Växel Krånglar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Växel Krånglar

Inlägg av Xefsan »

Hej! Har då ett problem med min Aprilia SX50 2007. Idag när jag tog den till skolan så märkte jag att växlarna var lite konstiga. Lite senare när jag nästan var framme kunde jag nästan inte växla någon växel. Tror det gick kanske mellan 3-5an men inte lägre och inte högre kan ha varit 3-4 också.

När jag stannade moppen och parkerade den så märkte jag att växelspaken hängde lite extra (tror jag). Sedan var det någon grå/silvrig aktig vätska som kom ut från där växelspaken sitter. Inte mycket men lite, de såg nästan ut som lera eller smutsigt vatten. Men det var helt torrt ute.

Min fråga är då vad som kan ha hänt? För att sammafatta för de som inte orkar läsa så har min växel gått sönder eller börjat krångla då jag ej kan växla mer än 4-5 eller lägre än 3. Kan ej komma in i friläge.

Edit: Jag kunde även rulla moppen när växlarna det var dock stop i någon sek men förut gick de inte alls.

Tack!
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Det går att trycka upp och ner den men det är som att inget är där när jag växlar.
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Tar växelpedalen på axeln då?
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Vätskan du såg kan vara gammal olja blandad med vatten som läcker ifrån växelhuset. Verkar det vara olja?

Antagligen slutar det med att du behöver dränera all olja och kolla över växellådan så att inget gått sönder.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Går ut och kollar det strax. Det läcker något iallafall.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Låter som att någon packbox gått sönder, kan det varit så att du haft i för mycket växellådsolja? :wink:
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Det är någon olja som läcker. Det verkar komma ut från där själva peten sitter fast i axeln om den kallas så.

Det är grå olja som läcker skickar bild. Min polare sa att det är att det läcker ur och att jag behöver fylla på med ny för att få det funka?
[spoiler]Bild[/spoiler]
Inzoomad
[spoiler]Bild
[/spoiler]
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Droppa ut lite olja och kolla hur den ser ut. Eftersom växlarna inte funkar borde du plocka isär och kolla så att växellådan är hel.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Jag lyckades rullstarta igång den på 3an och sedan gick det bra hela vägen hem! jag lyckades få i 2an och 6an nu men jag var tvungen att pilla upp och ner väldigt mycket och för att få ner stampa riktigt hårt.

Växelpetaren hängerneråt nu. Inte för att jag tryckte så hårt men av någon annan anledning. Varje gång jag växla ner åkte den längre ner. och den åkte inte upp högre när jag växla upp.
FlygandeHusvagn
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 april 2016, 15:56

Inlägg av FlygandeHusvagn »

sitter peten fast ordentligt?
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Testade att rycka i den hårt och den verkade sitta fast rätt bra.
FlygandeHusvagn
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 april 2016, 15:56

Inlägg av FlygandeHusvagn »

men kommer den upp till det normala läget om du lyfter i den?
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Nej! Gick nu ut och lossade på den och satt dit den som den skulle vara. Då åkte den rakt upp tillslut istället. Inte bokstavligen rakt upp men den åkte bara längre och längre upp.
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Om din växellådsolja är grå/silver som du säger... då är det dags att byta olja för minst två år sedan :shock: Med så mycket vatten i oljan har oljans smörjande egenskaper och funktion i det närmaste upphört.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

kolla om splinesen på axeln och växelpeten är hela och fina, så att peten inte glider upp o ner utan att göra något
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

När jag tog bort peten så kom det typ lite flisor från den. Men annars såg den bra ut.

Oljan såg ut som på bilden jag la i Spoiler där uppe man ju ha varit att när den åkte ut att det blandades med smutset också kanske.

Sedan såg jag även att det läckte från kylaren på mopeden. Tror jag iallafall då det var vätska där och som hade droppat ner på avgasröret och sedan ner på marken.

Någon som har tips på hur jag ska göra för att få växlarna att funka igen?
Ska jag byta växellådsolja bara? Och hur kollar jag om någonting är sönder.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Prova att byta olja, om det inte funkar så kan det vara växelföraren, min moppefan fastnade i 6:an två mil hemifrån när det hände hahaha..
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Kan tillägga att jag kan rulla min moppe med växel i ganska bra alltså hjulet låser sig ej.
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Funkar 10w40 biltema motoroil eller måste det heta växellåds olja?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Eftersom man inte byter ut växellådsoljan allt för ofta på en moped (otrimmad iaf) så kan du lika gärna köra på kvalitésolja! Jag har motorex 10w40 växellådsolja i crossen :P
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Xefsan skrev:Funkar 10w40 biltema motoroil eller måste det heta växellåds olja?
Det ska du inte ha då klabbar lammeler ihop sig om du nu ska köra på biltema då ska du köra på 10w 40 mc olja
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Har köpt 10w40 den som de rekomenderar på Derbi guiden då det är samma piaggio motorn jag har. Tror ni att detta verkligen kan vara felet? Kan oljan göra så att det blir så stora problem?

Sedan tror jag även min kylare läcker? Är inte säker dock men de är någon vätska därifrån som har droppat ner på kröken också men det torkar ej. Någon som vet detta också?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Ja det borde vara kylarvattnet om kylarn sitter ovanför kröken
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Skriv svar