Verhovina -76 *Hemsökt?*

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Verhovina -76 *Hemsökt?*

Inlägg av Jero »

---senaste uppdateringen---

Efter ett långt tag har jag fått tillbaka min gamle moped med ny tändplatta/transformator, ny bensinkran (den föll av), nya packningar i motorn, de läckte rejält, och lite annat bös så nu startar den iaf och rullar-ish, även om det är ett par problem kvar med den.

Det främsta problemet är väl att den saknar helt kraft på tvåan. Om det är svagt sluttande nedåt och man varvar upp på ettan tills det låter som om motorn ska explodera vilken sekund som helst och sen slänger i tvåan så går den ganska bekvämt. Vet inte hur snabbt, men väldigt behagligt var det iaf. Om man ligger lite under maxvarv på ettan och växlar, eller om det är uppför, så blir responsen bara ett "blubb... blubb... blubb..." och så tappar den fart och sen dör den. Det hjälper lite att trampa på, men då får man ta i för kung och fosterland och det var ju inte riktigt tanken med en moped.

Någon som har en aning om vad det kan bero på att det är sådan enorm skillnad i varv mellan ettan och tvåan? Har ingen varvräknare men jämförman med bilen är det som att den skulle gå från 9500 varv ner till 1000-1200 mellan ettan och tvåan och det känns ju inte helt normalt.

---senaste uppdateringen---

Satt på blocket och drömde om en FS1a liknande den jag hade i ungdomens dar, och helt plötsligt så var den där. En röd sovjetisk raket med krylliska på tanken. Efter lite eftersök har jag förstått att det är en Verhovina, den ukrainska motsvarigheten till mopeden Riga och jag kände direkt att jag var tvungen att spontanköpa den.

Bild

Den har ett par problem som syns omedelbart, jag vet inte hur den ser ut i motorn alls men jag har bestämt mig för att få igången den före/under semestern. Det var 15 år sedan jag skruvade på en moped (tack vare studier så har ekonomin inte tillåtit en) så jag hoppas det finns folk här i forumet som kan hjälpa om jag springer på patrull, annars kommer jag uppdatera här ändå så kanske någon annan helt okunnig person hittar tråden i framtiden och bli inspirerad. Om det nu funkar. =)
Senast redigerad av Jero den 26 november 2014, 16:38, redigerad totalt 10 gång.
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Rally_Aprilia
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 april 2014, 15:44
Ort: Bjursås

Inlägg av Rally_Aprilia »

Frän!
Kul med udda mopeder!
Hoppas det går bra.
:D
Mopeder:
#Svalan 19k -63 @ 40Km/h Fin Original veteranare.
#Fram-King Clipper -64 @ ?km/h Veteranare under renovering. :)
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Jero »

Tackar! Det går bättre än jag trodde, men är ändå lite förbryllad. :P Frågor kommer i slutet så om man känner att man vill hjälpa till men inte orkar gå igenom allt svammel först så kan man hoppa dit. =)

Har en väldigt duktig farbror som jag träffade på midsommar och han påpekade att det var viktigt att kolla gnistan först. Så mycket väl åkte jag hem och kontrollerade, och nej. Som väntat var det ingen gnista. Tänkte att nu blir det dyrt och jobbigt (har knappt några verktyg än eftersom jag just flyttat ner hit till Götet, så tänkte köpa de som behövs när de behövs). Men, döm om min förvåning när det räckte att byta tändstift och boom, gnista på en gång!

Nu tuggar den på (fick lov att bocka ut kedjeskyddet som tog i kedjan) och den har tändning. Motorn roterar fint och puttrar på när jag springer med den och när jag gasar går den som mjukare/renare så det känns som om motorn är med.

Här kommer mitt problem däremot, den startar inte. Sprang runt på innegården en 5-10 minuter för att se om det bara behövdes lite bensin ner i motorn (den har nog stått väldigt länge tänkte jag). Här följer lite bilder och om någon har något förslag på vad det kan vara för något som är problemet tar jag gärna emot all hjälp jag kan få. =)

Inläggena blir så jävla långa så lägger bilderna i en sådana däringa spoiler-del.

[spoiler]
Lär väl börja med att visa mitt "enorma" garage och den fantastiska arbetsbänk jag som tur hade sparat från mina studietider.

Bild
Ett gammalt soprum har man fått hyra då fastighetsbolaget lite lurigt påstod att vi inte hade ett förråd till lägenheten. Det var ju bara lögn, men nu är jag rätt nöjd eftersom det kommer få vara mopedgarage tills vi flyttar.

Bild
Start-kit med ärvda verktyg som är lika gamla som veteranaran (och ett par nya tillägg givetvis). En hylsnyckelsats hade inte skadat kanske, men går bra så länge.

Bild
En kombinerad lampa/tuta antar jag. Två fasta lägen och en tryckknapp.

Bild
Fem kablar går igenom den och sitter inte fast i någonting utan är bara instuckna i ett par hål och hålls fast med tryck mot styret.

Bild
På andra sidan sticker fyra kablar ut och en liten, liten avkapad en. Misstänker att det är här den röda kabeln från motorn ska gå in (bild senare).

Bild
Hastighetsmätaren är ju ljuvlig. Fattas en siffra på mätaren så kan låtsas som att den bara gått 220 mil.

Bild
Tutan ser också hyffsat retro ut.

Bild
Började skruva isär kåpor och motor.

Bild
Filtret ser väl rätt fräsht ut.

Bild
Tändplattan likaså därinne. Här hade en hylsnyckel varit bra som sagt, får inte upp denna, men hoppas inte det behövs just för tillfället.

Bild
Lite suddig bild men lyckades få fast växeln iaf så nu kan man lägga i friläge och körläge.

Bild
Fräsht tändstift och ny tändhatt = gnista direkt.

Bild
Behöver fixa handbromsen sen när den väl rullar.

Bild
Började lätt med att sätta på en bensinslag.

Bild
Här är den enda kabeln/vajern som inte går in någonstans.[/spoiler]

Frågor:
Kan det vara så att den röda kabeln är elstoppen helt enkelt? Motorn rullar ju på fint och det är gnista men den vägrar starta. Kan det vara så att den inte går till lampa/tuta som jag tror utan faktiskt är en säkerhetsstopp? I såfall lär jag försöka hitta var fan den ska gå för de enda kablarna jag har är de som jag visade tidigare.

Kan det annars vara något jag gjorde när jag satte fast bensinslangen? Den var lite väl tjock så fick karva i den för att den skulle gå på i motoränden. Där nere finns också en liten plutt man kan trycka på som fjädrar upp igen och den är lite pressad i sidled men den fjädrar då tillbaka om man pillar på den.

Har jag helt enkelt inte sprungit nog med den? Tar det kanske bara väldigt lång tid för motorn att fyllas med bensin igen efter att ha stått tills den blivit tom?

Om någon har några tankar och funderingar vore jag väldigt glad och tacksam. =)
Senast redigerad av Jero den 15 augusti 2014, 12:08, redigerad totalt 1 gånger.
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Blir stiftet blött?(får den soppa) Om inte testa att rengöra förgasaren innan du börjar med något annat! Det ser bra ut förövrigt!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Finns det ingen sån här dekompressionsgrej på topplocket som det finns på ciao då? :)
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

rärox skrev:Finns det ingen sån här dekompressionsgrej på topplocket som det finns på ciao då? :)
jo ser du inte den?? Tuff moped för övrigt!
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

bonnaracing skrev:
rärox skrev:Finns det ingen sån här dekompressionsgrej på topplocket som det finns på ciao då? :)
jo ser du inte den?? Tuff moped för övrigt!
Kollade inte så noga.. #Räroxärtrögbordetittainnanhanskriver :roll:
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Jero »

Okay, tack så mycket för senast, då kör vi igen! Kom hem sent så blev bara lite kort idag men lyckades plocka isär förgasaren iaf eftersom era farhågor om att stiftet skulle vara tort verkar stämma.
Börjar misstänka att någon försökt fixa upp den här förut, eller så har den stått i kartong i 30 år för såhär fina delar kan inte vara så gamla.

[spoiler]Bild
Skruvarna går oroväckande lätt att få bort. Som Volkswagen Vento-ägare gör det mig lite illa till mods eftersom tidigare erfarenheter visar att om en skruv är lätt att få bort så kommer något annat att ha skurit ihop totalt senare. Dock verkar det inte vara så än så länge.

Bild
Väl däri låg en liten plast-dreidel och pluppade runt i bensin med en sylvass nål.

Bild
Fick av gasvajern också utan krusidull och den ser väl fin ut och så. *ockulärbesiktning utan erfarenhet eller något att jämföra med*

Bild
Här var det nästan snuskigt rent och fint. Går att blåsa igenom åt alla håll och kanter så ingen skit här inte.

Bild
Enda problemet verkar vara att det fattas ett skruvförband till filtret så det hade glidit av förgasaren. Satte fast det igen genom att trycka, men det hjälpte ändå inte och det känns inte som om det borde behöva vara helt tätt där.
[/spoiler]
Så, inget skit och stiftet är fortfarande torrt. Bör bekänna att jag alltid hinner springa med den ett par minuter innan jag kommer på att jag bör slå på bensintanken, men ändå, hur många varv ska man behöva ta innan det märks på stiftet?

Någon annan som har en aning om vad det kan vara? Gnistan är fortfarande där och det rinner ju in bensin i förgasaren (jag har kallat den för det hela inlägget så pinsamt vore det väl om jag skruvat isär fel del) iaf så det är väl nu det börjar bli roligt med felsökning. =)
Senast redigerad av Jero den 15 augusti 2014, 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Hjälp sökes

Inlägg av Jero »

Så, efter ett par dagar och en fantastisk guide här på twostrokerider (http://www.twostrokerider.se/hur-du-far ... iga-motor/) så har jag försökt felsöka min motor utan något resultat, tändstiftet är fortfarande torrt.

Jag skaffade en kompressionsmätare och har ungefär 8.5 kg/cm2 i tryck, men det säger mig inte så mycket då jag inte vet vad det ska vara i orginal. Allt jag fått veta av en bekant är att det förmodligen är samma motor som på "en jawa", men jag antar att det finns fler modeller där. Någon som vet hur jag skulle kunna gå vidare, eller är det bara att försöka ringa in en expert som kommer och tar en titt?
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Du måste ta isär förgasaren, rengöra och blåsa ur den med tryckluft! Den kan se ren ut med det kan ligga något litet som täpper igen..
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Jero »

Gjorde det lite tidigare och lät en halv burk 5-56 gå igenom den så den bör vara ren rakt igenom nu. Satte tillbaka den och spruta i lite startgas och när jag växlade ner till mittenväxeln när jag sprang så hoppade den igång, drog två meter och så dog den igen. Det känns som om det är så otroligt nära nu, men upptäckte att jag inte ätit på 12 timmar så fick lov att lägga ner för idag. =)
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Jero »

Nu har jag skruvat isär cylinder och kolv och fan och hans moster (inga bra bilder tyvärr) och den vill verkligen inte starta. Finns det någon som vet någon i Göteborgsområdet som är bra på veteranare och kan låna en hjälpande hand? Pengar, sällsynt alkohol, en förstfödd son, oavsett pris så är det intressant för jag vill så gärna ha igång den här och det ser ut som om jag kanske tagit mig lite vatten över huvudet när jag trodde att internet skulle kunna svara på alla frågor. =)
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Jero »

Har lämnat in Ina (yepp, hon har fått ett namn :P) till en mekaniker i södra Göteborg som lyckades få igång bensinflödet på ett irriterande enkelt sätt (en justering i botten på förgasaren bara) men det var tydligen inte allt. Nu startar hon men efter en minut så dör hon igen (som om bensinen tagit slut) och är väldigt svårstartad tydligen. Någon som haft liknande problem som har någon idé? Han har testat täta bensinkran, topplock, förgasare (bytt skruvar t.o.m.) och kört utan tanklock så det är inte undertryck i tanken. Mekanikern har fortfarande mopeden, men vore kul att veta om någon annan drabbats av liknande. =)
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Användarens profilbild
Jero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 juni 2014, 19:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Jero »

Efter ett långt tag har jag fått tillbaka min gamle moped med ny tändplatta/transformator, ny bensinkran (den föll av), nya packningar i motorn, de läckte rejält, och lite annat bös så nu startar den iaf och rullar-ish, även om det är ett par problem kvar med den.

Det främsta problemet är väl att den saknar helt kraft på tvåan. Om det är svagt sluttande nedåt och man varvar upp på ettan tills det låter som om motorn ska explodera vilken sekund som helst och sen slänger i tvåan så går den ganska bekvämt. Vet inte hur snabbt, men väldigt behagligt var det iaf. Om man ligger lite under maxvarv på ettan och växlar, eller om det är uppför, så blir responsen bara ett "blubb... blubb... blubb..." och så tappar den fart och sen dör den. Det hjälper lite att trampa på, men då får man ta i för kung och fosterland och det var ju inte riktigt tanken med en moped.

Någon som har en aning om vad det kan bero på att det är sådan enorm skillnad i varv mellan ettan och tvåan? Har ingen varvräknare men jämförman med bilen är det som att den skulle gå från 9500 varv ner till 1000-1200 mellan ettan och tvåan och det känns ju inte helt normalt.
"Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things" - George Carlin
Skriv svar