Tjabba! Är redigt sugen på en cross. Är 183 lång och väger 93 kg. 250 2t antar jag?
Hur tänker jag köra? Jo jag kommer köra mycket skog och grusvägar. Sen blir det rätt mycket asfalt med. Kommer hojen slitas mycket av asfalts körning? Kommer köra lite med någon polare som köra moppe. Sen kommee jag anvånda crossen att köra till tjejen. Det är ca 30 km grus och asfalts väg.
Förstått att man ska byta kolv var 40e timme och olja var 5e. Men om man bara är ute och latchar gäller samma sak då?
Hur mycket skulle man behöva lägga på en hoj och vilken bör man satsa på?
Många frågor. Jag skulle köra på en 450 4-takt, enduro. Lite knepigare att byta kolv vev och ställa in ventiler mm . Honda, ktm, suzuki, husqvarna, gas gas, kawasaki, yamaha och husaberg är de bästa hojarna, tycker inte du ska köra på något annat än vad jag skrev. Obs kan glömt nåt kvalitetsmärke.
För att få en som inte är helt slut bör du gå över 30 tusenkronorsnklassen iallafall. Glöm inte rengöra luftfilter varje eller varannan gång du kör också. När du kör asfalt slits däcken nästan lika snabbt som man hyvlar ost, så det kommer bli en utgift om du ska fräscha däck hela tiden.
1: En cross/enduro är INTE lämplig som transportfordon. Den är byggd för att gå utav h-e under tävling/träning, och kräver sedan ganska omfattande och dyrt underhåll för att fortsätta fungera - det blir väldigt dyra mil om man försöker sig på "brukskörning".
2: En cross (utan lysen) ska ALDRIG köras på platser där det kan förekomma annan trafik. Särskilt inte asfalterade vägar.
En körkortslös kille körde sin Kawa 250(?) på landsvägen strax utanför stan här för nått år sedan, det slutade med att han åkte rakt in i fronten på en lastbil som kom från andra hållet. Jag tror inte jag behöver förklara hur det gick för honom... Vill du leka ute i skogen, så visst, sätt igång, men att använda en sån hoj på vägarna kommer inte leda till något bra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
PcCrazyMods skrev:Tjabba! Är redigt sugen på en cross. Är 183 lång och väger 93 kg. 250 2t antar jag?
Hur tänker jag köra? Jo jag kommer köra mycket skog och grusvägar. Sen blir det rätt mycket asfalt med. Kommer hojen slitas mycket av asfalts körning? Kommer köra lite med någon polare som köra moppe. Sen kommee jag anvånda crossen att köra till tjejen. Det är ca 30 km grus och asfalts väg.
Förstått att man ska byta kolv var 40e timme och olja var 5e. Men om man bara är ute och latchar gäller samma sak då?
Hur mycket skulle man behöva lägga på en hoj och vilken bör man satsa på?
mvh
som sagt så satsa på en 450 fyrtakt, lite svårare service men längre intervaller mellan servicen oxå!
och det där med oljan, jag har ungefär bytt min var 15~ timme och slarvat lite med rengöring av luftfilter. men enligt mej är det extremt onödigt att tvätta luftifilter efter varje körning speciellt om du har kört tex efter en väg.
och som sagt så är inte en cross gjord för att köra "långkörningar" den är gjord för att köras på olika varvtal och köras hårt med!
så när jag kör en längre sträcka på väg så övar jag på att köra på bakhjulet, då måste du växla och varva!
Känns lite grann som om cross inte är det optimala för mig då? Men skulle gärna ut i skogen och köra dock så skulle det bli kanske 2 timmar per dag. Vad är det för fordon jag letar efter?
PcCrazyMods skrev:Känns lite grann som om cross inte är det optimala för mig då? Men skulle gärna ut i skogen och köra dock så skulle det bli kanske 2 timmar per dag. Vad är det för fordon jag letar efter?
Vet inte hur gammal du är, men du skulle ju kunna ta a1 (lätt mc) och köpa en ktm gasgas osv.. Funkar bra både att köra i skog och på väg. Och du kör lagligt och är inte en sån stor risk för andra och dig själv:)
Om du vill bara leka och inte bry dig så mycket då är väl någon halv sleten fiddy något att ha? Absolut inte det bästa men att leka av sig lite i skogen med maskinen fungerar ju
Däremot få inte för dig att sticka ut och köra på vägarna med en cross... lite vett i skallen har du väl
Är 18 år. när jag menar att jag ska köra asfalt så är det inte ut och börna stor väg utan då menar jag en liten grusväg som övergår till 10 km asfalt. En innerväg. Ingen trafik där. Framför allt blir det skog och grusväg så supermotard passar väl inte så bra? Fiddy är för litet och klent ;p
PcCrazyMods skrev:Är 18 år. när jag menar att jag ska köra asfalt så är det inte ut och börna stor väg utan då menar jag en liten grusväg som övergår till 10 km asfalt. En innerväg. Ingen trafik där. Framför allt blir det skog och grusväg så supermotard passar väl inte så bra? Fiddy är för litet och klent ;p
Skaffa dig en enduro istället för cross om du tänker använda den på gatan. Då har du blinkers, lysen osv så du blir inte stannad lika lätt, ser bättre när det är mörkt och du kommer ha lika roligt med den som en cross
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra
EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar
EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra
EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra
EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
samma sak fast med ljus/tuta på
service är rövdyrt och ofta
vill du ha något slitstarkt så suzuki 450/400 drz eller en ktm 620/625/660/690
Nej det är inte bara lysen, blinkers osv som skiljer. fjädringen är mjukare och byggd för annan terräng. En motrocross behöver hårdare fjädring för att klara av alla hopp på en crossbana. Även effektkurvan kan vara annorlunda på vissa enduro cyklar.
LinkanTuning skrev:Nej det är inte bara lysen, blinkers osv som skiljer. fjädringen är mjukare och byggd för annan terräng. En motrocross behöver hårdare fjädring för att klara av alla hopp på en crossbana. Även effektkurvan kan vara annorlunda på vissa enduro cyklar.
jo det stämmer.
men han kommer nog inte märka skillnad på effektkurvan och han kommer troligtvis inte heller känna sig obekväm med annan fjädring.
EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra
EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
Well hellooo, jag bor också i Uppsala!
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra
EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
LinkanTuning skrev:Nej det är inte bara lysen, blinkers osv som skiljer. fjädringen är mjukare och byggd för annan terräng. En motrocross behöver hårdare fjädring för att klara av alla hopp på en crossbana. Även effektkurvan kan vara annorlunda på vissa enduro cyklar.
jo det stämmer.
men han kommer nog inte märka skillnad på effektkurvan och han kommer troligtvis inte heller känna sig obekväm med annan fjädring.
Fjädringen mellan enduro och cross är rätt stor, men inget en nybörjare som sätter sig på en cross första gången kommer märka, detsamma med effektkurvan. Så det är väll korrekt att han inte kommer känna någon större skillnad
vart bor du? jag bor i en ganska liten by där polisen inte är särskilt ofta, jag använder min cross som transport och som en "cross"! jag kör crossen och tankar, far på ica osv så om man har vett och kan köra så anser inte jag att man är helt dum i huvudet om man kör crossen på det viset
GreckE skrev:vart bor du? jag bor i en ganska liten by där polisen inte är särskilt ofta, jag använder min cross som transport och som en "cross"! jag kör crossen och tankar, far på ica osv så om man har vett och kan köra så anser inte jag att man är helt dum i huvudet om man kör crossen på det viset
Bor väldigt liknande som för dig då. Här är det knappt några poliser. Vad kör du för cross? Mycket service när du kör den så? Hur mycket kör du med den?
Självklart dumt att köra på vägen.
Och med det sagt så skulle jag ändå rekommendera tvåtakt!
Kör lite snällare drevning så det inte varvar så mycket och sköt servicen så kommer du kunna åka länge!
Samma gäller såklart fyrtakt men en 450 har (såklart) mycket större cylinder och slits därmed mycket mer (mer massa i rörelse)