Första mopeden - Vad ska jag skaffa mig?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Första mopeden - Vad ska jag skaffa mig?

Inlägg av Fransivar »

Hejsan!

Jag är 22, och letar efter min första moped att ha för jobbpendling. Jag är ute efter en 30-moppe (klass ll), men jag är helt obevandrad i mopedvärldens gränder. Jag skulle verkligen uppskatta ett eller två tips om vad som vore lämpligt. Vad jag är ute efter, i grund och botten, är en klass ll-moped som är pålitlig nog att inte behöva fixas med stup i kvarten. Jag vet att jag inte kan garanteras att någonting skulle hålla och vara funktionsduglig för evigt, och det vore naivt av mig att tro att jag aldrig behöver lära mig mer för att laga och justera saker som behöver fixas så småningom. Men jag skulle vilja börja min mopedkarriär med någonting som åtminstone inte är så utdaterad att det varken finns information eller reservdelar utifall att den inte skulle fungera efter en vecka.

En preferens, om än inte ett krav, är väl att jag skulle älska att ha någonting relativt originellt. Jag är totalt förälskad i looken av invalidmopeder i stil med bilden jag lägger upp senare i inlägget. Men samtidigt vet jag inte om jag vill spendera mer än runt 5000 kronor för tillfället, så det är nog inte ett alternativ.

Någonting som jag ser dyka upp på blocket rätt ofta, för en acceptabel peng, är Piaggio Ciao-mopeder. En sådan skulle absolut duga, men jag vill fortfarande inte dyka in i någonting utan lite tips och råd först. Eftersom mopeden ska i huvudsak användas för att åka till och från jobbet vore det nice att kunna lita på att den startar om mornarna så att jag inte blir försenad helt plötsligt. Så vad är den allmäna åsikten om Ciao-modellen? Eller ska jag se mig omkring efter någonting annat, och isåfall vad?

Och en sista fråga - Var ska jag leta egentligen? Hittills trollar jag omkring på Blocket för att hitta mopeder att kolla på, men det kanske finns en annan marknad som jag ännu inte hittat? Jag bor i Uppsala, så om någon vet en lokal butik eller marknad där man kan hitta schyssta 30-moppar så uppskattas tipset oerhört! Begagnat är absolut inga problem.

Alla råd, tips, idéer, åsikter och erfarenheter av min situation skulle uppskattas enormt! Och om jag har postat det här i fel forumsdel eller felformulerat vill jag direkt be om ursäkt och be andra användare eller admin att referera mig till ett lämpligare ställe att ställa min fråga! Detta gäller även över potentiella regelbrott jag begått, då jag är skapade den här användaren för tio minuter sen i syftet att fråga det här.

Tack för mig!

Bild
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Blocket är bra, kolla annars också köp och sälj sidor på facebook.
Ha inte en sån moped som på bilden, den är inte så töntig att den blir cool utan ännu töntigare! (om du nu inte måste ha en trehjulig moped i vilket fall jag ber om ursäkt)

De flesta mopeder behöver inte fixas överdrivet ofta för att de ska fungera, det är när man själv börjar pilla med dem som det börjar bli jobbigt. Dessvärre är det dock så att de flesta mopeder för under 5000kr och 30mopeder (innan 2003, sedan är det 25km de får gå i) är ganska skruvade på och kommer kräva service, om du inte har tur.

Det bästa valet för dig, om pengar inte vore ett problem, skulle nog vara att köpa en ny (helt ny alltså) klass 2 moped, men då kan du lika gärna cykla. :shock:

Dock borde du kunna lita på att en moped som startade och gick bra dagen innan startar morgonen efter också :wink: så köp en 30moppe och kör tills det rasar :D ,vilka av dem som är bra/dåliga får någon annan avgöra
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

Många fyrtaktare är billiga och brukar ligga under 5k och i bra skick
Fördelar med just fyrtaktare är att dem är mycket bensinsnåla och kräver inte mycket jobb
I underhållning dock så går många väldigt segt

Sen veteran
Piaggio ciao och hela den klungan mopeder med fabrikat piaggio
Är mycket lätt mekade, billiga delar om det skulle gå sönder och dem drar nästan ingenting i bensin

Tycker personligen om gilera stalker
Går mycket bra original som ostrypt
Lätt meckade
Bild
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Har du några sidor på facebook att rekommendera?

Jag vet att majoriteten säkert har satta åsikter om smak och stil, och det skulle inte störa mig alls om folk tyckte att min invalidmoppe är oerhört lam. Det är inget hipster-uttalande, jag föredrar bara att leva efter min egen smak. Jag är inte handikappad alls, men jag tar inte illa upp över en annan människas åsikter.

Jag är helt och hållet oskuld när det kommer till mopeder. Jag tror att jag blev skjutsad på en EU-moped när jag var yngre en gång, men det är allt. Vad jag vet kostar en ny klass ll runt 30k och uppåt, vilket inte finns på kartan att jag skulle skaffa mig då jag för tillfället lägger undan stora summor varje månad i handpenningssparande.

En mindre risk för att behöva skruva på en moped gör mig inte överdrivet mycket, jag vill bara inte starta med någonting som kräver genomgångar och skruvande direkt från början. Den ska helst vara funktionsduglig fram tills att jag känner för att justera de saker jag inte gillar med den.

Och till Thoz3 - Det blev lite termer där som jag inte riktigt känner till. Vad är skillnaden mellan en fyrtaktare (och vad är det?) och en veteran? Och vad menare du med att de är sega i underhållning?

Men med andra ord vore en Ciao inte ett särskitl dumt val?

Och självklart, tack för svar! Allting hjälper.
Användarens profilbild
Pasha
Svårstartad skrothög
Inlägg: 280
Blev medlem: 6 december 2013, 19:24
Ort: Luleå

Inlägg av Pasha »

Rieju Drac eller nån annan med AM6 / am5!
Användarens profilbild
Ossian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 379
Blev medlem: 29 september 2013, 20:43

Inlägg av Ossian »

Läs på Wikipedia om fyrtakt och tvåtakt. De flesta mopederna är tvåtakt men fyrtakt har vissa andra fördelar som Thoz3 skrev. Veteranmopeder är gamla mopeder :shock: , någonstans vi ca 90- /00-talet så kan man se att mopeder blir mycket mer lika riktiga motorcyklar (crossar och scootrar) innan dess var de mer just mopeder, som ciao och crecent compact t.ex. och de är nästan alltid tvåtaktare.

Han menade i sin sista mening att fyrtaktare inte kräver mycket jobb i underhåll. *punkt* Men de går segt=dåligt ax/långsamma
Kolla gärna mitt DT50r / sm projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51905
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Tack för förklaringen, jag är verkligen väldigt ny i ämnet!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Själv fiskade jag upp en forshaga shopper Aka cp groda igår för ett tusen svenska riksdaler. Så har du 5k ska det inte vara några problem att hitta en cp groda (invalidmopeder) för 5k om du letar lite. :wink:
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Oj, nu blir jag avundsjuk! Var hittade du en sån för så lite pengar? Och var den i brukbart skick?
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Eftersom folk är så hjälpsamma tänkte jag att jag kunde ställa en till fråga. Jag sitter och kikar på en moped på blocket nu som känns helt okej för priset, men det står att "hullagrena är rätt slitna". Som jag förstår det är det absolut ingen bra idé att köra på slitna hjullager? Så en uppskattning, vad skulle det kosta att byta hjullagrena på en verkstad, alternativt själv? Och skulle det vara en dum idé att byta de själv när man har noll erfarenhet av såna saker?
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Hjullager är inte dyrt, gör du det sjävl och ska byta alla så kanske det går på MAX 200kr. Är inte så svårt att göra själv, finns nog guider osv.. Finns lager på Biltema för ca 30kr st:)
Lämna in kanske det går på 500kr?
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Jag har lite problem med att hitta en mopedverkstad för att kunna lämna in den, finns det någon kedja jag bör hålla utkik efter? Allting jag hittar här i Uppsala tycks fokusera på bilar. För bara 500 kronor känner jag att det är värt att lämna in den.
jukkasjärvi
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 mars 2014, 19:12

Inlägg av jukkasjärvi »

Vad är det för moped?
Vet du något ställe som säljer mopeder så är det bara ring dom.
Yamaha center t.e.x
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Det är någonting som heter "MCB 1254". Här är en länk till annonsen!

http://www.blocket.se/uppsala/Mcb_1254_ ... ?ca=10&w=1
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ciao har sina fördelar, och sina nackdelar. Den är byggd så simpelt som möjligt, det betyder att du har inga som helst finesser, knappt ens något värt att kalla stötdämpning, men samtidigt betyder det att det inte finns mycket grejer på den som kan gå sönder. Med andra ord är det en av de tråkigaste och obekvämaste mopederna man kan ha, men risken för fel på den är relativt liten.

Jag skulle slå ett slag för klassikerna Honda MT5, Yamaha DT50MX, Yamaha FS1 och Suzuki K50. Relativt gamla idag så dom har hunnit misshandlas ganska mycket av åtskilliga 15-åringar, men det är fortfarande japansk kvalité och så länge man hittar ett vettigt exemplar och sköter det kommer man ha en pålitlig hoj. Dom är för gamla för att vara intressanta för dagens 15-åringar och för nya för veteranmoppefolket, så det finns mycket lite intresse för dom idag. Det betyder att priserna är väldigt låga, och reservdelarna som brukar gå åt är också billiga och lätta att få tag i. (Sedan skadar det inte att köpa en reservdelshoj eller två att plocka grejer från, man har råd).


Du kan titta efter MC-verkstäder, men räkna med att dom redan har en rätt lång kö för verkstadsjobb. Det är ganska vanligt att cykelverkstäder även sysslar med mopeder.
Du sa inte vad det gällde för moped, oftast är dåliga hjullager enkelt och billigt åtgärdat men alla regler har undantag. Vissa äldre mopeder har speciallager som inte ens går köpa längre, andra gånger visar det sig att lagren inte var felet utan att dom glappar i sitt fäste i hjulet vilket betyder att man får leta efter ett annat hjul... Som sagt, oftast är det inga problem, men var medveten om risken att det kan vara värre än så.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Ett väldigt utförligt svara - Det uppskattas!

Jag kollade direkt in modellerna du nämnde, och även om fördelarna du listar låter väldigt attraktiva så känns de inte alls i stil med någonting jag vill ha. Jag har inte så mycket emot utseendet, även om de inte är riktigt så stiliga som jag föredrar. Däremot känns modellen obekväm att köra, som om jag måste luta mig framåt väldigt mycket. Låter kanske som en udda anledning, men det känns mer obekvämt med en konstig ställning än med taskiga stötdämpare.

Mopeden med taskiga hjullager är en MCB 1254, jag länkade till annonsen i mitt förra svar. Den är väldigt lokal, och billig, vilket är varför jag tittat på den ett tag nu, även om ägaren inte svarar i telefon för tillfället.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag hade inte köpt den moppen för brukskörning. Den har en ovanlig motor (i alla fall i detta landet, i övrigt vet jag inte) som du förmodligen får svårt att hitta delar till.

Jag är osäker på hjullagren, men den kan ha speciallager av samma typ som cyklar, där man justerar "glappet" genom att skruva åt en lagerkona. Om ett sånt lager är friskt men feljusterat så det glappar är det lätt ordnat, men behöver man byta nått är det möjligt att man får jaga grejer som inte tillverkats på 25 år... Okej om det är en hobbymoppe man använder varannan regnfri lördag under sommaren, men man kan inte ha sån reservdelstillgång om den ska funka som bruksmoppe.

Föreslår att du försöker provköra mopparna jag nämnde. Dom är inte obekväma, i alla fall inte för mig.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Fransivar
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 maj 2014, 09:33

Inlägg av Fransivar »

Aj då, det lät inte bra alls, efterosm det är just det jag köper en moped för. Jag vill ha någonting åka fram och tillbaka till jobbet och affärer med. Jag får väl fortsätta titta runt lite grann. Det är enormt frustrerande att inte hitta någonting som skulle fungera, jag är oerhört sugen på att få sätta igång med mopedlivet!
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Köp dig en 4takt scooter på
http://www.kopenscooter.nu/
Blir nog lättast så, för både oss dig och eventuell verkstad. Dessa scootrar är pålitliga bruksmoppar, min pappa har en Baotian Angel som hållt 1500 mil utan bråk, han kör den till jobbet fram och tillbaka varje dag! Jag lånar den även när min Derbi står nerplockad, riktigt bekväm och köra bra effekt, toppar lätt 60-70 ostrypt! Allt hat om baotian är bara rent 15årigt skitsnack, jag var likadan för 2 år sen.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rangad skrev:Allt hat om baotian är bara rent 15årigt skitsnack
Jag är 32 och har jobbat med service och reparationer av kinesiska scootrar av flera märken, och jag tycker inte dom är bra heller... Det är dålig kvalité på grejerna, några har tur och slipper problem helt men de flesta drabbas av det i någon omfattning. Man kan ha otur och få ett måndagsexemplar även om man köper nya märkesgrejer, men kineserna verkar ha måndag sex dagar i veckan... :?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar