Totalt haveri på min DT, snälla HJÄLP

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Totalt haveri på min DT, snälla HJÄLP

Inlägg av Davrad83 »

Hej alla glada!
Har ett rätt så irriterande problem med min dt.
Jag bytte gaswire som hade gått av vid handtaget.
Satte ihop allt, passade också på att rengöra förgasaren
Enligt konstens alla regler.
Nu till mitt irriterande bekymmer!
Den startar lika lätt som den gjorde innan jag skruvade på den,
Ger man sig iväg på 1,2,3,4 växel går den precis som den alltid gjort. Varvar ut riktigt skönt på alla växlar.
Så fort man släpper gasen på fjärde växeln så dör den tvärt.
Man kan växla ner till både trean och tvåan men det är inget drag
På någon av växlarna. Det är precis som om den blir kraftlös. Blir det minsta uppförsbacke så dör den betydligt mer omgående.

För att få igång den sen igen så krävs det chock. Den är sig inte riktigt lik efter det och det är precis som det inte finns kraft i den.

Jag har läst runt en del på nätet men finner inget bra svar på mitt problem.
För mycket luft? För lite luft? Tjuvsuger luft?
För lite eller för lite bensin?

Frågar ödmjukast om hjälp av er experter på mitt problem.
Det var många år sedan man skruvade med mopeder.
Tack på förhand!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

För mycket luft i föhållande till bensin.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:För mycket luft i föhållande till bensin.
Vad jag gör åt det? Hur bör jag gå till väga.
Ni får gärna vara hemskt pedagogiska mot mig för det var ett Tag sen för mig!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:För mycket luft i föhållande till bensin.
Vad jag gör åt det? Hur bör jag gå till väga.
Ni får gärna vara hemskt pedagogiska mot mig för det var ett Tag sen för mig!
Du kan testa skruva in luftskruven och kolla om det blir bättre. Har du plockat av något som kan tänkas orsaka tjuvluft? Har du ändrat läge på clipset som sitter på trottelnålen?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:För mycket luft i föhållande till bensin.
Vad jag gör åt det? Hur bör jag gå till väga.
Ni får gärna vara hemskt pedagogiska mot mig för det var ett Tag sen för mig!
Du kan testa skruva in luftskruven och kolla om det blir bättre. Har du plockat av något som kan tänkas orsaka tjuvluft? Har du ändrat läge på clipset som sitter på trottelnålen?
Det jag plockade av var förgasaren, när jag gjorde rent den. Är väl i så fall mellan förgasaren och plattan (heter det insug?) som skulle kunna orsaka det.
Trottelnålen har jag inte ändrat. Hur många lägen finns det och vart "bör" den vara?
Men tycker du att det låter som ett bekymmer som rör blandningen luft och bensin?
Har Orginalförgasare och en 60cc cylinder.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Låter ju som att den går snålt ja.

Jag skulle ev kolla på bränsletillförseln, ifall det är den som är felet. Typiskt att den går ett tag, sen dör när det blir låg nivå i förgasaren och efter en stunds startförsök så har det runnit till soppa igen.

Skit i tank/ filter, kran, i kanalerna i förgasaren eller i flottörventilen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
carl allstrin
Elmoped
Inlägg: 145
Blev medlem: 6 september 2014, 11:38

Inlägg av carl allstrin »

om du plockat isär förgasaren så kan du råkat ändra flötör höjden så att bensinen i flotören inte hinner fyllas på hadde det felet med väldigt lika symptom som du har. du kan leta tjuvluft genom att spreja startgas på packningarna och seom varvtalet höjs. om du vill veta mer om det jag sagt kan vi det i pm
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Menade rengjort förgasaren, inte bytt den! :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Är gaswiren spänd?
Men kolla...ja la en post!
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

bensinskalle skrev:Låter ju som att den går snålt ja.

Jag skulle ev kolla på bränsletillförseln, ifall det är den som är felet. Typiskt att den går ett tag, sen dör när det blir låg nivå i förgasaren och efter en stunds startförsök så har det runnit till soppa igen.

Skit i tank/ filter, kran, i kanalerna i förgasaren eller i flottörventilen.
Okej.
Ska testa att göra rent det du rekommenderar
Och se om det hjälper.
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel 😄
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel 😄
Njaa, vi har ju lika åsikter på vad som är fel, men olika på vad som orsakar det. Antar du menar mellan förgasare och insug? :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel 😄
Njaa, vi har ju lika åsikter på vad som är fel, men olika på vad som orsakar det. Antar du menar mellan förgasare och insug? :)
Haha, självklart mellan insug och förgasare. 👍
Men du kan få berätta för mig hur man kan justera flottören i flottörhuset
För det har jag inte en susning om även om jag nog ska kunna reda ut
Att ändra nålen. Men hur ska den stå för det ska vara gynnsamt för mig i min situation?
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:Gick den bra och du bara bytt munstycke och förgasare så ligger problemet med största sannolikhet i något du gjort. Jag tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Satte du på gasvajern när förgasaren satt på moppen? Kan det ha fallit ner smuts i förgasaren där trotteln sitter fast? Men tippar på tjuvluft mellan förgasare och insug.
Förgasaren plockade jag isär i samma veva som jag bytte wire.
Ska testa med startspray för att se om det är så att den suger
Luft mellan förgasare och munstycke.
Verkar varar spridda skurar om vad experterna tror det är för fel 😄
Munstyckena sitter inuti förgasaren och förgasaren är kopplat till insuget.
Insuget är "röret" som går från förgasaren till cylindern/blocket.
När man använder startspray så ska det sprutas vid alla tänkbara ställen där luft kan tänkas kunna smita in. Insugsgummi som spricker pga att det blir gammalt och torrt är en ganska vanlig orsak till tjuvluft. Sprayen ska som sagt sprayas på utsidan av insuget så att motorn drar in sprayen via läckande hål eller sprickor.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

JensCarlvik skrev:Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Det kan mycket väl vara så som du säger.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

MacGyver84 skrev:Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Kan det vara så att nålens läge har ändrats?
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Davrad83 skrev:
MacGyver84 skrev:Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Kan det vara så att nålens läge har ändrats?
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

MacGyver84 skrev:
Davrad83 skrev:
MacGyver84 skrev:Eftersom det inträffade efter rengöring av förgasaren är det ju där du ska börja kolla har den gått bra innan ska du bara behöva ändra blandningsskruven och justera tomgången om du nu plockat bort det vid rengöringen. Kolla även så den är tät mellan insug och luftburken.
Kan det vara så att nålens läge har ändrats?
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.
Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Davrad83 skrev:
MacGyver84 skrev:
Davrad83 skrev: Kan det vara så att nålens läge har ändrats?
Läst om att det finns 2 eller 3 lägen som man kan ställa nålen på.
Där läget längst ner (som gör att nålen syns mest) gör att den ger mer bensin och läget högst upp (så att nålen syns minst) gör att den ger mindre bensin.
Men frågan är, vart ska jag ha nålen i så fall?
Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.
Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.

Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev:
MacGyver84 skrev:Nålläget kan inte ändra sig själv men när du rengjorde förgasaren skruvade du ur tomgångsskruven och luftskruven då? isåfall får du prova att skruva in luftskruven i botten sen skruva ut den 1 och ett halvt varv eller 2 varv den sitter närmast filtret och sen undrar jag om mopeden gick som den skulle innan?.
Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.

Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris :shock:
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev: Tog varken ut luftskruven eller tomgångsskruven då jag rengjorde förgasaren.
Den gick som den skulle innan jag åkte på att byta gaswire.
När jag bytte gaswire så lissnade trottelnålen från trotteln.
Detta satt jag ihop igen, förmodligen är det så att jag fått nålen helt fel åt något håll.
Frågan är åt vilket håll.
Alltså det finns ju ett antal spår att välja. Åt ena hållet får man mer soppa och åt andra hållet mindre soppa.
vet du vad standard är så man kan börja någonstans eller är det så enkelt att standard är mitt mellan?
Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.

Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris :shock:
Glömt att fråga..
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev: Den ska vara där den va innan du bytte vajer och rengjorde förgasaren. Eftersom den gick bra innan så är inte detta problemet och då behöver du inte ändra nålläget.
Om du har flyttat clipset och inte vet var det satt någonstans så sätt det i mitten tills vidare.

Du skulle spraya startgas, har du gjort det än? Reagerade motorn något när du sprayade?
Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris :shock:
Glömt att fråga..
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?[/

Hej igen.
Så länge jag håller fullgas så visar den inga tendenser till att vilja dö.
Det är då jag saktar in efter fullgas på 1,2,3,4. Eller snarare släpper gasen som den vill dö. Då finns det inget att göra, kan frikoppla och hålla den vid liv en liten stund men till slut lägger den av helt. Som att vrida väck tändstiftet. Stendöd.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev: Blir som sagt var lite trött och uppgiven på mig själv men nålen lossnade under montering och nybörjare som jag är hade jag inte en susning om att det fanns olika lägen just på nålen. Men det har jag koll på nu. Med stor säkerhet så har ju nålens läge ändrats för jag minns att även flänsen som låser nålen lossnade. Jag ska se hur många spår jag har. Sätta den i mitten och utgå från det. Någonstans måste jag ju börja.
Detta projekt ska jag starta med idag. Inte heller kört med startgas för att se om den suger luft någonstans men det ska bli mitt första göromål innan jag river ner hela förgasaren igen. Ska även kolla så det är ett bra och konstant flöde mellan tanken, av och påstängningen och förgasaren. Så det inte sitter någon skit där som strular.
Återkommer ikväll om hur det gick, antingen så är jag själaglad eller så är jag butter som en gris :shock:
Glömt att fråga..
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?[/

Hej igen.
Så länge jag håller fullgas så visar den inga tendenser till att vilja dö.
Det är då jag saktar in efter fullgas på 1,2,3,4. Eller snarare släpper gasen som den vill dö. Då finns det inget att göra, kan frikoppla och hålla den vid liv en liten stund men till slut lägger den av helt. Som att vrida väck tändstiftet. Stendöd.
Testa flytta ner clipset på nålen ;) Sätt i lägsta läget. Om det blir bättre så flytta upp clipset ett läge i taget tills den går som bäst.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

TheAndersson skrev:
Davrad83 skrev:
TheAndersson skrev: Glömt att fråga..
Vill motorn förresten dö även om du håller fullgas?[/

Hej igen.
Så länge jag håller fullgas så visar den inga tendenser till att vilja dö.
Det är då jag saktar in efter fullgas på 1,2,3,4. Eller snarare släpper gasen som den vill dö. Då finns det inget att göra, kan frikoppla och hålla den vid liv en liten stund men till slut lägger den av helt. Som att vrida väck tändstiftet. Stendöd.
Testa flytta ner clipset på nålen ;) Sätt i lägsta läget. Om det blir bättre så flytta upp clipset ett läge i taget tills den går som bäst.
Har gjort det du tipsade om. Det är fler som gett mig det rådet.
Började med att se så att den inte sög tjuvluft mellan förgasare och insug.
Gjorde av med en halv burk startspray tror jag men fick ingen höjning på tomgången då jag låg där på alla fyra och sprutade. Enda livstecknet var då jag körde det i luftinsuget men då ska den ju dö.

Kollade också så bensinen via tanken,kranan,filtret flöt på som det skulle vilket det gjorde.

Flyttat clipset lite upp och ner på nålen. Då jag hade clipset längst ner så gick den "bra". Den kunde stå på tomgång utan att dö. Så länge jag inte rullar med den utan står still så funkar den precis lika bra som den gjorde innan jag gav mig på att byta gaswire. Flyttade även clipset näst längst ner och det var som ovan.
Gjorde mig då lite modig och satt clipset högst upp istället men då gick den så dåligt så det gick knappt att hålla liv i den. Samma gäller om jag sätter den näst högst upp. För att kunna hålla motorn igång då är jag tvungen att hålla in chocken nästan hela tiden. Ger jag lite gas kan jag släppa chocken men ganska så omgående så märker man att den får för lite soppa (jag tror att det är att den får för lite soppa) så då får man slänga sig på chocken.

Har ett läge till på nålen men med tanke på att det regnade som en gris ute så sjönk min motivation en del och jag gav upp.

Dom två lägena jag testat har funkat bäst så här långt även om det inte är bra på något vis. Har märkt att om det är minsta motstånd, exempelvis en uppförsbacke så dör den tvärt. Den börjar hoppa och skutta runt väldigt oregelbundet för att sedan dö. Nerförsbackarna går bra så länge man håller sig på låga varv. Men det säger sig lite självt, motorn behöver ju knappast jobba i nerförslut.

Nu kommer frågan som jag alltid kommer tillbaka till, som jag inte kan släppa.
Låt säga att jag nu sätter nålen i mitten och ändå så går den dåligt så fort den börjar rulla. Vad tusan ska jag göra då? Vad är det som är fel? Vad kan jag göra åt det?

Att tillägga som jag gjort innan här i forumet är att skruven för att ställa luften är borta sen jag köpte den. Men den har ju gått så pass bra innan jag gick på att byta wire så det känns spontant inte som att avsaknaden av den skruven ska vara hela boven i detta drama...

Tacksam som alltid för alla tips hur jag ska gå vidare...
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

Davrad83 skrev:
JensCarlvik skrev:Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Det kan mycket väl vara så som du säger.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Har nu monterat isär förgasaren igen och i min värld finns det inte så mycket som kan gå fel.
Förgasaren öppnas in till flottörhuset med 4 skruv, man lossar flottören med en låsstav, under denna sitter ett stift på ca 1mm (den kan man iofs vända fel så det konstant rinner soppa ur förgasaren så fort man öppnar kranan. Tro mig, har testat) Mer än det kan jag inte ta loss, ändra på, eller justera. Det kanske går mer det är inte mer än så jag har gjort.
Har jag missat något? finns det något man kan ändra inne i förgasaren som skulle kunna vara boven i dramat?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Men har du provat ändra på luftskruven för visst finns det en sån på Yamaha dt? annars vet jag inte vad felet är.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Davrad83 skrev:
Davrad83 skrev:
JensCarlvik skrev:Du har troligtvis monterat ihop förgasaren fel. Även om du tror att du har monterat ihop förgasaren rätt så montera ner förgasaren igen och montera ihop den.
Det kan mycket väl vara så som du säger.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Har nu monterat isär förgasaren igen och i min värld finns det inte så mycket som kan gå fel.
Förgasaren öppnas in till flottörhuset med 4 skruv, man lossar flottören med en låsstav, under denna sitter ett stift på ca 1mm (den kan man iofs vända fel så det konstant rinner soppa ur förgasaren så fort man öppnar kranan. Tro mig, har testat) Mer än det kan jag inte ta loss, ändra på, eller justera. Det kanske går mer det är inte mer än så jag har gjort.
Har jag missat något? finns det något man kan ändra inne i förgasaren som skulle kunna vara boven i dramat?
Här kan du se allt som finns i ''alla'' 2t förgasare, även se hur du rengör.
http://www.twostrokerider.se/hur-du-gor ... forgasare/
Davrad83
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:06

Inlägg av Davrad83 »

Hampu skrev:
Davrad83 skrev:
Davrad83 skrev: Det kan mycket väl vara så som du säger.
Ska ta till mig av ditt råd.
Så här spontant så känns det inte som om man kan montera så mycket fel.
Flottören passar ju bara i ett läge ihop med sprinten som fäster flottören i flottörhuset.
Vad är det som kan gå fel?
Har nu monterat isär förgasaren igen och i min värld finns det inte så mycket som kan gå fel.
Förgasaren öppnas in till flottörhuset med 4 skruv, man lossar flottören med en låsstav, under denna sitter ett stift på ca 1mm (den kan man iofs vända fel så det konstant rinner soppa ur förgasaren så fort man öppnar kranan. Tro mig, har testat) Mer än det kan jag inte ta loss, ändra på, eller justera. Det kanske går mer det är inte mer än så jag har gjort.
Har jag missat något? finns det något man kan ändra inne i förgasaren som skulle kunna vara boven i dramat?
Här kan du se allt som finns i ''alla'' 2t förgasare, även se hur du rengör.
http://www.twostrokerider.se/hur-du-gor ... forgasare/
Tack, denna guide har jag sett innan.
Jag följde den delvis också bortsett från några punkter.
Problemet jag har är inte själva monteringen av förgasaren för ingen felmontering av förgasaren kan ge de symtomen jag har.
Om du läser ovan så förstår du varför.
Skriv svar