Trög koppling (väldigt trög)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Trög koppling (väldigt trög)

Inlägg av krazytoneride »

Hej igen, har ännu en fråga om min Rieju.

Det är så att kopplingen är oerhört trög, det är omöjligt att trycka in den med bara 2 fingrar, måste använda alla 4.

Är det nån som vet vad felet kan vara?
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Smörj kopplingsvajern och kolla så att den inte ligger i kläm på något ställe eller att höljet är skadat. Kopplingen på am6an brukar vara hyfsat trög men inte så trög som du beskriver.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Min koppling är också väldigt trög, men det är kopplingsfjädrarna som är väldigt hårda.

Lånar den här tråden lite 8)

Har en fråga till er andra som läser... Vad är skillnaden mellan hårdare och mjukare kopplingsfjädrar på en AM6? Har ej något trim på min moppe och undrar om det är nödvändigt med hårdare? Vad är skillnaden? :)
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Det behöver du inte ha om inte kopplingen slirar eller om du ska trimma grövre. Uppfattningen jag har fått om hårdare och mjukare är att dom hårdare är längre än dom mjuka vilket resulterar i att dom trycker hårdare på kopplingen.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Kölby skrev:Det behöver du inte ha om inte kopplingen slirar eller om du ska trimma grövre. Uppfattningen jag har fått om hårdare och mjukare är att dom hårdare är längre än dom mjuka vilket resulterar i att dom trycker hårdare på kopplingen.
ok tack , vet du några fördelar med mjukare? :)
Cpi sm 06- SÅLD
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Felsökning på kopplingen - kontrollera kopplingswire, sök sprickor, kolla att den inte är böjd för mycket..
Ta lös den ifrån kopplingsarmen och kolla om den går lätt eller om det känns som det "skrapar" i höljet.. isåfall.. ta isär och olja in wiren.. hjälper inte det så byt wire!

Kan också vara alldeles för hårda fjädrar i kopplingen.
Kan vara skadade lameller / friktionsplattor
Kan i värsta fall vara sliten / skadad kopplingskorg

Börja ifrån handtaget och kontrollera delarna en efter en.. var för sig utan att de sitter ihop med nästa del.
Skillnaden mellan hörda och mjuka kopplingsfjädrar är förutom funktionen, att ju hårdare de är desto grövre gods (och lite längre) är de. Hårda fjädrar har ibland färre varv per cm vilket gör de svårare att trycka ihop.
De är där för att pressa ihop kopplingen så att lamellerna inte ska slira..

Finns ingen som helst mening att ha hårdare fjädrar än nödvändigt. det blir bara jobbigare att dra i handtaget och slitaget på wire/kopplingsarmen ökar.
Finns heller ingen direkt fördel med mjukare heller - förutom att kopplingen går lättare

Kopplingsfjädrar byter man bara när de inte orkar med motorn (trimnivå) eller om de är trasiga.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

PåDal, fördelen är ju att kopplingen blir lättare att trycka in men trimmar man kan det ju börja slira.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

urbandestination skrev:PåDal, fördelen är ju att kopplingen blir lättare att trycka in men trimmar man kan det ju börja slira.
Okej tack, för min är jävligt trög och jag har inget trim, och det är fjädrarna som är så. :)
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

Prövade att trycka in kopplingsarmen och den gick lätt, kunde lätt trycka in den med ett finger. Så jag ska byta vajer nu, tack för alla svar :)
Skriv svar