Hur ska jag trimma utan att farsan vet något?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Dejvan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2014, 19:57

Hur ska jag trimma utan att farsan vet något?

Inlägg av Dejvan »

Tjenare! Fick min moppe för ett tag sedan men den är helt original och farsan vill inte att jag trimma av olika skäl... Så hur ska jag göra? Ska jag på något smart sätt bara försöka övertala honom eller finns det något jag kan göra utan att förstöra något på moppen (alltså inte t.ex såga av + svetsa för blindtarmen...)?
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

sälj moppen och köp 125a istället
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Det är väldigt hjälpsamt om du skriver vad för moped det rör sig om men i de flesta fall: nä.
Är din pappa inte döv eller helt utan koll på motorer så kommer han märka det ändå så det är ingen poäng med att smygtrimma :( men tjata i någon månad så löser det sig nog sedan :wink:
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Dejvan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2014, 19:57

Inlägg av Dejvan »

Snowrider skrev:sälj moppen och köp 125a istället
Jo för det går han ju med på! :wink:
Dejvan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2014, 19:57

Inlägg av Dejvan »

Ossian skrev:Det är väldigt hjälpsamt om du skriver vad för moped det rör sig om men i de flesta fall: nä.
Är din pappa inte döv eller helt utan koll på motorer så kommer han märka det ändå så det är ingen poäng med att smygtrimma :( men tjata i någon månad så löser det sig nog sedan :wink:
Det glömde jag visst.. Det är en Derbi drd racing
DerbiSamuel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 augusti 2012, 20:01
Ort: Hunnebostrand

Inlägg av DerbiSamuel »

Vill du att den ska gå mycket snabbare eller vill du bara att den ska göra ca 55-60 för i så fall kanske de skulle räckt att dreva om den för då gör du inget som ändrar ljudet eller ändrar något i motorn men vill du ha mer fart så får du gå på röret eller något i motorn :)
Rieju drac RR Sport -04 (projekt)
Derbi Senda -04 (såld)
Derbi Senda -03 (midrace)
Yamaha Dtr -01 (projekt)
KTM SX 125 -02 (is cross)
Gasgas TXT 280 -06 (trial)
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 januari 2014, 20:43
Ort: Bohuslän

Inlägg av Scarill »

Hmm...Dra Pluggen? Det är den på min (Har exakt likadan) och den gör 70 km/h enligt mätarn med annat munstycke och orginaldrevning 11-53.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Ta bort eventuella strypningar, byta munstycke, dreva om den. Det är väl det som är mest diskret.

EDIT: Annars är ju en idé att köpa ett överliggande effektrör som levereras med plugg, du säger att pluggen sitter i (vilket den givetvis inte ska göra). Eller så köper du röret och säger att du köpte det enbart för det är snyggare och låter bättre. Beror lite på hur insatt din far är i mopeder/motorer.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Min drd pro lät som en original moppe men den gick som fan för att endast vara avstrypt, blindtarmen var dock kvar) Den Gjorde 83- 75 på gps (beroende på vind och min växling) Men vill du inte Ta bort pluggen i systemet så kan du alltid dreva lite.

Setup på min var:
13/52
Borttagen plugg
avstrypt luftburk
102 i munstycke. (korrekt bestyckad!)

Jag klockade den till 92km/h i nedförsbacke som högst :wink: (Den lät precis som en org moppe :) :wink: )
Dejvan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2014, 19:57

Inlägg av Dejvan »

LinkanTuning skrev:Min drd pro lät som en original moppe men den gick som fan för att endast vara avstrypt, blindtarmen var dock kvar) Den Gjorde 83- 75 på gps (beroende på vind och min växling) Men vill du inte Ta bort pluggen i systemet så kan du alltid dreva lite.

Setup på min var:
13/52
Borttagen plugg
avstrypt luftburk
102 i munstycke. (korrekt bestyckad!)

Jag klockade den till 92km/h i nedförsbacke som högst :wink: (Den lät precis som en org moppe :) :wink: )
Vad är "avstrypt luftburk"? Menar du CDI boxen eller är den kanske ostrypt från början?
Dejvan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2014, 19:57

Inlägg av Dejvan »

ktm_danielsson skrev:Ta bort eventuella strypningar, byta munstycke, dreva om den. Det är väl det som är mest diskret.

EDIT: Annars är ju en idé att köpa ett överliggande effektrör som levereras med plugg, du säger att pluggen sitter i (vilket den givetvis inte ska göra). Eller så köper du röret och säger att du köpte det enbart för det är snyggare och låter bättre. Beror lite på hur insatt din far är i mopeder/motorer.
Tack så mycket! Han har haft moped när han var ung men han är inte särskilt insatt eller kan inte särskilt mycket om moppar / motorer bara för det... :wink:
Dejvan
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 april 2014, 19:57

Inlägg av Dejvan »

Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga :D ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall? :oops:
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Dejvan skrev:Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga :D ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall? :oops:
Det är väll den vita kabeln man ska klippa? En polare gjorde det på hans Senda men det hjälpte inte. Om du inte vill förstöra orginal delarna så bör du köpa en ostrypt, mycket billigare än att köpa en ny orginal cdi om den skulle gå sönder :)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Revilz skrev:
Dejvan skrev:Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga :D ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall? :oops:
Det är väll den vita kabeln man ska klippa? En polare gjorde det på hans Senda men det hjälpte inte. Om du inte vill förstöra orginal delarna så bör du köpa en ostrypt, mycket billigare än att köpa en ny orginal cdi om den skulle gå sönder :)
Du ska inte klippa nån jävla kabel alls, köp en ostrypt.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Revilz skrev:
Dejvan skrev:Tack för hjälpen alla; har en till fråga bara eftersom ni verkar väldigt kunniga :D ... Har Derbi Drd Racing -07 strypt eller ostrypt CDI-box? Jag tycker nämligen att det känns som den går lite "hackigt" eller vad man nu ska säga i nedförsbackar... Ifall den nu är strypt, hur gör man för att strypa av den? Jag har hört att man skulle kunna klippa någon kabel; vilken i så fall? :oops:
Det är väll den vita kabeln man ska klippa? En polare gjorde det på hans Senda men det hjälpte inte. Om du inte vill förstöra orginal delarna så bör du köpa en ostrypt, mycket billigare än att köpa en ny orginal cdi om den skulle gå sönder :)

Detdär gjordes klart i en tråd här för en tid sen. Ingen förbannad kabel hjälper ett skit! Köp en ostrypt såvida du inte vill börja löda om inne i boxen, vilket du inte vill.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar