Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Du kan testa skruva in luftskruven och kolla om det blir bättre. Har du plockat av något som kan tänkas orsaka tjuvluft? Har du ändrat läge på clipset som sitter på trottelnålen?Davrad83 skrev:Vad jag gör åt det? Hur bör jag gå till väga.TheAndersson skrev:För mycket luft i föhållande till bensin.
Ni får gärna vara hemskt pedagogiska mot mig för det var ett Tag sen för mig!
Det jag plockade av var förgasaren, när jag gjorde rent den. Är väl i så fall mellan förgasaren och plattan (heter det insug?) som skulle kunna orsaka det.TheAndersson skrev:Du kan testa skruva in luftskruven och kolla om det blir bättre. Har du plockat av något som kan tänkas orsaka tjuvluft? Har du ändrat läge på clipset som sitter på trottelnålen?Davrad83 skrev:Vad jag gör åt det? Hur bör jag gå till väga.TheAndersson skrev:För mycket luft i föhållande till bensin.
Ni får gärna vara hemskt pedagogiska mot mig för det var ett Tag sen för mig!
Okej.bensinskalle skrev:Låter ju som att den går snålt ja.
Jag skulle ev kolla på bränsletillförseln, ifall det är den som är felet. Typiskt att den går ett tag, sen dör när det blir låg nivå i förgasaren och efter en stunds startförsök så har det runnit till soppa igen.
Skit i tank/ filter, kran, i kanalerna i förgasaren eller i flottörventilen.
Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Njaa, vi har ju lika åsikter på vad som är fel, men olika på vad som orsakar det. Antar du menar mellan förgasare och insug?Davrad83 skrev:Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel
Haha, självklart mellan insug och förgasare.TheAndersson skrev:Njaa, vi har ju lika åsikter på vad som är fel, men olika på vad som orsakar det. Antar du menar mellan förgasare och insug?Davrad83 skrev:Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel
Munstyckena sitter inuti förgasaren och förgasaren är kopplat till insuget.Davrad83 skrev:Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel
Det kan mycket väl vara så som du säger.JensCarlvik skrev:Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Kan det vara så att nålens läge har ändrats?MacGyver84 skrev:Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.Davrad83 skrev:Kan det vara så att nålens läge har ändrats?MacGyver84 skrev:Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.MacGyver84 skrev:Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.Davrad83 skrev:Kan det vara så att nålens läge har ändrats?MacGyver84 skrev:Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.Davrad83 skrev:Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.MacGyver84 skrev:Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.Davrad83 skrev: Kan det vara så att nålens läge har ändrats?
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.TheAndersson skrev:Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.Davrad83 skrev:Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.MacGyver84 skrev:Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.
Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Glömt att fråga..Davrad83 skrev:Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.TheAndersson skrev:Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.Davrad83 skrev: Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.
Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris
TheAndersson skrev:Glömt att fråga..Davrad83 skrev:Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.TheAndersson skrev: Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.
Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?[/
Hej igen.
Så länge jag håller fullgas så visar den inga tendenser till att vilja dö.
Det är då jag saktar in efter fullgas på 1,2,3,4. Eller snarare släpper gasen som den vill dö. Då finns det inget att göra, kan frikoppla och hålla den vid liv en liten stund men till slut lägger den av helt. Som att vrida väck tändstiftet. Stendöd.
Davrad83 skrev:Testa flytta ner clipset på nålen Sätt i lägsta läget. Om det blir bättre så flytta upp clipset ett läge i taget tills den går som bäst.TheAndersson skrev:Glömt att fråga..Davrad83 skrev: Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?[/
Hej igen.
Så länge jag håller fullgas så visar den inga tendenser till att vilja dö.
Det är då jag saktar in efter fullgas på 1,2,3,4. Eller snarare släpper gasen som den vill dö. Då finns det inget att göra, kan frikoppla och hålla den vid liv en liten stund men till slut lägger den av helt. Som att vrida väck tändstiftet. Stendöd.
TheAndersson skrev:Har gjort det du tipsade om. Det är fler som gett mig det rådet.Davrad83 skrev:Testa flytta ner clipset på nålen Sätt i lägsta läget. Om det blir bättre så flytta upp clipset ett läge i taget tills den går som bäst.TheAndersson skrev: Glömt att fråga..
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?[/
Hej igen.
Så länge jag håller fullgas så visar den inga tendenser till att vilja dö.
Det är då jag saktar in efter fullgas på 1,2,3,4. Eller snarare släpper gasen som den vill dö. Då finns det inget att göra, kan frikoppla och hålla den vid liv en liten stund men till slut lägger den av helt. Som att vrida väck tändstiftet. Stendöd.
Började med att se så att den inte sög tjuvluft mellan förgasare och insug.
Gjorde av med en halv burk startspray tror jag men fick ingen höjning på tomgången då jag låg där på alla fyra och sprutade. Enda livstecknet var då jag körde det i luftinsuget men då ska den ju dö.
Kollade också så bensinen via tanken,kranan,filtret flöt på som det skulle vilket det gjorde.
Flyttat clipset lite upp och ner på nålen. Då jag hade clipset längst ner så gick den "bra". Den kunde stå på tomgång utan att dö. Så länge jag inte rullar med den utan står still så funkar den precis lika bra som den gjorde innan jag gav mig på att byta gaswire. Flyttade även clipset näst längst ner och det var som ovan.
Gjorde mig då lite modig och satt clipset högst upp istället men då gick den så dåligt så det gick knappt att hålla liv i den. Samma gäller om jag sätter den näst högst upp. För att kunna hålla motorn igång då är jag tvungen att hålla in chocken nästan hela tiden. Ger jag lite gas kan jag släppa chocken men ganska så omgående så märker man att den får för lite soppa (jag tror att det är att den får för lite soppa) så då får man slänga sig på chocken.
Har ett läge till på nålen men med tanke på att det regnade som en gris ute så sjönk min motivation en del och jag gav upp.
Dom två lägena jag testat har funkat bäst så här långt även om det inte är bra på något vis. Har märkt att om det är minsta motstånd, exempelvis en uppförsbacke så dör den tvärt. Den börjar hoppa och skutta runt väldigt oregelbundet för att sedan dö. Nerförsbackarna går bra så länge man håller sig på låga varv. Men det säger sig lite självt, motorn behöver ju knappast jobba i nerförslut.
Nu kommer frågan som jag alltid kommer tillbaka till, som jag inte kan släppa.
Låt säga att jag nu sätter nålen i mitten och ändå så går den dåligt så fort den börjar rulla. Vad tusan ska jag göra då? Vad är det som är fel? Vad kan jag göra åt det?
Att tillägga som jag gjort innan här i forumet är att skruven för att ställa luften är borta sen jag köpte den. Men den har ju gått så pass bra innan jag gick på att byta wire så det känns spontant inte som att avsaknaden av den skruven ska vara hela boven i detta drama...
Tacksam som alltid för alla tips hur jag ska gå vidare...
Har nu monterat isär förgasaren igen och i min värld finns det inte så mycket som kan gå fel.Davrad83 skrev:Det kan mycket väl vara så som du säger.JensCarlvik skrev:Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Här kan du se allt som finns i ''alla'' 2t förgasare, även se hur du rengör.Davrad83 skrev:Har nu monterat isär förgasaren igen och i min värld finns det inte så mycket som kan gå fel.Davrad83 skrev:Det kan mycket väl vara så som du säger.JensCarlvik skrev:Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Förgasaren öppnas in till flottörhuset med 4 skruv, man lossar flottören med en låsstav, under denna sitter ett stift på ca 1mm (den kan man iofs vända fel så det konstant rinner soppa ur förgasaren så fort man öppnar kranan. Tro mig, har testat) Mer än det kan jag inte ta loss, ändra på, eller justera. Det kanske går mer det är inte mer än så jag har gjort.
Har jag missat något? finns det något man kan ändra inne i förgasaren som skulle kunna vara boven i dramat?
Tack, denna guide har jag sett innan.Hampu skrev:Här kan du se allt som finns i ''alla'' 2t förgasare, även se hur du rengör.Davrad83 skrev:Har nu monterat isär förgasaren igen och i min värld finns det inte så mycket som kan gå fel.Davrad83 skrev: Det kan mycket väl vara så som du säger.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Förgasaren öppnas in till flottörhuset med 4 skruv, man lossar flottören med en låsstav, under denna sitter ett stift på ca 1mm (den kan man iofs vända fel så det konstant rinner soppa ur förgasaren så fort man öppnar kranan. Tro mig, har testat) Mer än det kan jag inte ta loss, ändra på, eller justera. Det kanske går mer det är inte mer än så jag har gjort.
Har jag missat något? finns det något man kan ändra inne i förgasaren som skulle kunna vara boven i dramat?
http://www.twostrokerider.se/hur-du-gor ... forgasare/