Är det cross som gäller?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Är det cross som gäller?

Inlägg av PcCrazyMods »

Tjabba! Är redigt sugen på en cross. Är 183 lång och väger 93 kg. 250 2t antar jag?

Hur tänker jag köra? Jo jag kommer köra mycket skog och grusvägar. Sen blir det rätt mycket asfalt med. Kommer hojen slitas mycket av asfalts körning? Kommer köra lite med någon polare som köra moppe. Sen kommee jag anvånda crossen att köra till tjejen. Det är ca 30 km grus och asfalts väg.

Förstått att man ska byta kolv var 40e timme och olja var 5e. Men om man bara är ute och latchar gäller samma sak då?

Hur mycket skulle man behöva lägga på en hoj och vilken bör man satsa på?

mvh
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Jonaskarlsson
Elmoped
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 december 2013, 15:00
Ort: Salem

Inlägg av Jonaskarlsson »

Gasar tills det rasar :wink:
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Många frågor. Jag skulle köra på en 450 4-takt, enduro. Lite knepigare att byta kolv vev och ställa in ventiler mm . Honda, ktm, suzuki, husqvarna, gas gas, kawasaki, yamaha och husaberg är de bästa hojarna, tycker inte du ska köra på något annat än vad jag skrev. Obs kan glömt nåt kvalitetsmärke.

För att få en som inte är helt slut bör du gå över 30 tusenkronorsnklassen iallafall. Glöm inte rengöra luftfilter varje eller varannan gång du kör också. När du kör asfalt slits däcken nästan lika snabbt som man hyvlar ost, så det kommer bli en utgift om du ska fräscha däck hela tiden.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

jaaa! däcken slits som fan när man kör på asfalt får byta däck lätt 2-3gånger per sommar om jag vill ha någorlunda dubbar!


sen är en 4takt lite bättre om du ska köra långt!


sen behöver du inte byta kolv var 40onde timme det är mer om du tävlar och kan riktigt köra skiten ur den!
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

1: En cross/enduro är INTE lämplig som transportfordon. Den är byggd för att gå utav h-e under tävling/träning, och kräver sedan ganska omfattande och dyrt underhåll för att fortsätta fungera - det blir väldigt dyra mil om man försöker sig på "brukskörning".
2: En cross (utan lysen) ska ALDRIG köras på platser där det kan förekomma annan trafik. Särskilt inte asfalterade vägar.


En körkortslös kille körde sin Kawa 250(?) på landsvägen strax utanför stan här för nått år sedan, det slutade med att han åkte rakt in i fronten på en lastbil som kom från andra hållet. Jag tror inte jag behöver förklara hur det gick för honom... Vill du leka ute i skogen, så visst, sätt igång, men att använda en sån hoj på vägarna kommer inte leda till något bra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Re: Är det cross som gäller?

Inlägg av GreckE »

PcCrazyMods skrev:Tjabba! Är redigt sugen på en cross. Är 183 lång och väger 93 kg. 250 2t antar jag?

Hur tänker jag köra? Jo jag kommer köra mycket skog och grusvägar. Sen blir det rätt mycket asfalt med. Kommer hojen slitas mycket av asfalts körning? Kommer köra lite med någon polare som köra moppe. Sen kommee jag anvånda crossen att köra till tjejen. Det är ca 30 km grus och asfalts väg.

Förstått att man ska byta kolv var 40e timme och olja var 5e. Men om man bara är ute och latchar gäller samma sak då?

Hur mycket skulle man behöva lägga på en hoj och vilken bör man satsa på?

mvh
som sagt så satsa på en 450 fyrtakt, lite svårare service men längre intervaller mellan servicen oxå!
och det där med oljan, jag har ungefär bytt min var 15~ timme och slarvat lite med rengöring av luftfilter. men enligt mej är det extremt onödigt att tvätta luftifilter efter varje körning speciellt om du har kört tex efter en väg.
och som sagt så är inte en cross gjord för att köra "långkörningar" den är gjord för att köras på olika varvtal och köras hårt med!
så när jag kör en längre sträcka på väg så övar jag på att köra på bakhjulet, då måste du växla och varva! :)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Känns lite grann som om cross inte är det optimala för mig då? Men skulle gärna ut i skogen och köra dock så skulle det bli kanske 2 timmar per dag. Vad är det för fordon jag letar efter?
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

PcCrazyMods skrev:Känns lite grann som om cross inte är det optimala för mig då? Men skulle gärna ut i skogen och köra dock så skulle det bli kanske 2 timmar per dag. Vad är det för fordon jag letar efter?
Vet inte hur gammal du är, men du skulle ju kunna ta a1 (lätt mc) och köpa en ktm gasgas osv.. Funkar bra både att köra i skog och på väg. Och du kör lagligt och är inte en sån stor risk för andra och dig själv:)
Användarens profilbild
derbi_pöjk
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 1 april 2013, 18:19

Inlägg av derbi_pöjk »

Om du vill bara leka och inte bry dig så mycket då är väl någon halv sleten fiddy något att ha? Absolut inte det bästa men att leka av sig lite i skogen med maskinen fungerar ju :lol:

Däremot få inte för dig att sticka ut och köra på vägarna med en cross... lite vett i skallen har du väl :roll:
Bild
jukkasjärvi
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 mars 2014, 19:12

Inlägg av jukkasjärvi »

Skulle rekommendera en supermotard, typ cross gjord för asfalt.
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Är 18 år. :) när jag menar att jag ska köra asfalt så är det inte ut och börna stor väg utan då menar jag en liten grusväg som övergår till 10 km asfalt. En innerväg. Ingen trafik där. Framför allt blir det skog och grusväg så supermotard passar väl inte så bra? Fiddy är för litet och klent ;p
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

PcCrazyMods skrev:Är 18 år. :) när jag menar att jag ska köra asfalt så är det inte ut och börna stor väg utan då menar jag en liten grusväg som övergår till 10 km asfalt. En innerväg. Ingen trafik där. Framför allt blir det skog och grusväg så supermotard passar väl inte så bra? Fiddy är för litet och klent ;p
Skaffa dig en enduro istället för cross om du tänker använda den på gatan. Då har du blinkers, lysen osv så du blir inte stannad lika lätt, ser bättre när det är mörkt och du kommer ha lika roligt med den som en cross :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

låter som om du behöver en enduro cykel.

gjorde en snabb sökning på blocket och hittade dessa två på första sidan.
jag vet inte vart du bor så dessa två är lite utspridda om man säger så ;)

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_450_ex ... ?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/KTM_EXC_40 ... ?ca=20&w=3

EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra :oops:

EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar ;)
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

GurkMarmelad skrev:låter som om du behöver en enduro cykel.

gjorde en snabb sökning på blocket och hittade dessa två på första sidan.
jag vet inte vart du bor så dessa två är lite utspridda om man säger så ;)

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_450_ex ... ?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/KTM_EXC_40 ... ?ca=20&w=3

EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra :oops:

EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar ;)
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

PcCrazyMods skrev:
GurkMarmelad skrev:låter som om du behöver en enduro cykel.

gjorde en snabb sökning på blocket och hittade dessa två på första sidan.
jag vet inte vart du bor så dessa två är lite utspridda om man säger så ;)

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_450_ex ... ?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/KTM_EXC_40 ... ?ca=20&w=3

EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra :oops:

EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar ;)
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
samma sak fast med ljus/tuta på
service är rövdyrt och ofta

vill du ha något slitstarkt så suzuki 450/400 drz eller en ktm 620/625/660/690
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Nej det är inte bara lysen, blinkers osv som skiljer. fjädringen är mjukare och byggd för annan terräng. En motrocross behöver hårdare fjädring för att klara av alla hopp på en crossbana. Även effektkurvan kan vara annorlunda på vissa enduro cyklar.
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

Hade köpt en 250 eller 450 fyrtakt :)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Skillnad på i vilken prisklass man behöver lägga sig för enduro respektive cross?
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

LinkanTuning skrev:Nej det är inte bara lysen, blinkers osv som skiljer. fjädringen är mjukare och byggd för annan terräng. En motrocross behöver hårdare fjädring för att klara av alla hopp på en crossbana. Även effektkurvan kan vara annorlunda på vissa enduro cyklar.
jo det stämmer.
men han kommer nog inte märka skillnad på effektkurvan och han kommer troligtvis inte heller känna sig obekväm med annan fjädring.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 794
Blev medlem: 11 februari 2014, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Rainn »

PcCrazyMods skrev:
GurkMarmelad skrev:låter som om du behöver en enduro cykel.

gjorde en snabb sökning på blocket och hittade dessa två på första sidan.
jag vet inte vart du bor så dessa två är lite utspridda om man säger så ;)

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_450_ex ... ?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/KTM_EXC_40 ... ?ca=20&w=3

EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra :oops:

EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar ;)
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
Well hellooo, jag bor också i Uppsala! :D
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Rainn skrev:
PcCrazyMods skrev:
GurkMarmelad skrev:låter som om du behöver en enduro cykel.

gjorde en snabb sökning på blocket och hittade dessa två på första sidan.
jag vet inte vart du bor så dessa två är lite utspridda om man säger så ;)

http://www.blocket.se/kalmar/Ktm_450_ex ... ?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/KTM_EXC_40 ... ?ca=20&w=3

EDIT: de var inte alls utspridda, låg nära varandra :oops:

EDIT IGEN: kan lägga till att på en enduro har du lysen och stöd som du inte hittar på vanliga crossar (stödet kan finnas).
men i ditt fall låter det som om en enduro cykel är det du behöver och det kommer du trivas bra med. den enda direkta skillnaden mellan enduro och en "vanlig" cross är att enduro har lampor vilket är bra om du hamnar i mörker på dina grusvägar ;)
Tack så mycket! Bor i Uppsala. Men skillnaden är alltså bara lampan och blinkersena? Hur är det med service? Är det samma som en cross? Och är der lika drag?
Well hellooo, jag bor också i Uppsala! :D
Hehe fint det :) kör du hoj?
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

GurkMarmelad skrev:
LinkanTuning skrev:Nej det är inte bara lysen, blinkers osv som skiljer. fjädringen är mjukare och byggd för annan terräng. En motrocross behöver hårdare fjädring för att klara av alla hopp på en crossbana. Även effektkurvan kan vara annorlunda på vissa enduro cyklar.
jo det stämmer.
men han kommer nog inte märka skillnad på effektkurvan och han kommer troligtvis inte heller känna sig obekväm med annan fjädring.
Fjädringen mellan enduro och cross är rätt stor, men inget en nybörjare som sätter sig på en cross första gången kommer märka, detsamma med effektkurvan. Så det är väll korrekt att han inte kommer känna någon större skillnad :wink:
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

vart bor du? jag bor i en ganska liten by där polisen inte är särskilt ofta, jag använder min cross som transport och som en "cross"! jag kör crossen och tankar, far på ica osv så om man har vett och kan köra så anser inte jag att man är helt dum i huvudet om man kör crossen på det viset :)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

GreckE skrev:vart bor du? jag bor i en ganska liten by där polisen inte är särskilt ofta, jag använder min cross som transport och som en "cross"! jag kör crossen och tankar, far på ica osv så om man har vett och kan köra så anser inte jag att man är helt dum i huvudet om man kör crossen på det viset :)
Bor väldigt liknande som för dig då. Här är det knappt några poliser. Vad kör du för cross? Mycket service när du kör den så? Hur mycket kör du med den?
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
F.Forsberg
Elmoped
Inlägg: 41
Blev medlem: 8 mars 2014, 11:15
Ort: Örebro

Inlägg av F.Forsberg »

Självklart dumt att köra på vägen.
Och med det sagt så skulle jag ändå rekommendera tvåtakt!
Kör lite snällare drevning så det inte varvar så mycket och sköt servicen så kommer du kunna åka länge!
Samma gäller såklart fyrtakt men en 450 har (såklart) mycket större cylinder och slits därmed mycket mer (mer massa i rörelse)
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Blir nog en Suzuki, Honda eller Yamaha 250 2 takt. Tack för er hjälp! :)
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Skriv svar