Smörj kopplingsvajern och kolla så att den inte ligger i kläm på något ställe eller att höljet är skadat. Kopplingen på am6an brukar vara hyfsat trög men inte så trög som du beskriver.
Min koppling är också väldigt trög, men det är kopplingsfjädrarna som är väldigt hårda.
Lånar den här tråden lite
Har en fråga till er andra som läser... Vad är skillnaden mellan hårdare och mjukare kopplingsfjädrar på en AM6? Har ej något trim på min moppe och undrar om det är nödvändigt med hårdare? Vad är skillnaden?
Det behöver du inte ha om inte kopplingen slirar eller om du ska trimma grövre. Uppfattningen jag har fått om hårdare och mjukare är att dom hårdare är längre än dom mjuka vilket resulterar i att dom trycker hårdare på kopplingen.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Kölby skrev:Det behöver du inte ha om inte kopplingen slirar eller om du ska trimma grövre. Uppfattningen jag har fått om hårdare och mjukare är att dom hårdare är längre än dom mjuka vilket resulterar i att dom trycker hårdare på kopplingen.
Felsökning på kopplingen - kontrollera kopplingswire, sök sprickor, kolla att den inte är böjd för mycket..
Ta lös den ifrån kopplingsarmen och kolla om den går lätt eller om det känns som det "skrapar" i höljet.. isåfall.. ta isär och olja in wiren.. hjälper inte det så byt wire!
Kan också vara alldeles för hårda fjädrar i kopplingen.
Kan vara skadade lameller / friktionsplattor
Kan i värsta fall vara sliten / skadad kopplingskorg
Börja ifrån handtaget och kontrollera delarna en efter en.. var för sig utan att de sitter ihop med nästa del.
Skillnaden mellan hörda och mjuka kopplingsfjädrar är förutom funktionen, att ju hårdare de är desto grövre gods (och lite längre) är de. Hårda fjädrar har ibland färre varv per cm vilket gör de svårare att trycka ihop.
De är där för att pressa ihop kopplingen så att lamellerna inte ska slira..
Finns ingen som helst mening att ha hårdare fjädrar än nödvändigt. det blir bara jobbigare att dra i handtaget och slitaget på wire/kopplingsarmen ökar.
Finns heller ingen direkt fördel med mjukare heller - förutom att kopplingen går lättare
Kopplingsfjädrar byter man bara när de inte orkar med motorn (trimnivå) eller om de är trasiga.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!