Tjena! Precis påbörjat mitt stalker projekt och tänkte fixa upp den lite till sommaren nu. Är inte jättebra på förgasare o det där med att ställa in förgasare. Så nu kommer problemet, jag bytte till sportluftfilter idag och mopeden går hur bra som helst på 3/4 gas men över det så bluddrar den bara ner sig. Förstår ju att mopeden får för mycket luft men jag undrar bara om det kan vara så att det bara är att ställa in luftskruven eller om jag måste köpa nya munstycken.
Men om moppen bludrar har du ju för stort munstycke???
Eller menar du att den bara böhhar till på mer än 3/4 dels gas!!!
Hur har du luftskruven nu???
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...[/quote]
Samma här på min Dt50mx som pådal sa
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...
Det lär vara minimalt, det man vill åt när man ställer på luftskruven är bra gasrespons upp till fullvarv. Detta bestyckas ihop med lågfartsmunstycket och trottelnålen. I detta fall hade han problem med att gasa över 3/4 delar och i dom områdena använder man inte luftskruven för att ställa. Huvudmunstycket är det du bör se över och gå upp några storlekar i och med det ökade luftflödet. Det är inte frågan omför mycket luft utan snarare för lite bränsle i förhållande till luft.