Färgborttagning och lack

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Färgborttagning och lack

Inlägg av PåDal »

Tjäna, förra ägaren av min moped har använt någon slags av husfärg eller liknande på fälgarna för att göra röda linjer(som man kan se på min avtar), och det har jag tänkt ta bort nu för att jag ska lacka om dem.

Då undrar jag om någon vet en bra färgborttagnings medel som jag kan använda på fälgarna. Såg någon på YT som använde sig av Alcro, den kanske är bra?

Sen så har jag tänkt att lacka fälgarna med motips metallic blå.
Är det något speciellt man behöver tänka på? Först slipa, sedan grundfärg om det är nödvändigt och sen lacken typ 2 lager ungefär?

Kom gärna med tips, tack :wink:
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Typ all färgborttagning kommer fungera. Det finns på Biltema för under hundringen.

Kom ihåg att tvätta av all färgborttagningsmedel noga, annars blir inte lackeringen bra efter. Thinner och vatten i omgångar gör jobbet. Ta av däcken så blir det lättare, och avsluta med klarlack.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Jetforce_Dahlin skrev:Typ all färgborttagning kommer fungera. Det finns på Biltema för under hundringen.

Kom ihåg att tvätta av all färgborttagningsmedel noga, annars blir inte lackeringen bra efter. Thinner och vatten i omgångar gör jobbet. Ta av däcken så blir det lättare, och avsluta med klarlack.
Okej tack :) Ta av däcket är ju smart ja ifall man använder färgborttagning o thinner haha :wink:
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Husfärg det måste vart en riktigt stjärna som haft den innan dig!!!
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Kölby skrev:Husfärg det måste vart en riktigt stjärna som haft den innan dig!!!
Haha ser ut som det iaf :wink:
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar