Tjenare! Fick min moppe för ett tag sedan men den är helt original och farsan vill inte att jag trimma av olika skäl... Så hur ska jag göra? Ska jag på något smart sätt bara försöka övertala honom eller finns det något jag kan göra utan att förstöra något på moppen (alltså inte t.ex såga av + svetsa för blindtarmen...)?
Det är väldigt hjälpsamt om du skriver vad för moped det rör sig om men i de flesta fall: nä.
Är din pappa inte döv eller helt utan koll på motorer så kommer han märka det ändå så det är ingen poäng med att smygtrimma men tjata i någon månad så löser det sig nog sedan
Ossian skrev:Det är väldigt hjälpsamt om du skriver vad för moped det rör sig om men i de flesta fall: nä.
Är din pappa inte döv eller helt utan koll på motorer så kommer han märka det ändå så det är ingen poäng med att smygtrimma men tjata i någon månad så löser det sig nog sedan
Vill du att den ska gå mycket snabbare eller vill du bara att den ska göra ca 55-60 för i så fall kanske de skulle räckt att dreva om den för då gör du inget som ändrar ljudet eller ändrar något i motorn men vill du ha mer fart så får du gå på röret eller något i motorn
Ta bort eventuella strypningar, byta munstycke, dreva om den. Det är väl det som är mest diskret.
EDIT: Annars är ju en idé att köpa ett överliggande effektrör som levereras med plugg, du säger att pluggen sitter i (vilket den givetvis inte ska göra). Eller så köper du röret och säger att du köpte det enbart för det är snyggare och låter bättre. Beror lite på hur insatt din far är i mopeder/motorer.
Min drd pro lät som en original moppe men den gick som fan för att endast vara avstrypt, blindtarmen var dock kvar) Den Gjorde 83- 75 på gps (beroende på vind och min växling) Men vill du inte Ta bort pluggen i systemet så kan du alltid dreva lite.
Setup på min var:
13/52
Borttagen plugg
avstrypt luftburk
102 i munstycke. (korrekt bestyckad!)
Jag klockade den till 92km/h i nedförsbacke som högst (Den lät precis som en org moppe )
LinkanTuning skrev:Min drd pro lät som en original moppe men den gick som fan för att endast vara avstrypt, blindtarmen var dock kvar) Den Gjorde 83- 75 på gps (beroende på vind och min växling) Men vill du inte Ta bort pluggen i systemet så kan du alltid dreva lite.
Setup på min var:
13/52
Borttagen plugg
avstrypt luftburk
102 i munstycke. (korrekt bestyckad!)
Jag klockade den till 92km/h i nedförsbacke som högst (Den lät precis som en org moppe )
Vad är "avstrypt luftburk"? Menar du CDI boxen eller är den kanske ostrypt från början?
ktm_danielsson skrev:Ta bort eventuella strypningar, byta munstycke, dreva om den. Det är väl det som är mest diskret.
EDIT: Annars är ju en idé att köpa ett överliggande effektrör som levereras med plugg, du säger att pluggen sitter i (vilket den givetvis inte ska göra). Eller så köper du röret och säger att du köpte det enbart för det är snyggare och låter bättre. Beror lite på hur insatt din far är i mopeder/motorer.
Tack så mycket! Han har haft moped när han var ung men han är inte särskilt insatt eller kan inte särskilt mycket om moppar / motorer bara för det...
Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall?
Dejvan skrev:Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall?
Det är väll den vita kabeln man ska klippa? En polare gjorde det på hans Senda men det hjälpte inte. Om du inte vill förstöra orginal delarna så bör du köpa en ostrypt, mycket billigare än att köpa en ny orginal cdi om den skulle gå sönder
Dejvan skrev:Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall?
Det är väll den vita kabeln man ska klippa? En polare gjorde det på hans Senda men det hjälpte inte. Om du inte vill förstöra orginal delarna så bör du köpa en ostrypt, mycket billigare än att köpa en ny orginal cdi om den skulle gå sönder
Du ska inte klippa nån jävla kabel alls, köp en ostrypt.
Dejvan skrev:Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall?
Det är väll den vita kabeln man ska klippa? En polare gjorde det på hans Senda men det hjälpte inte. Om du inte vill förstöra orginal delarna så bör du köpa en ostrypt, mycket billigare än att köpa en ny orginal cdi om den skulle gå sönder
Detdär gjordes klart i en tråd här för en tid sen. Ingen förbannad kabel hjälper ett skit! Köp en ostrypt såvida du inte vill börja löda om inne i boxen, vilket du inte vill.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!