och sen ut 1,5 varv till 2 varv till att börja med.
Har aldrig hört talas om en strypning på luftburken. Hur ser en sådan strypning ut? Har redan prövat att olika inställningar på luftskruven tidigare.
Jag vet inte om det finns nån på din moped jag vet inte vad felet kan vara då tyvärr hoppas det löser sig.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

MacGyver84 skrev:
TheThrasher skrev:
MacGyver84 skrev:Men förstår inte att alla nämner allt annat utom luftburken sitter det nån strypning där som påverkar? har du provat att ge mopeden mer luft genom luftburken? sen kan det sitta antingen en luftskruv eller en blandningsskruv på mopederna har du luftskruv sitter den närmast luftburken skruva in den i botten och sen ut 1,5 varv till 2 varv till att börja med.
Har aldrig hört talas om en strypning på luftburken. Hur ser en sådan strypning ut? Har redan prövat att olika inställningar på luftskruven tidigare.
Jag vet inte om det finns nån på din moped jag vet inte vad felet kan vara då tyvärr hoppas det löser sig.
Aaa, annars får jag ta den till en verkstad men vill ju försöka att fixa det själv först.
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Vad händer om du sätter i ett lite mindre munstycke än det som sitter i när den går bra men långsamt?
Om man säger
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

teddylou skrev:Vad händer om du sätter i ett lite mindre munstycke än det som sitter i när den går bra men långsamt?
Den börjar att "bluddra" eller vad man vill säga på lägre varv.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Ingen som har tips på vad som kan göra topphastigheten dålig? Axxar bra å kan ligga i nästan 9k rpm å göra 52kmh.
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

asså jag tycker det låter som att den misständer helt klart. När jag skulle ställa in min förgasare på min beta rr med AM6 motor som jag tror du har också (spelar ingen roll) så blev det knappt någon skillnad oavsett munstycke. visade sig sedan att min choke hade hoppat i då självaste vajerhöljet hamnade utanför och sopade då spänning på vajern så den alltid låg i och därför gick på chokemunstycket? och ströp luftflödet.

Kolla först så inte din choke har hoppat i både uppe vid styret och vid förgasaren, kolla om det blir någon skillnad med eller utan.

Sen tycker jag du ska byta ditt stift då dem kan paja även om dem är nya och även säkerställa att det inte är fukt eller vatten etc i tändhatten vilket skulle kunna skapa misständning, kolla även så jorden är bra då det även skulle kunna orsaka misständning.

Rengör luftfiltret eller byt det då det kan vara det som är felet också då det kanske stryper lufttillförseln om det tex skulle vara blött eller skitigt.
vad händer om du startar den utan luftilter och luftbox på förgasaren?

gör det i samma ordning jag skrev 1.Choken. 2.tändstift och tändhatt. 3.luftfiltret
"there are no speed limits on the road to success"
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Luddelump skrev:asså jag tycker det låter som att den misständer helt klart. När jag skulle ställa in min förgasare på min beta rr med AM6 motor som jag tror du har också (spelar ingen roll) så blev det knappt någon skillnad oavsett munstycke. visade sig sedan att min choke hade hoppat i då självaste vajerhöljet hamnade utanför och sopade då spänning på vajern så den alltid låg i och därför gick på chokemunstycket? och ströp luftflödet.

Kolla först så inte din choke har hoppat i både uppe vid styret och vid förgasaren, kolla om det blir någon skillnad med eller utan.

Sen tycker jag du ska byta ditt stift då dem kan paja även om dem är nya och även säkerställa att det inte är fukt eller vatten etc i tändhatten vilket skulle kunna skapa misständning, kolla även så jorden är bra då det även skulle kunna orsaka misständning.

Rengör luftfiltret eller byt det då det kan vara det som är felet också då det kanske stryper lufttillförseln om det tex skulle vara blött eller skitigt.
vad händer om du startar den utan luftilter och luftbox på förgasaren?

gör det i samma ordning jag skrev 1.Choken. 2.tändstift och tändhatt. 3.luftfiltret
Ska pröva detta. Btw måste bara fråga, vad exakt betyder misständning?
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Luddelump skrev:asså jag tycker det låter som att den misständer helt klart. När jag skulle ställa in min förgasare på min beta rr med AM6 motor som jag tror du har också (spelar ingen roll) så blev det knappt någon skillnad oavsett munstycke. visade sig sedan att min choke hade hoppat i då självaste vajerhöljet hamnade utanför och sopade då spänning på vajern så den alltid låg i och därför gick på chokemunstycket? och ströp luftflödet.

Kolla först så inte din choke har hoppat i både uppe vid styret och vid förgasaren, kolla om det blir någon skillnad med eller utan.

Sen tycker jag du ska byta ditt stift då dem kan paja även om dem är nya och även säkerställa att det inte är fukt eller vatten etc i tändhatten vilket skulle kunna skapa misständning, kolla även så jorden är bra då det även skulle kunna orsaka misständning.

Rengör luftfiltret eller byt det då det kan vara det som är felet också då det kanske stryper lufttillförseln om det tex skulle vara blött eller skitigt.
vad händer om du startar den utan luftilter och luftbox på förgasaren?

gör det i samma ordning jag skrev 1.Choken. 2.tändstift och tändhatt. 3.luftfiltret
Har kollat choken och luftfilter. Chokens vajrar satt bra och den fungerar. T.ex är lättare att starta moppen med choken i när moppen varit av i kylan ett par dagar. Prövade starta utan luftfilter å leka med gasen i en kort stund och kände ingen skillnad förutom att den hade ett lite annorlunda ljud.
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej har du gjort en grundinställning på hela förgasaren med luftskruven osv?
kolla membranet också vet inte riktigt om det skulle kunna vara felet men kolla ifall det glappar för då måste det bytas;)
annars vet jag tyvärr inte vad som kan vara fel om du inte kollar upp allt med tändningen som jag skrev vilket jag tror är felet:)
tändspole tändhatt cdi-box tändstift oså
"there are no speed limits on the road to success"
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Luddelump skrev:okej har du gjort en grundinställning på hela förgasaren med luftskruven osv?
kolla membranet också vet inte riktigt om det skulle kunna vara felet men kolla ifall det glappar för då måste det bytas;)
annars vet jag tyvärr inte vad som kan vara fel om du inte kollar upp allt med tändningen som jag skrev vilket jag tror är felet:)
tändspole tändhatt cdi-box tändstift oså
Har ställt in luftskruv och prövat alla olika huvudmunstycken och olika positioner på clipset på nålen men inte kommit någon vart. Skulle kolla membranet för ett tag sen men en skruv satt så jävla hårt att jag inte fick loss den och sen glömde bort att kolla. Får försöka igen. Tändhatt byttes för inte så länge sen då moppen inte ville starta. Spolen hade gått sönder på den så bytte den, tändhatt å tändstift. Får väl pröva att byta till nytt tändstift igen. Å hur kan jag veta om CDI-boxen är kass elr det går inte att få reda på om jag inte byter? En CDI kostar väl en del?
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

du kan testa med en kompis cdi box på en likadan moppe och bredvid. finns någon guide som heter typ "startar inte din moped" där finns det en guide på hur du kopplar in en annan cdi.
"there are no speed limits on the road to success"
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Luddelump skrev:du kan testa med en kompis cdi box på en likadan moppe och bredvid. finns någon guide som heter typ "startar inte din moped" där finns det en guide på hur du kopplar in en annan cdi.
Ingen kompis har moppe. Finns ju annars relativt billiga ostrypta på twostroke som man kan skaffa å pröva med.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Filmade en raksträcka. Ganska kasst ljud pga vinden men det är väl något. Venne varför men på de lägre växlarna ville moppen inte varva ur. Har märkt att den gör det då och då. När jag slutade filma å körde tillbaks gjorde den inte så. Dock var det inget hackande på toppvarv denna gång. Den låg på runt 8500k RPM i 6:an med fullgas. Vet inte om den borde varva mer men den borde väl iallafall gå snabbare än 50?

https://www.youtube.com/watch?v=IOE-QL28vCM

Bild
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Filmade när jag körde pluggat å rätt inställt bara om det skulle hjälpa något. Moppen vill inte varva ur pluggat alls. När jag körde i 6:an fullgas varvade den typ 5500k RPM. Om jag fullgasar i tomgång kommer den tillslut upp till ungefär 7300k elr något liknande men aldrig när jag kör kommer den så högt. Toppar typ 30kmh rak sträcka. Fick 33kmh på videon då det går lite neråt. Kom just på att ägaren hade bytt till ny CDI box innan jag köpte den. Kan det vara dåligt komp eller dålig kolvring eller något? Aldrig hållt på med cylindern innan så inte så´sugen på att pilla med det.

https://www.youtube.com/watch?v=6R6AqN8eTUU



Bild
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej låter inte som att den misständer. det låter mer som en dåligt inställd förgasare. se till att du rengör den orrdentligt med bensinbad osv. sen gör du en grundinställning och ställer in moppen så gott det går. kan försöka leta upp ngn bra guide :)

och hur såg det ut i röret? var det tjopckt med sot? kanske behöver sottas ur isf vilket skulle kunna ge bättre drag.

misständning är när gnistan kommer vid fel tidpunkt. vilket skapar att moppen går konstigt och missar vissa antänndningar typ. inte jätte bra på just det ämnet men.
"there are no speed limits on the road to success"
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

http://www.twostrokerider.se/rexxys-forgasarguide/

Här har du en bra guide. följ den noga och läs igenom den först så bör den gå bra:) vart bor du?

och klickar du på guider uppe till vänster så hittar du flera guider för förgasar rengöring samt inställning men denna guide är välldigt bra.

lycka till och återkom senare hur det gick.
"there are no speed limits on the road to success"
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Luddelump skrev:http://www.twostrokerider.se/rexxys-forgasarguide/

Här har du en bra guide. följ den noga och läs igenom den först så bör den gå bra:) vart bor du?

och klickar du på guider uppe till vänster så hittar du flera guider för förgasar rengöring samt inställning men denna guide är välldigt bra.

lycka till och återkom senare hur det gick.
Har redan rengjort förgasaren. Tog isär den å la i bensinbad i typ 40 minuter sen blåste med tryckluft i alla kanaler jag kunde se. Har som sagt redan sotat ur röret med kallavfettning å det fick ligga under natten. Vad som kom ut ur röret var bara som svart vatten. När det gäller inställningar tror jag att jag redan prövat det mesta. Prövat 10 olika munstycken å olika inställningar på luftskruven å gör ingen skillnad. Kan en dåligt inställd förgasare faktiskt dra ner topphastighet så mycket. Från typ 50 till 30 å 65-70 till 50? Får väl ta en titt på guiden. Bor i Halmstad :)
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej vad skumt. om du testat alla munstycken ifrån 70-80 så är det ett inte så stort mellanrum. du kanske behöver ha mycket större eller mindre.

ang det med farten så absout. min beta gick i 25 på 6an när jag satt i pluggen och det var helt fel munstycke. nu går den ca 50 med plugg i. utan plugg går den ca 85. men det är också en beta och dem går jävligt bra uppluggade.

testa flera munstycken tycker jag, om det inte blir ngn skillnad över huvud taget så är det något fel för det skall det bli.

om du kör med choken i vad händer då?

säker på att du fått ur alla pluggar o katalysator i röret osv?
"there are no speed limits on the road to success"
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Luddelump skrev:okej vad skumt. om du testat alla munstycken ifrån 70-80 så är det ett inte så stort mellanrum. du kanske behöver ha mycket större eller mindre.

ang det med farten så absout. min beta gick i 25 på 6an när jag satt i pluggen och det var helt fel munstycke. nu går den ca 50 med plugg i. utan plugg går den ca 85. men det är också en beta och dem går jävligt bra uppluggade.

testa flera munstycken tycker jag, om det inte blir ngn skillnad över huvud taget så är det något fel för det skall det bli.

om du kör med choken i vad händer då?

säker på att du fått ur alla pluggar o katalysator i röret osv?
Jag får väl pröva igen. Konstigt nog satt ett 92 munstycke i när jag fick moppen vilket verkar väldigt stort men vad vet jag. Jag har då köpt ett 88-110 kit vilket jag har prövat alla av och verkar vara rätt. När din gick segt pluggat, sänkte du dig eller höjde du dig? Vill väl helst köra pluggat då jag inte bor på landet så första prio är att den går bra pluggat. Kör bara urpluggat nu då den är så jävla trög pluggad. Har inte riktigt känt någon större skillnad när jag har i choken när jag kör. Bara i tomgång då den varvar lite lite mer när jag har i choken.
Skriv svar