Variatorinställning Aerox -05

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gader30
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 juli 2015, 18:16

Variatorinställning Aerox -05

Inlägg av Gader30 »

hej jag har en aerox 05 den har ett strypt zx-r rör ett sportluffilter inuti boxen 3 grams gul tryckfjäder och dragen v-ring den bara varvar alltså den bara spinner så den inte kommer upp i maxfart jag hade orginal vikter innan då gick den bra men så fort jag satte på 4 och 4,5g så kan den inte varva upp till max men när jag testade lättare vikter varvar den bara så :( :(
Gader30
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 juli 2015, 18:16

Inlägg av Gader30 »

jag glömde att säga att jag är ute efter ett starkare bottendrag allstå att den ska vara bra på låga varv :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Grundreglen, som du verkar veta, är ju "lättare vikter = mer acceleration". Dock fungerar det inte utan vikter, t.ex. Har du för lite vikt i variatorn så blir inte centrifugkraften stor nog för att orka flytta remmen. Även tryckfjädern spelar roll här såklart.

Det första rådet skulle helt klart vara att plugga ur röret, då det är ett lågvarvigt rör. Det kommer inte bli någon vidare ljudskillnad, och du kommer köra lika olagligt. Röret är inte lagligt bara för att det är pluggat, du har fortfarande gjort ändringar på mopeden (kommer inte ihåg termen som används här), som måste genomgå besiktning. Först då är de lagliga.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Gader30
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 juli 2015, 18:16

Inlägg av Gader30 »

men i det här fallet så varvar den bara när jag gick ner i vikter men ska jag testa att gå upp i vikter om den går bättre eller är det bara att byta tillbacks till orginal vikter eller ta bort strypningen men tack för svaret :D
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Läs reglerna
Låser
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Fixade rubriken! Det är ett förslag på hur en rubrik kan se ut.


Du bör dock fortfarande läsa reglerna.


Låser upp!

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Skriv svar