Samma plugg i beta rr och Rieju?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Samma plugg i beta rr och Rieju?

Inlägg av Luddelump »

Tjenare, nu måste jag Besikta min Beta RR Enduro (04?) och behöver då en plugg till den då den är dragen.
Jag har letat som en idiot efter en plugg till delningen i avgasdelningen utan framgång. Kom då på att det är ju samma motor i en Rieju tex (AM6) men är röret och strypningen samma så man skulle kunna köpa en plugg av ngn med en Rieju tex?
Finns ju universal plugg på twostroke men har inte en susning om ifall den är lika stor osv eller hur den går då, vet ngn ifall den passar?
behöver en plugg så snart som möjligt så om ngn råkar sitta på en plugg så får man gärna hojta till.
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Köp en universalplugg och sätt i mynningen det funkar min furia gjorde 85 och när jag satt i pluggen gjord den runt km/h kolla bara så att dimensionerna är samma...
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kolla diametern på avgasröret vid mynningen, dvs den delen som sitter mot cylindern.
Kolla sedan och jämför måttet med en universal strypning på Twostroke.
Glöm inte att du ska ställa in förgasaren efteråt så den inte får för mycket soppa.
Går den fortfarande för fort så kan du dreva den lättare. Då får den lägre toppfart men lite mer kraft.
Har du luftburk så kan du ju strypa den med så kan du få i ännu mindre huvudmunstycke. :)
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Någon som orkar länka den universalpluggen? Hittar ej...
13jörk
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 november 2015, 12:25

Inlägg av 13jörk »

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Hittade även denna nu: http://www.twostroke.se/product.asp?product=35239
Som är bra mycket billigare, vilken av dessa 2 rekomenderas?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Vet ju inte hur stor du behöver så det är svårt att svara på.
Nu är det ju två olika slags strypningar, ena sätter du i mynningen av röret och den andra sätter du i delningen.
Originalröret på AM6 har inte ens en delning så att strypningen för 99 kr kan du ju utesluta om du har originalröret.
Men som sagt, börja med att mäta... :P
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej tack! är det alltså samma storlek i myningen som i strypningen man ska ha om det är strypningen i delningen jag ska ha?
"there are no speed limits on the road to success"
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nix. Vill du ha strypningen som sitter vid delningen så får du först dela på röret och mäta och sedan beställa en passande strypning. :)
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej men hur vet jag vad som är en passande storlek? :oops:
"there are no speed limits on the road to success"
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Snackar vi om strypningen vid delningen, om du nu har ett effektrör med en delning dvs. Så Kollar du diametern på röret där. Är det då på cirka 13 mm så beställer du strypningen som är på 11 mm. Köper du en som är på 13 mm så stryper det ju inte eftersom hålet då fortfarande är lika stort som det var innan.
Jag tycker dock själv att den vid mynningen är mest värd att köpa, dels för att den är billigare och dels för att den finns i massa olika storlekar :P
http://www.twostroke.se/product.asp?product=35239
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej tack igen raggarn det är originalröret alltså och jag har inte tillgång till svets så måste bli den vi delningen. eller? går väl knappast att löda fast :lol:
"there are no speed limits on the road to success"
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Men originalrörets delning ser väl ändå inte ut som strypningen? Givetvis finns olika modeller av originalröret men på min Drac från 03 såg den inte ut så, så det borde vara rätt lik...
För att få i strypningen som är vid delningen måste röret ha en liknande delning, såsom denna: Bild
Delningen på originalröret är snarare rakt och ser ut som liknande:Bild]
Därav fungerar inte den strypningen och endast strypningen vid mynningen.
Pluggen måste inte alltid svetsas fast utan ju längre in du trycker desto hårdare sitter den, kanske kan funka att löda fast dessutom. Testa! :P
Om du däremot har en delning som ser ut som bild nummer 1 så kan du givetvis köpa den! :P
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

okej tack så mycket. har den delningen på första bilden. men har du någon aning om ifall den(båda) funkar bra eller om man måste borra i den osv för att få den att gå bra?
"there are no speed limits on the road to success"
Skriv svar