Tackar! Det går bättre än jag trodde, men är ändå lite förbryllad.
Frågor kommer i slutet så om man känner att man vill hjälpa till men inte orkar gå igenom allt svammel först så kan man hoppa dit. =)
Har en väldigt duktig farbror som jag träffade på midsommar och han påpekade att det var viktigt att kolla gnistan först. Så mycket väl åkte jag hem och kontrollerade, och nej. Som väntat var det ingen gnista. Tänkte att nu blir det dyrt och jobbigt (har knappt några verktyg än eftersom jag just flyttat ner hit till Götet, så tänkte köpa de som behövs när de behövs). Men, döm om min förvåning när det räckte att byta tändstift och boom, gnista på en gång!
Nu tuggar den på (fick lov att bocka ut kedjeskyddet som tog i kedjan) och den har tändning. Motorn roterar fint och puttrar på när jag springer med den och när jag gasar går den som mjukare/renare så det känns som om motorn är med.
Här kommer mitt problem däremot, den startar inte. Sprang runt på innegården en 5-10 minuter för att se om det bara behövdes lite bensin ner i motorn (den har nog stått väldigt länge tänkte jag). Här följer lite bilder och om någon har något förslag på vad det kan vara för något som är problemet tar jag gärna emot all hjälp jag kan få. =)
Inläggena blir så jävla långa så lägger bilderna i en sådana däringa spoiler-del.
[spoiler]
Lär väl börja med att visa mitt "enorma" garage och den fantastiska arbetsbänk jag som tur hade sparat från mina studietider.
Ett gammalt soprum har man fått hyra då fastighetsbolaget lite lurigt påstod att vi inte hade ett förråd till lägenheten. Det var ju bara lögn, men nu är jag rätt nöjd eftersom det kommer få vara mopedgarage tills vi flyttar.
Start-kit med ärvda verktyg som är lika gamla som veteranaran (och ett par nya tillägg givetvis). En hylsnyckelsats hade inte skadat kanske, men går bra så länge.
En kombinerad lampa/tuta antar jag. Två fasta lägen och en tryckknapp.
Fem kablar går igenom den och sitter inte fast i någonting utan är bara instuckna i ett par hål och hålls fast med tryck mot styret.
På andra sidan sticker fyra kablar ut och en liten, liten avkapad en. Misstänker att det är här den röda kabeln från motorn ska gå in (bild senare).
Hastighetsmätaren är ju ljuvlig. Fattas en siffra på mätaren så kan låtsas som att den bara gått 220 mil.
Tutan ser också hyffsat retro ut.
Började skruva isär kåpor och motor.
Filtret ser väl rätt fräsht ut.
Tändplattan likaså därinne. Här hade en hylsnyckel varit bra som sagt, får inte upp denna, men hoppas inte det behövs just för tillfället.
Lite suddig bild men lyckades få fast växeln iaf så nu kan man lägga i friläge och körläge.
Fräsht tändstift och ny tändhatt = gnista direkt.
Behöver fixa handbromsen sen när den väl rullar.
Började lätt med att sätta på en bensinslag.
Här är den enda kabeln/vajern som inte går in någonstans.[/spoiler]
Frågor:
Kan det vara så att den röda kabeln är elstoppen helt enkelt? Motorn rullar ju på fint och det är gnista men den vägrar starta. Kan det vara så att den inte går till lampa/tuta som jag tror utan faktiskt är en säkerhetsstopp? I såfall lär jag försöka hitta var fan den ska gå för de enda kablarna jag har är de som jag visade tidigare.
Kan det annars vara något jag gjorde när jag satte fast bensinslangen? Den var lite väl tjock så fick karva i den för att den skulle gå på i motoränden. Där nere finns också en liten plutt man kan trycka på som fjädrar upp igen och den är lite pressad i sidled men den fjädrar då tillbaka om man pillar på den.
Har jag helt enkelt inte sprungit nog med den? Tar det kanske bara väldigt lång tid för motorn att fyllas med bensin igen efter att ha stått tills den blivit tom?
Om någon har några tankar och funderingar vore jag väldigt glad och tacksam. =)