Har en Yamaha DT50R, har nu lyckats med konststycket att byta förgasare till en ny originalförgasare (Dellorto SHA 14.12)
Men den går åt helvete dåligt ändå, finns inga justeringsmöjligheter på dessa förgasare vad jag har förstått, jag bytte munstycket från 63 till 53 men den spyr fortfarande ur sig bensin ur avgasröret och dör vid fullt gaspådrag.
Det går att dra igång den och låta den gå på tomgång utan problem, chokar jag den så dör den.
Tråkigt att du inte får någon ordning på den...
Är du säker på att det är bensin som kommer så det inte är kylarvatten?
Kan ju vara toppackning / förvärmen på insuget som läcker isåfall
63 är original munstycke till DT50r såvitt jag vet. är nog därför den dör vid gaspådrag
(Och nej, det enda som går att justera på de förgasarna är tomgången, förutom att byta munstycke)
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
YammaNörd skrev:Tråkigt att du inte får någon ordning på den...
Är du säker på att det är bensin som kommer så det inte är kylarvatten?
Kan ju vara toppackning / förvärmen på insuget som läcker isåfall
63 är original munstycke till DT50r såvitt jag vet. är nog därför den dör vid gaspådrag
(Och nej, det enda som går att justera på de förgasarna är tomgången, förutom att byta munstycke)
Det luktar bensin av den och kylarvätskan verkar inte sjunka nämnvärt. Den dör med både 63 och 53 munstycket, jag böt till 53 eftersom jag ville se hur den reagerade med mindre bränsletillförsel, men jag märkte ingen större skillnad.
Jetforce_Dahlin skrev:Ni har sagt att det finns dåliga justeringsmöjligheter. Inkluderar det en låst nål?
Inte ens nålen går att justera...
Men å andra sidan så är den förgasaren i det närmaste idiotsäker, dom bara fungerar.. men inget för finlir..
Och jo, är reedventilen dålig är det hopplöst att få den att gå ordenligt.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Kan inte förklara det faktiskt, den gick ju som sagt bra när jag köpte den, och "stopparna" kan ju omöjligt har försvunnit under tiden jag haft den. Känns ju inte som att dom behövs, eller ens funnits på den här moppen?
Vad är din spontana reaktion när du tittar på videon?
Har exakt samma problem med min dt50r. Startar inte på kick, får springa i 20 min, sen startar den, trycket ut vätska mellan cylinder och krök, ryker något, inte som din dock, och ger jag fullgas så börjar den blurra och dö. Gick superfint första dagen med 62 munstycke, sen bara sämre och sämre och nu startar den inte alls
Har provat med allt möjligt, ska testa koppla in chocken igen, så kanske den startar på kick i alla fall
Då har jag rivit bort topplock och cylinder för att göra packningsbyten. Tänkte beställa hem det nu men när jag ändå beställer så tänkte jag skaffa ett luftfilter då luftburken bara är en tom burk just nu. Vart får man tag på ett passande filter?
Det jag behöver är egentligen:
Filter, gummislangen mellan förgasare/luftbox
Eller finns det något filter man sätter direkt på förgasaren istället och kan skippa luftboxen helt? Jag fattar ärligt talat inte vad det är jag ser framför mig när jag söker på luftfilter då jag för mitt liv inte fattar hur de ska sitta.
Hade själv problem med att hitta luftfilter som passade min Yamaha DT50R för cirka 2 år sedan. Köpte helt enkelt bara ett stort luftfilter/skumgummi och skar till den så att den passade, doppade i "luftfilterolja" och det vart perfekt
Raggarn1337 skrev:Hade själv problem med att hitta luftfilter som passade min Yamaha DT50R för cirka 2 år sedan. Köpte helt enkelt bara ett stort luftfilter/skumgummi och skar till den så att den passade, doppade i "luftfilterolja" och det vart perfekt
Ja det är ju en lösning Fattar inte varför det finns varenda jävla del till den här moppen förutom luftfilter som verkar vara omöjligt o få tag på, likadant med slangen till filterboxen.
Lär nog finnas ett set med komplett luftbox, luftfilter och den där slangen. Men eftersom det är original grejor så kostar det nog skjortan! Annars finns det billiga luftfilter från Biltema som kan se helt okej ut. Glöm inte att doppa de i "luftfilterolja" bara så de inte suger åt sig vatten
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Tror fortfarande att reedventilen kan ha med saken att göra... En reedmatad 2-taktare går bara inte som den ska om reedventilen är dålig.
Köp den billigaste du hittar och montera dit den - är ju ingen garanti att det är vad som orsakar problemet men med tanke på att den saknar delar så skulle det inte förvåna mig.
Det hade då varit det första jag hade bytt efter förgasaren om jag hade haft den.
Det finns ingen som helst mening med att köpa någon värstingvariant då du inte har trimmat den heller så det kommer inte att kosta speciellt mycket att testa förutom skitiga fingrar och några svordomar..
Sedan det här med luftfilter, då du inte har toktrimmat har du heller inget att vinna på att montera annat luftfilter istället för original luftbox. Det enda som händer är att du kommer att behöva bestycka om den. Så det kommer bara att skapa ännu ett steg i felsökningen innan du fått den att gå som den ska.
En bit skumgummi duger bra som filter i boxen. Slangen emellan går att göra nån McGyver lösning med vulktejp och en gammal kylarslang om det behövs.
Hade du bott närmare hade du fått en av mig..
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Nu har moppen varit på en MC verkstad, han hörde av sig idag under eftermiddagen och sa att han gick bet, han hittar inte felet... Det här är ju tamejfan helt otroligt.
ibland så är det nästan enklast att bara byta hela motorn, har du tur så kanske någon bildemontering har en komplett motor liggandes för en tusenlapp, riktigt synd att du inte får ordningen på det :/
Hallå det bästa du kan göra är att se till att sätta dit stoppen på reedventilen tror faktiskt felet är där mopeden får in för mycket bensin då membranen öppnar för mycket utan stopp därmed får mopeden för mycket bensin. Dom sitter där av en anledning sen får du sätta dit ett filter ett original.
MacGyver84 skrev:Hallå det bästa du kan göra är att se till att sätta dit stoppen på reedventilen tror faktiskt felet är där mopeden får in för mycket bensin då membranen öppnar för mycket utan stopp därmed får mopeden för mycket bensin. Dom sitter där av en anledning sen får du sätta dit ett filter ett original.
Fick hem ett nytt membran med ventiler idag. Vart ingen skillnad
Med munstycke 53 på så dör den vid fullgas, med munstycke 63 (original) på så dör den inte, men den går fruktansvärt ojämn, med mycket rök ur avgassystemet och så "puffar" den då o då när den skjuter ut både rök och håller man handen bakom avgassystemet så blir handen fuktig.
Vad i helsike tråkigt att du inte få moppen att gå. Blandar du olja i tanken eller har du separat... Jag kanske är helt fel ut men den kanske får för mycket olja!!!
Senast redigerad av MotorAndMoore den 27 april 2016, 06:19, redigerad totalt 1 gånger.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
Har pratat med en firma som trodde det var packboxen som kunde rykt, han hade någon förklaring om att packboxen kunde påverkas på något vis om man råkat dränka motorn som jag gjorde när jag körde hem den med öppen kran.
Då är frågan, är det packboxen till vevaxeln han menar? Är det något jag klarar att byta själv med vanliga verktyg och ingen kunskap om vevaxlar osv. ?
här är en guide för hur man byter backbox https://www.youtube.com/watch?v=o6zHb6eyg6I visserligen en derbimotor men lär vara liknande procedur. dock ser jag ingen anledning till att den skulle spruta bensin om en en packboxen läcker. men lycka till iaf
urbandestination skrev:här är en guide för hur man byter backbox https://www.youtube.com/watch?v=o6zHb6eyg6I visserligen en derbimotor men lär vara liknande procedur. dock ser jag ingen anledning till att den skulle spruta bensin om en en packboxen läcker. men lycka till iaf
Teorin var att den suger in olja den vägen och får därför problem att förbränna bränslet/oljan och spyr därför ur det ur avgasröret. Men det där pillret så fan för jävla bökigt ut... Undrar vad en verkstad tar för att göra det.