Hur ska jag trimma min slider?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Hur ska jag trimma min slider?

Inlägg av Nixxen »

Har en slider med zx. Vill ha ur så mycket bottendrag och axx som möjligt och vill ha eran hjälp.
Har begränsat med pengar så 70cc är väll inget jag vill köpa såhär direkt. Skriv gärna vad som skulle passa bra för att få ut det mesta, fast för en billig peng.

Skriv gärna vad ni rekommenderar och varför :)

Tack!

Gjorde om hela tråden!
Åh Lilla Boone!
Adamx8
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 oktober 2014, 00:12
Ort: Södertälje

Inlägg av Adamx8 »

Porta cylindern :) de blir typ som en 50 sport
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

(Utgår att du inte har något annat än zx rör)

börja med lättare vikter t.ex. 4,5g dr pulley, dra v-ringen, hårdare kopplingsfjädrar, annan koppling t.ex. malossi fly clutch. Om du har allt det är nästa steg 70 cylinder och större förgasare.
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

LinkanTuning skrev:(Utgår att du inte har något annat än zx rör)

börja med lättare vikter t.ex. 4,5g dr pulley, dra v-ringen, hårdare kopplingsfjädrar, annan koppling t.ex. malossi fly clutch. Om du har allt det är nästa steg 70 cylinder och större förgasare.
Fick hjälp av Hampu här att dra ihop något fint. Så vad tror ni om detta:
zx, karbonreeds, röda fjädrar, 4.5 och 17.5mm
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Nixxen skrev:
LinkanTuning skrev:(Utgår att du inte har något annat än zx rör)

börja med lättare vikter t.ex. 4,5g dr pulley, dra v-ringen, hårdare kopplingsfjädrar, annan koppling t.ex. malossi fly clutch. Om du har allt det är nästa steg 70 cylinder och större förgasare.
Fick hjälp av Hampu här att dra ihop något fint. Så vad tror ni om detta:
zx, karbonreeds, röda fjädrar, 4.5 och 17.5mm
Röda fjädrar och 4,5g blir nog kanon.

Men att köpa ett nytt membran till din motor är bortkastade pengar. Ett fint kvalitets membran kan ge 2-5 hästkrafter på en riktigt trimmad motor, midrace, hyper mm. Men på en motor med i princip bara ett trimmrör kommer du inte känna någon märkbar skillnad.

En större förgasare kommer inte ge tillräckligt mycket effekt för att det ska vara värt att lägga pengar eller tid på. Ingen ide att lägga pengar på en ny förgasare när så mycket annat trimm kommer före i prioriteringen. :)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

LinkanTuning skrev:
Nixxen skrev:
LinkanTuning skrev:(Utgår att du inte har något annat än zx rör)

börja med lättare vikter t.ex. 4,5g dr pulley, dra v-ringen, hårdare kopplingsfjädrar, annan koppling t.ex. malossi fly clutch. Om du har allt det är nästa steg 70 cylinder och större förgasare.
Fick hjälp av Hampu här att dra ihop något fint. Så vad tror ni om detta:
zx, karbonreeds, röda fjädrar, 4.5 och 17.5mm
Röda fjädrar och 4,5g blir nog kanon.

Men att köpa ett nytt membran till din motor är bortkastade pengar. Ett fint kvalitets membran kan ge 2-5 hästkrafter på en riktigt trimmad motor, midrace, hyper mm. Men på en motor med i princip bara ett trimmrör kommer du inte känna någon märkbar skillnad.

En större förgasare kommer inte ge tillräckligt mycket effekt för att det ska vara värt att lägga pengar eller tid på. Ingen ide att lägga pengar på en ny förgasare när så mycket annat trimm kommer före i prioriteringen. :)
Först och främst så kostar ju nya reeds typ ingenting, sedan får han förgasaren för endast 200:- så jag skulle ju inte påstå att det är ovärt.

Men visst gör inte nya reeds någon stor skillnad, men lite bättre gasrespons lär han ju iallafall kunna få.
Skriv svar