Sida 1 av 1

hur man ställer in tändning med micrometer

Postat: 29 maj 2014, 13:32
av gilerahjärnan
Tjena, skulle behöva hjälp hur man ställer in en tändningen med micrometer, och jag är nog inte den enda som skulle vilja ha en guide!

Postat: 29 maj 2014, 13:43
av G-son
Om det är varianten som stoppar kolven när den går emot kolven: vrid veven fram och tillbaka kring övre dödpunkt medan du skruvar ner inställningsverktyget tills du känner att den precis går mot kolven (eller gör tvärt om, börja långt ner och skruva upp tills kolven inte tar stopp längre). Där har du 0mm förtändning. Om du t..ex. ska ha 2mm, backa veven lite, skruva ner verktyget 2mm, och vrid fram veven tills kolven tar stopp - i det läget ska tändningsmarkeringarna linjera mellan svänghjul/tändplatta eller motsvarande.

Ingen raketforskning. Men som vanligt är en sån inställning bara bra om man har korrekta siffror att ställa in den efter, man behöver prova sig fram till den inställning motorn går bäst med annars.

Postat: 29 maj 2014, 13:46
av gilerahjärnan
japp, killen innan ställde den på 1.4mm, och ja har flyttat den max, så jag behöver nollställa den så den är 1.6mm istället, då kan ja flytta 2mm mer.

Postat: 29 maj 2014, 13:47
av gilerahjärnan
G-son skrev:Om det är varianten som stoppar kolven när den går emot kolven: vrid veven fram och tillbaka kring övre dödpunkt medan du skruvar ner inställningsverktyget tills du känner att den precis går mot kolven (eller gör tvärt om, börja långt ner och skruva upp tills kolven inte tar stopp längre). Där har du 0mm förtändning. Om du t..ex. ska ha 2mm, backa veven lite, skruva ner verktyget 2mm, och vrid fram veven tills kolven tar stopp - i det läget ska tändningsmarkeringarna linjera mellan svänghjul/tändplatta eller motsvarande.

Ingen raketforskning. Men som vanligt är en sån inställning bara bra om man har korrekta siffror att ställa in den efter, man behöver prova sig fram till den inställning motorn går bäst med annars.
kan du förklara lite bättre? jag förstår knappast.

Postat: 29 maj 2014, 13:48
av G-son
Först och främst: vilket verktyg har du?

Postat: 29 maj 2014, 13:49
av gilerahjärnan
G-son skrev:Först och främst: vilket verktyg har du?
ska köpa detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13116 det ska passa enligt twostroke.

Postat: 29 maj 2014, 14:08
av G-son
I grunden: du ska hitta den inställning på verktyget där den precis når kolven när den vänder vid övre dödpunkt.

Du ska skruva ner verktyget till rätt inställning, i detta fallet 1,6mm.

Du ska vrida veven så kolven ligger mot verktyget, då är veven i det läge där tändningen ska ställas. Hur du ställer in tändningen varierar mellan olika tändsystem, så den biten får du fundera ut själv.

Postat: 29 maj 2014, 14:41
av gilerahjärnan
G-son skrev:I grunden: du ska hitta den inställning på verktyget där den precis når kolven när den vänder vid övre dödpunkt.

Du ska skruva ner verktyget till rätt inställning, i detta fallet 1,6mm.

Du ska vrida veven så kolven ligger mot verktyget, då är veven i det läge där tändningen ska ställas. Hur du ställer in tändningen varierar mellan olika tändsystem, så den biten får du fundera ut själv.
men skruvar man inte på ett "huvud" på verktyget så man mäter ut grundinställningen?

Postat: 29 maj 2014, 14:44
av G-son
Jovisst, om jag tolkar dig rätt.

Postat: 29 maj 2014, 14:51
av gilerahjärnan
G-son skrev:Jovisst, om jag tolkar dig rätt.
så om jag har fattat allt rätt:

jag skruvar i verktyget, gör så kolven är i TDC, och sätter den på 1.6mm, och sen skruvar dit rotorn så strecket stämmer med statorn?

Postat: 29 maj 2014, 15:14
av G-son
Ja, du justerar ju ner den 1,6mm från att den precis nuddar kolven, för att få 1,6mm förtändning. I övrigt, ja.

Postat: 10 juni 2014, 16:03
av gilerahjärnan
dåliga nyheter: försökte ställa in tändningen, det slutade med att cylinder skar :evil:

skulle vilja att nån förklarar riktigt noga hur man gör.

Postat: 10 juni 2014, 16:22
av Rexxy
gilerahjärnan skrev:dåliga nyheter: försökte ställa in tändningen, det slutade med att cylinder skar :evil:

skulle vilja att nån förklarar riktigt noga hur man gör.
Nogranare än vad G-son beskiver det, går inte..

Viktigast är att hitta läget där kolven är som absolut högst upp! Där du har 0mm i förtändning. För att sen backa, i detta fallet 1,6mm.

Postat: 10 juni 2014, 18:29
av DEA!!
Hassse666 har guide på Youtube.

Postat: 10 juni 2014, 18:42
av moddlaren

Postat: 10 juni 2014, 18:46
av gilerahjärnan
den säger mig ingenting.

Postat: 10 juni 2014, 20:48
av moddlaren
Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..

kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..

mvh

Postat: 10 juni 2014, 20:48
av moddlaren
Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..

kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..

mvh

Postat: 10 juni 2014, 21:06
av gilerahjärnan
DEA!! skrev:Hassse666 har guide på Youtube.
med en annan mätare

Postat: 10 juni 2014, 21:07
av gilerahjärnan
moddlaren skrev:Då skall du inte försöka dej på att ställa in en tändning du har fått två mycket bra och utförliga förklaringar. Min med bilder och du förstår ändå inte..

kanske du skall be någon om hjälp som förstår det blir billigare så för dej..

mvh
förlåt att jag inte kan

fick en bra redovisning av en kompis, så allt handlar bara om hur man förklarar!!! :wink: :wink: :wink:

Postat: 10 juni 2014, 22:11
av Persson97
1249 inlägg och du dubbelpostar och tar inte imot info.. ;)

Skärpning Anton :*

Postat: 11 juni 2014, 00:06
av Sebbe-Tuning
Persson97 skrev:1249 inlägg och du dubbelpostar och tar inte imot info.. ;)

Skärpning Anton :*
Emot*
Skärpning Victor :*

Postat: 11 juni 2014, 01:55
av potog
Så detta är anledningen till att du säljer noppen?;)

Btw drog 1,6mm efter tdc så cylindern gick varmt eller? :)

Postat: 11 juni 2014, 10:54
av gilerahjärnan
potog skrev:Så detta är anledningen till att du säljer noppen?;)

Btw drog 1,6mm efter tdc så cylindern gick varmt eller? :)
aa den tände efter, Anton CylinderSkärarn Lindfors.