Yamaha Slider, startproblem, all hjälp uppskattas!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Yamaha Slider, startproblem, all hjälp uppskattas!

Inlägg av JopzPopz »

Tjena tjena, jag kör en Yamaha Slider 08 som nämns ovan. När solen började titta fram i början av mars så bestämde jag mig för att ge moppen en rejäl tvättning. Jag tog isär förgasare och cylinder för att rengöra noga (något som jag gjort flera gånger förut så det var inga problem). Allt gick enligt planer och allt såg skinande rent ut, jag tog mig ett första åk och den gick perfekt, t.om en aning bättre än tidigare. Sedan nästa dag så startade moppen som vanligt, men jag kom bara några hundra meter när moppen gav ifrån sig en ''luftsmäll'' från avgasröret, jag släppte gasen och sen dog moppen. Sedan vägrade den starta igen.

Sedan dess har jag rengjort allt igen ca. 4 gånger, mer noga varje gång. Jag gav upp på tvättning och bestämde mig för att köpa lite nya packningar och sådant för att se om detta var problemet, det jag köpte var:

*Ett nytt original membran inklusive reeds
*Membranpackning
*Nytt insug
*Topplockspackning
*Cylunderfotspackning
*Nytt tändstift
*Packning till avgasröret
*Samt båda packboxarna, vilket jag inte bytt än. Kanske en aning för komplicerat, eller?

Allt förutom packboxarna är som sagt utbytta men vägrar fortfarande starta, jag börjar bli lagom irriterad nu och ber er alla om hjälp! All typ av tips och instruktioner uppskattas otroligt mycket! Tack!

Moppen har original förgasare samt cylinder, men har bytta variatorvikter, kopplingsfjädrar, tryckfjäder, leovince zx rör, borttagen V-ring samt ett lite större förgasarmunstycke. Moppen har gått mycket bra de senaste två åren så detta setup ska det inte vara något fel på!
Användarens profilbild
Consuela
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 januari 2013, 21:49
Ort: Nyköping

Inlägg av Consuela »

får den bensin?gnista? har den komp?

kanske gäammal soppa pröva byt
Har en italkit racing tändning till salu passar aerox med mera, och även en mhr 80cc cylinder pma för mer info!!!!!

KOLLA IN MITT MC3 PROJEKT!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52395
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

Kompression-Vet ej!
Bensin-Väldigt lite på stiftet men det kommer ner till förgasaren så kan det möjligtvis vara för dåligt vakuum?
Gnista-Kanske en aning svag? Den har som sagt aldrig haft problem med det förut så ser inte varför det skulle vara problemet men vem vet!
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

Varför den ger ifrån sig en sån "luftsmäll" är väll för att den inte får bensin som den ska om jag inte minns fel? Jag hade provat att rengöra förgasaren en till gång, det skadar ju inte att prova :) Men du var inte och rörde nånting i luftskruven som kanske har ändrat bensin/luftflödet helt å hållet?

Men tänder den till när du kickar eller är den helt död?
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Komp är när du har motstånd när du kickar så har du det?
Vatten i luftfiltret?
Har du soppa?
Testat byta tändstift eller har den bra gnista?
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

Som svar på dig Gilera! Det är mycket möjligt att luftsmällen är pga av bensinbrist men varför det är bensinbrist är som sagt frågan! Jag snackade med en mekaniker som trodde att det antingen var membranet eller packboxarna, som jag förstått det så ska det vara riktigt jobbigt att byta ut dom. Jag är redan vid den första på variatorkåp sidan, men den andra verkar vara bra mycket jobbigare!
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

JopzPopz skrev:Som svar på dig Gilera! Det är mycket möjligt att luftsmällen är pga av bensinbrist men varför det är bensinbrist är som sagt frågan! Jag snackade med en mekaniker som trodde att det antingen var membranet eller packboxarna, som jag förstått det så ska det vara riktigt jobbigt att byta ut dom. Jag är redan vid den första på variatorkåp sidan, men den andra verkar vara bra mycket jobbigare!
Kan ju vara för att det kanske lyckades fastna nån typ av "skräp" i förgasaren som inte ska vara där? Kolla det innan tycker jag :)
Men när du kickar, är den helt död eller startar den till snabbt? :wink:
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

@arkstar
*Motstånd när jag kickar skulle jag säga! Känns som den alltid har gjort.
*Luftfiltret är både tvättat flera gånger samt torkat länge, den tvivlar jag starkt på!
*Tändstiftet är nytt, har en möjligtvis svag gnista, har testat med tre olika stift. (Rätt stift såklart!)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

JopzPopz skrev:@arkstar
*Motstånd när jag kickar skulle jag säga! Känns som den alltid har gjort.
*Luftfiltret är både tvättat flera gånger samt torkat länge, den tvivlar jag starkt på!
*Tändstiftet är nytt, har en möjligtvis svag gnista, har testat med tre olika stift. (Rätt stift såklart!)
Jag vill minnas att den gång när jag fick bensinstopp, innan jag fick bensinstopp så kom det avgassmällar så helt hundra på att du har bensin i tanken ?
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

gileraN skrev:
JopzPopz skrev:Som svar på dig Gilera! Det är mycket möjligt att luftsmällen är pga av bensinbrist men varför det är bensinbrist är som sagt frågan! Jag snackade med en mekaniker som trodde att det antingen var membranet eller packboxarna, som jag förstått det så ska det vara riktigt jobbigt att byta ut dom. Jag är redan vid den första på variatorkåp sidan, men den andra verkar vara bra mycket jobbigare!
Kan ju vara för att det kanske lyckades fastna nån typ av "skräp" i förgasaren som inte ska vara där? Kolla det innan tycker jag :)
Men när du kickar, är den helt död eller startar den till snabbt? :wink:
Totalt död! Inget som helst tecken på levnad!
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

Arkstar skrev:
JopzPopz skrev:@arkstar
*Motstånd när jag kickar skulle jag säga! Känns som den alltid har gjort.
*Luftfiltret är både tvättat flera gånger samt torkat länge, den tvivlar jag starkt på!
*Tändstiftet är nytt, har en möjligtvis svag gnista, har testat med tre olika stift. (Rätt stift såklart!)
Jag vill minnas att den gång när jag fick bensinstopp, innan jag fick bensinstopp så kom det avgassmällar så helt hundra på att du har bensin i tanken ?
Haha bensin finns det! Det flödar på rejält från bensinslangen till förgasaren! Tänkte öppna förgasaren imorgon igen och se om den har soppa i sig igen!
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

JopzPopz skrev:
gileraN skrev:
JopzPopz skrev:Som svar på dig Gilera! Det är mycket möjligt att luftsmällen är pga av bensinbrist men varför det är bensinbrist är som sagt frågan! Jag snackade med en mekaniker som trodde att det antingen var membranet eller packboxarna, som jag förstått det så ska det vara riktigt jobbigt att byta ut dom. Jag är redan vid den första på variatorkåp sidan, men den andra verkar vara bra mycket jobbigare!
Kan ju vara för att det kanske lyckades fastna nån typ av "skräp" i förgasaren som inte ska vara där? Kolla det innan tycker jag :)
Men när du kickar, är den helt död eller startar den till snabbt? :wink:
Totalt död! Inget som helst tecken på levnad!
Då tycker jag att du tar och kollar efter el fel :) Eftersom du hade provat med flera stift. Te x jordglapp? Dålig cdi/tändhatt osv :) Det låter som något sånt när den är helt död.
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

gileraN skrev:
JopzPopz skrev:
gileraN skrev: Kan ju vara för att det kanske lyckades fastna nån typ av "skräp" i förgasaren som inte ska vara där? Kolla det innan tycker jag :)
Men när du kickar, är den helt död eller startar den till snabbt? :wink:
Totalt död! Inget som helst tecken på levnad!
Då tycker jag att du tar och kollar efter el fel :) Eftersom du hade provat med flera stift. Te x jordglapp? Dålig cdi/tändhatt osv :) Det låter som något sånt när den är helt död.
Tack för ett unikt tips! :D Ska definitivt försöka hitta jordsladden och försöka göra rent den, hur kan jag enkelt se om det är tändhatten som knasar?
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

JopzPopz skrev:
gileraN skrev:
JopzPopz skrev: Totalt död! Inget som helst tecken på levnad!
Då tycker jag att du tar och kollar efter el fel :) Eftersom du hade provat med flera stift. Te x jordglapp? Dålig cdi/tändhatt osv :) Det låter som något sånt när den är helt död.
Tack för ett unikt tips! :D Ska definitivt försöka hitta jordsladden och försöka göra rent den, hur kan jag enkelt se om det är tändhatten som knasar?
Prova vrid/tryck till den så den kanske sätter sig bättre på tändkabeln? Värt att prova allt sånt smått :)
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

gileraN skrev:
JopzPopz skrev:
gileraN skrev: Då tycker jag att du tar och kollar efter el fel :) Eftersom du hade provat med
flera stift. Te x jordglapp? Dålig cdi/tändhatt osv :) Det låter som något sånt när den är helt död.
Tack för ett unikt tips! :D Ska definitivt försöka hitta jordsladden och försöka göra rent den, hur kan jag enkelt se om det är tändhatten som knasar?
Prova vrid/tryck till den så den kanske sätter sig bättre på tändkabeln? Värt att prova allt sånt smått :)
Har inte lyckats fått tag på jordsladden än men jag har gått igenom moppen lite idag. Tändstiftet har en gnista, kan inte riktigt avgöra om den är jättestark eller svag men en tydlig gnista har den. Jag har också sugit i vakuum slangen och kan garantera att bensin kommer det ur huvud bensinslangen. Stiftet luktar även rätt mycket bensin efter startförsök så enligt det så kommer det ju iallafall bensin till cylindern. Jag förstår inte hur den fortfarande inte startar med allt detta?
JopzPopz
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2014, 18:13

Inlägg av JopzPopz »

UPPDATERING!: Jag öppnade förgasaren åter igen och fann att det inte fanns en droppe bensin i flotörkoppen! Nu gäller det bara att brainstorma varför! Har jag otur igen så kan det vara packboxarna eller? Inget vakuum i systemet = Ingen bensin, eller hur?
Edit: Jag fyllde manuellt upp koppen med bensin samt testade att
snapsa i cylindern. Moppen startade för första gången på en månad, dock bara i en sekund eller två tills den dog. Några tips någon?
gileraN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 7 maj 2012, 11:29

Inlägg av gileraN »

JopzPopz skrev:UPPDATERING!: Jag öppnade förgasaren åter igen och fann att det inte fanns en droppe bensin i flotörkoppen! Nu gäller det bara att brainstorma varför! Har jag otur igen så kan det vara packboxarna eller? Inget vakuum i systemet = Ingen bensin, eller hur?
Edit: Jag fyllde manuellt upp koppen med bensin samt testade att
snapsa i cylindern. Moppen startade för första gången på en månad, dock bara i en sekund eller två tills den dog. Några tips någon?
Nu fick du dig en riktig tankeställare :lol: Men när den dör direkt efter är det kanske som du sa att vakuumet inte suger något? Prova låna ett vakuum/annan tank från en polare eller prova byta förgasare? Ingen aning vad felet kan vara men lite tips skadar ju inte :) Lycka till! :D
Yamaha Aerox -05
Bigbore 86cc
Skriv svar