Dubbla ljuddämpare? Samt trimningsfråga.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Dubbla ljuddämpare? Samt trimningsfråga.

Inlägg av Ogge98 »

Tjenare!

Har sett några bilder på folk som har dubbla ljuddämpare och det ser ju sjukt fett ut! Undrar bara om man tappar någon effekt av detta?

Sen till trimningen, vad finns det att göra på en Rieju RRX utan att byta cylinder? Har trimrör samt sportluftfilter just nu och den axxar som satan och toppar 82 (enligt GPS).
Har 12-52 drevning just nu, har inte läst på något om hur man ska dreva för att få högre toppfart (sämre axx) så någon får gärna berätta hur det fungerar (samt gärna föreslå en bra drevning som moppen kommer orka)? :)
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.

Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill

Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.

Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten. :)
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

LinkanTuning skrev:Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.

Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill

Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.

Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten. :)
Ger en större förgasare högre hastighet? Aldrig hört det förut? :)
Hur fungerar det där med membran? Är det bara att byta och köra, ger det "mycket" effekt?
Får gärna tipsa om grejer som passar AM6 motorn! :)
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Ogge98 skrev:
LinkanTuning skrev:Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.

Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill

Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.

Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten. :)
Ger en större förgasare högre hastighet? Aldrig hört det förut? :)
Hur fungerar det där med membran? Är det bara att byta och köra, ger det "mycket" effekt?
Får gärna tipsa om grejer som passar AM6 motorn! :)
Jodå, när moppen trimmas behöver den förbränna mer bensin, det är därför man byter munstycke när man trimmar smått. Men när det börjar gå undan räcker det inte längre med att byta munstycke utan du måste byta till en större förgasare för att kunna leverera tillräckligt med bensin. Man kan tappa myycket effekt om man åker med en för liten förgasare. (Soppaförbrukningen ökar dock)

Membran är inte det första man byter vid trimmning. Utan det är när man börjar komma upp i hästkrafterna det gör skillnad. Det kan ge flera hästkrafter om man börjar komma upp i hyper klassen. På en original moped gör det knappt någon skillnad.

När du letar efter trimm så få in på twostroke/cykelkraft osv och kolla efter passande delar till just din motor :)

Ska du trimma börja med större cylinder och förgasare :D
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

LinkanTuning skrev:
Ogge98 skrev:
LinkanTuning skrev:Fråga nr1: Nej man tappar ingen effekt av att ha dubbla ljuddämpare om man gör det rätt. I vissa fall kan det påverka luft genomströmmningen. Delningen måste även vara på korrekt plats.

Fråga nr2: oj, det finns egentligen hur mycket som helst att göra t.ex.
Byta cylinder
Större förgasare
Avstämt rör
Dreva
Digital tändning
Korrekt bestyckad
Membran
Insug
Portning
Vev
Och mer därtill

Fråga nr3: drevning är egentligen en sorts inställning. Det finns två drev på en moppe, ett där fram och ett där bak. Man drevar för att ändra utväxlingen, större drev fram resulterar till att moppen klarar att gå snabbare om den orkar att varva ur. Om du minskar drevet fram så axar den bättre men toppfarten försämras om den orkade varva ur med ett större drev.

Bakdreven är tvärt om mot det där fram. Med ett större drev axar den bättre och med mindre ökar toppfarten. :)
Ger en större förgasare högre hastighet? Aldrig hört det förut? :)
Hur fungerar det där med membran? Är det bara att byta och köra, ger det "mycket" effekt?
Får gärna tipsa om grejer som passar AM6 motorn! :)
Jodå, när moppen trimmas behöver den förbränna mer bensin, det är därför man byter munstycke när man trimmar smått. Men när det börjar gå undan räcker det inte längre med att byta munstycke utan du måste byta till en större förgasare för att kunna leverera tillräckligt med bensin. Man kan tappa myycket effekt om man åker med en för liten förgasare. (Soppaförbrukningen ökar dock)

Membran är inte det första man byter vid trimmning. Utan det är när man börjar komma upp i hästkrafterna det gör skillnad. Det kan ge flera hästkrafter om man börjar komma upp i hyper klassen. På en original moped gör det knappt någon skillnad.

När du letar efter trimm så få in på twostroke/cykelkraft osv och kolla efter passande delar till just din motor :)

Ska du trimma börja med större cylinder och förgasare :D
Tjänade inga större pengar nu under sommaren och har därför inte råd med t.ex 70cc :?
Är det värt att köpa nytt membran med den setupen jag har nu?
MK Thrower 12-52 drevning samt Hebo luftfilter (blir nog 13-52 drevning den här veckan).
Finns det några "knep" man kan göra för att få några extra kmh? Har hört några grejer av polarna. Bl.a snackar de om att man ska fila nånting vid cylindern för att öka bränsletillförseln?
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 19 maj 2014, 15:13
Ort: Hassela

Inlägg av Nojjan »

Tror din kompisar menar att porta cylinder, det skulle inte jg göra om jag inte hade kunskap om det utan lämnat till någon erfaren protare :)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

En portning behöver inte vara allt för dyr heller.. Jonthä, togge, lennart osv tar någon hundring för en portning..

Och skippa sportluftsfiltret.. Förstår mig inte på den trenden.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Ogge98
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 april 2013, 20:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Ogge98 »

Persson97 skrev:En portning behöver inte vara allt för dyr heller.. Jonthä, togge, lennart osv tar någon hundring för en portning..

Och skippa sportluftsfiltret.. Förstår mig inte på den trenden.
'
Sportluftfiltret satt på när jag köpte den och ett original kostar typ 700 kr .. :P
Som gamle Bertil en gång sade: om polisen hänger på, då går det inte tillräckligt snabbt.
Skriv svar