Tpr 86cc supermotard Rieju Drac projekt

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

dannedime
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2013, 21:01
Ort: Köpingebro

Tpr 86cc supermotard Rieju Drac projekt

Inlägg av dannedime »

Rieju Drac TPR 86cc supermotard

Bild
Bild

Tjena! Nu har jag äntligen tagit mig tid och göra denna projekt tråd och hoppas den ska bli rolig att följa!

Lite om mig
: Är en kille på 17 år som blir 18 till sommar! Intresserad av att mecka och speciellt av 2 takt mopeder! Går bygg o anläggning och meckar helst efter skolan eller är med mina kompisar. Blir snart dags för b körkort så de blir inte mycket körande med detta projektet på gatan då jag prioriterar B körkort och har redan blivit påkommen av polisen 2 gånger hehe.. Hänger mycket på denna sidan och alltid varit intresserad av andras projekt och har velat sen långt tillbaka starta mitt egna projekt.

Varför jag skapa denna tråden: Kolvringen valde och säga upp sitt liv och lämnade tyvärr spår i cylinder och kolven var skrot så nu bestämde jag mig och starta en full renovering! Chassit har länge varit rostigt men inget som jag har brytt mig om men nu när motorn ändå skulle få en ny kolv så kunde jag lika bra fixa chassit för skojs skull! Detta projektet kommer uppdateras så ofta som möjligt!

Lite historia om moppen: Jo det var så att jag hade en superfin aerox men som tyvärr skar. Hade ingen aning om vad som hände och beslutade att hitta en ny moped och såg en Rieju på blocket och jag fastna för den direkt. Byta rakt av vilket kanske inte var de smartaste men nu är jag ändå riktigt glad över att jag har den. Har haft den sen 2013 och gjorde väldigt mycket på den men den stora ¨ombyggnationen¨ skedde i våras då jag la en stor order på mitt kommande midrace/hyper projekt och nu börjar renoveringen på själva chassit!

Mål:
- Få en unik drac med måddade kåpor med ett unikt utseende!
- Bli klar till brodalen 2k16
- Bänka den till ¨hyper¨ kriterierna
- Ha en rolig och snabb vardagsmoppe

Saker jag ska göra själv och lära mig:
-Lacka ramen
-lacka fälgarna
-montera ihopa motorn och de framtida motordelarna (ställa tändning osv)
-Få klart hela moppen


Setup:
Top preformance 86 cc portad av Jesper M
Matchportat block av Jesper M
Top preformance vev 44mm slag
Bortplockad balansaxel
Mvt millenium tändning
Polini lameller med Malossi kopplingsfjädrar
Yasuni R4 avgasrör
28 mm koso pwk förgasare med Passande insug
Top preformance Vforce membran
Ngk br9es
14/53 drevning


Nuvarande setup
Top preformance 86 cc portad av Jesper M
Matchportat block av Jesper M
Top preformance vev 44mm slag
Bortplockad balansaxel
Mvt millenium tändning
Polini lameller med Malossi kopplingsfjädrar
Yasuni R4 avgasrör
34 mm koso pwk förgasare med Passande insug
Top preformance Vforce membran
Ngk br9es
15/50 drevning
Stage 6 dubble layer filter


Kommande saker på själva setupen:

Inner rotor tändning (mvt premium)
Större förgasare (32-34 mm) Fixat-34mm!!
Borra om loppet från 49,5 mm till 50 mm

Chassit: kommer bli en överraskning och det får ni följare se med tiden hur den kommer utvecklas! Ska få upp några bilder på hur den såg ut innan jag plockade ner den!

Bilder kommer upp med tiden!

uppdatering 21 april

Tjena! Nu börjar projektet färdigställas men det finns en del saker kvar som återstår att göra. Nu under tiden har jag fått hem en del delar till moppen och fått den körbar och har fått väldigt bra kritik och kommentarer på tsr facebook sidan. Här kommer lite vad som har hänt.

Bild
Bild
Bild
Här är lite av de nya delarna som jag fått hem och de satt väldigt bra!
Drevet bak blev ett 50 tandat och fram 15 tandat. De som jag fick var ny kedja, handtag, nya skruvar till att fästa drevet, soppa slang och dödmansgrepp.

Bild
Hade sedan ett par handtagsskydd från biltema men plasten knäcktes så jag valde och slå bort den gamla plasten och sätta fast själva aluminium stängerna och tyckte det blev ett cleant stuk!
Bild

Här är hur den ser ut nu fast utan handtagsskydden (bilderna togs innan jag satte på dem). En del saker kvarstår att göra med den men är rätt nöjd med den och hoppas ni gillar den!

Bild
Bild
Bild
Bild

Uppdatering 31 mars

Tjena! längesen något hände här tyvärr men har haft mycket med skolan samt praktiken så har inte direkt hunnit uppdatera samt haft en mängd datastrul men förhoppningsvis blir detta bra.

Som ni vet skar kolven så beställde en kolv för ett tag sen men har tyvärr inga bilder på det Men har bland annat köpt hem lack till kåporna, förgasare, styre och insug och mer är påväg!

Utseendemässigt har det hänt rätt mycket! Monterat på styrkrona, monterat kylaren, skruvat fast panelen där fram, lackat blåa detaljer, monterat gafflarna, lackat fälgarna och kåporna, dragit el som är väldigt undangömt, satt upp undertailen och mycket mer!

Detta är ett par ktm kylarvingar och tänkte mådda på dom. Efter lite värming på plasten vid fästet så blev det bra sedan blev det sprutspackel och slipning sedan lackering. Mycket nöjd hur de ser ut och det blev väldigt bra med metallic effekt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Även tanken fick en lackering av vit färg så de skulle bli lite variation!

Här har ni lite bilder på hur det blev på när jag monterade fälgarna och lackade kylare, gaffel och styrkrona!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Har dragit hela mitt elsystem och det är bara fram till lamporna så i det stora hela är det bara 2 kabeldragningar, till lyset och till stop.
Har även spacklat och plastsvetsat min bakkåpa och det blev helt ok.

Bild
Bild
Bild
Bild
Mina måddade original drac kåpor
Bild

Får också fixa kylning till tändning såklart!
Bild
Bild

Lyktan slipa jag ner smått, sprutspackla sedan på med primer, vit lack osv
Bild
slipade bort rost från avgasröret ochså vilket blev helt ok!
Bild
Monterade på den tonade baklyktan vilket man ser väldigt dåligt på bild men även med undertail på så ser man den tydligt.
Bild
Införskaffade mig även ett styre och en större förgasare som jag sa på hela 34 mm! ¨LennartTuning¨ vart schysst och gav mig en riktigt bra deal på både styre,förgasare och ett svetsat insug som han svetsade till mig.
Bild
Bild
Bild

Till slut hur de ser ut just nu! Får fler saker nu senare i veckan så en update i helgen eller i början av nästa vecka! Dödmansgrepp o sadelöverdrag bland annat kommer!

Bild
Bild
Bild
Bild

Förlåt för de kassa bilderna men det är allt jag kan fixa änsålänge men hoppas ni gillar det! Stay tuned! :D


uppdatering 25 Januari

Jo både gårdagen och idag har spenderats i förrådet där jag håller hus med moppen. Har målat ramen med hammarlacks vita slät lack och det blev väll delade åsikter om de.. Ville först pulverlackera ramen för att få ett riktigt fint resultat men i med jag slipat ner ramen själv och ville testa något nytt så köpte jag en burk hammarlack. Först såg de inte jättebra ut men de blev bra tillslut
Varför hammarlack? Jo för att enligt deras föreskrifter så ska det hålla mycket bra och vara ganska slittåligt vilket jag vill att de ska vara men samtidigt är där rostskydd i det så det var ju bara att måla på det direkt!


Bild

Vit ram! Riktigt snyggt enligt mig och lacken till kåporna är lagd och skickas inom kort! Dock en hemlighet tills vidare!

Uppdatering 20 Januari

Kanske lite stor uppdate idag men vad gör de? :D Ja men här nedan har vi hur moppen såg ut dagen den rasade vilket såklart var på julafton.. Lite risig i kåporna enligt mig då jag sparade pengar för lackering men de kommer såklart bli längre fram då jag ska köpa en kolv först!

Bild

Under hela jullovet samt förra veckan började jag riva ner moppen och sedan slipat ner men när kåporna och motorn var av så blev jag shockad av den mängden rost som fanns på ramen men det blev till och slipa ner allt med en vinkelslip och lamellskiva. Det blev helt okej till slut och svingen skall av och hela ramen ska lackeras vilket jag gör!

Bild
Bild

Nu fick jag fram lite resultat!

Bild
Bild

Och efter lite frustration och många timmars slipande fick jag fram detta

Bild
Bild
Bild
Bild

Väldigt nöjd med ramen och den ska lackas snart men vilken färg avslöjar jag inte än! :wink:
Här ser ni repan i cylindern vilket inte var så stor men tillräckligt för att inte våga köra med den utan andra konsekvenser.


Bild

efter en honing hos en lokal mc affär blev det mycket fint igen! Riktigt bra och klockren service där! Passade även på att att byta växellådsolja och oljan såg väll lite svart ut. På andra bilden ser ni också hur pass mycket Jesper M (Han som portade cylindern åt mig) portat min cylinder. Lite svår och fota portarna inne i loppet men de ska fixas! Lite lite packningsyta hehe?

Bild
Bild

Motorn vid sidan om och rengjord men även lite pyssel med den senare! Bakkåpan är en original drac kåpa som jag själv har sågat vilket jag tyckte blev ett snyggare stuk! Sedan plastsvetsat med sidokåporna och ska förstärka det med glasfiber! Där tillkommer även nya stötdämpare fram och bak som ni kan se i bilderna där bakom ramen.

Bild
Bild

Är det något så ställ gärna frågor! Fortsättning följer! :wink: [/b][/img][/b]
Senast redigerad av dannedime den 1 maj 2016, 19:51, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
magnus75@live.se
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 juli 2015, 00:37

Inlägg av magnus75@live.se »

Najs 8)
Följer.
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

följer! nyfiken, varför plocka bort balansaxeln? :)
gött å se
dannedime
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2013, 21:01
Ort: Köpingebro

Inlägg av dannedime »

spaaals skrev:följer! nyfiken, varför plocka bort balansaxeln? :)
Jag valde och lyssna på min kompis som håller på med mopeder o motorer och han sa att tar man bort balansaxeln har motorn mindre o dra runt vilket leder till att den blir varvvilligare och man får bättre gasrespons. De var ingen märkbar skillnad i vibrationerna enligt mig men gasresponsen var bättre!
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Det ska följas
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Kommer följas! :D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

dannedime skrev:
spaaals skrev:följer! nyfiken, varför plocka bort balansaxeln? :)
Jag valde och lyssna på min kompis som håller på med mopeder o motorer och han sa att tar man bort balansaxeln har motorn mindre o dra runt vilket leder till att den blir varvvilligare och man får bättre gasrespons. De var ingen märkbar skillnad i vibrationerna enligt mig men gasresponsen var bättre!
Med balansaxeln kan man vinna effekt. ;) Den tar bort vibrationer så motorn går mjukare!

Jag monterade t.ex tillbaka den efter jag renoverade min R/T 70 AM6.
dannedime
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2013, 21:01
Ort: Köpingebro

Inlägg av dannedime »

Rexxy skrev:
dannedime skrev:
spaaals skrev:följer! nyfiken, varför plocka bort balansaxeln? :)
Jag valde och lyssna på min kompis som håller på med mopeder o motorer och han sa att tar man bort balansaxeln har motorn mindre o dra runt vilket leder till att den blir varvvilligare och man får bättre gasrespons. De var ingen märkbar skillnad i vibrationerna enligt mig men gasresponsen var bättre!
Med balansaxeln kan man vinna effekt. ;) Den tar bort vibrationer så motorn går mjukare!

Jag monterade t.ex tillbaka den efter jag renoverade min R/T 70 AM6.
Ser man på! Jag orkar tyvärr inte splitta hela motorn nu för att stoppa i den då endast en ny kolv behövs för att få motorn att fungera men ska ha de i bakhuvet nästa gång jag bygger! Lär sig något nytt varje dag! :wink:
dannedime
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2013, 21:01
Ort: Köpingebro

Inlägg av dannedime »

Update :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Diggar färgkombon!
Årets Styrelsemedlem 2013
dannedime
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 december 2013, 21:01
Ort: Köpingebro

Inlägg av dannedime »

Update! :)
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

WOW! Detta är den den unikaste Rieju Drac jag har sett! Helt sjukt bra jobbat med utseendet :o :D
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Sjukt snyggt projekt! Helt klart den unikaste Dracen som finns! :D
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar