Sportmoped?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Sportmoped?

Inlägg av EnginK »

Jag har haft AM i typ 7 månader nu och kört en Kymco MXU 50 (fyrhjuling). Den har en maxhastighet på 42 km/h och går ner i 37-39 så fort det blir minsta lilla backe. Jag är sugen på att byta men är inte intresserad av cross eller scooter, a-traktor är för dyrt och olagligt och mopedbil är ju helt otroligt dyrt. Men jag lyckades hitta mopeder som Derbi GPR 50(nude), Kymco K-Pipe och Romet Arrow Fly och undrar vad ni tycker.

Om jag säljer MXU:n får jag nog ut 19-21 000 kr och Romet:en kostar ca 16 000. Jag går alltså +. Det finns däremot inga Derbi GPR 50 eller Kymco K-Pipe till salu för tillfället.

Jag är motorcykelintresserad men just det att ligga i 45-50 km/h på en motorcykelliknande moped kommer nog att se konstigt ut. Vad jag har tänkt mig är att man kan trimma den och sen sätta på fartbegränsare så att man bara kan trycka in koden till fartbegränsaren på bromsen och då går den inte mer än i 45.

Mitt andra alternativ är att ta lätt MC, men jag har ingen att övningsköra med och priset blir rättså högt. Om man ska hitta en hyfsad 125 kubikare blir det typ 20-30 000 + allt med utbildningen.

Jag behöver helt enkelt hjälp med att välja mellan Romet Arrow Fly och lätt MC.

Jag är nybörjare på detta forumet men jag hoppas att jag kom in på rätt sida eftersom det är varken cross eller scooter jag pratar om...

Mycket tacksam för tips, åsikter och svar.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

tja, ja det skulle nog se lite konstigt ut i mina ögon om du åker förbi i 45-50 på mcmoppe..
MEN tänk på att dem flesta sträckor i tätbebyggelse och stadsort ligger på 30-50km/h begränsningar. tror inte folk i allmänhet kommer tycka att det ser knäppt ut ifall du blåser förbi i 50 på en 50 sträcka..

går ju säkert å trimma dem på nått sätt, men jag skulle lätt köpt en crossmoppe ist å trimma den.. men de är ju jag :D
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Kvalitén på Romet Arrow Fly vet jag inte hur den är men ifall du skaffar mc kort så finns det väldigt mycket kvalitets motorcyklar att välja mellan, + att du får köra fortare... billigare med moppe, men kanske roligare och mer lönsamt i framtiden med mc ifall man har pengarna.
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jag kanske missuppfattade dig nu men såhär tyckte jag att det såg ut: Du kör en moped som toppar cirka 42 och går ner till ungefär 37 km/h när det är minsta lilla backe. En EU moped får kunna gå i 51 km/h har jag för mig, men du får endast åka i 45 på den. Så antingen så är din aningen seg / tung så en lättare moped kanske skulle göra susen? Alternativt att du tar bort någon strypning och kör på lättare drevning så att den 'endast' kör i 51 eller 45 km/h.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Mackan00 skrev:Kvalitén på Romet Arrow Fly vet jag inte hur den är men ifall du skaffar mc kort så finns det väldigt mycket kvalitets motorcyklar att välja mellan, + att du får köra fortare... billigare med moppe, men kanske roligare och mer lönsamt i framtiden med mc ifall man har pengarna.
Det är just det jag funderar över, eftersom jag fyller 16 i Juni så kan man lika väl skaffa lätt mc, men tiden och pengarna kanske inte finns...
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Raggarn1337 skrev:Jag kanske missuppfattade dig nu men såhär tyckte jag att det såg ut: Du kör en moped som toppar cirka 42 och går ner till ungefär 37 km/h när det är minsta lilla backe. En EU moped får kunna gå i 51 km/h har jag för mig, men du får endast åka i 45 på den. Så antingen så är din aningen seg / tung så en lättare moped kanske skulle göra susen? Alternativt att du tar bort någon strypning och kör på lättare drevning så att den 'endast' kör i 51 eller 45 km/h.
Det är en fyrhjulig moped, så den är ju tyngre än andra mopeder och sen måste man köpa nytt avgasrör (turbo ca 3000kr), 60cc eller 70cc cylinder 1000-1500kr + ostrypt CDI för att trimma den. Det blir alltså inte direkt smidigt och billigt att trimma den.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Jag har suttit och funderat på detta och letat lite på internet. Det lutar mot A1, eftersom man inte behöver köra olagligt för att ha kul, det går fort, bra övning till A2 (eftersom jag inte har någon att övningsköra med men A1 är ju lättare).

Så, hur mycket kostar det för utbildning till A1 + körningslektioner?
125cc motorcyklar pris? Jag har hittat en för 29 900 som är 4 år gammal men hittar tyvärr igen billigare i hyfsat skick.

Hur övertalar man föräldrarna? En del kan ju gå som ''födelsedagspresent'' + att jag säljer moppen.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

har sett att hela kalaset kan kosta allt från 3-8 tusen, såg också att det inte ligger ute så många 125cc sporthojar på blocket just nu. kommer trodligtvis in mer till sommaren då man oftast kör.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Romet har Lifan motor och delar till dom är ju inte dyrt jag skulle kört på Romet. Billiga delar kvalitén kanske inte är den bästs men
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

a1 kortet får du för ca 8-10 k och du kan väl köra någorlunda bra?
sen så kan du köpa en aprilia rs 125 eller cagiva mito 125 som går att hitta för ca 10-15 k i bra skick.
tjäna ihop lite till pengar så funkar de bättre än att trimma en moppe.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Det visar sig att pengarna inte riktigt räcker. Visst, man kan köpa en för 5-6 tusen men de är ju gamla och i dåligt skick. Jag får nog vänta till 18 innan jag tar motorcykelkörkort.

Så, det här med Romet arrow fly, är det en bra moped? Har någon erfarenhet av den?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jag själv har aldrig ägt en sådan men en polare till mig har en. Piss är vad det är. Är du sugen på att mecka mer än att köra så visst, köp en sån du. Annars är det yamaha, Rieju, Derbi osv som gäller. Då vet man åtminstone att sakerna håller.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Raggarn1337 skrev:Jag själv har aldrig ägt en sådan men en polare till mig har en. Piss är vad det är. Är du sugen på att mecka mer än att köra så visst, köp en sån du. Annars är det yamaha, Rieju, Derbi osv som gäller. Då vet man åtminstone att sakerna håller.
Var hans helt ny?

Jag letar alltid efter Derbi GPR men det finns inga ute.
Någon som kan ge förslag på coola mopeder (inte scooter). Jag är inte direkt liten så en stor skulle vara bra.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Runt ett år gammal har jag för mig. Yamaha tzr 50, Rieju matrix rs2, Aprilia rs50, motorhispania rx 50, Rieju drac/spike, yamaha dtr/x... Bara att googla dig fram till vad du tycker. Alla mopeder går ju liksom att höja.
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Raggarn1337 skrev:Runt ett år gammal har jag för mig. Yamaha tzr 50, Rieju matrix rs2, Aprilia rs50, motorhispania rx 50, Rieju drac/spike, yamaha dtr/x... Bara att googla dig fram till vad du tycker. Alla mopeder går ju liksom att höja.
Väldigt fina mopeder, men det finns inga ute (nya finns men det är 30-40 000)
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

Är Romet Arrow Fly verkligen en skrothög? Även om något går sönder har man ju garantin eftersom den är ny. Jag kommer ändå nog bara ha den i 2 år innan jag går över till motorcykel eller bil.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

annars köp en bra moppe, trimma den med 70cc etc,, och om regga till lätt mc? elr kör trimmad moppe bara, ride or die remember? ;)
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
EnginK
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 16:10

Inlägg av EnginK »

AndenIflaskan skrev:annars köp en bra moppe, trimma den med 70cc etc,, och om regga till lätt mc? elr kör trimmad moppe bara, ride or die remember? ;)
Jag har tänkt på det men det känns inte värt det med uppkörning, plugg osv.. Jag ska nog trimma, sätta i fartbegränsare och vänta 2 år så jag kan ta mellanstor motorcykel.
Skriv svar